Vad har jag glömt vid ett ev. köp av en Surly Karate Monkey ?

ebbe

Medlem
Forum.
Nu börjar specifikationen bli klar på min Karate Monkey...
Har jag glömt något, är något fel, vad kan göras bättre - ge mig synpunkter och förslag.

(PS. För att få en vilsam körställning så kommer vi att behålla en rätt så lång topp på framgaffeln...Hoppas att det kan fungera ?)

Vad den kostar ? SEK 14.500,00 all inclusive.....

Surly Karate Monkey

Gaffel: Surly Karate Monkey
Styrlager: Ritchey Scuzzy Logic
Styrstam: Ritchey Logic 31.8
Styre: Salsa Bell Lap 31.8, 44cm
Handtag/Styrband: Velo Gel Cork, svart
Sadelstolpe: Kalloy Guizzo, 27.2x350mm (dämpad)
Sadel: Ritchey Comp
Bakväxel: Shimano 105-Trippel, svart
Framväxel: Shimano 105-Trippel, svart
Växelreg.: Shimano 105-STI, svart
Bromsregalage: se ovan + Tektro RX 2.0 (monterade på styrets ovansida)
Bromsar: Avid Road Ball Bearing
Vevlager: Shimano Deore, 73-113
Vevparti: Shimano Deore, 170mm, 48/36/26T
Kassett: Shimano 105, 12-25T
Kedja: Shimano 105, HG-73
Nav: Shimano Deore, svart, 32H
Ekrar: DT Comp, svart
Fälgar: Salsa Delgado, svart, 32H (2 uppsättningar)
Däck: IRC Mythos 29x2.1" (52-622)
Däck: Panaracer T-Serv 700x32
Däck: Nokian Hakkapeliitta W240 (dubb)
Slangar: Salsa Superlight, 700x28-32
Slangar: Salsa Superlight, 29x2.1-2.3"
Pedaler: Xpedo Mountain Force SS/CrMo

Grattis!
Verkar som om du har tänkt till med din grusvägsracer. Svart 105 mot det gröna kommer att bli skitsnyggt. Är det Avids mekaniska skivbromsar? (en av dom trevligaste detaljerna med Karate-apan är ju att den har skivbromsfästen)
Jag skulle tagit ett annat styrlager. Jag gjorde av med två st såna på 4 månader. Mitt förslag är FSA.

(som kommer att sitta på min Surly Long Haul Trucker när den byggs ihop, men resten på den hojen kommer att bli gammalt jox!)

Markus F.
Kul med ett svar på ens inlägg...
Jag noterar detta med styrlagret - ska be om en annan variant..
Jodå det är hydrauliska skivbromsar - just skivbromsarna är en orsak till att jag väljer Karate Monkey´n.
Men, allvarligt, dämpad sadelstolpe - känns inte det lite pensionärsmässigt ?

Varför valde du Long Haul Trucker ?

Ebbe -

Du kommer att tycka om din Bell Lap styre. Jag har en 26.0 som var på min Ibis ett par år och det var mycket bra.

Dina bromsar är inte hydrauliska (annars skulle de inte fungera med 105/Tektro kombinationen).

Det blir intressant att höra hur det går för dig med sadelstolpen. Vissa tycker de är guds gåva till cyklister, medans andra hatar att avståndet mellan sadeln och vevlagret andrar sig.

Köp den, bygg den, plåta den och visa oss resultatet!

Daner.
Alltid lär man sig något...
Hur fasen ska man kunna få på hydrauliska bromsar då - funkar det med Deore - för mekaniska bromsar är helt ointressant...

Det går inte att ha hydrauliska skivor på cyklar med bockstyre, inte mig veterligen iallafall. Fast Avids mekaniska skivbromsar fungerar utmärkt.

Jag hade valt ett par andra pedaler, t.ex. Shimano 520 om det ska vara mtb-pedaler.

Klart intresserad av bygget f.ö.!

Varför LHTn?
Jo, helt enkelt för att jag är 169cm lång (eller kort) och jag är övertygad om att även hjulstorleken ska anpassas efter kroppstorleken. LHT´s mindre storlekar är ju gjorda för 26"-hjul ( ramstorlek 42-54cm). Jag har tidigare haft problem med tå/hjulöverlappning med 700-hjul.
Handen på hjärtat, visst ser små landsvägsramar sjukt feldimensionerade ut? Det är klart att en liten ram ska ha mindre hjul.

Och så slipper jag ju ha mer än en sorts innerslang hemma. Och dubbdäcken kan jag flytta fram och tillbaka mellan MTBn och LHTn.
Sen ska den bli min slithoj, och eftersom den har långa kedjestag (46cm) så kan jag langa på en pakethållare och få med mig allt jag behöver, från arbetsmaterial till veckans livsmedelsinköp. Men jag räknar naturligtvis med att den ska gå långa frusna turer på vintriga och höstiga grusvägar också...
Sen har den ju världen fulaste färg också. Bra det med.
http://www.surlybikes.com/longhaul.html
Så hade jag varit lite längre hade jag nog tagit en Karate Monkey. Eller en Cross Check. Fast allra helst en Gunnar Rock Tour.

Avid's mekaniska skivbromsar är klart intressant. De är marknadens i särklass bästa icke-hydrauliska skivbroms och det finns ingen annat sätt att få en sk "inline" extra handtag att fungera med skivbromsar. Det finns även folk som föredrar dem över hydrauliska. Jag rekommenderar samma broms (med Paul Components inline handtag) på "top end" CX hojar som kommer inte att användas till tävling.

Jomper.
Så du menar att jag ska behålla Avid-bromsarna ?
Alternativet är ett par Avid Shorty 6 ?
När det gäller pedalerna så valde jag Xpedo pga utseendet - men frågan är om det inte blir ett par Shimano 540 istället.

Markus F.
Klart logiskt resonemang med 26-tummarna.
LHT´n är ruskigt häftig oxå - kanske dax för en Surlyklubb i Sverige ?

Kör på Avids mekaniska.Jag hade inte tvekat en sekund om min (blivande) hoj hade haft möjlighet.
Jo en sak till: Magura har tidigare gjort bromshandtag till bockstyre som har passat till HS-33 hydrauliska fälgbromsar. Borde inte dom kunna modifieras för att användas till skivbromsar?
Och vad skulle hända om man helt enkelt bara bytte ut själva handtaget (hävarmen) på ett par MTB-bromsar mot ett som var mer anpassat efter ett bockstyre? Det är ju bara att svarva i aluminium. Oljebehållaren skulle hamna på sniskan, men om man väljer ett märke där bromsslangen böjer av neråt direkt så så skulle ju slangen komma inåt mot styrröret i stället för att peka upp i luften. Vad skulle kunna gå fel, förutom att det skulle bli ett helvete att lufta bromsarna? Växlingen fick ju i såna fall ske med Dura-Ace eller SH-600 reglage i styrändarna.

Senast redigerad av en moderator:
Ingen tillverkare har lust att bli den första att utveckla en hydraulisk handtag till bockstyret eftersom UCI har bannlyst skivbroms för allt annat än MTB tävlingar. Begränsad marknad och höga utvecklingskostnader. Den som kopierar kommer att kunna förbättra den till en betydligt mindre kostnad, men problemet med en begränsad marknad kvarstår. Det är inte så många i världen som cyklar genom så mycket slask och regn som vi gör.

Daner, din analys av hur produktionen fungerar stämmer. Ingen vill göra hydrauliska bromshandtag till landsvägscyklar eftersom ingen vill ta på sig utvecklingskostnaderna. Och dessutom, ska dom ha mineralolja eller Dot4 i systemet? Sånt kostar förstås.

Men producenternas marknadsanlys stämmer inte. Må så vara att UCI inte godkänner skivbromsar på CX eller landsvägstävlingar.
Men jag har svårt att tro att Nove Colli, La Marmotte eller Marathona d´les Dolomites skulle förbjuda deltagarna att använda bra bromsar.
Och det är ju där köparna finns. Jag undrar vem som blir först? Troligtvis Cannondale, dom har aldrig ryggat för ny teknik och har nog rest sig ur svackan nu. Och dom gillar ju att utmana UCI.

Edit: För övrigt, med pågående klimatförändringså blir nog skivbromsar på landsvägshojar snart populära i mellersta och södra Europa.
Samt även i Nordamerika.

Senast redigerad av en moderator:
Ebbe is back.
Jo Ni ska få se kort på den när den är klar - tar fm. ett par, tre veckor.

Det blir ändringar på styrlagret (Ritchey Scuzzy Pro), styrstammen (Ritchey Pro, justerbar), pedaler (Shimano 540), Salsa-bromshandtag istf. Tektro, Sadel (Selle San Marco Aspide Arrowhead Gelaround - hyfsat långt namn eller ?), köper dessutom till ett par slicks med lite större luftkammare samt ett FSA xc-styre med lite riser (för vinterkontrollens skull !)...

Har lite funderingar på utväxlingarna - då det blir 75% landsväg - har någon några synpunkter ?

Annars får man hoppas att jag blir nöjd !!

Stort tack till alla som har haft synpunkter och förslag..

Ska du köra75% landsväg är du rätt ute med 105, annars inte,
Om du har tänkt ha ett riserstyre så varför inte skaffa en extra uppsättning bromsar? Då kan du ha hydrauliska bromsar också, och om du ser till att ha samma storlek på skivorna slipper du byta hjul.
Du måste ju ändå ha andra bromshandtag.

Hoppas att du blir nöjd med din cykel, du verkar ha tänkt igenom vad du vill ha ordentligt.

Alla delar är inte exakt vad jag skulle ha valt, men vi är olika personer och då blir detaljerna olika oxå.

ebbe Skrev:
-------------------------------------------------------
> Vevparti: Shimano Deore, 170mm, 48/36/26T

> Har lite funderingar på utväxlingarna - då det
> blir 75% landsväg - har någon några synpunkter ?

Hur fort vill du kunna trampa?
Dvs
Både hur fort 'vevar' du runt fötterna?
och
Vid vilken hastighet (i nedförsbackar) skall växlarna ta slut?
och dessutom
Hur branta backar vill du klara av?

Medan du funderar på det kan du testa att beräkna lite här:
http://www.sheldonbrown.com/gears

Mitt val:
13-25 (grusväg med de feta 32mm däcken)
eller
12-23 (asfalt och VR och då naturligtvis med lätta, fina 25 eller 28mm racerdäck)
Jag har en cykel med samma vevparti som du (Deore 48/36/26), men jag har tre uppsättningar hjul till den.
Sommarhjulen är 36-ekrade med Mavic MA 2-fälg och 28mm däck.

/Håkan

Hur långa ben har du? Är du säker att 170mm vevarmar är bästa längd för dig? Läs lite mer på http://www.zinncycles.com/cranks.aspx

Jag har 26/36/48 Deore med 12-28 bak på min 1987 Hoo Koo pendlarhoj (26" hjul, inte 700c som med din KM) och jag kan tänka mig byta till 13-25 nästa gång (jag använder nästan aldrig minsta fram nu när jag har andra cyklar för stökiga stigar.)

Daner.
Ursäkta mina avbrott - men familjen måste få sitt...
Har dessutom hunnit med en 3 timmars fettförbrännare på delar av IKHP´s (Jönköping) SM-bana från 2004.
Tufft - det är bara förnamnet....

Mina ben är 76,5cm - enligt expert...
Ska gå in på länken och "checka" detta...

Som Ni förstår så är detta en cykel som jag vill speca så vettigt som möjligt redan från början - vill inte köpa "grisen i säcken".

Ni ska veta att jag värdesätter Era åsikter och speciellt dina Daner - vad får du all din kunskap ifrån ?

I read voraciously and my mind is like a trashbasket that rarely gets emptied.

That, and I'm really old. Getting older in an hour. A lot older!

Det ser mkt bra ut. Jag cyklar sjalv pa en 29er och ar supernojd. En av mina polare kor en Karateapa och gillar den skarpt. Det enda du bor tanka pa om du nu ska ha 2 disc hjulset ar att pga av den horisontella drop-outen ar det lite bokigare att byta just dischjul. Det finns dock vissa modifikationer man kan gora for att gora det en hel del lattare. Kolla in 29er-forumet pa mtbr och sok pa karate monkey och disc sa ger det dig mer info. Dar finns dessutom ett schysst bildgalleri med bland annat manga karateapor och min Dean-29a.
lycka till
mvh
P

Jag skulle speca min exakt så här.

attachment.php

Snygg styre på den!

WTB har ExiWolf 29'er däck i 2.3 för 2005, skulle passa ännu bättre tycker jag.

Hur har det gått med det här projektet? Har ju planer på en CX byggd på en CrossCheck, kanske kan man bygga en mångsidigare cykel med en KM?

Ohhh, fin cykel låter det som, dedär bromsarna skal ju vara grymma.
Vad gällande markus F styrlager så har mitt sådant hållt i 3 år. och jag vet fler som har lyckats med det. så detdär lagret verkar verkligen vara lite beroende från ex till ex.

Newsboy, du måste ju erkänna att det ser lite löjligt ut med spd och dedär klibborna på fälgarna på dendär hojjen?, annars MYCKET fin:)

Comp och pro är dom som håller. Det som heter bara scuzzy logic har en överskål i plast och dör direkt..

ÅÅÅÅÅÅÅÅ en karate monkey!

Den är så himla fin i sin gröna lyster.

Vill verkligen se bilder ja med!

Lycka till med bygget.

Ja Surly´n ja.
Ramen står i garaget där hemma.
Köpte den på Sideways i Cheshire för 2200,00 SEK.
Köpte dessutom en beg. Paul Hewitt Cheviot SE (touringram) för 1400,00 SEK.
Vi får väl se vilken ram jag ska prioritera - lutar nog åt Paul Hewitt - då den är som skapt för en Vätterrunda...

Ebbe är du säker på att du behöver din karate apa? den kanske bara står och skräpar och binder kapital i onödan :) Inhandlade du något av det andra på önskelistan"?

/Mats

Mats.
Just nu så skräpar den - men jag har ynnesten att ha ett garage där jag har samlat på mig ett femtontal olika ramar och diverse komponenter genom åren.
Säljer något gör jag aldrig....
Köpte lite andra godsaker i England bl.a. två par Paul-bromsar för nästan halva priset jmf. med Northamericanflyers, några billiga Hope-nav..
Hittade oxå ett punkteringsfritt, holländskt, däck som ser kanon ut - fick senare reda på att Vartex säljer dem (Dutch nånting).
Men, nej säljer Apan gör jag inte....
ebbe

Ebbe var du över till England och köpte eller har du hittat någon bra inköpskanal via nätet? Jag har inte sett någon Karate Monkey under 4000:-

/Mats

MatsS.
Jag hade en kompis som bodde i Cheshire och var ökänd i de cykelbutiker som ligger inom "pedalavstånd" från där han bodde.
Han fixade schysst rabatt - men tyvärr så har han flyttat till Inverness, Skottland nu.
Någon som har koll på cykelpriser i Skottland ?

Newsboy om apan är mycket ledsen kan jag ta hand om den och trösta den lite med ett par rejäla vändor.

/Mats

Tillbaka
Topp