Vad gör regnet för banan på cykelvasan?

Jag körde CV 2019 och det var även då en lerfest.

Leran satte sig i bakväxeln/kassetten så man behövde stanna vid varje depå å spola rent. Dock hade de bara en slang per depå så ibland fick man stå en kvart å vänta på sin tur alt köra med en växel.. Hoppas de tänkt till i år och har fler slangar..
Ser ut som att det finns mängder med tillfällen att skölja av cykeln utmed banan ju.

Om det är fast underlag på vägbanan borde några käppar räcka som vägvisning, lerhål tror jag blir det värsta, när inte skorna följer med upp ...

Screenshot_20230809-114521.jpg

Vasaloppet kommer att tillhandahålla så kallade "Vasapontoner" för den som behöver.

Jag körde CV 2019 och det var även då en lerfest.

Leran satte sig i bakväxeln/kassetten så man behövde stanna vid varje depå å spola rent. Dock hade de bara en slang per depå så ibland fick man stå en kvart å vänta på sin tur alt köra med en växel.. Hoppas de tänkt till i år och har fler slangar..
Bilden ovan löser väl problemet. Om alla kör genom 50 cm vatten behövs ingen avspolning av växlar

Finns ju lite olika typer av kedjeoljor. Wet och dry osv.
Wet oljan brukar ju kladda igen kedjan ordentligt.
Nu i helgen kanske det kan vara en fördel att köra på "wet" oljan. Annars kanske man spolar bort all olja första vattenpölen.
Någon som har bra tips på olja?

Finns ju lite olika typer av kedjeoljor. Wet och dry osv.
Wet oljan brukar ju kladda igen kedjan ordentligt.
Nu i helgen kanske det kan vara en fördel att köra på "wet" oljan. Annars kanske man spolar bort all olja första vattenpölen.
Någon som har bra tips på olja?
Tror det är hjullagerfett som gäller, alternativt nå't marint.

Tror det är hjullagerfett som gäller, alternativt nå't marint.
Jag har läst i en fascinerande tråd på happy skriven av människor som verkar ha oändligt med tid över att man ska ha syltparaffin fr Ica. Sedan ska kedjan kokas, badas, torkas, och gullas med på alla sätt och vis. Helst varje vecka. Det blir intressant att se hur cykelvasan går för dem.

En ass saver borde väl ändå sitta på var mans cv-cykel? Kan ju inte vara skönt med kallt o brunt vatten som rinner ner i röven 4 timmar i sträck?

Edit: Har gjort en själv från en plastmapp m h a den här mallen. Funkar as(s)-bra faktiskt i all sin enkelhet.
Edit igen: 6 mm borr för hålen alt hålslag.
Visa bilaga 644725
Har en liggandes som jag tänkte ha på lördagens vasa. Har aldrig provat den, funkar den bra? Eller ska jag försöka få tag på en mer heltäckande??

Har en liggandes som jag tänkte ha på lördagens vasa. Har aldrig provat den, funkar den bra? Eller ska jag försöka få tag på en mer heltäckande??
Den funkar bra mot rövsprut
Jag har svårt att tänka mig att du har den kvar i mål om du inte fäster den dock.
Har man jobbighetsambitioner tycker jag att det funkar med sprut ändå, ska man fika fryser man nog ihjäl?

Här finns lite uppdateringar om de förändringar de har gjort på banan. Jag är inte så hard-core som många av er andra så bakskärm känns självklart.

Jag önskar alla som ska köra lycka till! Det kommer gå bra trots fukten, det kommer gå långsammare och kanske bli mer av ett äventyr än tänkt, men det kommer gå bra!

Det enda jag kan oroa mig för en gnutta vid start av blöta lopp är oro i ”klungorna”. Har sett krascher pga att folk byter spår vid de första vattenpölarna trots att de enligt all förnuft och erfarenhet kommer se ut som bilden på gravelcyklisten ovan inom en halvmil. Så håll era spår men var beredda på att andra inte gör det.

Och ha så roligt! (Uppmaning lika mycket som förhoppning).

Kul att läsa alla positiva kommentarer :)

Ser positivt på detta! Stormen hans skulle lika gärna kunna inträffa nu på lördag och då hade det troligtvis blivit inställt.
Inställt lopp vore förödande!
Cykelvasan blir av och det är det viktigaste!
Cykling är en utomhus sport och det hör till att kunna bemästra alla typer av väder!
Annars kan man lika gärna syssla med spinning i en gymlokal!
Kanske inte rätt tillfälle att slå personligt banrekord i år. Men det bästa är att det är precis lika för allihopa!
Det fram emot lördagen oavsett väder! Har tränat 420 mil cykling i nästan 200 timmar för denna helg och då kan inget komma i vägen!
Fan va kul det ska bli!!! Vädret går inte att göra något åt!

Körde 2019 och det blir halt och spårigt. Räkna med att fara omkull. Man landar dock mjukt i leran.
Nya bromsbelägg kan vara bra. Många vittnade om att de nötte ner beläggen fullständigt.

Körde 2019 och det blir halt och spårigt. Räkna med att fara omkull. Man landar dock mjukt i leran.
Nya bromsbelägg kan vara bra. Många vittnade om att de nötte ner beläggen fullständigt.
För mig så nöttes clipset mellan beläggen av så bromsarna låg på sista milen... i kombination med att växlar och stötdämpare geggade ihop samt att vattenflaska och camelback dröp av lera så blev det en spännande cykeltur. Men ett minne för livet iallafall :) Så ny clips och belägg kan vara bra

Jag körde också omtalade 2019. Torrt och fint förutom en vattenpöl och jag landade på runt 3:20.

Men sen kom regnet…och min kära hustru och alla andra som startade i senare led och som inte var lika vältränade som vi i de 10-12 första ledan och således skulle behövt hyfsade förutsättningar för att det skulle bli en trivsam tur mot Mora fick det värre. Jag kunde inte låta bli att skratta när hustrun kom i mål, det gjorde henne inte gladare visade det sig. Lera överallt; utanför kläder, innanför kläder och i varje litet skrymsle på cykeln. Bromsar som tagit slut. Sand som blivit som välling. Att jag åkte igenom en enda pöl kändes absurt när jag stod framför henne.

Men trots detta går det ju inte att inte bli sugen på att vara med i år…det är ju roligt också, nånstans i misären.

Tillbaka
Topp