Vad heter hjul-spacern jag behöver?

Jag förstår faktiskt inte alls din agenda här? Att man aldrig ska försöka lära sig själv, utan lämna in till verkstad?
Och se'n tycker jag du har en rätt oskön attityd också...Vi är ju här för att både lära oss och komma med tips.
Tröttsamt rundgång bland "tipsen" bara. Agendan är att någon som tycker att det är en utmärkt idé att en novis utan uttryckt önskan om att köpa nya verktyg eller att skruva själv, också kan försöka bidra på ett matnyttigt sätt. Skriva lite vettig info om ekerlängd, hjulriktning eller något i den stilen.

"Köp ett verktyg", "det är inte svårt att disha om" osv. Lätta saker att skriva, men ganska värdelösa tips till TS. Mönstret är så tröttsamt återkommande hela tiden så jag knappt ser annat nuförtiden. Men det kanske mer är ett av flera tecken att jag är färdig med forumet mer än att saker faktiskt blivit sämre, vem vet.

Hmm det är ju centrerat när det spinner. Men det bör oavsett dishas då? Eftersom det är på ena sidan det ligger nära gaffeln?

Är det något sånt här som han gör i videon?
i videon syns en del hokus pokus.

dels är det en assymetrisk fälg. innebär att ekrarna på båda sidor är i närhet av lika långa, med syfte att få jämnare ekerspänning när man jämför sidorna. kräver att ekerhålen på fälgen sitter förskjutna åt ena sidan. du kanske har det, eller inte. ovanligt är det. och krånglar tilll när man skall förklara korrekt sidoförskjutning (=dishning) av fälgen. det normala är att ena sidans ekrar är kortare, gör att hjulet på den sidan är plattare. det är som man säger dishat.

sen använder han ett riktställ istället för att disha hjulet där det hör hemma, i cykeln. riktstället är ett hjälpmedel när man ska justera ett hjul utan att ha cykeln till hands. många här svär vid sina riktställ skall sägas, och det kan absolut ha ett värde ur ergonomisk synpunkt när man ska bygga något tiotal hjul på raken.

sen inför han ytterligare ett får jag påstå onödigt tillbehör, en dishningsmätare. har man cykelramen eller (host) riktställ till hands tillför det nada.

men själva principen för sidoförsjutning (dishning) lyckas kan trots allt förklara. om du vill göra det själv vet bara du, men operationen är en vettig väg in i att förstå hjulbyggande, eftersom bara en variabel skall justeras. det svåraste är egentligen att få till att inte misshandla nippeln.

Tillbaka
Topp