Vad kör eliten på??

Lonewolf

Ny medlem
Vad kör eliten på??
Kollade på min första mtb tävling under OS dam/herr och tyckte det var kul och lärorikt, men måste i ärlighetens namn säga att herrarnas var mer spännande en damracet.

Nu till frågan: Herrsegraren körde på Bianchi såg jag och tvåan på en Merida om jag inte såg fel (skippa snacket om komentatorernas reklam i den här tråden snälla) men vilka andra märken var representerade i OS och även på VM och världscup? Vad kör tex Fredrik K på? Visst vet jag att dem cyklar eliten kör på skiljer sig rejält från dem som vi vanliga dödliga får köpa, men tillverkare brukar vara rädda om namnet och inte vilja bli förknippade med att sälja "skräp" som skiljer sig allt för mycket från dem tävlingsmodeller dem har, åtminstone är det så i andra branscher som jag har erfarenhet av.

Lite extra skoj var det att just Bianchi och Merida nästan aldrig nämns här på Happy när olika märken debbateras och när det kommer frågor från nybörjare, men ändå verkar dem vara stora på tävlingsbanorna!

För med handen på hjärtat, duger ett märke åt eliten så borde det väl duga åt oss motionärer även om det är lite enklare grejor så matchar det säkerligen våra behov.

Bosse, sticker ut hakan och väntar på smällen ;-)

Vad kör eliten på??
Det spelar faktiskt ingen större roll vad eliten kör med, då de skulle köra lika bra med ett annat märke än det de kör med idag. Faktiskt är det så. Den tillverkare som man lyckas bli sponsrad av får man köra för, sen om man vinner är det ett bonus. ;-) Hävdar fortfarande att "It's not about the bike" stämmer, det är cyklisten det hänger på.

/Leo

Vad kör eliten på??
Det här forumet är i hemlighet sponsrat av Specialized, Jomper är i verkligheten försäljningschef för Norden.
Så alla positiva inlägg om Bianchi raderas automatiskt.
Kolla här när jag skriver : *** ****** *** ******* ** ******** ***** **********

Nä, det var ju bara på skämt. Sanningen är ju att Bianchi och Merida är faktiskt är ganska ohippa. Cykelvärldens motsvarighet till Wranglerjeans.

Vad kör eliten på??
Jag tycker att Meridas nya Carbonram är jäkligt fet.
En sådan skulle jag gärna vilja ha!!!
Sebastian

Vad kör eliten på??
Motionärer och elitcyklister har förmodligen lite olika behov och back-up. För eliten är det ett redskap för att vinna, ingenting mer eller mindre. Går en gaffel, ett hjul sönder får han eller hon (nu talar jag om de större åkarna i WC) ett nytt direkt. En svenssonmotionär får förmodligen vänta lite längre och betala en hel del mer för utbytesdelar om hans/hennes SID WC eller CrossMax SL går sönder.

De små märken som många, eller i alla fall en hel del här, vurmar för har inte råd att sponsra åkare som ska delta i cupen. Ramarna kan vara bra, bättre än de stora märkenas ramar - men har man inte råd att sponsra så har man inte. Ibland bygger små märken ramar åt de stora märkena som de sedan ger till åkarna. Turner byggde DH ramar åt Kona, Merlin byggde åt Marin, Intense åt Mongoose och flera andra märken. De fina Eddy Merckx titanramarna byggs/byggdes av Litespeed. Intressanta innovationer sker oftast (men inte alltid) hos mindre märken. Stora märken köper ibland upp mindre märken för att få tillgång till lite fräsch innovation utan att behöva klampa in i patenttvister.

Vad kör eliten på??
specialized kör en del med på världscuppen och på os då också antar jag, sedan så kör friberg med flera på scott.

dh: lassbo ramarna var ju populära förrut som bla possman körde på förrut om han inte gör det än? ni har säkert mer koll än jag, men säsongen 03 körde han på sin lassbo.

sedan så har specialized bighit slagit stort på dh sidan.

bianchi som redan nämt är ett märke som det också körs på... ja det är ganska många märken.

Senast redigerad av en moderator:
Vad kör eliten på??
Man kan knata in på www.uci.ch och kika i värdscupresultatlistorna, där stå t.ex vilket team åkarna kör för

Vad kör eliten på??
Dom flesta kända (och även en del mindre kända) cykelmärken bygger hojar som kan vinna tex ett WC-lopp, som flera skriver så beror det på vem som trampar.

Vad kör eliten på??
Generellt kan man ju dock säga att eliten kör på Shimano XTR, Mavic CrossMax SL och RockShox Sid...

Vad de sedan hänger delarna på är en annan historia.

Vad kör eliten på??
Verkar lite som mina "onda aningar" besannas, det går att köra på andra märken än dem som räknas upp här om man står ut med att inte toppa "hipplistan", för visst är det så att inte ens den bästa cykel i världen vinner ett lopp i händerna på en oduglig cyklist.

Som tur är för mig så har jag aldrig brytt mig om att försöka ta mig in på den listan utan jag lägger betydligt större värde på funktionssäkerhet under längre tid = lägre kostnad per användningstimme!
Detta är speciellt viktigt när man har en begränsad budget och inte är så bra på att meka (jag i ett nötskal alltså).

Så nu kan jag med gott samvete satsa på en "non hipp" hoj med hållbara komponenter tex. Deore nivå, och sedan uppgradera dem vartefter det behövs och budgeten tillåter det, och jag är säker på att jag kommer att ha minst lika skoj på den hojen som en rejält mycket dyrare/hippare hoj.

Tack allihop, ni har lyft en stor sten från mina axlar
Bosse

Vad kör eliten på??
Många åkare i WCn kör ju i fabriksteam eller andra team där märket på cykel är bestämt.
Det är ju dock inte alla tillverkare som sponsrar några större åkare, men de som har spons på den nivån har det ju av seriösa dealers.
Det r ju inte direkt så att santa cruz skickar ut två killar på sina freeridehojar i en XC-WC. Det är ochj förblir motionärshojar.

Jag tror till 100% på komposit.

Vad kör eliten på??
För mig personligen känns det inte så intressant vad eliten kör på eftersom de har både helt annorlunda krav och helt andra förutsättningar än mig. Oavsett om det är XC-elit, landsvägselit eller DH-elit.

Vad kör eliten på??
Anledningen till att Merida eller Bianchi inte rekommenderas speciellt ofta är att de är förhållandevis dyra. Det kostar att sponsra team och pengarna måste komma någonstans ifrån...

Dvs. för en given summa pengar får man ofta bättre komponenter (hjul, växlar & dämpare) hos t.ex. Kona eller Marin än om man skulle handla Bianchi, Merida, Cannondale etc.. Sen *kanske* ramarna är bättre hos de dyrare märkena.

Vad kör eliten på??
...och så får man ju Vätternrundan betald om man köper Merida:-)

Skämt åsido: Jag håller med Tobbe; det är ofta fördyrande att ha en massa proffs och deras matvanor och bilar och andra kringkostnader man ska göra utägg för. Därför blir i slutändan cyklarna dyrare utan att man för den skull får en bättre produkt. Eller har någon räknat ut något annat? Jag gissar att det nu sitter någon företagsekonom som säger ungefär: "Men om ett märke då säljer i större upplagor blir varje ram billigare i produktionskostnad och då förbilligar det även för konsumenten".

Jag är inte säker på det. i slutänden betalar vi konsumenter mycket pengar för ett ganska omfattande "proffskalas", är min mening.

Vad kör eliten på??
Merida ger mycket cykel för pengarna ;), är en bekant slogan. Vore frestande o vända på det , mycket pengar för en cykel. Fast Cannondale är väl ändå dyrast?
Merida är ett jättebra märke, och det är säkert Kona och alla andra märken också.

Vad kör eliten på??
Oavsett märke så kör de på måttbyggda ramar i perfekt storlek, obegränsat med fräscha slitdelar och egen mekaniker som håller allting väljusterat och som nytt hela tiden. Har man de förutsättningarna så spelar nog märket mindre roll. Vi andra får väl trösta oss med att de skulle cykla ifrån oss på en gammal lila miyata också...

Vad kör eliten på??
freddan: Sant hos toppmodellerna är det tvärt om, väldigt mycket för pengarna jämfört med andra märken (om man antar att ramarna är likvärdiga - vilket kan debatteras länge antar jag).

Kan väl vara så att för 4000 är det fräckt med en meridalogga, men för 40000 så finns det andra namn som är mer inne? ;-)

Vad kör eliten på??
Markus F Skrev:
-------------------------------------------------------
> Kona sponsrar ju en hel del cyklister dom också,
> och håller ändå låga priser.

Vad jämför du med då? Jag tycker inte att det är billigt med tusentals kronor (och långt över det)för 7 ihopfogade aluminiumrör.

Vad kör eliten på??
Det är min uppfattning att Kona specar sina cyklar väldigt prisvärt jämfört med andra tillverkare.
Johan S Skrev:
> Vad jämför du med då? Jag tycker inte att det är
> billigt med tusentals kronor (och långt över
> det)för 7 ihopfogade aluminiumrör.
>
>

Vad kör eliten på??
Hmm... Bianchi upplever jag som väldigt prisvärda, nästan lite för billiga ibland. Dom har prisat in sig mellan stormarknadspriser och cykelbutikspriser.

Johan, Markus jämför ju med andra märken med motsvarande komponentnivå. Egentligen är det vansinne att betala tusentals kronor för lite plast, järn och aluminium. Kona och Giant _är_ prisvärda.

Vad kör eliten på??
Mattias L Skrev:
> Egentligen är det
> vansinne att betala tusentals kronor för lite
> plast, järn och aluminium.

Hur många kilon väger din dator?
Vad kostar den?
Vad väger din mobil?
Vad kostar den?

Vad jag menar, och som säkert du och de flesta andra oxå, är att man betalar inte för materialet enbart. Man betalar lönen för de som har arbetat för att omvandla materialet till en väl fungerande produkt.

Men samtidigt kommer reklamen in där, visst är de prylar som den som vinner OS/TdF bättre.
Visst är de cyklar som proffsen får betalt för att använda bättre än billigare cyklar.
Det är åtminstone många som tror det.
Ex
Kommer ngn ihåg tråden i vintras där jag rekommenderade en cykel som hade testats av tyska tidningen Tour
och testade bättre än många av de cyklar som proffsen i TdF har betalt för att använda/göra reklam för?
Det var mer än en som då hävdade att det var fel att utvärdera cyklar med den sortens test som Tour gör.
"Det proffsen använder är bäst. Bara för att."
Osv

Här kan man läsa om hur Tour gör sina tester:
http://www.tour-magazin.de/to/show....21&PHPSESSID=cda73b385c45802a92f7bca0d6f08d94

/Håkan

Tillbaka
Topp