Vad har alla för kameror ?

Max.K

Ny medlem
Hej !

Skulle vara kul att veta vilka kameror ni använder här på happy.Själv har jag ingen än så länge,men skulle gärna vilja ha en..
============================================
När det inte blir som det ska,får det bli som det är.

Canon EOS 1N HS. EF 28-70 f/2,8L USM,Ef 85 f/1,8 USM,Speedlight 540 EZ, EOS D60, 420EX...
Samt en massa filter,sladdar,reflexskärm...

;o)

//Skogling

www.brides.fotosidan.se

Senast redigerad av en moderator:
Canon Powershot A80 (ny, jag är jättenöjd. Bra bilder, enkel att använda,lagom liten, bra batteritid)
Nikon F-801s med 28-70, 70-210 och SB28 (ej använda sedan jag fick A80:an)

/Zeb

Tyckte det var för klumpigt å "släpa runt" på en systemkamera, så det blev en nikon coolpix 3700- vilken fungerar förvånandsvärt bra ändå. speciellt med tanke på dess ringa storlek.

Första digitalkameran, FujiFilm FinePix F420, följde med HemPC-paketet så jag hade inte så mycket att välja på. Tror inte jag skulle köpt den annars. Nu verkar xD-minneskorten gå ner i pris lite.

Klart nöjd med bildkvalitén och macroläget, batterilivslängden är rätt kass dock. Var skeptiskt till videoinspelning men börjar uppskatta den, kräver i och för sig mycket minne för att vara användbart.

Jag slog nyligen till på en Canon A85 som jag är mycket nöjd med hittills.
(2600 för en kvalitetskamera med 4 M pixlar)

En beg kamera med hög upplösning är nog inte så bra i övrigt, annars skulle
den inte vara till salu. Förutom upplösning vill man ha bra optik och
finesser som passar dina behov.

Canon A80 här också, grymt nöjd med den rekomenderas varmt! Stort plus att den tar vanliga "AA-batterier" då det alltid går att få tag på i närmaste snabbköp.
En av cykelpolarna har en KonicaMinolta G400. Tar kanske inte riktigt lika bra bilder, men är snabbare både vad det gäller uppstartstid och även tiden från avtryck tills bilden verkligen tas.
Även lite smidigare formatmässigt men kräver specialbatteri vilket kan vara en nackdel...

/Micke.

Canon Eos 50E, 50mm f/1,8, 28-80mm f/3,5-5,6 ful-USM, 70-210mm f/3,5-4,5 USM

Önskar en "bärbar" kamera också för cykelbruk. Det får bli något digitalt i framtiden när plånboken verkar ovanligt tjock.

Jag kör med ixus v3 3.2 pixlar, funkar bra men då jag har inget att jämföra med. Går att filma kortare klipp med som inte blir så risiga (exempel finns länkat till nånstans, sök på typ sörmlandsleden, mathias, HEI så borde du hitta det).

ser en ixus 430 för 2724 på pricerunner nu
ixus 500 för 3270.

dom har blivit billigare än dom var för två år sen...

samsung digimax 401, 4 pixlar, ingen zoom för 1397

det bökiga är väl att få ner storleken på bilderna så att dom går att maila utan att det tar allt för lång tid och för mycket plats. Kanske skitsamma nu med gmail-adress(er).

Jag valde en Sony DSC-V1 efter att ha läst ganska mycket på dpreview.com och andra sajter samt provat andra kameror från Olympus och Canon. Sonyn är lite klumpigare men har snabbare optik (bättre lågljus bilder) och betydligt lägre responstid än PowerShot S35 och Ixus 400.

Har en Canon A60. Har haft den i lite drygt ett år och är nöjd med kvaliteten på bilderna. Det enda som är lite störande är att den är ganska slö. Förfokusering är ett måste för att det ska bli bra bilder! Zoomen är lite klen också (3x, 35-105mm), men den duger.. I övrigt inget att anmärka på. Den har väldigt bra batteritid med laddningsbara batterier...

Hasselblad 500c/m
CF80/2.8
CF150/4.0

Nikon F90X
Nikon F3Hp
Nikon FM2n
AF 24/2.8
AF 28-70/2.8
F35/1.4
AF50/1.8
F50/1.8
Tamron AFSP90/2.8
AF 80-200/2.8 ED

Metz 40MZ2
Några Metz 45:or

Ixus V2
Coolpix 5400
Yashica T5

Elinchrom Style 600Ws kit

Favoritkompisen Minolta Flashmeter 6

Ett gäng gamla bälgkameror, Rolleiflex m.m.

Ett skåp med övriga tillbehör.

Har en omoddad Canon 300D med det medföljande standardobjektivet. Har ett budget Kingston 1024 mb kort till som funkar superbra. Ja, kameran är lite stor att ta med på turerna... ångrar att jag köpte Camelbak MULE när jag egentligen skulle behövt en HAWG. Den går att stoppa ner i en MULE, men då får det inte plats mycket mer. Det är bra batteritid på 300D (och förmodligen också Canons andra kameror) och det är ett stort plus.

Skulle kanske ha valt en kamera som går på "vanliga" batterier, om det finns. Lite bökigt att vara tvungen att ha med sig laddare, förutsatt att det finns el. Ännu jobbigare att veta att man bara har ett batteri (vad reservbatteri kostar vill jag inte tänka på) när man är på fjälltur vintertid och ska ha så mycket som möjligt ur det. På utsidan.se diskuterades externa batterier innanför jackan och kabel till kameran och sånt, inget jag orkar tänka på. Här verkar det väl i och för sig som att folk håller på med liknande saker till cykellyset.

Sammanfattning: batterier man kan köpa på pressbyrån.

Kanske vettigt med usb-uttag på kameran också så behöver du inte släpa med dig kabel. En sån sladd finns väl hos nästan alla med data. Min kamera har naturligtvis ett jättesmart uttag som antagligen är unikt för den modellen.

"Finkameran" är en Sony DSP-P10 (var tvungen att kolla på den för att se vad det var för någon).

Fulkameran är engångskameror. Fungerar klockrent och man behöver inte vara rädd om den. Köp vattentät med blixt så håller den för snö, slask och vurpor.

Huvudkameran är en FujiFilm FinePix S5000 med 10x optisk zoom som är en kanonbra allroundkamera valfritt mellan 1-6 megapixel samt video med ljud, kan varmt rekomenderas,

Slängkameran är en liten Minolta Dimage E203 med 3x optisk zoom och 2 megapixel, lagom storlek för ryggan.

Bosse

En nyinförskaffad Avant dc630, 6.3megapixel (2800x2200 e max)
Batteriet räcker länge och bra, filmning är lite halv kass dock men funkar helt ok.
Korten blir ljuvliga och det finns 4x optisk zoom, och lite mer roliga saker =)
Köpte på netonnet för 3300 då fick jag med 128mb sd minne också.

Digitalt: Canon A80 med vidvinkel- och teleadaptrar.

Analogt: Minolta 700si, 19-35mm, 28-80mm, 70-300mm, blixt (trådlös), diverse filter, trådutlösare, etc.

Minoltan är en kanonkamera, men ärligt talat blir det till 98% digitalt numera.

Jag har en Canon A70, 3.2 Mpixel med 128MB minneskort. Den är helt klart en perfekt kamera att ha med ute när man cyklar, liten och har väldigt bra program och dessutom manuella inställningsmöjligheter till så gott som allt. Kör så gott som alltid med de färdiga motivprogrammen, då man sällan hinner ställa in manuellt när man är ute och cyklar. Samtliga av mina bilder, både från förra året och i år från Verbier är tagna med den kameran. Det är kul att filma lite ibland också, men det är 99% stillbilder som jag tar med den.

Största fördelen med en digitalkamera är att det är bara att knäppa på så mycket man orkar och att man ser resultatet omedelbart. Man lär sig rätt fort vad det är som gäller för inställningar för olika typer av bilder. Min "kemiska" kamera, en Olympus Mju2 zoom 80 har jag inte rört på över ett år... :-P

Lite "provbilder" :-)
<http://happymtb.org/forum/read.php?1,75473,page=1>

/Leo

Jag har en Nikkon Coolpix775 köptes på rea, fungerar bra men e lite långsam tycker jag.
En Canon EOS 5 fungerar mkt bra..tittar på en Digital 10D eller 20D om man kan hitta någon till bra pris..10D borde ju bli billigare nu när 20D kommit..

Jag är grymt nyfiken på vad Minolta har på gång rörande DSLR. Enligt ryktena blir det funktionsmässigt något i hästväg. Antagligen blir den väl i dyraste laget dock.

Har ögona på Canon EOS 10D och Nikon D70, begagnat ligger 10D riktigt bra till, vad det verkar, men D70 är väl nyare som jag förstått saken.

Den med flest prylar när han dör vinner... ;)

Har en Fujicolor Finepix S602 Zoom (vga/1Mp/3Mp och 6Mp interpolerat)
Minneskortet är ett Sandisc CF 512mb ultra II.
Är dock sugen på Sony DSC-F828 eller Cannon 300D eller Nikon D70.

Det som talar emot 828'an är att den ska tydligen vara långsam mellan
knäppt kort till nästa kort, har ju dock speed-burst.
För: manuell zoom (7X), vridbart chassie, ljusstarkt objektiv F2.0-2.8

Cannon/Nikon
För: allt?
Emot: Kvalite' på optiken i cannon paketet?

Det är väl tur att man inte har tillräckligt med pengar =)

Jag har en Canon A70 som brukas rätt flitigt, hyfsad kamera om än lite seg.

Just nu försöker jag komma på svepskäl att motivera inköp av en Canon Eos 300d och lite optik...

Vann nyligen en Fujifilm Finepix F420 i en golftävling. Kameran slukar batterier men är helt ok annars.

Sen finns det även en Sony DSC-V1 i hushållet. Riktigt bra kamera med bra optik. Det blir bra kort även i dåliga ljusförhållanden.

Slit och släng kamera: Fujifilm FinePix 40i
/Erik

Systemkamera: Minolta 7000i (ej använd senaste 7åren)
Festkamera D: Pentax Optio 430RS
Festkamera A: Canon IXUS (aps)
Video: Sony DCR-PC105E

Önskekamera: Canon EOS 20D (slår nog till nästa vecka om inte det blir en beggad 700 eller 10D)

Har följande kameror:
System: Canon EOS 300 + EOS 50E, med objektiv 28-105/3,5-4,5; 50/1,4; 70-200/4L
Kompakt: Olympus [m:ju] II 35/f2.8
Digitalkompakt: Minolta DiMAGE Xt

En digital EOS står helt klart på önskelistan...

En Nikon D70
24-120 mm 3.5/4.5 med bildstabilisering

Fungerar superbra men jag siktar på att köpa en liten kamera istället.
Finns det någon som är sugen på att köpa min nikon D70 med lins?
/P

Pepperagge Skrev:
-------------------------------------------------------
> En Nikon D70
> 24-120 mm 3.5/4.5 med bildstabilisering
>
> Fungerar superbra men jag siktar på att köpa en
> liten kamera istället.
> Finns det någon som är sugen på att köpa min nikon
> D70 med lins?
> /P

Name your price;-)!

Olympus Camedia C-2000 Z som köptes redan 1999; 2 megapixels. Fruktansvärt dyr då och står sig förvånansvärt bra jämfört med dagens kameror ... Men det är klart; en Nikon D70 (heter de så?) samt en ny Olympus att ha med sig på turer etc skulle sitta fint.

/AWi

Canon EOS300D med 4Gb microdrive från en Creative MuVo^2 MP3-spelare, fraktas i en Lowepro TopLoad Zoom 2 väska med bröstsele. Går att ta upp kameran med en hand och knäppa bilder även i 40 km/h (provade idag). Inte bra att köra omkull och landa på bröstet (inte testat än).

Har även en Kodak DC4800 som tappat skärpan efter jag skruvat isär objektivet (lagade ett annat fel som uppstod när jag tappade den i golvet).

Har en analog EOS 500 också.

Jag vill ha en digital videokamera att fästa på hjälmen!

the_TnT Skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag vill ha en digital videokamera att fästa på
> hjälmen!

Du är inte ensam... ;-) Kollade ikväll på några olika, man kanske kommer undan med ca 7.5kkr totalt. En Canon MV750i(tror jag det var) för 5kkr + hjälmkamerapaket 21CW från <http://www.w-motoracing.se/> för 2.4kkr. :-9

/Leo

Tillbaka
Topp