Vad gör regnet för banan på cykelvasan?

Körde 2019 och det blir halt och spårigt. Räkna med att fara omkull. Man landar dock mjukt i leran.
Nya bromsbelägg kan vara bra. Många vittnade om att de nötte ner beläggen fullständigt.

Man har väl alltid på nya (minus provcykling) belägg inför ett lopp? Sen får man slita på dem där hemma.

Är inte med i år men ser roligt ut nu, typiskt.

Huka er gubbar
.
IMG_1871.jpeg

Jag körde också omtalade 2019. Torrt och fint förutom en vattenpöl och jag landade på runt 3:20.

Men sen kom regnet…och min kära hustru och alla andra som startade i senare led och som inte var lika vältränade som vi i de 10-12 första ledan och således skulle behövt hyfsade förutsättningar för att det skulle bli en trivsam tur mot Mora fick det värre. Jag kunde inte låta bli att skratta när hustrun kom i mål, det gjorde henne inte gladare visade det sig. Lera överallt; utanför kläder, innanför kläder och i varje litet skrymsle på cykeln. Bromsar som tagit slut. Sand som blivit som välling. Att jag åkte igenom en enda pöl kändes absurt när jag stod framför henne.

Men trots detta går det ju inte att inte bli sugen på att vara med i år…det är ju roligt också, nånstans i misären.
Så var det ja, fick inte ihop det förrän jag läste detta ? himlen öppnade sig strax innan/efter jag kom i mål, kompisen kom in en ”stund” senare var inte så nöjd ?

Ett krullstyre ligger fortfarande först och en från grannbyn ligger 11.
Sitter och spanar efter kamrat som cyklar, så då ser man en massa annat också.

Ligger fortfarande några krullstyren bra till, så fetingdäck lär inte behövas under morgondagens CV.
Kamraten tuffar på bra med 2.1" Terreno fram och bak.

De första glider snart förbi kameran vid Risberg, så jag får väl kika på cykelkläderna och jämföra med filmen från startfållan.

@weldion Kan du inte ta och åka ut och fylla banan med kladdig lera på i alla fall en del strategiskt valda partier? Det här verkar ju utvecklas till tidernas misärfiasko.
Tar bandhjulingen och far genast iväg med ett lass dödsgegga.
Tejpar även fast telefonen på pannan och livesänder misären direkt till Karlstad.

Den stora frågan är klädval på överkroppen. Kortärmat underställ och kortärmad tröja, långärmat underställ och kortärmad tröja eller dito med långärmad tröja ? Både vind ?️och temperatur ?️på lördag skiftar varje gång jag tittar på prognosen ?

Han som leder ÖS ligger och taktar en tid på runt 3:10 i mål. Verkar inte gå så mycket långsammare ön vad man trott. Nu kom regn också =)

Den stora frågan är klädval på överkroppen. Kortärmat underställ och kortärmad tröja, långärmat underställ och kortärmad tröja eller dito med långärmad tröja ? Både vind ?️och temperatur ?️på lördag skiftar varje gång jag tittar på prognosen ?
Tror det blir kort-kort utan något under. Möjligen underställslinne om det verkar regnigt. 12 grader i starten och 14 i Mora är ändå ganska varmt i min bok om man ska köra full gaz. Kanske tom perfekt temp ?. Men jag är en varmblodig en.

Kikar lite på en åkare nu och det ser ut som det går hyfsat raskt i spåret ändå. Han är inte i mål än men har passerat Eldris och beräknas vara i mål på 03:34:20.
I fjol så körde han på 03:26:34, 2019 så körde han på 03:24:53

Edit: Gick i mål på 03:33:43.

Senast ändrad:
Tror en kamrat ligger bra till i Ahlsellssprinten. Han cyklar med sin sambo och går då inte för fulla muggar.
Klockades in på drygt 43 km/h genom sprinten.

Någon som har koll på parkeringsläget nere vid starten för oss som ska åka ner med bil på morgonen? Känns som det borde vara begränsat med platser på gräsfältet vid starten?

Tillbaka
Topp