Vad hände med Sixten ?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vad hände med Sixten ?
För min del blir forumet bättre utan Sixten eftersom han förstör diskussionen med tveksamma härskartekniker.

Att han lägger ner så enormt mycket av sin tid på att hitta deals åt nybörjar och liknande är naturligtvis bra för nybörjarna. Jag tror det är svårt att hitta någon annan som ligga lägga sin fritid på detta.

För oss som vill ha en mer rimlig diskussion sabbar det däremot forumet helt. Sixten slänger ut sig något godtyckligt, skapar egna godtyckliga excelltabeller och en massa material som han sparar när. När någon ifrågsätter något kommer det material från Sixtens databank i så stora mänger att folk helt enkelt inte orkar svara. Sedan samlar han på sig en legion underhuggare bland nybörjare som inte har någon erfarenhet, som håller med honom i trådarna.

Det går säkert under radarn för 99% av användarna, men han gör ju även saker som att editera geometritabeller för att stödja hans sak och andra gerjer som är rätt sjuka. Det har redan blivit vedertaget att man kan räkna ut vilket reach man ska ha från sixtens formel baserad på en persons längd, som inte tar in från vilket höjd på cykeln reachen mäts (stack). Att det då faktiskt inte är jämförtbart för den faktiska åkpositionen är förmodligen många av hans underhuggare fortfarande inte har insett. Personliga perferenser är också jätteviktigt för hur stor cykel man ska ha. Cykeln får olika egenskaper i olika storlekar och geometrier, vad folk vill ha är indivudellt.

Att Sixten ofta kan vara otrevlig och komma med personangrepp berör mig inte eftersom jag helt enkelt inte bryr mig om vad mannen säger. Jag förstår däremot att folk blir upprörda. Men min egna upplevelse av Happyride tror jag blir bättre utan hans härjningar.

Vad hände med Sixten ?
Har inte hängt så mycket på forumet på sista tiden men jofahjalms analys stämmer bra med min uppfattning av Sixten. En i grunden kunnig och hjälpsam person men hopplös att umgås och diskutera med. En väldigt märklig mix. Synd.

Vad hände med Sixten ?
ttfh sa:
H. sa:
ttfh sa:
Jag tror detta sätt att ge råd till förstagångsköpare är ett haveri.

Det finns för många outtalade förutsättningar, som att den som frågar om råd och den som ger råd har samma sorts cykling i tankarna. Oftast vet inte ens trådskaparen vilken sorts cykling hen vill ägna sig åt. "cykla lite grusvägar och enklare stig", vad betyder det?

När förstagångsköparen har cyklat några rundor börjar förmodligen bilden klarna lite. Det var kanske inte så kul med grusväg ändå? Eller det kanske inte var lika många höjdmeter på stigarna hemma som i alla coola videos på youtube? Cykla kanske var värdelöst och man vill göra nåt annat istället?

I alla dom fallen blir första cykeln "fel", bättre då att man inte lagt så mycket pengar på den.

Ja. Men även att man köpt cyklar som går att sälja efter nåt år utan större värdeförlust. Då kan det ju vara bra med modern geometri och nya standarder.

Går det verkligen att sälja efter ett år utan större förlust?

jag brukar snarare ge rådet att köpa det som är omodernt och billigt begagnat för då är förlusten redan tagen. under tiden märker man dels om man blir biten och är beredd att lägga mer seriösa pengar, dels förstår man på ett annat sätt vad som passar till den åkning man kommit att gilla.

i princip motsatsen till sixtens råd till nybörjarna som snarare försöker optimera ett mellanmjölks nyinköp.

dock vaknade han till i stunder och kunde efterhand tänka sig en äldre cykel i större storlek med utbytt kortare stam, kände att vi möttes där.

vad jag minns aldrig några angrepp på min person, men noterade att han for ut över andra på ett problematiskt sätt.

en paus var motiverad, men tidpunkten lite överraskande.

Vad hände med Sixten ?
Tourette verkar tyvärr vara ett konstigt överrepresenterat tillstånd på detta forum.
Det borde ju gå att hålla någorlunda god ton även om man inte är överens i alla sakfrågor.

Vad hände med Sixten ?
God ton vore trevligt.

Det vore för övrigt klädsamt att lugna sig med häcklandet nu när gubben redan är avstängd. Jag tror inte nån missat vad ni tycker. Jävla märkligt att det ofta är de som inte är så jävla blyga själv som tagit mest illa vid sig.

Senast ändrad:
Vad hände med Sixten ?
Jobbigt när vissa blir obekväma. Liksom skönare när någon tar ansvar och rensar. Nu behöver ingen bli ledsen längre.

Vad hände med Sixten ?
Man kan nog säga att Lex vardagsrum har blivit förbisedd rätt ofta och att det här nog var en väntad utgång.
Huruvida tidpunkten var/är rätt kanske kan diskuteras men det är väl egentligen rätt oviktigt. Samlar man överträdelser på hög så får man till slut betala priset. Det är ju en viss skillnad att vara saklig och korrekt jmf med att gå till personliga angrepp oavsett hur hårda samtal man än för.

Det finns nog ingen här som inte på nåt sätt stött sig på honom, mig själv inräknad.

Det är som det är och om han nån gång kommer tillbaks så hoppas jag att han lärt sig något och tänker ett par vändor till innan man trycker enter på det man skrivit.

Vad hände med Sixten ?
jonte987 sa:
God ton vore trevligt.

Det vore för övrigt klädsamt att lugna sig med häcklandet nu när gubben redan är avstängd. Jag tror inte nån missat vad ni tycker. Jävla märkligt att det ofta är de som inte är så jävla blyga själv som tagit mest illa vid sig.

+ f-ing 1 (Särskilt på sista biten)

Jag har kontakt med Sixten lite då och då och han gråter inte blod över att han är på 4sem från Happy (Det borde iaf reta några).

Tycker bara det är märkligt att jag haft både privat och Happy kontakt med både Emmer och Sixten. Och aldrig haft några problem.
Jag kanske bara är en stark person som inte har så ömma tår ;)

Vad hände med Sixten ?
Eftersom jag sett de flesta diskussioner utifrån och inte kan bedöma vem som sagt vad först så är det rätt svårt för mig att veta vem som kastat första stenen. Men utifrån sett har jag nog generellt tyckt att MÅNGA häcklat Sixten ogenerat och genomgående vilket jag ofta tolkat som orsak för Sixten att bita från sig.

Men som sagt. Jag vet inte vad Sixten rent konkret skrivit men tror nog många andra kan ta sig en riktigt ordentlig titt i spegeln också.

Vad hände med Sixten ?
Och fwiw: jag har aldrig någonsin stört mig på honom eller stött mig på honom.

Klart att hans reachuträkningar kan ifrågasättas men va faaan...det är sandlådegrejer vi diskuterar.

Vad hände med Sixten ?
castrello sa:
Eftersom jag sett de flesta diskussioner utifrån och inte kan bedöma vem som sagt vad först så är det rätt svårt för mig att veta vem som kastat första stenen. Men utifrån sett har jag nog generellt tyckt att MÅNGA häcklat Sixten ogenerat och genomgående vilket jag ofta tolkat som orsak för Sixten att bita från sig.

Men som sagt. Jag vet inte vad Sixten rent konkret skrivit men tror nog många andra kan ta sig en riktigt ordentlig titt i spegeln också.

Titta igen säger jag bara....

Vad hände med Sixten ?
Jag har hört från en säker källa att det var en grupptalan på gång mot Sixten och Happy ville inte bli indragna.

Tydligen är den 73st föräldrar till barn mellan 9-11år som investerat motsvarande 1.268.000 i cyklar mestadels i storlek M-L till sina barn och nu tycker inte barnen att det är roligt att cykla längre sen de fått sina nya cyklar.

Scott håller på att publicera en dementi att de haft någon aktiv del i detta, DT Swiss väljer att inte kommentera

Vad hände med Sixten ?
Crocko sa:
Jag har hört från en säker källa att det var en grupptalan på gång mot Sixten och Happy ville inte bli indragna.

Tydligen är den 73st föräldrar till barn mellan 9-11år som investerat motsvarande 1.268.000 i cyklar mestadels i storlek M-L till sina barn och nu tycker inte barnen att det är roligt att cykla längre sen de fått sina nya cyklar.

Scott håller på att publicera en dementi att de haft någon aktiv del i detta, DT Swiss väljer att inte kommentera

Mohäää!! Förtal! Skandal! Sandal! Hur vågar du!

...jaha...du var inte 100% allvarlig... ;)

Vad hände med Sixten ?
Bengt-re sa:
castrello sa:

Självinsikt verkar vara en bristvara på detta forum ibland :)

Vad hände med Sixten ?
Örjan Lax sa:
I sann demokratisk anda så vore det väl ändå inte för mycket begärt av aktuell moderator att skriva en rad eller två med motivering till avstängning varje gång, vid varje individuellt fall. Så slipper det bli en massa onödiga spekulationer och skvaller som nu menar jag.

i sann demokratisk anda gör inte ens våra folkvalda omaket att förklara sin beslutsgrund varför skulle en moderator på ett cykelforum göra det? skvallret kommer vara oförändrat oavsett.

Vad hände med Sixten ?
Mini_me sa:
Bengt-re sa:
castrello sa:

Vill du inte se för att du är troende är det oki för mig, men kom inte att påstå att din idol är Guds bästa barn för det köper jag inte. Eftersom hen i fråga inte kan försvara sig har jag undvikit att redogöra för eller ens antyda en bråkdel av den skit som den mannen kastat upp. Låt liket vila - det är tråkigt att redogöra för de svarta sidorna av någon som lämnat oss.

Vad hände med Sixten ?
Mini_me sa:
Bengt-re sa:
castrello sa:

Mohahahaha!:)

Vad hände med Sixten ?
Mini_me sa:
Crocko sa:

Mohäää!! Förtal! Skandal! Sandal! Hur vågar du!

...jaha...du var inte 100% allvarlig... ;)

Vem vet, om jag infoga en tabell kommer du tro mig då? Jag saknar både Emmer och Sixten, dock inte alltid deras retorik hur man hanterar invändningar och oliktyckande men hoppas lite att Håkan blommar ut igen med lite tyska tidningslänkar det har varit glest med sånt på senaste tiden.

Vad hände med Sixten ?
Bengt-re sa:
Mini_me sa:
Bengt-re sa:
castrello sa:

Vill du inte se för att du är troende är det oki för mig, men kom inte att påstå att din idol är Guds bästa barn för det köper jag inte. Eftersom hen i fråga inte kan försvara sig har jag undvikit att redogöra för eller ens antyda en bråkdel av den skit som den mannen kastat upp. Låt liket vila - det är tråkigt att redogöra för de svarta sidorna av någon som lämnat oss.

Troende? Den var ny.

Du behöver inte redogöra nånting alls. Jag har stenkoll på det som är viktigt :)

Fast vi kan väl enas om att det sällan är bara 1 person som är 100% skyldig till allt?

Och för att vara lika tydlig mot dig som jag var mot Marr: Har inget emot dig heller :)

Vad hände med Sixten ?
jonte987 sa:
God ton vore trevligt.

Det är väl med hänsyn till ämnet makalöst god och saklig ton i den här tråden?

Vad hände med Sixten ?
jonte987 sa:
Rattnalle sa:
jonte987 sa:
God ton vore trevligt.

Det är väl med hänsyn till ämnet makalöst god och saklig ton i den här tråden?

Jag höll med inlägget ovan mitt som syftade på god ton i allmänhet.

Men tycker som sagt häcklandet kan vänta tills Sixten är tillbaka.
Jag har inte läst några synpunkter på hans agerande i den här tråden som inte framförts till honom tidigare i olika trådar. Ganska ofta i relativt trevlig ton dessutom.

Vad hände med Sixten ?
Nu när det finns happyeride kanske man skulle kunna öppna happymtb där man kan hålla låg nivå ? :D

Vad hände med Sixten ?
Jag hann bli rätt less på happy innan Sixten dök upp. En massa gamla uvar som satt och dunkade rygg och en tydlig rangordning där vem som fick uttala sig om vad var fastställt på ett outtalat vis. Ställde man frågor som nybörjare fick man mest spydigheter och en massa dryg dynga till svar.

Sixten rör iaf om lite i grytan plus att han faktiskt anstränger sig för att hjälpa folk som ber om råd. Han stör maktbalansen och det uppskattas såklart inte av alla. I synnerhet inte av alla dom ”fick ha rätt” innan. Sen att han har en tydlig uppfattning stör jag mig inte på det minsta.

Om en del av dem som gnäller mest om Sixten tog och rannsakade sig själva så skulle vi nog slippa minst hälften av all skit som blir varje gång Sixten skriver något. Där med inte sagt att jag tycker att alla Sixtens påhopp är ok men många gånger förstår jag att han lackar ur.

Vad hände med Sixten ?
DarthVidar sa:
Jag hann bli rätt less på happy innan Sixten dök upp. En massa gamla uvar som satt och dunkade rygg och en tydlig rangordning där vem som fick uttala sig om vad var fastställt på ett outtalat vis. Ställde man frågor som nybörjare fick man mest spydigheter och en massa dryg dynga till svar.

Sixten rör iaf om lite i grytan plus att han faktiskt anstränger sig för att hjälpa folk som ber om råd. Han stör maktbalansen och det uppskattas såklart inte av alla. I synnerhet inte av alla dom ”fick ha rätt” innan. Sen att han har en tydlig uppfattning stör jag mig inte på det minsta.

Om en del av dem som gnäller mest om Sixten tog och rannsakade sig själva så skulle vi nog slippa minst hälften av all skit som blir varje gång Sixten skriver något. Där med inte sagt att jag tycker att alla Sixtens påhopp är ok men många gånger förstår jag att han lackar ur.

Förstår dock att folk tröttnar på nybörjarfrågan vilken mtb skall jag köpa som kommer upp en ny om dagen nuförtiden. Men folk skall ju inte ha kategorier så får man väll tåla då...

Vad hände med Sixten ?
DarthVidar sa:

Det stämmer till stor del med mina observationer. Förutom att det var Sixten som var spydig när jag frågade. Den veckan skulle visst alla svara "sluta fråga och ut och cykla". Tack som fan. Men det blev bättre. Och sämre.

Vad hände med Sixten ?
etnica sa:
Förstår dock att folk tröttnar på nybörjarfrågan vilken mtb skall jag köpa som kommer upp en ny om dagen nuförtiden. Men folk skall ju inte ha kategorier så får man väll tåla då...

När det ligger tre ”hjälp mig välja cykel”-trådar på första sidan är det ju lätt att fråga sig om ingen av trådskaparna kunde bemödat sig med att se om det redan fanns en tråd i ämnet. Men istället för att irritera sig på dem och bestämma sig för att vara en dryg djävul mot var och varannan nybörjare och sprida dålig stämning (fast görs det av rätt personer så handlar det väl bara om att värna om ”happyandan”...) så kan man ju bara skita i att läsa dessa trådar.

Vad hände med Sixten ?
Kanske skulle forumet delas in i en och annan underkategori?
För övrigt är väl forumet ingen direkt demokrati? Lite svårt att fatta de argumenten. Man får väl förhålla sig till det som gäller och de beslut som tas annars kan man ju välja att låta bli att posta.

Vad hände med Sixten ?
Vad är nästa trend när gravel har settlat sig hos motionärer som är för gamla för att tävla? #graveldaddy #wallet #roadplus #köptgravelsökergrusvägarattcyklapå

Ingen här kan påverka att han är borta. Vilken sida ska diktatorn in på?

Vad hände med Sixten ?
mr.morango sa:
Kanske skulle forumet delas in i en och annan underkategori?
För övrigt är väl forumet ingen direkt demokrati? Lite svårt att fatta de argumenten. Man får väl förhålla sig till det som gäller och de beslut som tas annars kan man ju välja att låta bli att posta.

Kategorier?? Är du helt från vettet? ;)

Happy är och skall förbli. En stor jävla sak. (Citatish från nån)

Vad hände med Sixten ?
NickPick sa:
Vad är nästa trend när gravel har settlat sig hos motionärer som är för gamla för att tävla? #graveldaddy #wallet #roadplus #köptgravelsökergrusvägarattcyklapå

Haha, ja jävlar ;D

Vad hände med Sixten ?
jingleyschmidt sa:
NickPick sa:

Haha, ja jävlar ;D

Okänd, kanske blivande diktator?

2950996.jpg

Vad hände med Sixten ?
JesperA sa:
Är det någon som vet ifall sistxten existerar i verkligheten?

Jo tydligen är han mer än en Bot, dock är det ett ämne som väckt mer än nog med irritation när man blandar den sixten irl med happy sixten så det är en sorts bensin som inte behövs på brasan, inblandade parter får sjãlva fylla ut om intresset är större jag håller mina ömma fötter utanför det bålgetingboet

Vad hände med Sixten ?
de här som stängs av - kommer de någonsin tillbaka?

kanske tröttnar ur? kommer med nytt alias efter ett tag?

någon som vet hur det brukar gå får gärna berätta...

Vad hände med Sixten ?
Bortsett från allt det roliga och bra med Sixten (jag är övertygad om att Sixten är en förträfflig person) så satte jag iallafall skrattet i halsen sist vi var på Gröna Lund.
Då vi köat en halvtimme till berg och dalbanan fick Sixten glatt stiga åt sidan då vi kom längst fram i kön.
Det visade sej att människor över 220 cm inte fick åka med!?
Sixten vart fly förbannad och ställde till med ett jävla liv längst fram i kön.
Tror mej minnas att Sixten hotade med att kväva den stackars tonåringen som var ansvarig med en mix av sockervadd och popcorn.
För övrigt så är jag moderat och den som börjar jiddra mot det här inlägget tänker jag banna tre veckor utan att blinka.
Hjälper inte detta kan man se fram mot en redig polisanmälan.
Skulle detta mot förmodan inte fungera återstår duell på Hellasgårdens parkering under nattetid.
Jag väljer samurajsvärd då jag alltid velat sticka någon i armen med ett sådant.

Vad hände med Sixten ?
kais01 sa:
de här som stängs av - kommer de någonsin tillbaka?

kanske tröttnar ur? kommer med nytt alias efter ett tag?

någon som vet hur det brukar gå får gärna berätta...

Det brukar i regel gå åt helvete.
Snart kommer både Sixten o Emmer tillbaka som nåt slags vrak.
Med en stor portion tur cyklar dom fortfarande såvida de inte pantat sina hojar =(

Vad hände med Sixten ?
Åhh... Hot om våld...

Bra där.

Eller not.

Vad hände med Sixten ?
Trodde moderater skulle öppna sina hjärtan, inte hota folk?

Senast ändrad:
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp