Vad ska jag ersätta min Canyon Lux med?

BuTTuS

Aktiv medlem
Man är ju lite lätt dum i huvet och jag har kommit på mig själv med att sitta och surfa efter ny cykel trots att jag varken tävlar eller har några ambitioner med cyklingen annat än att det är kul och skönt att komma ut. Fast det är klart, ett och annat strava-segment försöker jag mig på ibland...
Har idag en 2019 Canyon Lux CF SL 8 Pro Race i XL som jag är jättenöjd med men tror jag letar efter något i samma prisklass som har aningens längre reach (än 47), flackare gaffel (69,5), kanske brantare sadelrör (74) och eventuellt någon centimeter till i fjädringsväg (10/11) alternativt är "känsligare" i början av slaget för små rötter etc. Dock så måste stack vara lika eller något högre (63). En längre och flackare cykel med samma vikt och pris helt enkelt? Cyklar väl mest grusväg och enklare stigar men vill ha något stabilare när det går utför även om det inte handlar om några våldsbranta backar.
Kraven är ungefär samma vikt (min XL väger 11.8 med pedaler) och helst inte mycket dyrare dvs ~45-50k, "trampeffektiv", 29", dropper, boost och gärna Eagle så jag kan fortsätta använda mina extrahjul med fetare däck när andan faller på.

Finns det jag letar efter och vad är det i så fall?

Eller budgetvägen, kan nuvarande gaffel (RockShox SID 11 cm) förlängas och flackas ut med andra lager (angelset?) eller blir det bara tok?

Samma prisklass som en Canyon är väl svårt att hitta om du inte går ner i spec... Men varför inte en Trek Top Fuel 9.7 i XL?

Reach: 492/487 mm
Styrvinkel: 68.0/67.5
Sadelrör: 75.5/75.0
120 mm slag fram och 115 mm bak.
Dropper (150 mm), boost & Eagle NX
Listpris 44000 SEK

eller i fallet alpha byta grupperna shimano-sram mellan dina cyklar innan du säljer din canyon.

men ärligt talat är det svårt att förstå vad du vill uppnå, annat än att byta cykel bafatt. i stök har du väl din fs fattie?

eller i fallet alpha byta grupperna shimano-sram mellan dina cyklar innan du säljer din canyon.

men ärligt talat är det svårt att förstå vad du vill uppnå, annat än att byta cykel bafatt. i stök har du väl din fs fattie?
Ett byte "bafatt" lockar väl lite, men det är främst mitt köp av en Pole Taiga som fått mig att inse att det är gött att ha framhjulet lite (mycket) längre fram, så även om det blir mest grusväg och snäll stig med Luxen skulle jag vilja ha den längre och flackare.
Allebike Alpha verkar ju annars vara precis vad jag är ute efter, men lite väl mycket pengar om jag ska hålla samma vikt som Luxen.

Ja en Allebike Alpha, helnöjd :-)
Kul! Jag har också sneglat på en Alpha men känner mig ganska velig om jag ska/vill/vågar ta steget till Alphans hippa mått och geometri. Kör nu på en (gammal) Spec Epic från 2014, som jag ändå trivs med. Den har snarlik geometri med en Lux, men med något mer utdaterade mått (i vår/branschens hets att ändra en grad hit och en millimeter dit).

Du får gärna utveckla hur du upplevde steget att gå från mer renodlad race XC till Alphan. Om jag jämför data så är det väl främst den flackare gaffelvinkeln och därmed betydligt längre hjulbas som sticker ut (samt 20 mm extra fjädring). Hur upplever du den skillnaden i verkligheten? Hur stod sig Strava-tiderna? :)

Det var min Pole Taiga som fick mig att inse att lång och flack passar mig och sen när jag var nära att OTBa över en rot med Luxen så skapades denna tråd...
Sen så tävlar inte jag och har inte cyklat i så många år heller, så Luxen var nog inte rätt val från början.
Visst känns det att Alphan är längre och trögare i tighta svängar men eftersom jag (oftast) inte jagar tider så spelar det ingen roll, den känns så mycket bättre på andra områden. Jag är snabbare på segment med Alphan men vill tro det beror mest på att jag blivit starkare?

Tillbaka
Topp