Vad kan vi göra för att minska cykelstölderna?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ja, att han (och du) inte vill ha förändring är välkänt. Frågan är varför. Att vilja få bort de kriminella fr gatorna står inte i konflikt med att vilja ha bra skola, sjukvård, infrastruktur, etc. Allt hör till statens kärnuppgifter, och med ett av världens högsta skattetryck bör pengarna räcka till.

Nuvarande myndighetslösningar, ja. Men inget säger att det måste vara så, vi har trots allt demokrati i landet. Om tillräckligt många vill ha en förändring, så blir det en förändring. Frågan är om tillräckligt många vill det, vilket vi får veta senare i år.
Jag tvivlar inte på att man kan göra mer från myndighetshåll för att komma åt problemet, men jag tror att oavsett det så finns det mer än noll (0) som man som medborgare kan göra själv för att minska omfattningen, som vore relevanta oavsett om nån särskild åtgärd från staten skulle minska cykelstölderna avsevärt över en natt. Det pratar jag gärna om här.

Om du inte tror det, så kanske det är lämpligare att du argumenterar emot de specifika förslag som kommit fram i tråden på ett konstruktivt sätt, eller tar de politiska diskussionerna med grannen i trapphuset eller så?

Det är inte alla som drabbas av cancer heller (även om det verkar öka om jag inte misstar mig?!). Ändå finns oron hos många och denna kan mycket väl påverka oss både praktiskt och på ett psykologiskt plan. Skillnaden mellan cancer och brottslighet är väl att det faktisk finns både val och vilja bakom brottsliga handlingar. Skall vi finna oss i att leva under hot?

Nu har det nämnts flera gånger att vi på ett magiskt sätt kan få bort cykelstölderna bara genom att ändra sammansättningen i riksdagen i höst. Det vore smakfullt om de som påstår detta kan precisera (utan att gräva ner sig i politik) vilka konkreta åtgärder det är som kommer lösa problemet med cykelstölder?

Jag har sett lite konkreta förslag men ärligt talat har jag heller inte helt greppat hur stängda gränser, allmän värnplikt eller utgång ur EU ska kunna lösa problemen med cykelstölder?

Nu har det nämnts flera gånger att vi på ett magiskt sätt kan få bort cykelstölderna bara genom att ändra sammansättningen i riksdagen i höst. Det vore smakfullt om de som påstår detta kan precisera (utan att gräva ner sig i politik) vilka konkreta åtgärder det är som kommer lösa problemet med cykelstölder?

Jag har sett lite konkreta förslag men ärligt talat har jag heller inte helt greppat hur stängda gränser, allmän värnplikt eller utgång ur EU ska kunna lösa problemen med cykelstölder?
En gränskontroll så att inte stöldgods kan forslas ut ur landet skulle påverka väldigt mycket, om inte just cyklar så mycket annat. Särskilt för oss som bor ute på landet är de här stölderna ett stort problem faktiskt. Här har det hjälpt med kameraövervakning men jag tycker inte det skall behövas och det är inget kul.

Den enda riktigt konkreta lösningen är att alla som transporterar sig medelst cykel har en Brompton, och att den hopvikt anses vara bagage man får ta med sig överallt hela tiden.

En gränskontroll så att inte stöldgods kan forslas ut ur landet skulle påverka väldigt mycket, om inte just cyklar så mycket annat. Särskilt för oss som bor ute på landet är de här stölderna ett stort problem faktiskt. Här har det hjälpt med kameraövervakning men jag tycker inte det skall behövas och det är inget kul.
Håller med. Här verkar det dock finnas en kraftig intressekonflikt och inte minst ideologiska hinder.

Den enda riktigt konkreta lösningen är att alla som transporterar sig medelst cykel har en Brompton, och att den hopvikt anses vara bagage man får ta med sig överallt hela tiden.
Förutom att cykelrånen då sannolikt skulle bli vanligare.

Och det finns skarpa förslag på att upprätta gränskontroller? Vilka ska undantas från dessa gränskontroller? Ingen? Svenskar? Danskar? Norrmän?

Jag säger inte emot egentligen, jag tror också att gränskontrollerna behöver utökas. Men det blir ett ganska stort ingrepp i den fria rörligheten om det ska bli effektivt, och ändå kommer det inte stoppa utförseln av stöldgods. Hur hittar man en vettig balans?

Hur hittar man en vettig balans?
Genom att låta vettiga och erfarna tullare leda arbetet och vidareutbildningen utan detaljstyrning. Man får försöka lita på att folk vill göra ett bra arbete även om de verkar på minerad mark.

Och det finns skarpa förslag på att upprätta gränskontroller? Vilka ska undantas från dessa gränskontroller? Ingen? Svenskar? Danskar? Norrmän?

Jag säger inte emot egentligen, jag tror också att gränskontrollerna behöver utökas. Men det blir ett ganska stort ingrepp i den fria rörligheten om det ska bli effektivt, och ändå kommer det inte stoppa utförseln av stöldgods. Hur hittar man en vettig balans?
Men det som hänt efter att gränspassagen inte längre kontrolleras är väl att kontrollen flyttats in och gäller nästan överallt? Det går inte ens att komma in på återvinningsstationen här och slänga skräp utan att visa leg. numera.

Jag ser hellre en strikt gränskontroll och ett öppet samhälle än öppna gränser och ett stängt och slutet kontrollsamhälle

Senast ändrad:

Nu får vi ju inte diskutera politik, men följer man med i debatten och sätter sig in i partiprogram så ser man saker.
Men även utan det kan man ju göra liknelsen till att man är sjuk. Om din läkare inte kommer nånstans med att bota dig eller ens ställa en diagnos, så är det vanligt att gå till en annan läkare för en second opinion. Det behöver inte betyda att man blir botad, men när den förste inte kommer nånvart utan kanske t.o.m. försämrar sjukdomen kan det vara värt att testa nåt nytt.

Men det som hänt efter att gränspassagen inte längre kontrolleras är väl att kontrollen flyttats in och gäller nästan överallt? Det går inte ens att komma in på återvinningsstationen här och slänga skräp utan att visa leg. numera.

Jag ser hellre en strikt gränskontroll och ett öppet samhälle än öppna gränser och ett stängt och slutet kontrollsamhälle
Va? Visa leg på återvinningscentralen? Varför då, tjuvas det för mycket?

I gbg har man haft kort för att kolla så ftg inte slänger sitt skräp där om jag fattat det rätt.
Nu sen årsskiftet tror jag man bytt till att ta det via legitimation istället för ett speciellt kort.

Va? Visa leg på återvinningscentralen? Varför då, tjuvas det för mycket?
En annan trolig anledning är att många företag försöker komma undan betalningen. Om de kan se att herr ooms kommer 30ggr per vecka och samtidigt har ett litet byggbolag så kommer de nog dra en slutsats.

Nu får vi ju inte diskutera politik, men följer man med i debatten och sätter sig in i partiprogram så ser man saker.
Men även utan det kan man ju göra liknelsen till att man är sjuk. Om din läkare inte kommer nånstans med att bota dig eller ens ställa en diagnos, så är det vanligt att gå till en annan läkare för en second opinion. Det behöver inte betyda att man blir botad, men när den förste inte kommer nånvart utan kanske t.o.m. försämrar sjukdomen kan det vara värt att testa nåt nytt.
Så det mest konkreta man kan göra för att minska cykelstölderna är att rösta fram en alternativ regering som ändå inte har några planer på hur man ska minska antalet cykelstölder? Bara för att testa om det blir annorlunda? Varför ska något bli annorlunda om det inte finns några åtgärder som riktar in sig på att lösa problemet?

Second opinion bygger ju på att en ytterligare part ska få göra en sjukdomsanalys. Den analysen står det fritt att göra vare sig man sitter i regering eller inte. Men om det inte finns några föreslagna lösningar så tycks det ju då inte heller som att opinionen kommer kunna göra så mycket åt cykelstölderna.

Så det mest konkreta man kan göra för att minska cykelstölderna är att rösta fram en alternativ regering som ändå inte har några planer på hur man ska minska antalet cykelstölder? Bara för att testa om det blir annorlunda? Varför ska något bli annorlunda om det inte finns några åtgärder som riktar in sig på att lösa problemet?

Second opinion bygger ju på att en ytterligare part ska få göra en sjukdomsanalys. Den analysen står det fritt att göra vare sig man sitter i regering eller inte. Men om det inte finns några föreslagna lösningar så tycks det ju då inte heller som att opinionen kommer kunna göra så mycket åt cykelstölderna.
Väl argumenterat.

En annan trolig anledning är att många företag försöker komma undan betalningen. Om de kan se att herr ooms kommer 30ggr per vecka och samtidigt har ett litet byggbolag så kommer de nog dra en slutsats.
Jo, kom att tänka på det jag också, tur jag inte har nåt byggbolag :-)

Det är ju tyvärr bara att gilla läget. Vill man kunna parkera sin cykel utomhus, så får man ha en gammal smårisig hoj till dom tillfällena.
Vem skulle låsa fast en plånbok med 20000kr i en vajer på stan?
Vad skulle man gör med de 20000? Går ju knappt att omsätta längre.
Har ofta funderat på om jag skulle acceptera 10% mer betalt mot att få lönen kontant. Jag är mycket tveksam...

Läs partiprogrammen! Sedan kanske det inte står nåt specifikt om cykelstölder, men väl hur man vill (eller inte vill) komma tillrätta med brottsligheten i samhället.

Har ofta funderat på om jag skulle acceptera 10% mer betalt mot att få lönen kontant. Jag är mycket tveksam..
Jag hade nog kunnat tänka mig att gå till banken en gång i månaden och sätta in pengarna om det gav mig 10% extra. Skulle nog ta mig 40min kanske då jag bor på lagom kort cykelavstånd ?

Läs partiprogrammen! Sedan kanske det inte står nåt specifikt om cykelstölder, men väl hur man vill (eller inte vill) komma tillrätta med brottsligheten i samhället.
Kan du inte svara på min fråga istället? Det är du som påstått att en annorlunda sammansättning i riksdagen kommer lösa problemet med cykelstölder. Ett sådant påstående bör kunna backas upp med konkreta förslag på hur man planerar att komma tillrätta med problemet.

Jag kan inte hitta något om hur man inte vill minska brottsligheten.

Edit: Vad gör man om de åtgärder som föreslås inte lirar med forskning på området? Räknas det som andra delen av din post?

Har ofta funderat på om jag skulle acceptera 10% mer betalt mot att få lönen kontant. Jag är mycket tveksam...
Är ju bara att gå till en insättningsautomat så har du pengarna på kontot. Brukar göra det när jag handlar åt mina gamla föräldrar och får betalt i cash.

Jag kan inte hitta något om hur man inte vill minska brottsligheten.

Edit: Vad gör man om de åtgärder som föreslås inte lirar med forskning på området? Räknas det som andra delen av din post?
Ett par nämner den inte (iaf inte som prioriterat område) och då får man väl utgå ifrån att de är nöjda?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp