Vad ska jag välja?

Vad ska jag välja?
Om jag var du skulle jag köpt en wattmätare och blivit en starkare cyklist, det är bästa lösningen långsiktigt.
De två händelserna
* köpa wattmätare och
* bli en starkare cyklist
är nästan oberoende av varandra.

Man blir starkare av att cykla. En wattmätare kan som mest hjälpa dig se hur mycket starkare och vid mer avancerad träning agera hjälpmedel för lagom träningsintensitet. Men det är en dyr leksak för en hobbycyklist.

Vad ska jag välja?
Det är i princip aldrig ekonomiskt att börja byta ut stora delar av komponenterna på en cykel.

Men ändå gör många av oss just det.. inte rationellt men roligt, många vill ju spendera lite pengar på sin favorithobby och prylarna i sig är en del av hobbyn. Det rationella är kanske att behålla din cykel som vinter/transportcykel och köpa en ny. Det är inte heller så ovanligt ska väl sägas.. :)

Vad ska jag välja?
Det blir lätt väldigt hetsigt kring denna typ av frågor. Egentligen kan du nog svara bäst själv på vad du skulle vilja uppgradera till.
Börja med att gå in i en välsorterad butik och kläm, känn och cykla på de hojar som din budget skulle klara. Vad tycker du själv är skillnaden mellan GRX 400/600/800 och Tiagra/105? GRX är ju en gravelgrupp och Tiagra/105 är ju rena landsvägsgrupper. Om du cyklar mycket grus och kanske släta stigar kanske gravel är det självklara valet?
Om du siktar på en ny alu-gravel så får du nog räkna med >20 tusen och uppåt. Under det priset har du nog redan bantat på den upplevelse du ser framför dig och klarar dig med den cykel du redan har?
Om du väljer att byta exempelvis växelgrupp på din befintliga cykel så är det inte bara hårdvaran som kostar. Om du inte gör hela installationen själv kanske du får ytterligare kostnad för att låta en verkstad göra jobbet? Vad blir då den totala kostnaden?
Går det att köpa begagnat? Givetvis, men det kan vara svårt att själv avgöra skick och prisvärdhet. Det finns en tråd om ”Blockethojar” där det skojas friskt i ämnet. Just nu har mycket i begagnat-väg alldeles för högt uppdrivna priser. Se upp.
Före Corona var bästa tiden att hitta begagnat direkt efter Vätternrundan (när folk aldrig skulle se åt en cykeldjäkel igen), eller i perioden okt-feb när förra årets modell reades ut.
Men som sagt, börja med att provcykla. Det är bara du som vet hur du vill att dina cykelturer skall kännas.
Lycka till!

Vad ska jag välja?
Nu bor du ju i skåne och kan cykla nästan året om. Men om du tröttnar på kylan så kan ju en swift setup vara nästa cykelupplevelse och så får du kontinuitet på träningen.

En väg då är ju wattmätare. Men de finns nog bra trådar om du söker här

Vad ska jag välja?
Du skriver "mer komfort" men vi vet inte vad du inte gillar med nuvarande växlar. Exempelvis utformning av reglage spelar in för komfort, hur hårt man får dra för att nypa bromsen, blir det ofta felväxlingar osv
Jag har t.ex. händer som är mer breda än långa i fingrarna, därför valde jag Shimanos 7025 reglage i 105 serien. Dessa är något mindre och utformade mer som GRX reglage n vilket passar bra på min gravelcykel för ökad kontroll när det är skumpigt. På racern köra jag vanliga reglage utan problem.

Så det finns mycket att ta ställning till för att göra rätt uppgraderingar som faktiskt ger nåt, men oftast är det mest ekonomiska att byta cykel.
Wattmätare är helt meningslöst om du inte tränar enligt en strukturerad träningsplan där du använder watten för nå specifika mål. Man kommer väldigt långt på upplevd känsla och pulsband t.ex. med Borgskalan eller dylikt.

Vad ska jag välja?
Om man kommit på att man älskar att cykla skall man se till att kunna göra just det. Behåll cykeln du har. Köp en till nästa år när priserna sjunker tillbaka. En beg 105 eller bättre efter 2015 och framåt beroende på plånbok, investeringsvilja samt kännedom om behov. Använd båda och se till att en alltid är hel. Går du på "låg" budget och inte går direkt på "premium" kommer du i alla fall hinna cykla och lära dig så mycket att du själv vet precis hur din tredje framtida cykel skall se ut och få kosta. Sen är du fast.

Senast ändrad:
Vad ska jag välja?
Godafton och tack för alla inspel på min breda fråga!
  • Jag cyklar ett par gånger i veckan för träning och för det roliga det innebär att cykla. Turerna går över sliten asfalt och grusvägar och jag cyklar alltifrån några mil till långturer då jag har möjlighet. Jag cyklar året runt så jag vill ha en cykel som klarar leriga och blöta väderförhållanden. Jag trivs ok med min cykel och har bland annat bytt sadel och däck för att passa var och hur jag cyklar och som jag skrev i mitt inlägg så funderar jag på nästa cykelupplevelse. Vad gör en uppgradering (av befintlig cykel eller ny) med ett annat växelsystem för komfort, för att jag cyklar som jag gör (topografi, väder, grus, året runt, osv). Det är en väldigt ny värld för mig med cykling och kanske för bred fråga för ruttade cyklister - men om ni var jag, hur hade ni tänkt med nästa cykelupplevelse? Jag får lite råd här och där, av cykelmeket, min svåger, av mina kära cykelkompisar och ganska enhälligt är att det alltid är för kass nivå på växelsystemet på vad jag har idag och att jag som cyklar så mycket borde uppgradera och min motfråga är då såklart - varför och vad borde jag ha? Hur stort värde är det tex mellan Tiagra och 105? Fråga på om jag är otydlig så ska jag försöka svara så gott jag kan.

Det är svårt att ge generella svar då preferenserna skiljer sig mycket mellan olika cyklister. T.ex. skriver någon i tråden att mekaniska skivbromsar i princip är lika bra som hydrauliska. Jag delar absolut inte den uppfattningen och räknade på vad det skulle kosta att uppgradera min CX som har mekaniska till hydrauliska, men kom fram till att det inte var värt pengarna. Min andra CX har som tur är hydrauliska bromsar och mycket sköna reglage.

Reglage har redan varit uppe, men det är värt att betona hur viktiga de kan vara. Jag fick möjligheten att köpa en gravel till ett jättebra pris, men tackade nej då den var utrustad med Tiagra-reglage som var så "bulliga" att jag aldrig skulle ha trivts med den cykeln (trots hydrauliska skivbromsar).

Det förslag som har kommit upp med att uppgradera till en ny 105-grupp utan att få hydrauliska skivbromsar tycker jag fullständigt idiotiskt. Det kostar alldeles för mycket i förhållande till vad du får och det ska också ställas i förhållande till att du ändå har en förhållandevis enkel och "billig" cykel. Behåll den du har och testa dig fram vad du gillar och inte och se den sen som din skitväder-cykel. Spara pengar och köp en ny cykel på rätt nivå från början. Vid nyköp får man läsa på lite, då vissa fabrikat är vettiga och håller ungefär samma nivå på alla komponenter medans andra har en ganska ojämn nivå.

Det är bäst att lägga sig på rätt nivå från början, då det alltid blir mycket dyrare att uppgradera i efterhand.

Vad ska jag välja?
Jag kör på två hojar med Sram red växlar
och en med 105 växlar (nån nyare modell).
Jag tycker 105an vinner lätt.
Mekaniska skivbromsar ger jag inte ett skit för.
Tyvärr kostar det opropotioneligt mycket att byta ut bromsarna mot vad hela cykeln kostade från början.
Vissa hojar borde man inte köpa.

Vad ska jag välja?
Om du nu verkligen vill uppgradera så finns ju rätt grupp på annons här:

Låter ju bra, men en helt ny medlem som lägger ut en annons, då tänker jag att man ska göra sig säker på att allt stämmer innan affär genomförs.

Vad ska jag välja?
Tycker inte Claris är en dålig grupp, lite glest mellan växlarna möjligen. Du skulle märka störst skillnad på att uppgradera hjulen till några som är lättare, cykeln blir betydligt roligare och rappare av bra hjul.

Tillbaka
Topp