Vad händer på gesundaberget

När jag var där och tog en fika för ett par veckor sedan pratade de om att kanske köra med fyrhjuling och vagn. Någon som har sett något dylikt ekipage? Jag kan omöjligen åka ankarlift pga lättja.

Bilar med släp är väl ganska vanligt här o där. Nedan en bild från La Fenasosa Bike Park i Spanien där de hade en massa gamla militär-pick ups med släp där man hänger cyklarna.

Tror det ska vara lite längre backar för att detta ska funka. Lång ställtid o väntan på att alla ska komma ner innan man kan åka upp igen.
1783054170761.webp

Bilar med släp är väl ganska vanligt här o där. Nedan en bild från La Fenasosa Bike Park i Spanien där de hade en massa gamla militär-pick ups med släp där man hänger cyklarna.

Tror det ska vara lite längre backar för att detta ska funka. Lång ställtid o väntan på att alla ska komma ner innan man kan åka upp igen.
Visa bilaga 839359
Brukar tänka på hur väl vi är välsignade med många skidliftar i Sverige (mot t.ex Brittanien) och slipper bil shuttlande.

Är den allmänna känslan att T/knapp-lift är en deal breaker?
Om man står o väljer mellan 2 ställen att åka till och det ena stället har en bra lift och den andra en liten sketchy variant, så är det ju en deal breaker.

Jag tänker att om det ska bli ekonomi i en anläggning så måste man locka den stora massan och inte bara de relativt få som redan är invigda. Barnfamiljer o nybörjare = många burgare o läsk e t c.

Om man står o väljer mellan 2 ställen att åka till och det ena stället har en bra lift och den andra en liten sketchy variant, så är det ju en deal breaker.

Jag tänker att om det ska bli ekonomi i en anläggning så måste man locka den stora massan och inte bara de relativt få som redan är invigda. Barnfamiljer o nybörjare = många burgare o läsk e t c.
Är inte kruxet att barnfamiljer och nybörjare bara gör sporadiska besök? Parkerna är väl fulla av skitsnåla lokala shredders med årskort som i övrigt inte spenderar så särskilt mycket. Eller tänker jag fel?

Är inte kruxet att barnfamiljer och nybörjare bara gör sporadiska besök? Parkerna är väl fulla av skitsnåla lokala shredders med årskort som i övrigt inte spenderar så särskilt mycket. Eller tänker jag fel?
Nu har jag varken jobbat på eller drivit ngn cykel-park, så jag vet ju egentligen ingenting. Jag bara gissar. Tänker bara på de ställen där de har lyckats och tänker främst då på Isaberg som ju faktiskt numera tjänar mer pengar på sommaren än på vintern vilket ju är helt fantastiskt.

Mkt barnfamiljer där samt fler aktiviteter än bara MTB i backen dessutom. Sittliften är väldigt enkel att använda vilket jag tror gör mkt.

I U-hamn är det inte lika många barnfamiljer men bra tryck i liften ändå (easyloop).

Nu har jag varken jobbat på eller drivit ngn cykel-park, så jag vet ju egentligen ingenting. Jag bara gissar. Tänker bara på de ställen där de har lyckats och tänker främst då på Isaberg som ju faktiskt numera tjänar mer pengar på sommaren än på vintern vilket ju är helt fantastiskt.

Mkt barnfamiljer där samt fler aktiviteter än bara MTB i backen dessutom. Sittliften är väldigt enkel att använda vilket jag tror gör mkt.

I U-hamn är det inte lika många barnfamiljer men bra tryck i liften ändå (easyloop).
Ja, jag vet inte vad jag ville ha sagt med mitt inlägg egentligen. Det här är fel tråd. Det är mest att jag inte känner någon större hopp för att rena cykelanläggningar kan blomstra (som jag önskar) på var och varannan kulle i Sverige. Jag ser mig som en sån där urusel kund med årskort och klubbrabatt som går in och stödköper en glass eller dricka ibland för att mildra samvetet något.
Isaberg kan inte vara med i jämförelsen tänker jag. Ekonomiskt dopat genom nån stiftelse som drar in mer pengar än de kan göra sig av med. De har utvecklats till "en camping som erbjuder bl.a. cykling" känns det som och skulle nog överleva även om cyklingen försvann.

Ja men det köper jag. Jag är delvis med och hjälper till med lokala backen(Yxbacken) och det är väldigt svårt att locka folk. Beror säkert på en sketchy lift och bristen på flowleder. Men jag undrar mest om de som har en viss erfarenhet av liftåka tycker att det är en dealbreaker. Jag själv åker hellre rutten släplift med bra leder än tvärtom om det är valet :)

Tillbaka
Topp