Vad ska vi ha LBS till?

Vad ska vi ha LBS till?
Gimli sa:
Så alltså om ex. Sportson som alla verkar älska börjar sälja Canyoncyklar med 20.000 kr påslag så blir det coolt att köra Canyon.
Då kan dom ju dela ut cyklar till rocktrummisar å alla möjliga fräna människor, som butiksbesökarna kan betala.
Enda anledningen till att handla ex Canyon är ju att man får otroligt mycket mer än vad sviindyra handlare kan erbjuda för samma pengar.
Canyon är väl dessutom enormt stora inom lvg cykling, med proffslag etc, cyklarna duger ju alldeles utmärkt till världens bästa.
Att snacka om hur frän man är på en TREK är ju löjligt eller en Crescent kanske är ännu fränare vad vet jag..

Det fina är att när Canyon började sponsra proffslag med kompositramar så fick de rätt omgående byta ut ramarna till alu eftersom de sprack. Ramarna klarade inte belgiska vägar.

Vad ska vi ha LBS till?
Bengt-re sa:
Hur många tv-reparatörer ser du idag gentemot på 70 och 80-talet?
Beror till stor del på att en teve inte är reparerbar idag vilket den var på "rörtiden"...
(Och att en ny teve kostar lika mycket nu som då - i reda pengar : dvs mycket mycket mindre i KPI)
Skulle gå bygga cyklar på liknande sätt men det skulle göra så lite på priset så de skulle få kass rykte ganska omgående.

Vad ska vi ha LBS till?
Antal deltagare i denna tråden kan inte vara många, särskilt på Sveriges största cykelforum, dessutom är inte alla negativa till LBS-ens existens. Tittar man sen på verkligheten, där det finns många LBS som går jättebra pga att cykling ökar i popularitet så ser jag inte hur 10-20 st av Sveriges cyklister som är negativt inställda till LBS skulle kunna ha speciellt rätt om sina bedömningar om LBS-ens existens, snarare fel trots sina eventuella kunskaper i Nationalekonomi :) (även sådan kunskap skall ju hanteras korrekt)

Vad ska vi ha LBS till?
Lillgammal sa:
Miss Lycka sa:
Det var väl runt 10 år sedan som de började sponsra proffsstall? Läs alla artiklar om loppen i Belgien så framträder ett mönster.
Du saknar källa med andra ord. Vidare har du en agenda för lbs vilket ytterligare sänker din trovärdighet.
Om du ska bedöma andras trovärdighet på ett trovärdigt sätt så bör du se till att ha trovärdighet själv till att börja med.
(Och läs nu det och försök förstå - för det är ingen rbay)

Vad ska vi ha LBS till?
Tillgänglighet, pris och kunskap.

Detta gäller inte bara lbs utan oavsett branch

Har den lokala butiken minst en av dessa så finns den fortfarande med på listan som ett potentiellt inköpsställe. Har den 2 är det tom troligt att man handlar där. Har den 3 så tror du säkert på spöken och enhörningar också.

Tyvärr så är det väldigt många som inte har grejer hemma, till ett högre pris och med en kunskapsnivå som bara kräver mediokra googleskills för att matcha.

Vad ska vi ha LBS till?
Vad ska vi ha LBS till?
Gimli sa:
ooms sa:
Miss Lycka sa:
Det fina är att när Canyon började sponsra proffslag med kompositramar så fick de rätt omgående byta ut ramarna till alu eftersom de sprack. Ramarna klarade inte belgiska vägar.

Källa på det, tack.
Funkar inte på belgiskavägar, vilket Longhorn?? Verkar funka bra på italienska å franska iaf:=)

Får mig oooooosökt att tänka på Lance. Och Trek.

Vad ska vi ha LBS till?
NLC sa:
Gimli sa:
ooms sa:
Miss Lycka sa:

Källa på det, tack.
Funkar inte på belgiskavägar, vilket Longhorn?? Verkar funka bra på italienska å franska iaf:=)

Jo, och alla andra som vunnit touren mellan Lemond och Wiggins.

Vad ska vi ha LBS till?
Varför skulle cykelprylar vara så unikt att det inte berörs av den "retail meltdown" som alla andra retailers brottas med?

Kanske är det en så dålig affär med cyklar, att det är därför det fortfarande finns kvar småhandlare och inte bara ett par stora kedjor som tagit över all butiksverksamhet redan - en utveckling som ju det mesta av retail och dagligvaruhandeln gick igenom andra halvan av 1900-talet.

Men uppenbarligen tycker kunderna att det är störtskönt att köpa prylar på nätet även för cykling. Det var nog inte immunt och det var nog inte bara några uslingar som "provar prylar hos LBS och köper billigare på nätet"...

Bara några få av alla miljoners artiklar och böcker som slagit in denna vidöppna dörr i flera år;

https://www.forbes.com/sites/walter...ailers-must-restructure-in-2016/#316682e13162
https://www.bloomberg.com/news/arti...bear-out-america-s-storefront-to-online-shift
https://www.theatlantic.com/business/archive/2017/04/retail-meltdown-of-2017/522384/

(Gillar termen "The Great Retail Apocalypse")

Vad ska vi ha LBS till?
Första gången jag byggde en cykel enbart bestående av on-lineprylar från utlandet var för 15 år sedan. Och nej, jag provcyklade inte delarna innan jag beställde dem.

Vad ska vi ha LBS till?
Konkret sa:
NLC sa:
Gimli sa:
ooms sa:
Miss Lycka sa:

Källa på det, tack.

Vad är deras koppling till Texas?

Vad ska vi ha LBS till?
erik h sa:
Varför skulle cykelprylar vara så unikt att det inte berörs av den "retail meltdown" som alla andra retailers brottas med?

Kanske är det en så dålig affär med cyklar, att det är därför det fortfarande finns kvar småhandlare och inte bara ett par stora kedjor som tagit över all butiksverksamhet redan - en utveckling som ju det mesta av retail och dagligvaruhandeln gick igenom andra halvan av 1900-talet.

Men uppenbarligen tycker kunderna att det är störtskönt att köpa prylar på nätet även för cykling. Det var nog inte immunt och det var nog inte bara några uslingar som "provar prylar hos LBS och köper billigare på nätet"...

Bara några få av alla miljoners artiklar och böcker som slagit in denna vidöppna dörr i flera år;

https://www.forbes.com/sites/walter...ailers-must-restructure-in-2016/#316682e13162
https://www.bloomberg.com/news/arti...bear-out-america-s-storefront-to-online-shift
https://www.theatlantic.com/business/archive/2017/04/retail-meltdown-of-2017/522384/

Alla de där artiklarna handlar ju bara om en 10-20 happybesökare, det har vi ju fått förklarat här i tråden.

Vad ska vi ha LBS till?
erik h sa:
Och allt bygger på att konsumenten skulle vara logisk och nyttomaximerande - något som i stort sett varje gång visar sig vara ett totalknasigt antagande som är så infantilt så det är bara ekonomer i väldigt världsfrånskiljda positioner som kommer på tanken.

Vad ska vi ha LBS till?
Miss Lycka sa:
Vad kostar all denna väntetid på paket?
Så fort jag lagt en beställning åker jag till närmsta DHL servicepoint och sätter mig att vänta. Bra med dygnet-runt-öppna bensinmackar. Men visst kostar det. Får ta ledigt två-tre dagar från jobbet plus att jag regelbundet måste köpa nåt i butiken för att kunna motivera att jag stannar kvar där medan jag väntar. Men det är det värt!

Vad ska vi ha LBS till?
geologen sa:
Miss Lycka sa:
Vad kostar all denna väntetid på paket?

Hur skulle den kosta nåt, menar du? Om man inte är cykelbud eller på annat vis jobbar professionellt med att vara cyklist på nåt vis?

Men hajar du inte? Man beställer, sen får man vänta, kan inte annat än bita på naglarna under väntetiden. Blir en j-vla massa spilld arbetstid även för manschettyrkena juuuh!
;)

Vad ska vi ha LBS till?
Alltså den här diskussionen om e-handel eller ej är ju helt absurd.
Åker folk och hämtar sin mat varje lördagförmiddag också fortfarande?

Vad ska vi ha LBS till?
erik h sa:
Alltså den här diskussionen om e-handel eller ej är ju helt absurd.
Åker folk och hämtar sin mat varje lördagförmiddag också fortfarande?
Nä, jag tror dom tar en timme flex från jobbet på torsdagar så dom kan sitta hemma mellan kl 17 och 22 och vänta på leverans.

Vad ska vi ha LBS till?
emmer sa:
erik h sa:
Och allt bygger på att konsumenten skulle vara logisk och nyttomaximerande - något som i stort sett varje gång visar sig vara ett totalknasigt antagande som är så infantilt så det är bara ekonomer i väldigt världsfrånskiljda positioner som kommer på tanken.

Nej, artiklarna tar inte avstamp i det gamla neoklassiska grundantagandet - vilket du kanske märkt om du läst dem.

Vad ska vi ha LBS till?
Det hade varit intressant att höra av någon LBS här om varför dom vill ha alldeles för många cyklar nerpackade i kartong på lager och sedan behöva sälja ut dom med stort prisavdrag till hösten istället för att ha några fler framme för test, öka chansen till försäljning under säsong och sen sälja ut dessa demoex till hösten.

Vad ska vi ha LBS till?
Spacekitty sa:
Det hade varit intressant att höra av någon LBS här om varför dom vill ha alldeles för många cyklar nerpackade i kartong på lager och sedan behöva sälja ut dom med stort prisavdrag till hösten istället för att ha några fler framme för test, öka chansen till försäljning under säsong och sen sälja ut dessa demoex till hösten.

Spontant tänker jag att det är lättare att förvara cyklari kartong än cyklar som är ihopbyggda. Men det känns ju ändå rimligt att man får testa det man ska köpa, iaf något som är i stort sett likvärdigt, dvs rätt storlek, rätt material och rätt geometri.

Vad ska vi ha LBS till?
Spacekitty sa:
Johan A sa:
Dom kanske har fullt upp med att kränga hojar och har inte tid att kolla här.

Nej det tror jag absolut inte. Sådan rusning är det inte i butikerna jag känner till.

Så här års kan det nog vara det. På forntiden, när jag jobbade i cykelbutik, var det väntetid på över en timme ibland på helgerna så här års.

Vad ska vi ha LBS till?
Spacekitty sa:
Vet inte hur det är nu men på MCB-tiden så har jag för mig det var det då ägandet övergick från MCB till Cykelhandlaren.
Cashflow så att säga.

Vad ska vi ha LBS till?
Jag kastar in en anekdot:
Team Sportia i helgen, Heron City. En försäljare står ute på gården och hjälper en kund att provcykla. Han såg hjälpsam ut.

Vad ska vi ha LBS till?
NLC sa:
Konkret sa:
NLC sa:
Gimli sa:
ooms sa:
Miss Lycka sa:

Källa på det, tack.

Vad är deras koppling till Texas?

Jag trodde vi snackade om vilka som inte fixade belgiska vägar men franska och italienska?
Kanske gjorde en tankevurpa?

Tillbaka
Topp