Vad har ni för styren till era MTB´s?

Tergorotas

Aktiv medlem
Vad har ni för styren till era hojar och varför har ni just det/dem?
Kol eller stål?
Riser eller flat?
Tune, Renthal eller Biltema?

Bilagor

• Bromptonbruce.jpg
    Bromptonbruce.jpg
    3.5 KB · Besök: 135
Senast ändrad:
Kör på 750mm kol med låg rise (10mm, Answer Pro Taper, finns på köp/sälj om nån är intresserad) men ska byta till liknande fast 780mm (hittade Nukeproof Horizon kol på rea för 600). Känns inte helt rätt med 750mm men gillade 780 på tidigare hoj.

Senast ändrad:
740mm, alu, -5mm rise på XCn (köpte det för att det var lite hög stack)
760mm, alu, 15mm rise på AMn (det kom med cykeln och är grymt skönt)

Edit: nu med anledning

Senast ändrad:
Race Face RIDE, 760mm och 20 mm rise...

Obs! cykeln har inte ens levererats så jag vet tyvärr inte om styret är grymt eller inte.
Har en viss ambition att bli flytande på "cykelspråk" så jag passar på träna lite. Hoppas det är OK :)

Senast ändrad:
Fulkinesen sa:
Det beror naturligtvis helt på vad syftet med hojen är: XC, downhill, tävling, kul turer i skogen, enduro, osv...

Men du har väl styre på hojen/arna?
Har ändrat lite i inlägget för att förtydliga. Jag är ute efter vad ni har och varför.

Senast ändrad:
Genomgående alu, för vardagsbehov på slätten. Jag är lättviktare för egen del. Rakt eller rise, beroende på tapp och ram.
Jag har köpt märkeshypade styren efter storlek på rödlappen! Ett rör är ett rör, är ett rör ett rör..

Tergorotas sa:
Fulkinesen sa:
Det beror naturligtvis helt på vad syftet med hojen är: XC, downhill, tävling, kul turer i skogen, enduro, osv...

Har ändrat lite i inlägget för att förtydliga. Jag är ute efter vad ni har och varför.

Okej, jag tolkade det som att du ville ha inspiration till vilken sorts styre du själv skulle välja. Men då gör du någon sorts statistisk undersökning. Hoppas att du får tillräcklig många svarande

Fulkinesen sa:
Tergorotas sa:
Fulkinesen sa:

Okej, jag tolkade det som att du ville ha inspiration till vilken sorts styre du själv skulle välja. Men då gör du någon sorts statistisk undersökning. Hoppas att du får tillräcklig många svarande

Nja lite mer åt det hållet, på sikt kan det vara inspirerande. Det är sällan det pratas styren men det är en viktig detalj för en trevlig dag på cykeln.

Utan vikt känns den lite meningslös....gör om gör rätt ;-)
Dessutom undrar jag som just blivit med enduro och 35mm styre.
Vitsen med att gå upp i diameter är att större diameter ger högre styrke/vikt förhållande. D.v.s. att samma materialmängd och vikt men lite tunnare eftersom det ska räcka till en större diameter ändå ger styvare styre.
Detta verkar man missat i den här kategorin och det kan ju ha sin förklaring i att 35mm sturen ursprungligen kommer från DH världen där man behövde ha starkare styren och inte nödvändigtvis lätta. På moderna endurocyklar ser jag dock inte behovet av varken jättebreda (över 700mm) eller uberstarka. Få endurocyklar väger över 15kg och klarar krasher och har dessutom vettigt försprång och gaffel/styrgeometri så dom är neutrala och lättstyrda i hela fartområdet vilket inte alltid var falllet med tidiga DH slädar som dörför behövde jejäla roder.

Men nu är det 2018 och dessa feta breda fatbars monteras på diverse hojar där man inte har behovet av ett varkenöverjävligt starkt styre eller sjukt brett som bara krånglar till det mellan träden, i transporter och förvaring.
330 gram för ett MTB 35 RaceFace aeffect styre är inte okej på en lightenduro/adv.trailcykel.
Verkar svårt att hitta 35mm styren under 250gr dessutom så jag funderar på att nedgradera till 30,9 men skulle helst vilja ha 35 för looken. Bredden behöver inte vara mer än 680-700 brett. Helst väga 200gr och inte kosta över 800kr
Vad finns det?

Reverse RCC-810 DH Styre kolfiber
230g

Modell : Riser
Backsweep : 9 °
Upsweep : 6 °
Stigande : 25 mm

1400spänn på bikster.
Nerkapat till ca 760mm
Och monterar handtagen med ca 10mm utstick per sida så landar på en tot bredd på nästan 790mm

Enve DH kolfiber 780mm brett och 25mm rise på enduron.

Nukeproof Horizon kolfiber 765mm och 9mm rise på XCn.

Spank Spoon 785 alu med 28mm rise på SSen.

Truvativ Holzfeller wc 720mm och 20mm rise på pendlaren.

Tja!
Enve minaar bar 808mm
Nukeproof warhead 780mm .
Superstar lithium 780mm ,men skönast av alla på gamla propheten ett onone nånting 780mm brett cykeln från 2005, piken från 2006 (har aldrig riktigt gillat den gaffeln alltså) , men med onone styret så blev det gamla härket riktigt komfortabel . ( samtliga styren i karbåån).
Mange

Answer Protaper DH, 25mm rise, kapat till 760 men med +10mm extra pga. handtagen på stigcykeln. Köpte för att det var billigt, vinklarna passar för mina händer, och, viktigaste av allt, det fanns i rosa.

På hopp o lek cykeln har jag nåt billigt från Superstar. Kapat till 740mm och med 40mm rise.

Rattnalle sa:
Hur många års smällar och stötar känner ni er trygga med att styrena tål?

Brukar inte ha samma cykel så länge att det hinner bli en fråga. Men nu sist blev det ett rambyte och jag funderade lite på det.
Ritchey säger väl två år? Sen beror det klart på vilken gren.

Finns det fler tillverkare som har någon rekommendation?

Tror Easton har 5års garanti på deras styren så brukar byta ungefär så ofta. Ritchey skriver i deras manualer att man ska byta alla styrdelar på ens cykel vart tredje år men deras grejer är inte direkt kände för att vara slitstarka heller.

Här måste jag passa på att ventilera en frågeställning jag funderat på länge. Det här med rise vs flat.

Ett plattstyre med tex 9 grader sweep är ju krökt i ett plan så att säga. Men ett rise-styre med 9 graders backsweep och 4 graders upsweep har en "nettovinkel" mellan handtagen som är mer än 9 grader. Ett risestyre med 9 graders backsweep och 4 graders upsweep kan alltså ge mera backsweep, beroende på hur man vinklar styret.

Jag tycker risestyren är skönare rent generellt. Trots att jag ofta har problem att få ner styret så lågt som jag vill så använder jag ändå styren med lite rise. Jag tror att det beror på att jag gillar mera backsweep på styret.

En annan fördel med lite rise på styret är att man kan justera reachen genom att vinkla styret lite framåt och bakåt.

19702655_884953821642876_3136174364810263094_o.jpg

Spank Spike Race 800 kapat till 78 cm. 50 mm rise. Det var det högsta jag kunde hitta.

Senast ändrad:
Oggler sa:
Här måste jag passa på att ventilera en frågeställning jag funderat på länge. Det här med rise vs flat.

Ett plattstyre med tex 9 grader sweep är ju krökt i ett plan så att säga. Men ett rise-styre med 9 graders backsweep och 4 graders upsweep har en "nettovinkel" mellan handtagen som är mer än 9 grader. Ett risestyre med 9 graders backsweep och 4 graders upsweep kan alltså ge mera backsweep, beroende på hur man vinklar styret.

Jag tycker risestyren är skönare rent generellt. Trots att jag ofta har problem att få ner styret så lågt som jag vill så använder jag ändå styren med lite rise. Jag tror att det beror på att jag gillar mera backsweep på styret.

En annan fördel med lite rise på styret är att man kan justera reachen genom att vinkla styret lite framåt och bakåt.
Jag tror jag utnyttjar mitt riser på exakt samma sätt. Skönt är det iaf.

Jag tror ogami vann tråden.

Jag har två svarta 80 cm i kålplast och ett silvrigt 78 cm ölburksstyre. Alla med lite rise (10-15 mm).

/Johan

Rattnalle sa:
Oggler sa:

Jag tror jag utnyttjar mitt riser på exakt samma sätt. Skönt är det iaf.

Det är nog där jag skiljer mig lite från mängden, tycker det är äckligt med backsweep, känns som att köra buss nästan. Vill ha så rakt styre det bara går, känns mer naturligt, för mig iaf.

Tillbaka
Topp