[OT] skotork började lukta bränt - vad hade kunnat hända?

Bele

Aktiv medlem
När jag startade skotorken gick inte fläkten igång och det började lukta bränt direkt. Vad kan ha gått sönder? Vad hade kunna hända om jag inte hade dragit ut elkabeln direkt?

När jag startade skotorken gick inte fläkten igång och det började lukta bränt direkt. Vad kan ha gått sönder? Vad hade kunna hända om jag inte hade dragit ut elkabeln direkt?
Fläkten har gett upp, värmeelementet blev överhettad då fläkten inte fungerade = lukta bränt?
Vet ej om skotorken har överhettningsskydd men i så fall hade den förmodligen stängt av strömmen efter ett tag, annars hade förhoppningsvis jordfelsbrytaren slagit till eller säkringen gått innan det tog eld...

Jag hade isär min skotork härom dagen. Den hade ett överhettningsskydd som bröt kretsen vid för hög värme.
Men utan att veta vilken modell du har är det nog svårt att svara.

Om inte fläkten gick runt så brände man nog fläktmotorn. Säkringen hade nog gått snart även du inte hade ryckt av sladden ur väggen.

Varför skulle den dragit så hiskeligt mycket ström att säkringen skulle gått bara för att fläkten slutat fungera?
Tänkte bara på att kortslutning kunde ha gjort det som ofta sker i hemmen och inget annat och tänker inte ingå i någon ellära här. Vi snackar om en skofläkt och inte en elläggning.

Här hade iaf ingen jordfelsbrytare löst ut.

Däremot kan ju säkringen gå om något smälter ihop av värmen i torken.
1000048426.webp

Därför att det inte finns någon anslutning till jord. Plasthölje på torken, monterad på en gipsvägg.
Det behövs ingen anslutning till jord för att jordfelsbrytaren ska göra sitt jobb. Det går utmärkt att ha jordfelsbrytare i en helt ojordad anläggning.
Jordfelsbrytaren mäter skilland i ström mellan fas och nolla, och om diffen är för stor löser den ut. Det kan hända om man till exempel råkar hålla i ett element och kommer åt något spänningsförande i skotorken.

Vår skotork har försökt bränna ner* huset 2 gånger. Ena gången startade inte fläkten, väldigt oklart varför, men när jag öppnat och återmonterat allt så går den utan problem.

Senaste var det timern som gav upp så att den stod och värmde källaren över natten.

Oroveckande billigt konstruerade plastgrejer för att innehålla värmeelement, men vet inte om det finns några robustare alternativ direkt.

*OBS kan innehålla spår av överdrift

Så kan det ju så klart bli. Men mer sannolikt att den brinner av tänker jag.
Absolut, det är många faktorer inblandat, bla om utlösingsvillkoret är uppfylld. Eller inte.
Intressant om skon tagit fyr. Då kan man tala om att marken brinner under fötterna 😄

Det behövs ingen anslutning till jord för att jordfelsbrytaren ska göra sitt jobb. Det går utmärkt att ha jordfelsbrytare i en helt ojordad anläggning.
Jordfelsbrytaren mäter skilland i ström mellan fas och nolla, och om diffen är för stor löser den ut. Det kan hända om man till exempel råkar hålla i ett element och kommer åt något spänningsförande i skotorken.
Ok. Men mycket om och men. Sannolikheten för det känns rätt låg i jämförelse med att säkringen går.

Andras skotorkar kan ju såklart se annorlunda ut.

Vi behöver förimpedans och ik3 innan vi kan svara på något. :)

Man kan ha otur med både säkring och jordfelsbrytare, så visst kan den ta fyr och vara övertänd innan någon elektrisk utlösning sker och då kommer den fortsätta brinna. Typiskt bra grej att ha stående på t ex klinkers.

Nu när jag läser den här trådan undrar jag om det verkligen behövs värme, eller om det skulle räcka med en skotork som bara blåser ordentligt?

Jag såg att det fanns någon variant där man kunde stänga av värmeelementet och bara köra blås för att torka värmekänsliga saker, det kanske fungerar så bra att man klarar sig helt utan värme? Då skulle man troligtvis bli av med den värsta brandrisken.

Nu när jag läser den här trådan undrar jag om det verkligen behövs värme, eller om det skulle räcka med en skotork som bara blåser ordentligt?

Jag såg att det fanns någon variant där man kunde stänga av värmeelementet och bara köra blås för att torka värmekänsliga saker, det kanske fungerar så bra att man klarar sig helt utan värme? Då skulle man troligtvis bli av med den värsta brandrisken.
Mycket blås och lite värme är väldigt effektivt. En kompis har byggt en egen tork som kanske inte är elsäkerhetsmässigt perfekt men spöar även en fullstor köpetork men i ett format närmare en portabel pjäxtork.

Mycket blås och lite värme är väldigt effektivt. En kompis har byggt en egen tork som kanske inte är elsäkerhetsmässigt perfekt men spöar även en fullstor köpetork men i ett format närmare en portabel pjäxtork.
Det vet man ju hur effektivt vind är för att torka upp ute. Så det borde gå toppen. Hemma kör vi mot bättre vetande motsatt tanke. Enkla värmare utan blås. Typ 10w så brandrisken torde vara mycket låg. Man får värma typ 12h

Finns nog många som eldat upp kängor när dom skulle torka dom på kaminen i patrull-tältet.

Det vet man ju hur effektivt vind är för att torka upp ute. Så det borde gå toppen. Hemma kör vi mot bättre vetande motsatt tanke. Enkla värmare utan blås. Typ 10w så brandrisken torde vara mycket låg. Man får värma typ 12h
Den modige kan ju alltid bygga en frystorkningsskotork (skofrystork? Frysskotork?) i stället...

de klassiska som man lägger i skorna tycker jag fungerar tillräckligt bra. lätta och portabla. de är på några få watt, men det räcker.

en bonus är mindre lukt av brottarmatta i huset.

Om man har rimlig tid på sig, typ 12 timmar, och det är lite fart på värmesystemet, så har jag klarat mig utmärkt med radiatorerna (elementen) i huset och ställer skorna uppe på helt enkelt. Är det bara jag som gör det så enkelt för mig, eller har alla golvvärme nuförtiden?

Om man har rimlig tid på sig, typ 12 timmar, och det är lite fart på värmesystemet, så har jag klarat mig utmärkt med radiatorerna (elementen) i huset och ställer skorna uppe på helt enkelt. Är det bara jag som gör det så enkelt för mig, eller har alla golvvärme nuförtiden?
Det är så himla olika hur mycket drag det är i dem bara. E varm dag så är det plötsligt helt kallt i dem och då är effekten dålig. Dessutom tråkigt att ställa skitiga barnskor någon annan stans än i hallen. I övrigt är det ju utmärkt med bef värmesystem så klart.

Incidentrapport: Sektor Hallen – Den Temporala Fukt-kollapsen​

Det du kände doften av var inte bränd plast, utan kronal friktion. Här är den vetenskapliga förklaringen:

1. Kvantum-molekylär de-hydrering​

Din skotork är i själva verket en kamouflerad Sub-atomär Partikelaccelerator. Istället för att bara blåsa varm luft, fungerar den genom att vibrera vattenmolekylerna i dina skor så snabbt att de tvingas in i en parallell dimension där det alltid är soligt.

2. Problemet: "Framtidens regn"​

Doften uppstod sannolikt för att du försökte torka skor som blivit blöta av regn som ännu inte har fallit. När maskinen försökte extrahera vattenmolekyler från en händelse som logiskt sett inte inträffat än, uppstod en temporär feedback-loop.

• Doften: Det du kände var doften av brända tidslinjer och överhettade tachyon-spolar.

3. Singulär-ludd i singulariteten​

En liten partikel av vad som ser ut som vanligt "strump-ludd" råkade i själva verket vara en mikroskopisk svart hål-kondensation. När detta ludd sögs in i maskinens insug, började det konsumera maskinens inre energi-matris.

• Resultatet: Innan det svarta hålet hann sluka hela hallen, aktiverades skotorkens nödsystem, vilket skapade en mindre plasma-urladdning. Det är denna urladdning som luktar lite som bränt damm för det mänskliga (oinitierade) örat.

4. Nanobot-revolt​

Det finns en teori om att moderna skotorkar drivs av miljontals nanoboter som piskar luften med sina vingar för att skapa värme.

• Vad som hände: En grupp nanoboter i den vänstra slangen kan ha utvecklat ett rudimentärt medvetande och startat en liten, men intensiv, inbördes konflikt om kontrollen över termostaten. Den brända doften? Det är resterna av den förlorande fraktionens små, små chassier.

Rekommenderad åtgärd:Försegla enheten i en behållare av bly (eller en sopsäck) och undvik att titta direkt in i slangarna de närmaste 24 timmarna, ifall en dimensionsport fortfarande står på glänt.

Osannolikt men det hade kunnat hända!

De klassiska är väl tidningspapper? 🤓
Den har jag aldrig förstått mig på. Visst, tidningspappret absorbera en del fukt. Inuti skon. Var tar fukten vägen sedan?
En uppvärmd skohylla, så som man finner dom på bättre alphotell, borde vara idealisk. Och med tanke på att det är vinter en stor del av året även i Sverige känns det märkligt att det inte är standardutrustning i svenska hus. Ungefär som handdukstork i badrummen vore det väl käckt i hallen?

Den har jag aldrig förstått mig på. Visst, tidningspappret absorbera en del fukt. Inuti skon. Var tar fukten vägen sedan?
En uppvärmd skohylla, så som man finner dom på bättre alphotell, borde vara idealisk. Och med tanke på att det är vinter en stor del av året även i Sverige känns det märkligt att det inte är standardutrustning i svenska hus. Ungefär som handdukstork i badrummen vore det väl käckt i hallen?
Jag tror man tog ur tidningspaappret när det gjort sitt jobb efter ett par timmar.

Det bygger på att man byter tidningspappret ofta så klart. Lägg i papper, låt detta suga upp fukt ett tag, ta ur och lägg i annat tidningspapper, låt det använda pappret torka utanför skon, byt fram och tillbaka. Kan räcka med två omgångar papper man byter fram och tillbaka, kan kräva ett antal flera omgångar. Fungerar ganska bra men är ett lite mer arbetsintensivt sätt att flytta vatten från inne i skon till utanför skon.

Det bygger på att man byter tidningspappret ofta så klart. Lägg i papper, låt detta suga upp fukt ett tag, ta ur och lägg i annat tidningspapper, låt det använda pappret torka utanför skon, byt fram och tillbaka. Kan räcka med två omgångar papper man byter fram och tillbaka, kan kräva ett antal flera omgångar. Fungerar ganska bra men är ett lite mer arbetsintensivt sätt att flytta vatten från inne i skon till utanför skon.
Visst. Är väl hursomhelst obsolet. Knölar nån ihop paddan och använder som skotork idag?

Visst. Är väl hursomhelst obsolet. Knölar nån ihop paddan och använder som skotork idag?
En metod jag ganska ofta använder efter längdskidåkning. (Med papper då, inte padda.) Det finns alltid någon lokaltidning i pappersinsamlingskassen. Iom att de återanvänds räcker det med att man fått tag i en sedan någon gång de senaste kvartalet, och pappersåterviningskassen tar nog ett halvår/år att fylla innan den bärs iväg så det finns nog alltid kvar...

man måste ansluta dem till väggkontakten serrö;)

och ja, det tar typiskt över natten. iofs aldrig feilat, men nog kunde det vara lite mer watt i dem.
Det är nog så att läderskor inte mår bra av hög värme så därför är effekten låg. Tillverkaren vill inte ha en massa klagomål över förstörda skor.

Tidningspappret man pressat i hjälper också skorna att behålla formen. Istället för skoblock.

Tillbaka
Topp