Vad gör regnet för banan på cykelvasan?

Alltså att ha en sån dära liten fjuttskärm som Enduro cyklisterna har kan väl inte hjälpa? Måste väl mera va ett stil tillbehör för att visa att man tillhör rätt skara samt visa attityd att jag bangar minsann inte en liten vattenpöl? Men jag kanske har fel ? Har aldrig köpt mig en riktig mudguard..
Tacka vet jag isracing gubbarna. Dom kan bygga stänkor dom.
En gissning från min sida, men det kanske mer är för att skydda folk från spikarna än från stänk.

Detta var min första CV och jag måste nog säga att leran förgyllde. CV upplevdes inte så teknisk över huvud taget men just där det blev plaskigt och grötigt var där jag tog i lite extra och kunde glädjas mer av upplevelsen och även få lite nytta av mina grovmönstrade däck. Jag vill nästan säga att detta var idealiskt väder för att få en så bra upplevelse som möjligt. Ska man undvika lite lera kan man lika gärna cykla på vägen tänker jag.
Håller med helt och hållet!

Hur gick det för dom med vaxad kedja?
Dottern kör vaxad kedja. Inga problem eller konstigheter på vägen. Satte även på nya bromsbelägg då jag misstänkte att det kunde bli dåligt med belägg kvar på slutet, dock var dom hur fina som helst när jag gick igenom cykeln i söndags kväll efter gyttjebadet.

Alltså att ha en sån dära liten fjuttskärm som Enduro cyklisterna har kan väl inte hjälpa?
Klart det hjälper mer än ingenting, men om man ligger precis bakom nån annan merparten av tiden så spelar det förstås ingen större roll.

Om jag får välja mellan lersprut i ansiktet 100% av tiden eller 70% av tiden så väljer jag lätt det senare. Att jag sen kommer se exakt lika lerig ut efteråt spelar liksom ingen roll.

Klart det hjälper mer än ingenting, men om man ligger precis bakom nån annan merparten av tiden så spelar det förstås ingen större roll.

Om jag får välja mellan lersprut i ansiktet 100% av tiden eller 70% av tiden så väljer jag lätt det senare. Att jag sen kommer se exakt lika lerig ut efteråt spelar liksom ingen roll.
Ok ja lite lite lite tar dom såklart .dom sticker ju så extremt lite längre fram än gaffeln några cm bara . Om man nu ända ska ha en borde den väl iaf gå 20cm framåt ..? tycker mig prövat lite hembyggen genom åren utan framgång . Iofs undervikar jag all lera så länge jag tränar utan utsätter mig bara för det på tävling och då sätter jag som ovan glasögon en bit ner på näsan och tittar precis över kanten .
Om jag nu däremot hade haft flera langare efter spåret hade jag försett dom med rena glasögon ..

När jag har stått i omklädningsrummet efter leriga lopp är jag glad att jag kört med Assaver mtb så att jag sluppit få lera långt in i myntinkastet. Kan inte vara särskilt bekvämt.

fråga som inte stämmer med trådnamnet, men gäller åtminstone cykelvasan :)
Om man cyklade iår, hur vet man vilket startled man får nästa år? Kollade dom gammla seedingtabellerna men blev inte riktigt klok då det endast är vissa startled med. Nån som har koll och kan förklara för en cykelvasa-rookie?

Jag körde med SKS Shockblade både fram och bak. Var framförallt nöjd över framskärmen som räddade ansiktet. Fick ju en del ändå från hjulet på cykeln framför mig men jämfört med många undan kom jag undan bra.

Kändes som ett bra beslut att köra med singelklinga och vaxad kedja med. Hade lite strul med högsta växeln bak efter leran i början men det släppte efter någon vattenpöl.

Jag har ingen aning om vem "Hugo" är och varför han tror att det inte gör nån skillnad. Men visst, han kanske räknade med att ligga exakt 100% av tiden bakom nåns lersprutande hjul. Då var det kanske ett vettigt val. Men tänk om han legat först halva tiden. Då hade han ju fått massa onödig lera i ansiktet. Alltså hade det gjort skillnad.

Återigen, frågan är varför man väljer bort något som inte medför några direkta nackdelar, men som åtminstone KAN ge fördelar. Han kanske var en av dem med stel gaffel, där det helt enkelt är väldigt svårt att fästa en stänka? Utmärkt anledning i så fall.

Edit: Och notera nu att hela denna subdiskussion startade på grund av en helt annan person som använde nedlåtande epitet om folk som använder stänkskärmar, som om det vore tufft att köra utan. Nu är vi i en annan ände av detta och förhoppningsvis borde vi kunna använda reella argument istället. Eller hur?
Sjukt nöjd att jag hade liten stänka fram och assaver bak. Låg och drog ihop med en polare halva loppet. Var inte i närheten av så skitig som han var, varken bak eller fram! Så absolut gjorde båda nytta!!!!

Då var man anmäld till nästa år, behöver tips på vilka heltäckande skärmar som jag ska köra på ?
(Kör till vardags med en mudhugger bak och en hyfsad fram på fs. )

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp