Vad för xc/stigcykel?

Vad för xc/stigcykel?
Letar efter en cykel som komplement till min Commencal Meta 29. Vill ha en rolig och snabb cykel för att cykla xc/trail vardagsrundor här hemma med. Känns som en stigcykel blir bäst med 100-120mm slaglängd då jag inte har nå ambitioner att cykla nå långlopp eller liknande. Vill att cykeln ska vara bra för typ hellas terräng, min budget ligger mellan 20-30k. Någon som har nå tips på cyklar ?:)

Vad för xc/stigcykel?
Meta Trail ? =) Kommer upp en ram snart på K&S ;) .

Ser att du bor i Västerås. Vart cyklar man som bäst? Nyss flyttat hit. Har kört runt omkring vid hökåsen som är ganska trevlig, om än lite enkelt. Men det finns dock mycket roliga sidospår man kan utforska.
Rocklunda var tekniskt kul, men föredrar få upp lite mer fart.

Har tillgång till bil, så tips runt omkring Västerås uppskattas med.

Skulle vara kul att kika på din Meta 29.

Vad för xc/stigcykel?
toga sa:

Ser att du bor i Västerås. Vart cyklar man som bäst? Nyss flyttat hit. Har kört runt omkring vid hökåsen som är ganska trevlig, om än lite enkelt. Men det finns dock mycket roliga sidospår man kan utforska.

Har bara cyklat i Västerås en helg men på din beskrivning så låter det som att Gäddeholm och ett område söder om det kan vara lämpligt. Det finns också ett trevligt område norr om rocklunda. Kolla Trailforks.

Vad för xc/stigcykel?
Nya kortslagiga stumpjumpern eller ibis ripley ls.

Trampeffektiva cyklar som passar bra till stig och xc med 120 eller 130 mm gaffel .

Vad för xc/stigcykel?
toga sa:

Är själv inte uppväxt i Västerås så har inte stenkoll på alla stigar jag heller :) Men jag cyklar mycket Rocklunda och badelundsåsen via mälarparken. Skicka gärna ett PM om du vill åka någon gång och kika på hojen :)

Vad för xc/stigcykel?
Tack för era tips!

Vad tror ni om en Bird Aeris 120 Fs eller en Bird zero 29 ht med 130 mm slaglängd.
Lite osäker på Bird Aeris får en känsla av att de blir mer och mer 29or, och har alltid cyklat 29 så vet inte hur 27.5 är ?

Vad för xc/stigcykel?
Crossmax sa:
Lingon sa:
100-120 låter klent för hellasterräng. Dom flesta cyklar med 130-150.
Slaglängd är inte allt. Med en 120-hoj med aggressiv geometri kan du köra typ allt i Hellas, och snabbare överlag än en 150-hoj.
Låg vikt är viktigare än kort slaglängd om man vill ha en rapp stök-xc hoj, jag skulle valt nåt med 120-130 bak och 140-150 fram.
Men det blir inte billigt om den skall vara lätt. :)

Senast ändrad:
Vad för xc/stigcykel?
Letar själv efter ngt liknande att inhandla till hösten. Just nu står Canyon Neuron AL 7 högst i kurs även om jag har sneglat på andra. Den är både relativt lätt o billig.

Vad för xc/stigcykel?
Jumperstumper sa:
Tack för era tips!

Vad tror ni om en Bird Aeris 120 Fs eller en Bird zero 29 ht med 130 mm slaglängd.
Lite osäker på Bird Aeris får en känsla av att de blir mer och mer 29or, och har alltid cyklat 29 så vet inte hur 27.5 är ?

Om jag skulle köpa en ny stigcykel för Hell-Ass hade jag köpte en Bird Aeris 120 LT med 140-gaffel. Hade jag varit längre hade jag valt en AM9 med kortare dämpare så att den får mindre slag.

Tillbaka
Topp