Vad har ni för fett i navet?

glitch

Aktiv medlem
Gjorde rent och fettade in mina Hope Pro 2 nav i vintras men tycker de rullar typ trögare nu än innan. Känns som att fettet (typ vanligt Motorex grönaktigt) bara skapar mer motstånd? Jag vill ju ha så där löjligt lättrullade lager som man hade på skateboarden på 80-talet när man marinerat lagren med 5-56 :P

Jag bytt från fett till kedjeolja på mina Hope Pro II, det blev stor skillnad i ljud men inte så mycket i hur det lätt det snurrade. Någon ännu tunnare olja och för syftet med avsedd än kedjeolja hade antagligen givit ett ännu bättre resultat.

gandhi skrev:
-------------------------------------------------------
> Den här tråden var informativ:
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/869134/

Fast den sa väl i princip bara använd fett som är typ som borsmargarin i nav och styrlager?
Och det är ju det jag har gjort men då blir det ju lite trögrullat om man bara drar till hjulet och låter det rulla. Jag vill ju ha så där att hjulet rullar i 8 minuter efter att jag har satt spinn på det :)

mitt alfinenav vill jag också ha spinn på, efter en hel vargavinter verkar det ha kläggat ihop. Ska testa att rengöra och fylla på med olja istället

nog för att ja kommer få alla på mej för de här men måste faktiskt erkänna att de fett jag tycker funkar bäst är biltemas litiumfett har kört de ett par år i de flesta lager och även i fotbromsade nav på mina gamla hojjar och ja har aldrig haft mer lättrullade hjul än med biltemas fett

Kör med någon typ av propelleraxelfett av okänt fabrikat (burken ser ut att vara från 1800-talet =). Brukar ta isär, göra rent och fetta om nav, styrlager etc varje vår. Packar om med ganska mycket fett i alla prylar med kullager och ganska tunt med fett i frihjulsmekanismer. Hopenaven är så pass enkla att plocka isär så de brukar få nån extra genomgång ibland när man har hjul avskruvat.

Då jag är elektronik/mjukvaruutvecklare och egentligen har nollkoll på såna här saker så är jag förmodligen inte rätt person att ge råd. Mina cyklar brukar dock hålla länge och funka bra så helt fel ute kan jag inte vara. Styrlagret på gammel-Konan är uppe i 16-år nu. Naven på den skrotades förra året, inte för att de var slut utan mest för att jag hittade ett par justa Phil Wood (R.I.P) nav och var sugen på att bygga nya hjul.

//j

glitch skrev:
> Gjorde rent och fettade in mina Hope Pro 2 nav i
> vintras men tycker de rullar typ trögare nu än
> innan. Känns som att fettet (typ vanligt Motorex
> grönaktigt) bara skapar mer motstånd? Jag vill
> ju ha så där löjligt lättrullade lager som man
> hade på skateboarden på 80-talet när man
> marinerat lagren med 5-56 :P

Tror inte du år 5-56-känslan med Hope (eller andra kvalitetsnav). Tror frågan varit uppe förr och kontentan var att nej, de rullar inte för evigt i mekstället. Men när du väl sätter dig på cykeln och "belastar" navet så är i själva verket friktionen ganska liten. Kan detta bero på att det är maskinkullager?

pewe skrev:

> Tror inte du år 5-56-känslan med Hope (eller
> andra kvalitetsnav). Tror frågan varit uppe förr
> och kontentan var att nej, de rullar inte för
> evigt i mekstället. Men när du väl sätter dig
> på cykeln och "belastar" navet så är i själva
> verket friktionen ganska liten. Kan detta bero på
> att det är maskinkullager?

Ja kanske det kan vara så enkelt? Är det så så slipper jag ju ligga sömnlös om nätterna för att mina hjul inte snurrar ;-)

Din skateboard på 80-talet hade väll maskinlager? Så det kan väll inte stämma genomgående?
Dock behöver väll inte det faktum att det rullar lätt utan belastning betyda att det rullar lätt med? Så hope-naven rullar säkert hyfsat lätt i praktiken. Eller nått. Stämde på min utslitna haspelrulle jag försökte renovera för något år sedan i vart fall :|

Fettet i naven skall väl hindra fukt från att ta sig in också. Därför tror jag inte det är så lämpligt att ersätta det med 5-56 eller en tunn olja.

Tillbaka
Topp