Vad skall jag göra med min Crescent 307?

Kristoffer R

Aktiv medlem
Tjena cyklister!

Behöver lite råd och synpunkter:

Jag har en Crescent 307 Fashion Line (tioväxlad, stålram, bockstyre) från åttiotalet som stått och drällt i ett förråd de senaste åren. Fick den ny när jag var liten och använde den mycket. När knäna började ömma i vuxen ålder pga för mycket löpträning började jag träna landsväg/grusväg på den, bytte sadelstolpe till en lång, styre, bromshandtag och satte dit en kass cykeldator osv. Eftersom jag inte visste nåt har jag kört utan clips, cykelbyxor och annat man bör göra och moddarna är inte så snygga, notera t.ex. Biltema bar-ends, fula reflexer etc.

Crescent307.jpg ht=479

Sen köpte jag MTB och fastnade för skogscykling, men 307:an har stått övergiven 3-4 år nu, däcken har torkat ut och ett tjockt lager damm och oxid täcker hela cykeln. Jag hade tänkt slänga den men häromveckan tog jag ut den och den var i bättre skick än jag mindes.

Det jag nu behöver är råd om vad skall göra med den.

(Nej - Fix/SS är inte aktuellt)

:)

Om inte fixie/ss är aktuellt så e de väl bara att tvätta/serva/polera/smörja/byta de slitdelar som behövs (däcken...) å sen köra på. Jobbpendla?
Ramen e nog tung som bly, men några hekto kan du nog kapa om du e villig att offra skärmar/pakethållare fast fasen vet om det är värt det. Kör på bara!

/CJ

Det där är en väldigt bra cykel. Mycket slitstark. Pendlade i ett år på en 307 Fashion Line. 15-20 mil i veckan utan något underhåll mer än byte av en växelwire.

Den rullar bra och trivs bäst på lite längre sträckor. Använd den till jobbpendling eller motionscykling.

Min gamla 307a ska också få nytt liv. Den blev ombyggd till ss förra sommaren. Det var fortfarande mycket som inte gick som det skulle på den så jag plockade isär den gamla godingen och hade youtubebaserad snabbkurs i meckning. När den ändå var nerplockad kunde den ändå få lite färg. Här är första steget i färgningen. Rostskydd och första två lagren vit är påsprayade.

PICT3742.JPG ht=544

PICT3739.JPG ht=544

Hej,
har också en 307'a som jag tänkte slänga förra året men blev kvar i källaren istället, dock så åkte allt utom ramen till återvinning, så nu ska jag bygga ihop den med nya/gamla komponenter.

Fixie är nog inte aktuellt här heller, behöver bl.a. ett växelfäste/adapter för min Ultegra 6500 bakväxel, så det blir att leta delar.

Mvh

Micke
Avesta

Kul att tråden poppade upp igen.

stenistöveln, du måste posta bilder så fort du satt ihop din! Jag är sugen på att lacka om eftersom den röda är enormt matt.

Min fick nya däck och slangar, bytte styret till ett alu med en aning rise (mest för utseendet) och fimpade bar-ends samt fuldetaljerna. Lite allmänt smörjande och åtdragande av saker och den funkar riktigt fint nu. Tung som ett as men rullar lätt. Växlarna trillar i med ett härligt mekaniskt "klonk". Än så länge har den bara rullat korta turer hemmavid, men tänkte testa den till jobbet innan semestern.

Såg faktiskt en exakt likadan 307 häromdan på midsommarfirande vid Örnstugan i Eksjö. Slitstark var ordet...

Är inte dethär ett exempel på dom tunga svenska åttitals-bockstyrehojarna.
De vägde bly, runt 18 kilo och gav landsvägscykeln dåligt rykte, bäddade för att svensken därefter ofta cyklar på landsväg med MTB grejer. Problemet med en tung smaldäckad sak är bl a "snakebite" (genomslagspunka), så fort man tar sig över en trottoarkant med en sån klump. Jag demonterade en sån en gång och undrade hur man lyckats hitta så tunga komponeneter, konsekvent.
Men jag kan ha fel, Crescent gjorde några bra modeller också, kanske denna är en sån.

Tomas beskrivning är på kornet! (Det där med punka har jag iofs inte upplevt.) Det enda som _egentligen_ är bra med dessa gamla Crescentar är väl att de är grymt slitstarka. Och det är anledningen att jag fortfarande har den.

Man kan väl undra varför folk köpte en tioväxlad "racer", men jag älskade min då jag var 12 år. Det är iaf inte mycket mindre bisarrt än fixie med trackstyre i stan.

Sen hade ju 80-talet helt egna regler över vad som var snyggt. Njut!

317-89.jpg

Byt tillbaka bockstyret, smörj å tvätta och CYKLA! En sådan cykel gör sig bäst som så nära orginal som möjligt.
Salve

Hej igen, hur går renoveringarna?

Ska nog måla om min ram, den är nu grönmetallic med diverse lackskador med rost.

Huvudmålet med renoveringen är att ha använda den för pendlar/vardags/vinterträning.
Nån här som tänkt använda BSC vevlager och vevparti? Funderar om Truvativ's vevlageradapter kan passa...

Just nu så är renoveringen lagd på is, finns så mycket annat att göra under sommaren ...och alla andra projekt här hemma :-)

Mvh
Micke
Avesta

Senast redigerad av en moderator:
Det här tog ju skruv. Kul att några hängiga garagecyklar får se solen igen. Jag har själv varit ute i skärgården och låtit cykeln hänga sönderplockad i hobbyrummet. Innan jag tog mig ut i värmen hann jag slänga på ett lager röd metalliclack. Tyvärr verkar det inte ha blivit en helt kalaslyckad målning. Färgen sprack upp framförallt där jag målade för tjockt så det är väl bara att bita i bakläxan och lägga nästa lager tunnare. Funderar om man ska måla på rakt av eller slipa ner lite. Har ni några åsikter om saken?

Plockade isär hjulen också för att måla vita ekrar med röda fälgar. Nu börjar jag inse att de är rätt krokigt ovärda att plocka ihop igen. Någon som har ett par gamla hjul att slänga iväg i Stockholmsområdet så kommer jag snällt med måttliga pengar och glatt tackande.

2010-07-0420.39.44.jpg ht=544

2010-07-0420.40.51.jpg ht=544

Såhär blev mitt gamla härke (ja, det var ju inte mitt härke förrän jag köpte det). Finns fortfarande kvar i min ägo och rullar på fint. Biltemadelarna har hållt skitbra faktiskt.

Den ser clean och trevlig ut. Har nog också tänkt peta på ett rakt styre för att kunna få lite bättre kontroll på nariga cykelvägar och plats att montera raka bromshandtag för att få lite längre vajerdrag. Har ett sunkigt MTB-styre på vinden som kanske kommer få nya glansdagar.

Biltema låter bra, ska ta mig och kitta upp lite. Ska köpa en sån här också http://biltema.se/sv/Verktyg/Elverktyg/Slipmaskin/Stiftnyckel-justerbar/?prdid=20840 för att få bort vevpartiet som sitter som berget just nu. Det behöver få sig en rengöring innan det är trampbart igen.

Senast redigerad av en moderator:
Kan konstatera att Truvativ vevlageradapter (Cyclecomponents) inte passar, yttre omkrets 51,5mm...
ingen ekonomisk förlust, 109 kr så jag överlever nog ;-)

PICT3878.JPG ht=725

Nästan klar. Nu är det bara ett vettigt styre jag ska hitta.

Bromsarna gick faktiskt att justera över förväntan till slut när man väl började peta lite på dem.

Har någon ett gammalt racerstyre hemma kan det kanske bytas mot något annat kul som skräpar här i hemmet?

Hi, I been reading about your bicycle restoration projects and as I am in a similar situation was wondering if you had any advice for me.

I recently moved to Sweden and was given one of those old 10 speed road bikes. It was really rusty and the rear axle was broken in half. I took it on as aproject and was going to try to fix it on the cheap. It was not the prettiest bike with white saddle and mudguards, but was hoping it would grow on me.

It turned out to be rather difficult to find a new axle. An old lady in a quirky looking bike shop ordered one especially but charged me a small fortune (500 SEK). I took most of the bike apart: cleaned out chainrings, sprokets, wheels, replaced some broken spokes. Eventually I got most of it back together and it was looking rather sleak.

But there were some major snags. The new axle was a different length and the spacers a different size, which meant the rear wheel did not stand quite centred between the dropouts. I tried mixing and matching some of the old bits, but it isn't quite right.

I also had to buy several tools, including a chainring removal tool to get the deteriorated old chain off, losing the pin in the process. I put a rather expensive Shimano HG40 6-7-8 Speed chain on as advised at another LBS. I found it difficult to get the quick link on and think I bent it slightly. The chain keeps slipping when pedalling a forceful stroke; i can't tell whether it is down to the quick link or bad/worn teeth on either the sprokets or chainring.

The next biggest problem is that the old Positron derailleur uses a solid cable which is completely frayed and split out of it's jacket. The front derailleur cable is missing altogether. I am certainly reticent to buying more replacement parts.

This whole project is turning out fairly expensive and I only really wanted to keep on going because of the effort I had invested already. But with no gears and a slipping chain should I go any further? The bike is hardly a collector´s piece, more of a low-end, heavy and unfashionable dud with cheap components!

Any ideas on how to get the repair finished on the cheap?

See some pictures here https://plus.google.com/photos/104484782340637924673/albums/6048513561813490145

Hej. Har en Crescent 307 Fashion line White från 1983 som rullat mindre än 100 mil. Köpte den ny, flyttade, lät den stå kvar i pappas källare. Den rullar på original-däcken och det enda som bleknat är tejpen på styret.... Tog ut den igår på en tur, tung men allt fungerar perfekt...

Bilagor

• crescent 307 Fashion line 1983.jpg
    crescent 307 Fashion line 1983.jpg
    216.5 KB · Besök: 588
Min 307 i första-inlägget blev såld efter upp-putsningen.

@aladin - thanks for the write-up. The 307 is still plentiful and you should be able to find a decent bike to scavenge for parts. Typically they are not worth enough to put out on Blocket so the hard thing would be to intercept one being taken to the "återvinningscentral". I got 500kr for my bike.

I guess the new chain may not agree with the old worn chainrings and cassette. I also wonder if the 6/7/8 chain is really the best choice for a 5-sp cassette. I got different answers from different lbs'es.

sheldonbrown.com is your friend.

Regarding axle spacing - no clue - anyone?

Tillbaka
Topp