Vad gör regnet för banan på cykelvasan?

Bootsy

Medlem
Regn, regn, regn och mera regn väntas komma. Som förstagångsåkare undrar jag hur banan kan tänkas bli från startgrupp 20.

Ska enligt prognosen fortsätta regna hela veckan. Marken är redan mättad för närvarande.
De delar av banan som inte består av grusväg kommer bli rätt geggiga. Finns partier över hela banan som påverkas, även om det är mindre ofta längre ju längre du kört. Med lite tur blir det uppehåll några timmar innan start och det delvis hinner torka upp lite..
Gissar på att årets CV blir en av de blötaste..

Jag tror banan blir blöt!

banan.jpg

Träna på att köra genom lerpölar, brukar vara läskigt om man inte är van. Brukar vara bäst att cyklar rätt igenom med god fart, kanske inte om det är riktigt illa/djupt.

Körde en regnig cykelvasa för kanske tre år sedan. Trögrullat. Dra ned ambitionsnivån på rekordsnabba tider för det går betydligt långsammare än på en torr bana.

Singelklinga underlättar. Vissa partier kan vara täckta av vatten, ta det försiktigt så går det bra, en hel del lera kan du räkna med.

Rakt över pölarna bara, kommer bli sjukt roligt, viktigast är att det inte regnar första 3 minuterna ??

Tur banan har ny sträckning, ny tidsera gäller, då blir det easy att slå tiden nästa år.

Fredagen verkar bli värre än lördagen vädermässigt. Frågan är hur sönderkört det blir av fredagens lopp.

Jag funderar på vilka däck jag ska köra på. I normala förhållanden hade jag tänkt köra på Schwalbe Thunder Burt. Nu funderar jag på att byta till Racing Ralph. Wicked Will borde vara overkill...

Fredagen verkar bli värre än lördagen vädermässigt. Frågan är hur sönderkört det blir av fredagens lopp.

Jag funderar på vilka däck jag ska köra på. I normala förhållanden hade jag tänkt köra på Schwalbe Thunder Burt. Nu funderar jag på att byta till Racing Ralph. Wicked Will borde vara overkill...
Samma här.. är förstagångsåkare och tänkte köra Mezcal fram och Terreno bak.. är det idioti? ?‍♂️

Tror inte det spelar någon roll, Ralph eller Burt. Det är väl inte så många partier som kan skapa lera och klägga igen däcken, så risk att de blir igensatta bör bli minimalt, sen finns det inga sten och rötter att tala om som ställer till det.
Själv kör jag med WTB Ranger, tänkte ladda på NineLine, men med förändrat val av cykel till HT så behöver jag lite starkare casing för utrymme av lägre däcktryck.

Jag kommer att köra racing Ralf och racing Ray ?

Tror inte det spelar någon roll, Ralph eller Burt. Det är väl inte så många partier som kan skapa lera och klägga igen däcken, så risk att de blir igensatta bör bli minimalt, sen finns det inga sten och rötter att tala om som ställer till det.
Själv kör jag med WTB Ranger, tänkte ladda på NineLine, men med förändrat val av cykel till HT så behöver jag lite starkare casing för utrymme av lägre däcktryck.
Jag kör mina Ranger, 3.0 fram, 2.8 bak, satsar på att bara forsa genom pölarna. Med helstelt är det bara att gasa.

Tillbaka
Topp