Vad kör du med för bredd på styret??

nenja skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad är fördelen med ett smalt styre?

Provade ett bredare styre en säsong för några år sedan, och upplevde de omvända av vad alla säger om kontroll och klättring, för mig funkar ett smalare styre mycket bättre när det är stökigt och vid tung klättring när man bryter sig upp. Att det väger mindre och ser mer svetto ut är en bonus man får på köpet :)

Det beror väl på hur brett isär man känner sig avslappnad med att ha händerna... ett 70cm brett styre på ett renodlat crosscountry-spjut där man lägger väldigt mycket vikt på armarna, blir det nog snabbt en belastning på handlederna... och det uppvägs väl inte direkt av den ökade kontrollen... på en allmountain eller DH där man sitter mer upprätt och inte lägger lika mycket vikt på handlederna får man mer kontroll, men det högre styret leder ju i stället till en sittposition där man inte använder benmusklerna optimalt och förlorar kraft på den änden istället...

Robert skrev:
> Det bredare styret fungerar som ett servo med mer kraft.

Behöver man verkligen mer kraft för att styra en cykel?
Är det inte så att det är dom långsammare styrutslagen som ger stabiliteten??

Jag har bytt från 58 cm till 62 cm och tycker det funkar bra!

/Magnus

Kapade mitt Dh styre tillbaka till 695mm. Den här trenden med sjukt breda styren är inget för mig.
XC/Streethojen har nog närmare 60cm tror jag.

nenja skrev:

Det är oklart, men det finns bakåtsträvare som hävdar att allt över 56cm är ocyklingsbart. :)
Dock så tycker jag att det finns en övre gräns för att det ska vara bekvämt. Den går någonstans vid 78cm, allt över det blir för brett för mig.
XC-hojen fick ett fulbreddat styre på prov, 816mm. Det gick inte så bra att köra med, men till DHn så kanske ett 80cm skulle gå om man verkligen vill. Fast jag är så nöjd med mitt Deity 30" (76cm) att jag inte tänker byta.

Senast redigerad av en moderator:
Eric W skrev:
> Kapade mitt Dh styre tillbaka till 695mm. Den här
> trenden med sjukt breda styren är inget för mig.
>
> XC/Streethojen har nog närmare 60cm tror jag.

Jag förstår inte riktigt trend-snacket på denna fronten, menar du att du och många andra körde/kör breda styren fastän det inte kändes bra enbart för att det var en trend?

Jag gick upp till 737mm och har inte sett någon nackdel än, känns stabilt och ger mig en liten "confidence boost". Därför har inte jag kapat mitt, hur vet man om styret är för brett? :P

nenja skrev:
> hur vet man om styret är för brett? :P

När du inte kommer mellan träden :)

nenja skrev:
> Jag förstår inte riktigt trend-snacket på denna
> fronten, menar du att du och många andra
> körde/kör breda styren fastän det inte kändes
> bra enbart för att det var en trend?

Hur många dh-åkare bytte inte upp sig till bredare styren efter att Sam Hill började köra kurvor på ställ med end-pluggarna nere i sanden? Inte ens Kangas kör väl sina 84cms styren längre? ;) Tycker fler och fler börjar inse att man inte blir 1 sekund snabbare per cm styre man har, och kapar styrena någon cm eller 2.

> Jag gick upp till 737mm och har inte sett någon
> nackdel än, känns stabilt och ger mig en liten
> "confidence boost". Därför har inte jag kapat
> mitt, hur vet man om styret är för brett? :P

Personlien är jag inte speciellt lång, och kände att ett bredare styre mest gjorde att jag stod med armbågarna i 90 graders vinklar uppåt. Blev kanske något lättare att komma djupt ner i kurvor för att du kom i lite aggressivare ställning, dock gjorde bredden att tappade jag otroligt mycket av lekfullheten, för att inte tala om stabilitet i luften och i stök.

Funderar dock på att byta ut mitt 2,5" riserstyre till ett kapat flatbar i stället. Borde funka fint för att få en lite aggressivare position utan att behöva ha händerna så mycket i sär.

Vad exakt som är för brett misstänker jag dock starkt är högst onödigt att argumentera om då alla har sin egen kroppsbyggnad, längd och smak. Dock finns det ju ett ganska enkelt sett att prova, skryva in handtagen 0,5-1cm på varje sida och ta ett åk!

Ah ok, intressant. Man kanske skulle testa att trycka in handtagen en sväng ett par åk och känna efter. ^^

Vad har XC-proffsen va bredd på styret?

Själv ska jag prova 56 cm och då är jag 192 cm på längden.. Är kanske för smalt?

hej, det har som eric W skriver mycket med egna kroppsbyggnaden att göra. Jag som är stor märkte förbättringar på de punkter Eric kännde försämringar.

Anledningen till att alla började köra med breda styren när Sam Hill började är att det var då man kunde köpa bredare styren. Det fanns väl inte så många breda varianter innan (eller har jag fel). Att det har spridit sig är nog för att de flesta ser positiva effekter av det hela.

730 på DH
710 på XC

På XCn ser jag både fördelar och nackdelar, fördelarna är framförallt ergonomiska för mig. Nackdelarna är att jag måste köra "bredare" runt träd och annat som är ivägen.

På DHn är det bara positivt tycker jag, fortare, kvickare och mer självförtroende i luften.

Tar upp tråden igen...
Jag har "ofrivilligt" bytt från rakt 58 cm (C-dale HT) till 64 cm riser i o m att jag köpt en Epic 2009. Den ökade bredden känns helt OK (men jag körde förstås in i ett träd med skadad SID och fotled... som följd).
Den mer upprätta positionen är bekväm, men:
(1) jag saknar bar-ends - och det är ju tabu på riser...
(2) händerna har en tendens att domna (trots mer upprätt position)
(3) det känns inte som att jag får ut samma kraft ur benen...

Beror det senare på sittpositionen?
Brain funkar super, så där sitter det inte... (SIDen däremot är sådär...)

Ska jag byta till rakt styre + barends, eller kan även en gammal hund lära sig?

Jag ska i första hand ha Epicen till långlopp...

/Dennis K

nenja skrev:

Du kommer fram mellan träd som står närmare varandra.

DennisK skrev:
> Tar upp tråden igen...
> Jag har "ofrivilligt" bytt från rakt 58 cm
> (C-dale HT) till 64 cm riser i o m att jag köpt
> en Epic 2009. Den ökade bredden känns helt OK
> (men jag körde förstås in i ett träd med
> skadad SID och fotled... som följd).
> Den mer upprätta positionen är bekväm, men:
> (1) jag saknar bar-ends - och det är ju tabu på
> riser...
> (2) händerna har en tendens att domna (trots mer
> upprätt position)
> (3) det känns inte som att jag får ut samma
> kraft ur benen...
>
> Beror det senare på sittpositionen?
> Brain funkar super, så där sitter det inte...
> (SIDen däremot är sådär...)
>
> Ska jag byta till rakt styre + barends, eller kan
> även en gammal hund lära sig?
>
> Jag ska i första hand ha Epicen till
> långlopp...
>
> /Dennis K

Kraften i benen beror nog på den mer upprätta sittställningen. Det är ju lite att jömföra äpplen med päron om man både har rise och bredare styre. Testa en flatbar med samma bredd, det kan funka bättre.
Ang. domnandet kan det mycket väl vara så att man får labba lite med styrets vinkel för att få en bra position för händerna, hur mycket sweep som är bakåt resp uppåt.

Jag gillar relativt breda styren, har 72cm på AM-en och tycker det funkar finfint, utan att jag har speciellt breda axlar. Däremot riser fattar jag inte alls grejen med, jag kommer nog byta till flat (har truvativ lowrise nu, 19mm rise). Tur att det börjar komma flatbars i vettig bredd nu!

Jag har ingen aning om hur breda styren jag har men skulle jag mäta skulle det nog bli i millimeter eftersom jag anser att mina cyklar inte är produkter från någon träslöjdlektion! ;)

Kör generellt med rätt smala styren för finkänslan. Dessutom väger något som man sågat bort mindre än om det skulle sitta kvar...

Tillbaka
Topp