Vad heter delen vid skruven skivbroms

mattihp

Aktiv medlem
Skulle byta vajer på min mekaniska bakbroms på reservcykeln men blev avbruten och någonstans på vägen försvann skruven som håller fast vajern samt haken som satt på en bricka till den som man sätter vajern bakom. Men vad heter den delen? Eller är jag helt körd och får köpa en helt ny bakbroms?

dom brukar va svåra o hitta löst men lägg upp bild infästningen på bromsen så kan ja säkert skaka fram de delar du behöver ur bra o ha lådorna

1000004973.webp

Bild på en annan tektrobroms som ser identisk ut. Röd är skruven, gult är ringen med haken

Man kan trä en tråd genom de hålen för att låsa skruvarna mot varandra.
Jag hade det på mina första hydrauliska ok men sen dess har jag inte gjort eller sett det

idag använder jag varken cap eller wire. Cap finns inte till XTR skruvar

EDIT. Råkade länka skruv för flatmount...ingen aning om det skiljer men det heter som man ser i bilden ovan caliper fixing bolt

Stort tack. Dessa borde till och med finnas lokalt.

Eller är skruvtappandet tecknet på att det är dags att byta till hydrauliska bromsar? xD

Behövs det verkligen låsas mekaniskt?
Har kört 25 år med bara Loctite. Om skruven trots allt gängar upp sig lär det skramla och gnissla rätt duktigt innan det blir farligt. Oket trycks ju mot gaffeln vid inbromsning
Nu bor vi dessbättre inte i US&A så TS kan inte stämma skiten ur tillverkaren vid en olycka men låsbrickor brukar ju användas av en anledning. Ersätter man den med något annat finns det åtminstone inget att skylla på. Men antagligen funkar Loctite här. Antagligen.

Har aldrig lossnat för mig. Nu kör jag väldigt blygsamma volymer men kör man mycket kollar man väl förhoppningsvis grejorna

Håller med föregående, de där plastklämmorna är nog mer av en juridisk produkt snarare än att de faktiskt behövs.
Den blåa skruvlåsningskemikalien som finns original på de svarta skruvarna är mer än tillräckligt. De kommer inte lossna om de dras med rätt moment .
Jag brukar aldrig montera dem då de adderar vikt, ser fula ut och är i vägen.
Eftersom du är tillräckligt händig för o meka med bromsarna så kommer du ju också se/märka om nån skruv skulle börja lossna långt innan det blir farligt.

Skulle byta vajer på min mekaniska bakbroms på reservcykeln men blev avbruten och någonstans på vägen försvann skruven som håller fast vajern samt haken som satt på en bricka till den som man sätter vajern bakom. Men vad heter den delen? Eller är jag helt körd och får köpa en helt ny bakbroms?
Det är en vanlig insexskruv och jag har en massa såna i olika gängtyper. Mvh Jimmy

Håller med föregående, de där plastklämmorna är nog mer av en juridisk produkt snarare än att de faktiskt behövs.
Den blåa skruvlåsningskemikalien som finns original på de svarta skruvarna är mer än tillräckligt. De kommer inte lossna om de dras med rätt moment .
Jag brukar aldrig montera dem då de adderar vikt, ser fula ut och är i vägen.
Eftersom du är tillräckligt händig för o meka med bromsarna så kommer du ju också se/märka om nån skruv skulle börja lossna långt innan det blir farligt.
de första jag gör på en ny cykel e i princip väck med dom plastlåsningarna för o justera bromsarna sen återmonteras dom aldrig mer.. nästa steg e väck me vinyl Lp-skivan bakom kassetten...

De där plastbrickorna för bulthuvud är troligen något som endast Shimano har. Alla andra tillverkare struntar i dem.
En annan sak som endast Shimanobromsar kommer med är de där tvåhåliga distanser för 6-bultskivor.

I teori hjälper båda typer distanser från att deras respektive bultar vibrerar sig loss. I praktiken måste man dra åt dem med korrekt momentkraft och sedan kontrollera saker innan varje åk, oavsett om brickorna användas eller saknas.

Det hjälper åtminstone att kontrollera att allt nyligen vidrört/monterat på cykeln sitter kvar fast strax efter eller under första turen.

1744526074370.webp

Ja. Så möjligen borde jag börja använda loctite på gamla slitna skruvar.... har dock kört med vanliga rostfria utan att det lossnade
På gamla skruvar brukar jag dutta på lite loctite. Man märker ju när de går för lätt vid montering. Inte för att jag någonsin varit med om att de släppt. Men, just bromsar kan man ju vara extra noga med.

Den där är en sån där fjäder som man ser försvinna i en stor vid båge för att sedan gå i orbit. Borta för alltid!
Ja, frågan är om jag sköt iväg den i höstas eller om den skjutit sig själv under vintern.
Har väl nån sax liggande men tror den sitter utan ett tag.
Har aldrig hänt att skruven varit lös och vilat mot denna

Skivan har i alla fall oljat ner sig själv stående på trainern

Tillbaka
Topp