Vad skulle ni köpt av dessa tre grejer?

B-main79

Aktiv medlem
Låt oss säga att ni har 8000:- över att investera på cykelsport.

Vad skulle ni valt av:

1. Wattpedaler till landsvägscykeln.

2. Kolfiberhjul till gravelcykel.

3 En Zwift-cykelram till er trainer.

Motivera gärna :-)

Vad skulle ni valt av:

1. Wattpedaler till landsvägscykeln.

3 En Zwift-cykelram till er trainer.

Hade valt både 1 och 3 men inte 2, för det räcker väl summan knappt till.

Jag hade köpt ett par beggade effektpedaler med enkelsidig mätning och ett par kinagravelhjul, men jag hade lagt till typ 1500 på budgeten så man får vettiga hjul och pedaler :)

1. Mäta effekt utomhus blir snabbt orelevant om man inte kör sturkturerad träning utomhus vilket är svårt så om du redan har trainer hemma så håll dig till det.
2. Beror på vad du har för hjul idag och om du kör mycket gravel
3. Känns overkill
4. Gillade också ideen kring cykelresan!
5. Min egna åsikt om det finns plats: En snygg lack är absolut king (Vet inte om man får det för 8000 tbh!)

Fundera på vad som får ut dig. Gillar du att planera höstens träning i excel? Eller känslan av nya prylar?

Jag hade valt resan. Eller uppgraderat kontaktpunkter om det behövs (sköna skor/hjälm/sadel/bibs)

Om jag inte hade haft nån effektmätare sen tidigare hade jag köpt det. Kolfiberhjul till gravel ser ju fräckt ut men gör ingen större skillnad i cykelupplevelse jämfört med ett par bra alu-hjul. Inomhusträningen gör jag på en 1000kr monark 828, tvivlar på att den blir roligare av att det står zwift på den.

Jag kör 90% av min strukturerade träning utomhus, då behöver jag effektmätare. Vad som passar TS bäst beror förstås på vad/hur hen tränar. Tycker man inte om att följa upp och planera sin träning behöver man ingen effektmätare. Då hade jag lagt pengarna på tre veckor i Calpe i februari.

Om TS funderar på att köra en effektmätare hoppas man någonstans att vederbörande också är intresserad av att använda den till mer än att få ännu ett datafält på cykeldatorn. Och av de tre (även fyra) alternativen är det rimligen det som utvecklar TS cykelkapacitet över tid.

Men, som påpekats i annan tråd, man måste inte mäta och analysera - eller för den delen träna (cykel) - och då kanske en resa, ett par nya skor eller en fräsig färg på styrlindan är den rätta vägen.

Summa summarum - det beror på vad man vill och har för ambitioner med sin cykling

Dvs +1 på @skier

Vad skulle ni valt av:

Jag cyklar ibland med några gravelgubbar. De har alla nya fina dedikerade gravelcyklar där bara kolfiberhjulen kostar mer än hela min hardtail kostade ny för 13 år sedan. Jag rullar ifrån dem alla, så det där med kolfiberhjul verkar mest vara en utseendegrej tror jag.

Jag cyklar ibland med några gravelgubbar. De har alla nya fina dedikerade gravelcyklar där bara kolfiberhjulen kostar mer än hela min hardtail kostade ny för 13 år sedan. Jag rullar ifrån dem alla, så det där med kolfiberhjul verkar mest vara en utseendegrej tror jag.

Kan det inte vara så enkelt att du helt enkelt är starkare än dem / har bättre genetik för ändamålet och skulle cykla ifrån dem på snudd på vad som helst?

Det är lite samma resonemang som dem som "vinner" på jobbpendlingen, i regel mot någon som inte ens visste att de var med i en tävling 😂

Kan det inte vara så enkelt att du helt enkelt är starkare än dem / har bättre genetik för ändamålet och skulle cykla ifrån dem på snudd på vad som helst?

Det är lite samma resonemang som dem som "vinner" på jobbpendlingen, i regel mot någon som inte ens visste att de var med i en tävling 😂

Hint: jag skrev att ”Jag rullar ifrån dem alla”…

Du sitter i en Volvo?
1000005054.webp

Jag rullar ifrån dem alla, så det där med kolfiberhjul verkar mest vara en utseendegrej tror jag.
Kan det inte vara så enkelt att du helt enkelt har högre ekipagevikt än dem?

@B-main79
Vilket av dina tre val som är bästa val för mig är antagligen långtifrån vad som är bästa val för dig.
Vill du ha en rekommendation av vad vi som läser här tror skulle vara bästa valet för dig får du gärna berätta mer om din cykling, vad dina mål med den är och kanske även lite om hur din livssituation ser ut (bor du i en studentlägenhet kanske inte en zwift-cykel öht får plats)

Jag vet inte vad Kina-hjulen skulle kosta, men hade valt alternativ 2: Gör något bra man har ännu bättre. Om det blir nån krona över förbrukningsgrejor: Däck, klackar, kedja etc. Du får två Dura-Ace-kassetter exempelvis.

Ett alternativ som inte nämns är trampor/pedaler. Ofta har man kvar 20 år gamla utan att tänka på det. - Ett par raska och snygga dojor som matchar dem?

Tjena!

Har ju mer att göra med däck än hjul skulle jag säga. Hjullager kan ju påverka en del.
håller med och har samma erfarenhet som Oskar; visserligen anekdotiskt men med relativt grovt mönstrade 2,35or racing ray på 40i-fälg 1,4 bar rullar jag lite förvånande på asfalt och grus snabbare än jämntunga cylklister på top notch gravelcyklar med ändå fylliga däck 40-45 mm.

varför det är så kan man undra, men tänkbara faktorer är för högt däcktryck, i förhållande till däckdiametern för grov stomme, eller för omönstrat tjockt skuldergummi i slitbanan.

men klättringen, som kan underlättas av lättare däck och eller hjul gör betydligt större skillnad när det gäller genomsnittsfart, än några watts fördel vid undanlöpor.

Ab omnibus illis devolvor.

Just min poäng. Med andra ord går alternativ 2 bort.

Tjena!

Nja, med samma däck men med lättare och styvare hjul så kommer ju t.ex. klättringarna bli bättre precis som @kais01 nämnde. Ligger man och rullar så är skillnaden antagligen obefintlig, snarare så att tyngre hjul kommer rulla bättre om det går nerför, gravitationen kan vi inte trolla bort.

Tillbaka
Topp