Vad gör regnet för banan på cykelvasan?
Du ser ju att glajorna är helt rena ..Och det syns ju tydligt på bilden vilken nytta den har gjort.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du ser ju att glajorna är helt rena ..Och det syns ju tydligt på bilden vilken nytta den har gjort.
Med tanke på all lera på ansiktet innanför glajorna lär det bero på att se torkats/spolats. Annars är det grym precision i hennes skärm som skyddar exakt där och ingen annan stans, inte ens innanför…Du ser ju att glajorna är helt rena ..
Vad gullig du är när du fabricerar argument.Nej, det gör den inte. Det är väl för fasen självklart att det går bättre utan lera i ögonen än med lera i ögonen?
Jag kan bara ta mig för pannan över att det ens finns människor som argumenterar för att synen inte är så viktig under en cykeltävling. Särskilt när man blandar in ickeargument som anspelar på vekhet och låtsas att det är tufft att välja det sämsta alternativet.
Lycka till med machotramset, nu har jag vettigare saker för mig.
Nä nu är vi på Happy! Här vet vi alla bäst!Jag tror personligen att de bästa svenska XCM cyklisterna som är med på CV och cyklar utan stänkskärm vet bättre än vad någon här inne vet varför de kör utan stänkskärm…
Glömde det…. Här är alla världsmästare i alla discipliner…Nä nu är vi på Happy! Här vet vi alla bäst!
Tur att dom har skärmar . Tror aldrig jag sett en lerig mc åkareFinns väl nån anledning att skärmarna på cross och enduro mc sitter långt från hjulen
Va? Är det bara i öppet spår? Verkar vansinnigt med heldämpade härken och fem meter brett styre.
Även i CV90 får man cykla med bockstyre och gravel (eller någon annan (o)lämplig cykel) så länge du kör i motionsklass. Tävlingsklass följer reglerna för XCM.Ja, krullstyre är bara tillåtet i ÖS. Men du får köra utan dämpning och styre under metern i CV.
Ja de kanske skulle läsa här så de fattar att de borde ta av demTur att dom har skärmar . Tror aldrig jag sett en lerig mc åkare
Det hade vart kul om någon av dom kunde kika in här i tråden o tala om för oss varför de kör utan. @emillindgren - Varför i hela friden kör ni utan stänkplättar på cykelvasan?Jag tror personligen att de bästa svenska XCM cyklisterna som är med på CV och cyklar utan stänkskärm vet bättre än vad någon här inne vet varför de kör utan stänkskärm…
Den vinnande norrmannen var ju dock lika smutsig som de i efterföljande klunga. Vet inte hur stor del av loppet han låg bakom Larsén, men merparten var väl ändå solo.Jag tycker det är förvånande att det här ens är en diskussion. En liten framskärm kommer ju inte hjälpa något alls då i princip allt stänk kommer från framförvarande personer i klungan. Och tiden jag låg på hjul var nog nära 100% av tävlingstiden.
/Hugo
Vi låg och hade det bra i klungan första tredjedelen typ, sen låg ju han och Larsen ihop ett bra tag till innan han gick solo. Så han låg allt på hjul en hel del. Han hade också en fyrhjuling framför sig (som kanske låg lite väl nära ibland).Den vinnande norrmannen var ju dock lika smutsig som de i efterföljande klunga. Vet inte hur stor del av loppet han låg bakom Larsén, men merparten var väl ändå solo.
Ja och du vet ju vad du talar om med tanke på din placering i dag. Bra kört…Jag tycker det är förvånande att det här ens är en diskussion. En liten framskärm kommer ju inte hjälpa något alls då i princip allt stänk kommer från framförvarande personer i klungan. Och tiden jag låg på hjul var nog nära 100% av tävlingstiden.
/Hugo
Hade du bara frågat @Makten om råd i tid, så kanske du hade vunnit.Vi låg och hade det bra i klungan första tredjedelen typ, sen låg ju han och Larsen ihop ett bra tag till innan han gick solo. Så han låg allt på hjul en hel del. Han hade också en fyrhjuling framför sig (som kanske låg lite väl nära ibland).
Fyrhjulingen är en bra poäng, den lär ha bidragit en hel del.Vi låg och hade det bra i klungan första tredjedelen typ, sen låg ju han och Larsen ihop ett bra tag till innan han gick solo. Så han låg allt på hjul en hel del. Han hade också en fyrhjuling framför sig (som kanske låg lite väl nära ibland).
Jag frågar tillbaka istället: Vilken nackdel hade en en stänka medfört? Den hjälper ju så fort man INTE har nån framför, vilket jag antar att man inte har 100% av tiden.Hade du bara frågat @Makten om råd i tid, så kanske du hade vunnit.
Du får kan fråga han som kom tre som svarar här i tråden?Jag frågar tillbaka istället: Vilken nackdel hade en en stänka medfört? Den hjälper ju så fort man INTE har nån framför, vilket jag antar att man inte har 100% av tiden.
Edit: Har inte ett jota med att vinna eller inte att göra heller, bara varför man inte gör så mycket man kan för att slippa skit i ansiktet.
Nej, det finns ju ingen nackdel!Jag frågar tillbaka istället: Vilken nackdel hade en en stänka medfört? Den hjälper ju så fort man INTE har nån framför, vilket jag antar att man inte har 100% av tiden.
Edit: Har inte ett jota med att vinna eller inte att göra heller, bara varför man inte gör så mycket man kan för att slippa skit i ansiktet.
Jag vänder mig till pajasen som inte ens deltagit i diskussionen men passar på att kasta lite skit på mig bara för att han inte håller med. Lägsta möjliga beteende.Du får kan fråga han som kom tre som svarar här i tråden?
Jag förstår inte vad du menar. Vadå "räcker"? Är det nån slags tvång på att ha samma åsikt som nån som kommit trea i Cykelvasan?Edit: Hugos svar räcker alltså inte för dig? Att den gör varken till eller från?
Fast istället för att sjunka så lågt så kan du ju fortfarande få svar från en som vet vad han talar om nu när Hugo är i tråden?Jag vänder mig till pajasen som inte ens deltagit i diskussionen men passar på att kasta lite skit på mig bara för att han inte håller med. Lägsta möjliga beteende.
Jag har ingen aning om vem "Hugo" är och varför han tror att det inte gör nån skillnad. Men visst, han kanske räknade med att ligga exakt 100% av tiden bakom nåns lersprutande hjul. Då var det kanske ett vettigt val. Men tänk om han legat först halva tiden. Då hade han ju fått massa onödig lera i ansiktet. Alltså hade det gjort skillnad.Fast istället för att sjunka så lågt så kan du ju fortfarande få svar från en som vet vad han talar om nu när Hugo är i tråden?
Och hans svar är ju ganska tydligt att det spelar ingen roll om du har en eller inte?
Jag har ingen aning om vem "Hugo" är och varför han tror att det inte gör nån skillnad. Men visst, han kanske räknade med att ligga exakt 100% av tiden bakom nåns lersprutande hjul. Då var det kanske ett vettigt val. Men tänk om han legat först halva tiden. Då hade han ju fått massa onödig lera i ansiktet. Alltså hade det gjort skillnad.
Återigen, frågan är varför man väljer bort något som inte medför några direkta nackdelar, men som åtminstone KAN ge fördelar.
Edit: Och notera nu att hela denna subdiskussion startade på grund av en helt annan person som använde nedlåtande epitet om folk som använder stänkskärmar, som om det vore tufft att köra utan. Nu är vi i en annan ände av detta och förhoppningsvis borde vi kunna använda reella argument istället. Eller hur?
Hugo kom trea i dag. Här är lite meriter från han:Jag har ingen aning om vem "Hugo" är och varför han tror att det inte gör nån skillnad. Men visst, han kanske räknade med att ligga exakt 100% av tiden bakom nåns lersprutande hjul. Då var det kanske ett vettigt val. Men tänk om han legat först halva tiden. Då hade han ju fått massa onödig lera i ansiktet. Alltså hade det gjort skillnad.
Återigen, frågan är varför man väljer bort något som inte medför några direkta nackdelar, men som åtminstone KAN ge fördelar. Han kanske var en av dem med stel gaffel, där det helt enkelt är väldigt svårt att fästa en stänka? Utmärkt anledning i så fall.
Edit: Och notera nu att hela denna subdiskussion startade på grund av en helt annan person som använde nedlåtande epitet om folk som använder stänkskärmar, som om det vore tufft att köra utan. Nu är vi i en annan ände av detta och förhoppningsvis borde vi kunna använda reella argument istället. Eller hur?
I ett parallellt universum, hur många platser hade en bronsmedaljör förlorat MED en framskärm?
Jag ser fortfarande inte nackdelen om man inte väljer en skitskärm som kan trilla sönder av ingenting. Och det verkar onekligen dumt att välja.Nu tävlar inte du något och har inte tränats in i det mindsettet som många av oss (inte alla) som tävlar har. I cykel eller annan sport.
Den gör ingen direkt nytta, men kan ge en liten nackdel. Den risken värderar man inte värd att ta. Det kan vara väldigt liten risk mot ganska stor fördel som ändå väljs bort på grund av detta. Fördel och nackdel är inte jämlika.
Allt det man lämnar hemma kan inte gå sönder, less is more.
Edit: man vill inte ligga först och dra om man vill vinna, man vill suga hjul så mycket det går.
Visste han att han skulle ligga bakom en lersprutande fyrhjuling så köper jag det, men visste han inte det så är det en efterhandskonstruktion.Hugo kom trea i dag. Här är lite meriter från han:
Hugo Forssell
Hugo Forssell (born 1999-01-04 in Linköping) is a road racing cyclist from Sweden, currently riding for CK Hymer. His best results are winning National Championships Sweden ME - ITT and winning National Championships Sweden ME - Road Race.www.procyclingstats.com
Och som han skriver så spelade de ingen roll om du låg först i dag när du hade en lersprutande 4-hjulning lite för nära dig och det syntes oxå ganska tydligt på tv:bilderna såg jag.
Behövs bara när det ska ståcyklas i hellas.Jag noterade att ingen hade kedjeskydd, INGEN! År det inte tillräckligt tufft eller?
Jag ser fortfarande inte nackdelen om man inte väljer en skitskärm som kan trilla sönder av ingenting. Och det verkar onekligen dumt att välja.
Visste han att han skulle ligga bakom en lersprutande fyrhjuling så köper jag det, men visste han inte det så är det en efterhandskonstruktion.
I övrigt är jag lite less på det här med att "han tävlar så alltså har han rätt". Finns gott om exempel på helt vansinniga eller bara konservativa val från tävlande på hög nivå inom allehanda idrotter. Exempelvis kan man fråga sig varför hela XC-eliten kör med pizzakassetter trots att de aldrig använder de lättaste växlarna. Verkar skitdumt. Kan förstås ha med sponsorer att göra, men visar att vinnande utrustning inte nödvändigtvis måste vara optimal.
--------
Förstår verkligen inte varför det är så enormt många som anser att allt redan är så bra som det kan vara. Ingenting kan förbättras och alla hjälpmedel som inte redan används är nonsens, för det använder ju inte eliten. Det begriper ni väl att det finns massor av saker som kan vara bättre och kommer att ändras efterhand? När skivbromsar kom så ansågs de värdelösa och att de minsann "inte behövs". Nu kör alla med det.
Gonatt, nu orkar jag inte mer.
Nix, nya inför långloppssäsongen eller när det börjar skrika för att man bromsar på fjädern.Har man?
Det är bara tävlingsklass de s.a.s. följde och bevakade tätstriden. Sedan fanns det väl nån intervju fr kontrollerna längre bak i fältet.Är det bara tävlingsklass som visas på ex svt play eller kan man se öppet spår och cv90 motion någonstans också?
Är denna typen av nedskräpning tillåten alltså? I motordriven enduro är tear offs förbjudet.Det som isåfall är något att kika på är tear-offs som vi använder i DH, MX, enduro, trav, galopp, dirt car osv.