Vad kostar era cyklar?

Vad kostar era cyklar?
Skogling skrev:
-------------------------------------------------------
> Båda mina små (3½ och 5½) tycker den är rejäl...
> ;o)

Mmmm. Ska prova den på lilltösen också, men det är nog lite tidigt än. Hon blev sju veckor idag... :D

Vad kostar era cyklar?
Åh Skogling får jag låna den där boken sen? Bajskorvsboken helt suveränt asså. Bajs på dig torskiga budgetcyklist... Muhu hohahaha!!!
/Johan

Vad kostar era cyklar?
En tanke som slog mig. Verkar vara ett trevligt forum detta, ingen som blir arg trots att vissa trådar spårar ut så man undrar om man hamnat i en annan dimension. Bra för mig som har en tendens att avvika från ämnet ... lite... ;)

Vad kostar era cyklar?
För lite och för mycket.

Mera frågor?

(27.2 x 350mm väger 160g, cirkapriset är 1400:-)

Skogling - Styret är en prototyp tillverkade av Josh Ogle på Jericho. Vet inte om det blir produktion eller inte. Om du tycker att integrerade saker är krångligt kolla på det här:

Image-A633704C68A911D8.jpg

Senast redigerad av en moderator:
Vad kostar era cyklar?
Daner skrev:
> Mera frågor?

Bara en. Var köper man det?
Utifall att det raka trista visar sig inte passa mig då, alltså... :)

Vad kostar era cyklar?
Jag har lagt få se nu... Jo just det, det är fullkomligt ointressant! Jag sover gott om nätterna och känner ingen ångest (pga hojen iaf) alltså har jag inte lagt för mycket pengar på den. Tillräckligt tror jag för tillfället men ska ge mig på att testa vad ramen håller för i helgen kanske så med lite "tur" får jag väl köpa en ny ram snart! :)

Vad kostar era cyklar?
Som svar på inlägget. Köpte min Monark SportRacet 77:a för 700 spänn av Janne på stigbergstorget. Den har vajerbroms och fot broms men framskärmen skramlar ändå. Så tänk på det nästa gång.

Vad kostar era cyklar?
Wilier, trist det där med framstänkan, verkligen.. Idag snöade det och ändå hade jag ätit fiskpinnar. Tänk på det nästa gång.
/Johan :o)

Vad kostar era cyklar?
Helt rätt. Har man bara plats för ett par 2.5"-däck kan man cykla och ha roligt på vilket skit som helst.

Men sen ser jag ett sånt där JeffJoneskt titanmekano och tappar koncepten helt. Och bara vill äga dyr cykel.

Vad kostar era cyklar?
Min racer kostade 20 000 och begagnad mtb 11500 vardagshojjen kostade 7000 + skärmar sedan alla kläder och pulsklocka mm, cykelvagn etc, det är mycket men huvudsaken att det är kul, men visst är det delvis en rejäl prylsport, löpare däremot är väl det mest ädla i idrottsväg kanske...

Men nu är det så att jag säkert kommer fortsätta pryla på för det är kul om man har en slant att köpa blanka saker till cykeln, känns inte lika kul att hänga på en massa trams på bilen för då ser den helt töntig ut, jag tycker vi utnämner cykelsporten till världens bästa på alla områden, dyrast, billigast, roligast, vettigast och coolast ja och mest miljövänlig av alla hjulsporter?!

Nä nu får man sova en stund för det snurrar i bollen

Vad kostar era cyklar?
Skillnaden mellan en dyr och en billig cykel är stor hemma i vardagsrummet, skillnaden är större när det skummar utav ölet och alla gamla tjommarna är där men störst verkar skillnaden vara när man sitter och filosoferer på Happy. I skogen är det viktigt med bra en geometri som passar en själv, bra underhåll på bromsar, drivlina, lager mm, rätt däck, för att inte tala om rätt lufttryck. Men viktigast av allt är den mentala inställningen. Kraften kommer innifrån. Rätt inställning och inget är omöjligt, lite tvekan och allt går åt helvete. Det gäller att finna den där goa känslan som gör att man blir ett med cykeln, det där som man kan leva på hela veckan (eller i alla fall nån dag). Därmed inte sagt att vi håller på med en underbar materialsport där detaljerna gör helheten och kärleken till cykeln växer med hur mycket man spenderat. Och nog är det värt pengarna...

Jag säger som Hornbach: Älska Din cykel så älskar den Dig tillbaka.

Vad kostar era cyklar?
Häftig hoj Daner!

Hur var det over-there?

Nu har jag nästan fått till hojen med kort styrstamm
och low-raise-styre ... monterade en BETD i mittenläget
som ger 110 mm fjädringbak och fick lite mycket lut framåt.
Så frågan är hur mycket framgaffel tål en StumpJumper?

Stöket blev i vilket fall mycket mindre "störande" med
mer fjädring bak.

/Jerry

Daner skrev:
> För lite och för mycket.
>
> Mera frågor?
>
> (27.2 x 350mm väger 160g, cirkapriset är 1400:-)
>
> Skogling - Styret är en prototyp tillverkade av
> Josh Ogle på Jericho. Vet inte om det blir
> produktion eller inte. Om du tycker att
> integrerade saker är krångligt kolla på det här:
>
>
>
>
>
> Redigerad 1 gånger. Senaste ändring 2005-04-21
> 22:00 av Daner.

Vad kostar era cyklar?
Tja, jag inser nu vid en liten sammanställning att jag just vårrustat cykeln för över 6000 SEK.

Vill ni veta med vad? JA!

Race Face, Good & Evil handtag
Shimano XTR kassett
Shimano XTR växelvajerset
Shimano HG91 kedja
Lizard Skins kedjestagsskydd
Lizard Skins styrlagerskydd
Shimano PD-M 540 pedaler
Ritchey WCS OS styre
Ritchey WCS OS styrstam 110mm
Shimano XT vevparti
Avid Rollamajig
BBB bromsbelägg
American Classic nav för fälgbroms
Mavic XC717 fälgar
Sapim Laser/DT Revolution ekrar

Plus ett par 661 Raji-handskar och en massa småkrafs av det slag man bara måste ha i verktygslådan...

Skarpsynta som ni är ser ni att jag fortfarande kör 8-delat. Jag funderade på om jag skulle slänga på ett par nya XT-handtag när jag ändå höll på men...

Vad kostar era cyklar?
Pelle Hå:
De flesta i det här forumet kommer från mer eller mindre "vanliga" familjer. Väldigt få, eller troligtvis INGEN har prostituerade föräldrar. Du bör uppsöka hjälp att bearbeta ev. svåra uppväxtförhållanden.

Vad kostar era cyklar?
Mina cyklar tillsammans kostar nog mer än min mammas livförsäkring tror jag ;) Den som (över)lever får se.

/Obed med otäck humor idag.

Vad kostar era cyklar?
it´s not about the bike? Min xc jonne kostade ca 10papp vågar inte ha något dyrare i skogen.... däremot skulle jag kunna tänka mig en löjligt dyr racer... :)

Vad kostar era cyklar?
Få se nu... Jag åker runt i en gammal Toyota Camry från '90 med en hel del karossrost, slutkörda stötdämpare och en tank som rostar bort snart. Törs inte ens tänka på hur katalysatorn mår.

Hur som helst har min älskade cykel kostat mig ungefär fyra-fem gånger så mycket som inköpspriset på den bilen var. Då ska tilläggas att jag gjorde ett riktigt bra klipp när jag köpte bilen.

Alla har vi våra prioriteringar.

Vad kostar era cyklar?
Min TerraTrike:
16.000 Kr begagnad. Har troligen lyckats knäcka något viktigt i bakramen, då den blivit rätt instabil. Har börjat snegla på kolfibermodellen istället: $3.500.

Min Wavey Tour:
6.500 Kr begagnad. Har lyckats knäcka bakhjulet. Med hjälp av budgetdelar pågår en reparation som kommer att kosta cirka 850 Kr.

Min Bickerton Classic:
300 Kr på blocket. Reparation pågår à 300 Kr.

Min Specialized Hard Rock GSX (nu kommer vi alltså till min bergscykel, en så kallad mtb):
0 Kr. Lånad av Zooltrix på obestämd tid. En helstel klassiker med kaliperbromsar (tror jag att det heter). Betongmjuk sadel, körställning som passar någon helt annan. Reparerad för 745 Kr hittills.

Mest pang för pengarna:
Min Specialized. Rent matematiskt har jag haft kul för flera hundra Kr på den, och om man dividerar det med inköpspriset 0 Kr så blir summan oändlig. Svårslaget.

Vad kostar era cyklar?
Wilier skrev:
> Ahh det var för du hade lånad cykel som du inte
> ville hoppa igår kväll :P

Det kändes mer som om mitt liv stod till låns. Hela min kropp var förberedd på en framlängesvolt, och då blir det en framlängesvolt.
(8-{C

Vad kostar era cyklar?
Lågflyga skrev:
> Det kändes mer som om mitt liv stod till låns. Hela min kropp var förberedd på en framlängesvolt,
> och då blir det en framlängesvolt.

Hahaha, det är sant. Tänker man på hur det kommer bli så blir det oftast så. Så precis som du säger, mörka tankar ger mörkt resultat å då är det lika bra att låta bli.

Vad kostar era cyklar?
Funkybars rules!

Daner, du får vara helt säker på att allt stämmer
innan du beställer ett sånt styrkombo från Jericho.

Jericho kan mycket väl ha fusionerat ihop den
ultimata cykel-cockpiten.

1. DeKerfs gamla superstyva men givande sköna trippel-Ti-styrstam.
site_Default_Dekerf%20Titanium.jpg

2. Jones överlägsna ergovinklade styre.
sp_hbar.jpg

Vad kostar era cyklar?
jag är ju lite intresserad av det här titanspåret skulle mycket väl kunna tänka mig en titancykel. Någon som har några bra tips på titanramar som är köpbara? Då menar jag inte tokdyra prototypvarianter eller låg serie. Titan var ju ett hett material för en tio år sedan. Vad hände?

Vad kostar era cyklar?
Min (ofullständig) lista över titanramar som kan beställas från butiker inom Sverige:

Castellano Silk Ti, Silk Ti 29'er och Silk Ti 700 (mtb och CX)
Cove Hummer (mtb)
Jericho (mtb och lvg)
Jones One (mtb)
Moots (många olika modeller)
SyCip Super Unleaded (mtb)
Titus (många olika modeller)
Zinn Custom (mtb och lvg)

Importering av Kish, Litespeed, Merlin, Nelson och andra Nordamerikanska tillverkare kan också ordnas.

Kolla också på On-One och Snakebike. Det finns säkert fler.

Senast redigerad av en moderator:
Vad kostar era cyklar?
Om man säger så här:

Jag är 30. Jag är student. Jag är pank just nu efter mitt inköp av ny ram. ( iofs så är jag alltid mer eller mindre småfattig)
Med andra ord, det kostar på att vara gammal, student och hojägare. Min pappa undrar alltid hur jag gör när jag mig av med alla mina pengar. Jag säger alltid "det är inte svårt".

Det jag försöker säga är att min cykel är ett aber då jag tappar respekt hos farsan då jag alltid är pank. jag är pank för jag är student ( staten har som policy att studenter ska vara fattiga, vi mår bäst då =)
och jag är pank för att jag har köpt en ny ram.

SLUTSATS: Cykeln kostade mig min själ. Det är det värt.

Vad kostar era cyklar?
cerberos:

Nu när heldämpade ramar är effektiva och ganska lätta (inte så mycket "gung" tack vare bra design och bra bakdämpare) så försvann mycket av hardtailmarknaden. Särskilt titan då materialets främsta egenskap är att det kan, med lekmannaord, svikta utan att mattas vilket gör det möjligt att bygga bekväma hardtails som håller länge.

Tvärtemot vad många tror så valde Gary Helfrich (mannen som startade vågen med mtb ramar i titan) inte för att det var lätt utan för att det hade liknande - men bättre - egenskaper än stål. Han råkade nämligen ut för en otrevlig olycka, en stålram som plötsligt brast när han pendlade, vilket gjorde att han började se sig om efter ett bättre rammaterial.
Att det var lätt såg han bara som en bonus. På den tiden var alu och kolfiber inte lika utvecklat som det är idag. Jag tror det kan bli svårt att designa en hållbar mtb ram i titan som väger lika lite som en Scott Scale i kolfiber. Om den nu är hållbar, den är ny för i år så man kanske ska avvakta och se en säsong innan man kan bedöma den. Men han lyckades ändå bygga en lätt, hållbar racerram 1994 som vägde precis ett kilo inklusive gaffel.

"An interesting sidebar on frame weight. I have been working for several
years with Ancotech. (They produce over 85% of all the titanium tubes
used in the bike industry today) We tried to make as light a frame as
possible, with no concern for expense or difficulty. It was a 58 cm road
frame. The frame and fork weight exactly one kilogram. The thing was
ridable, and is still tooling around back in Detroit at the mill. It
also took over 300 hours to build and involved over $36000. (Yes, that is
3 zeros) of tooling. It was just done as a case study to see what the
limits were. The bike with ridable parts weighed 6.5 kilos. No, I will
not build another one!

Gary Helfrich"

Lättare än de lättaste produktionsramarna och gafflarna idag, 11 år senare. Tyvärr var det en "cost is no object" projektram som, om den gick att köpa, kanske skulle tangera 25000$ eller mer om man ser på de mantimmar som gick åt plus verktygskostnaden. Dyrare än den omtalade berylliumramen alltså.

Svårt att säga vad som kommer ske i framtiden vad gäller rammaterial. Titan kommer nog inte att kunna slå kolfiber vad gäller vikt. Däremot kan man skräddarsy ramar i titan, det har jag inte sett någon göra med kolfiber då det skulle bli för dyrt. En annan tänkbar fördel är att en metallram som inte rostar är mindre känslig för kemikalier (rengöringsmedel etc), UV-ljus och tiden i sig än ett material som består av flera olika komponenter, t ex kolfiber och epoxy. Man måste cykla i kokande saltvatten och utsätta den för flourvätesyra för att förstöra en titanram.

Vad kostar era cyklar?
Tjena!

Apapapap.. Tyska Magma sålde skräddarsydda ramar i kolfiber.. Fula som stryk..

Sen tror jag att framtidens material är stål.. Huh? Vänta och se säger ja..

Vad kostar era cyklar?
Jag har försökt bygga så billigt man möjligtvis kan tänka sig, utan att tumma på kvaliteten. priset blev ungefär 3500kr. Vi snackar Reynold 853 ram, 36 ekrade hjul med maskinkullager, vevlager med maskinkullager, XT växlar, brooks-sadel osv. köper man när och där det är billigast så kan man få ihop det lite ekonomiskt.

Vad kostar era cyklar?
Kolfiber i all ära men det tål inte slag så bra. Jag är inte intresserad av en Titanram främst för viktens skull, egentligen utan för den extrema tåligheten. Jag vill ha en robust cykel som tål mycket skit men inte är ett DH-monster. Titan är duktilt och går att legera med tex Vanadin och aluminium så att sträckgränsen springer iväg högt, mycket högt. Utmattningsegenskaperna är också goda. Det kan vara trixigt att svetsa men funkar... jag skulle snarare se det som en mycket god ersättare till stål.

Det känns ju lite surt att ta ut sin svindyra kolfiberram osh sätta den i en sten så att du får en spricka som inte går att laga. Titan ramen skulle möjligen bucklas men mindre än en aluminium ditto. En titanram är spänstigare än en relativt "blöt" aluminiumram, starkare än stål så varför inte, ok möjligtvis priset.

Dessutom har jag alltid tyckt om titan det är ett utmärkt material även vid medicinska tillämpningar kroppen accepterar det nästan som egen vävnad. Sen är det ju faktiskt ganska snyggt med titanoxid. Titan självläker ju till viss del ett nytt oxidskikt vid små repor(obs mycket små) Har ett armbandsur i titan så jag vet...;)

Cyklar för närvarande på en lätt bucklad Scott expert racing pga ekonomi.

Vad kostar era cyklar?
Det gäller att göra kap. Jag har alltid gilalt å cykla men aldrig haft en riktigt skön cykel. Men så en dag när jag var inne och surfade på Gamla Funsport mountainbikes hemsida hittade jag en KONA Caldera 1 år begagnad för 6000:-(13000:- nypris ca) var lite skeptisk, åkte å kolalde på den, blev kär köpte den snabbt. Killen behövde snabbt pengar till en ny gaffel till sin andra cykel, där av kapet. Det viktigaste är inte att den är dyr utan att den är skön. detta hör dock ofta ihop ganska bra.

Vad kostar era cyklar?
Min cykel kostar ingenting för den är inte till salu.

Hur mycket den har kostat mig vill jag helst slippa tänka på så det tänker jag inte räkna ut.

Vad kostar era cyklar?
Newsboy skrev:
> Funkybars rules!
>
> Daner, du får vara helt säker på att allt stämmer
> innan du beställer ett sånt styrkombo från
> Jericho.
>
> Jericho kan mycket väl ha fusionerat ihop den
> ultimata cykel-cockpiten.
>
> 1. DeKerfs gamla superstyva men givande sköna
> trippel-Ti-styrstam.
>
> 2. Jones överlägsna ergovinklade styre.
>
>
Skitläckra styren ni hittat! Går dom att använda också?

//Larsa som funderar på att kapa bort bocken på sitt bockstyre...

Tillbaka
Topp