Vad gör regnet för banan på cykelvasan?

Du ser ju att glajorna är helt rena ..
Med tanke på all lera på ansiktet innanför glajorna lär det bero på att se torkats/spolats. Annars är det grym precision i hennes skärm som skyddar exakt där och ingen annan stans, inte ens innanför…

Edit: Men när jag ser den bilden tänker jag mer på hur tight det är mellan hjul och skärm. Borde vara lätt att något följer med upp och kilar in sig. Det kostar en del tid i så fal…
Själv har jag skärm, men inte för jag tror det går fortare utan om det skyddar något lite så är det bra. Och om jag förlorar 1 eller 10 sekunder kvittar

Senast ändrad:
Nej, det gör den inte. Det är väl för fasen självklart att det går bättre utan lera i ögonen än med lera i ögonen?

Jag kan bara ta mig för pannan över att det ens finns människor som argumenterar för att synen inte är så viktig under en cykeltävling. Särskilt när man blandar in ickeargument som anspelar på vekhet och låtsas att det är tufft att välja det sämsta alternativet.

Lycka till med machotramset, nu har jag vettigare saker för mig.
Vad gullig du är när du fabricerar argument.

Jag tror personligen att de bästa svenska XCM cyklisterna som är med på CV och cyklar utan stänkskärm vet bättre än vad någon här inne vet varför de kör utan stänkskärm…
Det hade vart kul om någon av dom kunde kika in här i tråden o tala om för oss varför de kör utan. @emillindgren - Varför i hela friden kör ni utan stänkplättar på cykelvasan?

Jag tycker det är förvånande att det här ens är en diskussion. En liten framskärm kommer ju inte hjälpa något alls då i princip allt stänk kommer från framförvarande personer i klungan. Och tiden jag låg på hjul var nog nära 100% av tävlingstiden.

/Hugo

Snabbaste cykeln var trimmad elhoj med direktuppkoppling till Karlstad. Den körde fram å tillbaka mellan de olika utbrytarna.

Jag tycker det är förvånande att det här ens är en diskussion. En liten framskärm kommer ju inte hjälpa något alls då i princip allt stänk kommer från framförvarande personer i klungan. Och tiden jag låg på hjul var nog nära 100% av tävlingstiden.

/Hugo
Den vinnande norrmannen var ju dock lika smutsig som de i efterföljande klunga. Vet inte hur stor del av loppet han låg bakom Larsén, men merparten var väl ändå solo.

Den vinnande norrmannen var ju dock lika smutsig som de i efterföljande klunga. Vet inte hur stor del av loppet han låg bakom Larsén, men merparten var väl ändå solo.
Vi låg och hade det bra i klungan första tredjedelen typ, sen låg ju han och Larsen ihop ett bra tag till innan han gick solo. Så han låg allt på hjul en hel del. Han hade också en fyrhjuling framför sig (som kanske låg lite väl nära ibland).

/Hugo
Ja och du vet ju vad du talar om med tanke på din placering i dag. Bra kört…

Vi låg och hade det bra i klungan första tredjedelen typ, sen låg ju han och Larsen ihop ett bra tag till innan han gick solo. Så han låg allt på hjul en hel del. Han hade också en fyrhjuling framför sig (som kanske låg lite väl nära ibland).
Hade du bara frågat @Makten om råd i tid, så kanske du hade vunnit.

Fyrhjulingen är en bra poäng, den lär ha bidragit en hel del.

Hade du bara frågat @Makten om råd i tid, så kanske du hade vunnit.
Jag frågar tillbaka istället: Vilken nackdel hade en en stänka medfört? Den hjälper ju så fort man INTE har nån framför, vilket jag antar att man inte har 100% av tiden.

Edit: Har inte ett jota med att vinna eller inte att göra heller, bara varför man inte gör så mycket man kan för att slippa skit i ansiktet.

Jag frågar tillbaka istället: Vilken nackdel hade en en stänka medfört? Den hjälper ju så fort man INTE har nån framför, vilket jag antar att man inte har 100% av tiden.

Edit: Har inte ett jota med att vinna eller inte att göra heller, bara varför man inte gör så mycket man kan för att slippa skit i ansiktet.
Du får kan fråga han som kom tre som svarar här i tråden?

Edit: Hugos svar räcker alltså inte för dig? Att den gör varken till eller från?

Senast ändrad:

Nej, det finns ju ingen nackdel!

Du får kan fråga han som kom tre som svarar här i tråden?
Jag vänder mig till pajasen som inte ens deltagit i diskussionen men passar på att kasta lite skit på mig bara för att han inte håller med. Lägsta möjliga beteende.

Edit: Hugos svar räcker alltså inte för dig? Att den gör varken till eller från?
Jag förstår inte vad du menar. Vadå "räcker"? Är det nån slags tvång på att ha samma åsikt som nån som kommit trea i Cykelvasan?

Klart det gör "till eller från" så fort man inte ligger bakom någon. Skulle fysikens lagar plötsligt inte gälla vissa personer?

Jag vänder mig till pajasen som inte ens deltagit i diskussionen men passar på att kasta lite skit på mig bara för att han inte håller med. Lägsta möjliga beteende.
Fast istället för att sjunka så lågt så kan du ju fortfarande få svar från en som vet vad han talar om nu när Hugo är i tråden?
Och hans svar är ju ganska tydligt att det spelar ingen roll om du har en eller inte?

Fast istället för att sjunka så lågt så kan du ju fortfarande få svar från en som vet vad han talar om nu när Hugo är i tråden?
Och hans svar är ju ganska tydligt att det spelar ingen roll om du har en eller inte?
Jag har ingen aning om vem "Hugo" är och varför han tror att det inte gör nån skillnad. Men visst, han kanske räknade med att ligga exakt 100% av tiden bakom nåns lersprutande hjul. Då var det kanske ett vettigt val. Men tänk om han legat först halva tiden. Då hade han ju fått massa onödig lera i ansiktet. Alltså hade det gjort skillnad.

Återigen, frågan är varför man väljer bort något som inte medför några direkta nackdelar, men som åtminstone KAN ge fördelar. Han kanske var en av dem med stel gaffel, där det helt enkelt är väldigt svårt att fästa en stänka? Utmärkt anledning i så fall.

Edit: Och notera nu att hela denna subdiskussion startade på grund av en helt annan person som använde nedlåtande epitet om folk som använder stänkskärmar, som om det vore tufft att köra utan. Nu är vi i en annan ände av detta och förhoppningsvis borde vi kunna använda reella argument istället. Eller hur?

Senast ändrad:
Jag har ingen aning om vem "Hugo" är och varför han tror att det inte gör nån skillnad. Men visst, han kanske räknade med att ligga exakt 100% av tiden bakom nåns lersprutande hjul. Då var det kanske ett vettigt val. Men tänk om han legat först halva tiden. Då hade han ju fått massa onödig lera i ansiktet. Alltså hade det gjort skillnad.

Återigen, frågan är varför man väljer bort något som inte medför några direkta nackdelar, men som åtminstone KAN ge fördelar.

Edit: Och notera nu att hela denna subdiskussion startade på grund av en helt annan person som använde nedlåtande epitet om folk som använder stänkskärmar, som om det vore tufft att köra utan. Nu är vi i en annan ände av detta och förhoppningsvis borde vi kunna använda reella argument istället. Eller hur?

Nu tävlar inte du något och har inte tränats in i det mindsettet som många av oss (inte alla) som tävlar har. I cykel eller annan sport.

Den gör ingen direkt nytta, men kan ge en liten nackdel. Den risken värderar man inte värd att ta. Det kan vara väldigt liten risk mot ganska stor fördel som ändå väljs bort på grund av detta. Fördel och nackdel är inte jämlika.

Allt det man lämnar hemma kan inte gå sönder, less is more.

Edit: man vill inte ligga först och dra om man vill vinna, man vill suga hjul så mycket det går.

Senast ändrad:

Återigen, frågan är varför man väljer bort något som inte medför några direkta nackdelar, men som åtminstone KAN ge fördelar. Han kanske var en av dem med stel gaffel, där det helt enkelt är väldigt svårt att fästa en stänka? Utmärkt anledning i så fall.

Hugo kom trea i dag. Här är lite meriter från han:

Och som han skriver så spelade de ingen roll om du låg först i dag när du hade en lersprutande 4-hjulning lite för nära dig och det syntes oxå ganska tydligt på tv:bilderna såg jag.

I ett parallellt universum, hur många platser hade en bronsmedaljör förlorat MED en framskärm?

Om den ligger hemma så kan den inte lossnat ex. Den är viktlös. Den hade inte kunnat sättas igen med lera. Den hade inte kunnat få in något som ligger och kilar fast sig mot däcket.

Den hade kunnat skydda innerbenen - irrelevant.
Den hade kunnat stoppa en promille av den leran man ändå får i ansiktet.

Det som isåfall är något att kika på är tear-offs som vi använder i DH, MX, enduro, trav, galopp, dirt car osv.

Nu tävlar inte du något och har inte tränats in i det mindsettet som många av oss (inte alla) som tävlar har. I cykel eller annan sport.

Den gör ingen direkt nytta, men kan ge en liten nackdel. Den risken värderar man inte värd att ta. Det kan vara väldigt liten risk mot ganska stor fördel som ändå väljs bort på grund av detta. Fördel och nackdel är inte jämlika.

Allt det man lämnar hemma kan inte gå sönder, less is more.

Edit: man vill inte ligga först och dra om man vill vinna, man vill suga hjul så mycket det går.
Jag ser fortfarande inte nackdelen om man inte väljer en skitskärm som kan trilla sönder av ingenting. Och det verkar onekligen dumt att välja.

Hugo kom trea i dag. Här är lite meriter från han:

Och som han skriver så spelade de ingen roll om du låg först i dag när du hade en lersprutande 4-hjulning lite för nära dig och det syntes oxå ganska tydligt på tv:bilderna såg jag.
Visste han att han skulle ligga bakom en lersprutande fyrhjuling så köper jag det, men visste han inte det så är det en efterhandskonstruktion.

I övrigt är jag lite less på det här med att "han tävlar så alltså har han rätt". Finns gott om exempel på helt vansinniga eller bara konservativa val från tävlande på hög nivå inom allehanda idrotter. Exempelvis kan man fråga sig varför hela XC-eliten kör med pizzakassetter trots att de aldrig använder de lättaste växlarna. Verkar skitdumt. Kan förstås ha med sponsorer att göra, men visar att vinnande utrustning inte nödvändigtvis måste vara optimal.

--------

Förstår verkligen inte varför det är så enormt många som anser att allt redan är så bra som det kan vara. Ingenting kan förbättras och alla hjälpmedel som inte redan används är nonsens, för det använder ju inte eliten. Det begriper ni väl att det finns massor av saker som kan vara bättre och kommer att ändras efterhand? När skivbromsar kom så ansågs de värdelösa och att de minsann "inte behövs". Nu kör alla med det.

Gonatt, nu orkar jag inte mer.

Det behövs bara en sekunds bekymmer för att man ska tappa tåget, sen har man ingen biljett längre.

Konservatismen kommer ifrån att nackdelarna med det man vet fungerar kan värderas högre än något som hemma på gårdsplanen verkar bättre.

Saker behöver utsättas för tävlingsammanhang rätt länge innan man vågar riskera en tävling på det.
Materialet utvecklas hela tiden in i tävlandet men det tar längre tid. Ingen riskerar ett helt års budget och säsong så lättvindigt.

Det är väldigt stor skillnad på tävling och träning. Man kan cykla 750 mil hemma och allt går bra, sen kommer man tre km på en tävling och allt är trasigt. Där är andra runt om en som gör att man aldrig får göra som man tänkt, ta det spår man vill, ta i när man vill osv. Man måste ta en dum växling på fullt tryck för nån skar in framför.

Jag ser fortfarande inte nackdelen om man inte väljer en skitskärm som kan trilla sönder av ingenting. Och det verkar onekligen dumt att välja.

Visste han att han skulle ligga bakom en lersprutande fyrhjuling så köper jag det, men visste han inte det så är det en efterhandskonstruktion.

I övrigt är jag lite less på det här med att "han tävlar så alltså har han rätt". Finns gott om exempel på helt vansinniga eller bara konservativa val från tävlande på hög nivå inom allehanda idrotter. Exempelvis kan man fråga sig varför hela XC-eliten kör med pizzakassetter trots att de aldrig använder de lättaste växlarna. Verkar skitdumt. Kan förstås ha med sponsorer att göra, men visar att vinnande utrustning inte nödvändigtvis måste vara optimal.

--------

Förstår verkligen inte varför det är så enormt många som anser att allt redan är så bra som det kan vara. Ingenting kan förbättras och alla hjälpmedel som inte redan används är nonsens, för det använder ju inte eliten. Det begriper ni väl att det finns massor av saker som kan vara bättre och kommer att ändras efterhand? När skivbromsar kom så ansågs de värdelösa och att de minsann "inte behövs". Nu kör alla med det.

Gonatt, nu orkar jag inte mer.

Precis, stockkonservativa är dom! Lika dumt som såna där på Internet som hävdar hur andra resonerar och sedan totalvägrar att lyssna på dom som diskussionen handlar om, och kör sin uppfattning ända in i kaklet. "Det jag hävdar är rätt, inget kan ändras i det".

Min erfarenhet av stänkor på 8-9 vasor och en handfull långloppsrace är att jag aldrig riktigt märkt nån skillnad mellan när jag haft stänka och inte så då kan jag lika gärna vara utan.

Är det bara tävlingsklass som visas på ex svt play eller kan man se öppet spår och cv90 motion någonstans också?
Det är bara tävlingsklass de s.a.s. följde och bevakade tätstriden. Sedan fanns det väl nån intervju fr kontrollerna längre bak i fältet.
Fasta kameror fr kontrollerna i alla lopp finns här:

Jag är inte alls lika snabb som Hugo, och ibland när jag kör tävlingar hamnar jag först i en klunga, och ibland lägger jag mig lite snett bakom framförvarande för att slippa sprutet från dess bakdäck rätt upp i ansiktet.
Då tycker jag det är skönt att ha nåt som tar bort iallafall lite av sprutet från mitt egna framhjul.
Kör aldrig skärm normalt sett, men med en konstaterad lercykling inplanerad sätter jag dit en marsch guard.
Blir såklart jävligt skitig ändå. Men risken för strul med den typen av skärm upplever jag som extremt liten.

Tillbaka
Topp