Vad sitter ni på?

snabel@nders

Ny medlem
Vad sitter ni på?
Går i investeringstankar och nu gäller det en ny sadel till nya racerbygget.
Har snöat in på en SLR men det skulle vara intressant att höra era synpunkter på just denna eller andra modeller.

Vad sitter ni på?
Jag har aldrig cyklat på en SLR men det är den solklart snabbaste sadeln jag kan tänka mig.

De mystiska tyska lättviktssadlarna ser inte ens ut som sadlar så de räknar jag inte :)

Vad sitter ni på?
Körde med en sån på mtbn förra året och bekväm nog var den så det räckte, synd bara att den nöttes sönder väldigt fort men på en racer så är ju det ingen större fara.

Vad sitter ni på?
Själv har jag blivit helt såld på den klassiska Flite:n. Kör den utan utan gel, originalvarianten. Det finns naturligtvis en anledning till att den varianten är Selle Italias mest sålda sadel! Har upptäckt att form är mycket viktigare än stoppning. Är relativt lätt ~250gr. En del bra info om Selle italias sadlar finns på:

<http://www.selleitalia.com/products/scheda.php3?itemid=30>

dock inget om SLR'en. Kör som längst 5-6timmar och skulle aldrig skaffa en SLR för att sänka vikten lite. Om jag körde kortare pass, kanske...

/Kevin

Vad sitter ni på?
Körde oxå med SLR på mtbn men flyttade över den racern just för att den slets så ... mycket. På racern funkar den alldeles utmärkt, hade flite gel tidigare som satt på men på mig passar SLR bättre. Och gelen förresten ja, tycker inte den gör nån nytta alls jämfört med min "rena" flite.. SLR är en toppensadel helt enkelt. Fast jag tror jag har hittat den skönaste av dom alla, WTB Rocket!! Ful så man skäms men skön som ...! :) Men se upp! Sätt den aldrig på en racer!

Vad sitter ni på?
Blir lite fundersam, jag kör ju inte racer men, citatet, "jag flyttade över sadeln till racern för att den slets så mkt på mtb:n"....
Slits inte en sadel mer på en racer? Då sitter man ju verkligen ner o cyklar, i skogen blir det ju mer att man står upp och då använder man ju inte sadeln lika mkt liksom.

Vad sitter ni på?
Jo men visst fan gör gelen nytta på Flite. Får träsmak efter ett tag på min o-gelade medans gel-Fliten aldrig ger några såna känningar. Själv tittar jag nog lite extra på Flite TT nästa gång det blir köpläge. Lätt o grymt läcker o liiite gel ;-)

Vad sitter ni på?
jag kör oxå på vanlig flite. men den där flite TT ser riktigt bra ut! ångrar lite att jag inte köpte sån istället... den är väl klädd i lite tåligare material oxå va!?

Vad sitter ni på?
Klubbkompisen kör på en Flite TT.. Själva mockan försvinner efter första "lerturen".. Återstår gör det släta skinnet fast det gör bara att den ser bara ännu racigare ut. :)

Vad sitter ni på?
Har en Flite Genuine Gel. Den är relativt skön att sitta på, men jag vet inte om gel gör så mycket skillnad att det är värt merkostnaden/vikten. Dock skulle det vara roligt att testa den tyska "Speedneedle" som görs av Tune. Inte så fasligt mycket dyrare än en Flite från någon av de svenska återförsäljarna, men väger ingenting - om man vill bygga en lätt cykel.

Nästa sadel för min del kommer antagligen bli en svart (såg att det finns vita också, men vem köper en vit Flite för MTB-bruk?) Flite Ti. Kostar endast 380 kr på Bike Discount (595 kr på Cycle Components).

Vad sitter ni på?
Sitter för ögonblicket på denna:

18035_PE102629_S3.jpg

Hehe, kunde inte låta bli! :-D

Vad sitter ni på?
Kan inte hålla mig jag heller :)

Sitter normalt i denna på dagarna:
4000a.jpg

Om jag inte sitter och dricker kaffe förstås, för då är det en sådan här fast beige som gäller:
jetson.jpg

Finns ingen sadel i världen som klår komforten i en Jetson :-)

Vad sitter ni på?
Klart du ska kopa en SLR!! om inte annat for att jag ocksa ar insoad pa den och vill ah en sadan till min kommande racer, och darmed vill jag ha en testkanin innan jag koper den sjalv :-)

Finns ju lite intressanta varianter pa SLR, allt fran den rent skrammande C-64 till fluid (tror SLR finns som fluid) sjalv har jag spanat pa SLR XP vilket ar "racervarianten" ska ha lite mer stoppning, ar nagot billigare och vager inte blytungt mycket mer

Vad sitter ni på?
Om nu den är så bra Sebbe - varför hänger du i granar eller studerar lövens förmultningsprocess i stället för att sitta på den då? ];)

Vad sitter ni på?
Saltgurkan!!

På en heldämpad sitter man hela tiden även i skogen!!

Selle Italia, Max Flite Trans Am!!

Lite tung men grymt skön.

Vad sitter ni på?
Jag köpte en SLR till FSMTB:n men upplevde den som för "hal" - jag vill kunna sitta ordentligt ned I sadeln när jag kör i skogen och inte hela tiden vara tvungen att justera sittpositionen för att jag glider runt på sadeln. SLR:n flyttades till racern där den fungerar mycket bättre för mig - inga problem med 4timmarsturer. Till FSMTB:n köpte jag en 149:-sadel från ClasOhlsons istället, med hål och sömmar. Den är inte lika skön att sitta på som SLR:n men jag sitter mer "fast" i den iaf. Annars gillar jag hårda, smala sadlar bäst - Nitrox gel passar min rumpa bättre än Flite gel tex...
Senaste hojen - en 80tals Crescent som putsats upp - kommer nog att få en av de smalare Brooks för de där riktigt långa, långsamma lvg-passen.

/MickeS

Vad sitter ni på?
Förra året började jag plötsligt tycka att mina sadlar var väldigt obekväma, så jag investerade i två nya. Till racern köpte jag en Prolink Genuine Gel och till min mtb en Oktavia (båda från Selle Italia). Båda sadlarna har liknande form, lite bredare och plattare på den bakre delen av sadeln vilket gör att man belastar "sittbenen" mer och inte regionen framför. Prolink är den klart skönaste av de två. Oktavian fick jag vinkla bakåt ganska mycket för att den skulle funka men den är ändå inte lika skön som Prolink. Oktavian har också lite väl spetsig nos för att funka som mtb-sadel, byxorna hakar lätt fast i sadeln när man skall sätta sig. Jag frågade personalen på CykelCity, där jag köpte båda sadlarna, om Prolinken skulle funka i skogen men de var lite skeptiska till detta. Vet inte riktigt varför, men det kanske har med carbonrälsen att göra.
/Staffan

Vad sitter ni på?
Köpte en NRS Air för någon vecka sedan (höst REA). På den sitter en WTB Rocket - måste säga att det är den skönaste jag testat - hittills.
På gamla cykeln kör jag på en Fizik Nisene, skön den med.

Vad sitter ni på?
Efter att foten lossat ur pedalen i ett tufft hopp tvingades jag byta min kära och hårda Nitrox som gick av i landningen. Med smärtan i friskt? minne köpte jag
en Oktavia som var mjuk och skön.
Även det nya åket får Oktavia-sadel.
(fantastiskt omöjlig att fästa en sadelväska på, men hur tufft är det)

Nilebiker
"ditt skavsår i arslet"

Post Edited (03-11-07 12:12)

Vad sitter ni på?
Gravde lite i de gamla happy-arkiven, vart chokad att denna topic hade halkat sa langt ner redan, tydligt tecken pa att det ar mycket fart har!

Vad sags om denna sadel? (Fizik Arione, den som Simoni hade pa girot) Ar det nagon som har haft mojlighet att testa den annu? Den tycker jag verkar ratt intressant, den ar ju inte lika latt som SLR men anda godkand, och av vad som skrivs i testet blir jag extar intresserad!

http://www.cyclingnews.com/tech.php?id=tech/2003/reviews/fizik_gobi_arione1

Vad sitter ni på?
De har testat den i Kadens också - men positivt utlåtande.

För egen del funderar jag skarpt på den Laura Ashley-inspirerade SLR:n som skall komma till nästa år. Uppkäftig och så lite anki-stil som det bara kan bli.

Vad sitter ni på?
Ja jag är tjatig. Den bästa sadeln ur komfort (och vikt) synpunkt hittills är SLR 99g carbonio. En helt grym sadel för MTB. Syn att den gick av när jag körde ner för en 10cm hög kant och reklamera den gick visst inte. Man kan visst inte få allt på en gång än så länge.

Vad sitter ni på?
Att köpa sadel är ju märkligt svårt. Det är nog bland de få cykelprylar man oftast inte kan testa på något sätt innan man köper den, och tvingas oftast lägga ut runt tusenlappen på en "chansning". Och eftersom vi alla är olika konstruerade, är det svårt att gå på rekommendation enbart.
Men fråga i butik om du kan ta med din cykel, montera på och av ett par sadlar för runt tusenlappen innan du bestämmer dig. Säkert lär dom knorra lite, men det är du som är kund. ( Man kan ju köpa ett par badtofflor för 25 pix på skopunkten, och testa dom innan man betalar). Känns det bra i butik, är förutsättningarna åtminstone goda att den känns bra även efter de första 10 milen.
Själv har jag nog plöjt igenom 10-12 sadalr i vuxen ålder, mest racer, och för egen del är nog Fi'zi:k Arione den sadel jag är mest nöjd med. Vetefasen vad som gör den så komfortabel, men inbillar mig att själva formen och det faktum att den är lite längre gör att lättar kan flytta runt lite för att hitta en bra sittställning.

Vad sitter ni på?
Jag hade länge vanliga Flite tills jag gick över till Flite Genuine Gel. Efter 2 år med gel tröttnade jag på det och skaffade mig en Arione (Carbon!) som jag fick tag på billigt i slutet av sommaren. Sitter faktiskt bekvämare på den trots att den är hårdare - min åsikt är att gel kan lättare leda till "domningskänsla".... Ja just det - detta är för landsväg - på mtb är det Gobi som gäller - perfekt design och passform för mig!

Tillbaka
Topp