Vad kör ni med för flats pedaler?

Jag har kört massor av flatsmodeller och på sistone har jag provat HT Nano AN14A. Inget fel på pedalerna i sig men skruvarna är alldeles för breda. Har inte hittat några smalare som passar bra då själva kroppen är lite tjock för att det är nog mycket "utstick". Jag föredrar långa, smala stift/skruvar framför breda/kortare.

vad kör du med för skor (om jag får fråga) ?
Är det t.ex. vanliga sneakers eller specifika "mtb skor" ?
Jag har ett par HT PA03 som jag utan problem kör med vanliga sneakers då de har ganska långa skruvar/dubbar.

Sen har jag ett par skor som nästa ger FÖR bra grepp med dessa pedaler. Nästan omöjligt, eller det är omöjligt för mig, att positionera om foten om det är stökigt.

Sen såg jag en (duktig) cyklist härom veckan i Järvsö, som körde med pedaler med små plast-dubbar. Han ville kunna flytta runt fötterna lätt sa han.
Tyckte det lät intressant att prova. Ska bara bli bättre på att cykla först ?

En relaterad flats-fråga är ju vad ni kör med för skor. Jag körde under 2 år med ett par riktigt rejäla "Teva" flats-skor som dock inte säljs längre. De var slitna efter 2 år men hade inga hål i sulan.

Därefter bytte jag till Five Ten Pro och greppet är verkligen grymt (klart bättre än Teva) men kvalitén känns sådär. Har redan gått hål på sulan efter runt 1 år. Har tex vanliga Five Ten (utan pro) bättre kvalitet? Andra skor som håller för One Up alu pedaler?

vad kör du med för skor (om jag får fråga) ?
Är det t.ex. vanliga sneakers eller specifika "mtb skor" ?
Jag har ett par HT PA03 som jag utan problem kör med vanliga sneakers då de har ganska långa skruvar/dubbar.

Sen har jag ett par skor som nästa ger FÖR bra grepp med dessa pedaler. Nästan omöjligt, eller det är omöjligt för mig, att positionera om foten om det är stökigt.

Sen såg jag en (duktig) cyklist härom veckan i Järvsö, som körde med pedaler med små plast-dubbar. Han ville kunna flytta runt fötterna lätt sa han.
Tyckte det lät intressant att prova. Ska bara bli bättre på att cykla först ?

Jag har kört med Fiveten Impact Pro i ett par år nu (inte samma par såklart). Nu har jag inga mått men det är en märkbar skillnad i bredd på skruvarna på mina HT och t.ex. Raceface Atlas. Har börjat tappa pedalerna i drops och hopp med HT-pedalerna vilket jag aldrig gjort innan så de verkar helt klart inte lira med min nuvarade sko i alla fall. Googlade på dina HT-pedaler och de ser verkligen ut att ha mer aggressiva skruvar/stift än mina

Körde alltid med plastpedaler på BMX, funkade då men har inte testat på ca 15 år så ?

Har du rätt i.
Man vill ju att fötterna inte ska hoppa av i landningen efter droppen. där vill jag ha marginal.
Det är ju en bra måttstock om greppet är tillräckligt eller inte.
?

Superstars Nano X håller på att lägga av, det nyare paret lite för fort. Men känns riktigt bra.

Gillar inte känslan i DMR Vault, kändes små och tjocka.

OneUp kändes ok, men inte mer.

Andra alternativ som är mer lika superstars nano i känslan?

?

Bilagor

• DSC_2906.JPG
    DSC_2906.JPG
    438.8 KB · Besök: 145
  • DSC_2909.JPG
    DSC_2909.JPG
    762.8 KB · Besök: 141
Dom där Amazon pedalerna såg riktigt lovande ut ?.

Ja helt klart! Större plattform, kändes robusta och vassa skruvar. Precis vad jag sökte :) Långtidstestet påbörjas idag som sagt, men de var verkligen snorbilliga.

Red Cycling Products Flat Pedal AL i olika färger, snart på fyra cyklar i familjen ?
(varav tre är mina...)
Ska nog testa Biltema också.

Köpte ett par sixpack menace "bike24 edition" från bike24 för 22 euro. Skulle bara ha lite nya fälgar men kunde inte låta bli när jag såg dessa. Samma sorts piggar som i mina stamp 3 som jag gillar väldigt mycket. Å andra sidan har jag ett par stamp 7 på ingång på samma gång så vi får se om dessa kanske blir reserv direkt, eller hur jag gör. Är de tillräckligt greppiga kanske stamp får åka tillbaka :giggle:

1629386077727.png

En relaterad flats-fråga är ju vad ni kör med för skor. Jag körde under 2 år med ett par riktigt rejäla "Teva" flats-skor som dock inte säljs längre. De var slitna efter 2 år men hade inga hål i sulan.

Därefter bytte jag till Five Ten Pro och greppet är verkligen grymt (klart bättre än Teva) men kvalitén känns sådär. Har redan gått hål på sulan efter runt 1 år. Har tex vanliga Five Ten (utan pro) bättre kvalitet? Andra skor som håller för One Up alu pedaler?
Adidas/Five Ten Sleuth, sedan nästan ett år.

De där rockbros pedalerna ser snygga och greppiga ut. Verkar de hyfsat stadiga osv? Vågar man lita på tunna amazonpedaler tro?

Det kändes robusta och var greppiga! Dock så byggde de lite uppåt i mitten pga materialet runt axeln. Men var inte jättestörigt. Inte så van med lite bredare pedaler heller ?

Senast ändrad:
Några andra som har åsikter om storleken på plattisar? Tycker att alla moderna är på tok för stora. Mätte alla mina och de går från 85x85mm till 90x90. Det är ju även crankbrothers stamp small större än på sina 100x100mm, vilket också verkar vara default storlek idag. Har alla andras skor växt eller vad e grejen?

Några andra som har åsikter om storleken på plattisar? Tycker att alla moderna är på tok för stora. Mätte alla mina och de går från 85x85mm till 90x90. Det är ju även crankbrothers stamp small större än på sina 100x100mm, vilket också verkar vara default storlek idag. Har alla andras skor växt eller vad e grejen?
Jag tycker stamp large är perfekt. Tycker plattisar annars ofta är för små. ?

Jag tycker stamp large är perfekt. Tycker plattisar annars ofta är för små. ?
Mina kändes lite små i början. Det har med övergången att göra tror jag. Idag tycker att de är riktigt bra.
Men allting handlar vad man vill cykla.

Bilagor

• DSC_2909.JPG
    DSC_2909.JPG
    762.8 KB · Besök: 71
Senast ändrad:

Samma här, mina nya är 11X15 kändes sjukt stort ? Har iofs bara storlek 42 i skor.

Ja helt klart! Större plattform, kändes robusta och vassa skruvar. Precis vad jag sökte :) Långtidstestet påbörjas idag som sagt, men de var verkligen snorbilliga.

Hur har testet gått?
Är sugen att testa nåt ännu bredare än mina stamp 7or

Hur har testet gått?
Är sugen att testa nåt ännu bredare än mina stamp 7or
Greppet i piggarna var bra och stora är de. Men mittendelen med spindeln bygger för mycket uppåt så det är svårt att få ett jämt grepp. För stigcykling funkar de men mer utförsåkning är de lite opålitliga. Kör några andra pedaler (faktiskt de som Valhalla visar på bild tidigare) och de är betydligt greppigare.

Crankbrothers Stamp 7, är det overkill för pendling på asfalt? Anledningen till att jag värderar dem är att de går att underhålla och köpa nya slitagedelar, å andra sidan får jag typ 10 vanliga plastpedaler med pigg för samma pris.

Angående storlek: Jag har strl 43 i ”vanliga skor”, i löparskor 45. Cyklar på vintern i vinterstövlar, strl 43. Något tips om Small eller Large är bäst för mitt syfte? Kör nu på 10x10 cm och tycker det fungerar bra även om stövlarna gnider mot vevaxeln, men har ju inte testat något annat.

Tacksam för råd!

Jag kör också DMR Vault. Körde NS Aerial tidigare och de var mindre, tjockare och tyngre (och det var mögvarianten, gjutna med lösa kulor i lagren). Extrem förbättring, väldigt nöjd.

Crankbrothers Stamp 7, är det overkill för pendling på asfalt? Anledningen till att jag värderar dem är att de går att underhålla och köpa nya slitagedelar, å andra sidan får jag typ 10 vanliga plastpedaler med pigg för samma pris.
Om man gillar formen så är det inte overkill. Jag kör Stamp 7 på alla tre cyklar, inklusive vardagshojen.

Edit: Storlek är värre att svara på. För mig med 45:or så är large perfekt. Funkar säkert med mindre också men jag gillar verkligen stora pedaler så att man inte blir lika trött i fötterna.

Känns overkill för pendling på asfalt. Till pendling skulle jag har bra tätning av lager som hög prio. Skulle tänka att en pedal med tätade kullager, typ varenda från Shimano, skulle vara bättre tätat. Men det sagt, har jag inte haft problem med pedalarna som följde med mina (vinter)pendlingscykla, förutom jättebilliga. Och som du skriver kan man serva Stamp 7.

Angående storlek: Jag har strl 43 i ”vanliga skor”, i löparskor 45. Cyklar på vintern i vinterstövlar, strl 43. Något tips om Small eller Large är bäst för mitt syfte? Kör nu på 10x10 cm och tycker det fungerar bra även om stövlarna gnider mot vevaxeln, men har ju inte testat något annat.

Till pendling skulle jag inte ville har en stor pedal. Man kan slår i i kurvorna eller mot trottoarkant osv. Så Small är klart att föredra. På andra änden av skalan finns pedaler som Xpedo Traverse 5 och 9, som ger bra grepp till pendling, men är små. Min son använder Traverse 5 på lvgcykel och hade Traverse 9 på MTB, men den blev för små till stigcykling när han växte.

Tacksam för råd!
väldigt overkill, billiga plastpedaler kan hålla många år i ur och skur. Skulle inte vara förvånad om dem var mindre känsliga eftersom det kan få plats med stora kulor om dem inte ska va så slimmade.

med det sagt, om man vill ha overkill och tycker det ser häftigt ut kan man få ha det, men dem kommer nog inte hålla 10ggr längre bara för att dem kostar så mycket.

väldigt overkill, billiga plastpedaler kan hålla många år i ur och skur. Skulle inte vara förvånad om dem var mindre känsliga eftersom det kan få plats med stora kulor om dem inte ska va så slimmade.

med det sagt, om man vill ha overkill och tycker det ser häftigt ut kan man få ha det, men dem kommer nog inte hålla 10ggr längre bara för att dem kostar så mycket.
Det är ju inte bara hållbarhet som är viktigt, utan att de passar ens fötter. Jag tycker det är rejäl skillnad mellan olika pedaler rent komfortmässigt, även om det såklart har mindre betydelse när man mest sitter ner och trampar. Stora fina pedaler är najs på sommaren om man vardagscyklar med tunna skor också. ?

Tacksam för råd!
Eller så köper du raceface chester eller xlc (biksters billiga märke) i komposit.
Tror dom billigare ligger på 200kr kan du byta pedaler när dom känns dassiga i axeln?

Hade själv valt biltemas platt pedal med utbytbara pinns, skruva inn pinsen lite eller ut beroende på sko och njut köp två par.
Mina höll hösten och vintern med stig ykling och våld.

Eller så köper du raceface chester eller xlc (biksters billiga märke) i komposit.
Tror dom billigare ligger på 200kr kan du byta pedaler när dom känns dassiga i axeln?

Hade själv valt biltemas platt pedal med utbytbara pinns, skruva inn pinsen lite eller ut beroende på sko och njut köp två par.
Mina höll hösten och vintern med stig ykling och våld.

Skulle välja komposit med komposit pins. Cykla runt med finskor eller sneakers med tunnare sula med metallpins så är nog sulan snabbt slut.

Därav att man kan sruva ner pinsen lite så dom är mindre aggresiva ☺️ 120kr kostar ett par och för pendling lär dom hålla minst ett år

Tack för all input!

Jag körde på ett nytt par för 150 kr i samma stil som nuvarande; 10x10 cm, plastpiggar. Inte säker f.n.att det blir värt det/bättre med Stamp 7 utifrån min tilltänkta användning. Kanske nästa gång, för den kommer som bekant.

Låger i billiga pedaler kan redan går sönder efter 10 tur. Frågan är då om Biltemas är i den kategorin eller dom håller åtminstone ett år.

Köpte ett par, de kostar inte 55 utan 140 typ. BT umgås ovarsamt med prissättningen i annonseringen.
Men men.
Jag föredrar SPD men pga knäskada är det olämpligt att vrida på benet som vid klicka ur så nu får jag köra med dessa på MTBn ett tag tills knät har läkt helt.

(det är ett set nya pins som kostar 55:-…)

Gissar att det är Wellgo, cone&cup lager så de är iaf justerbara.

Precis sånna har jag kört mycket med har ett par på htn nu med, nej lagrerna är inte justerbara men dom håller bra kvalitet.
2års användning i stigcykling inga pins tappade lite materelian gårt bort.

Tillbaka
Topp