Vad tror ni om denna barncykel?

yce99

Medlem
Jag har tittat på olika barncyklar för skogskörning, både nya och beg. Men funderar nu på att köpa en ny eftersom beg utbudet inte är så stort. Med avdragen moms så blir priset detsamma som beg. Har kollat på Islabike, Cube och Ghost bla. Islabike är ca 1,5kg lättare än de andra. Ghost har dämpare.
Dottern har förälskat sig i en lila Ghost Powerkid http://www.mhw-bike.com/sale/kids-bike/776/ghost-powerkid-20-purple-2011?c=192

Vad tror ni, är den likvärdig Cube och Islabike i kvalitet och funktion?

Islabikes är de i mina ögon bästa cyklarna som finns för de up and coming! Ff bromsarna och vikten talar för dem, att de inte sätter på något onödigt lull lull e en bonus. Cykeln på bilden verkar ok men som sagt lite tung och det mesta sitter nog i gaffeln vilket kommer göra den extra tungkörd..

Ja, du har nog rätt när det gäller vikten. Får nog bli en Islabike och sen när det blir dags för 24" så kan hon få en med dämpare. Har förstått att dämpare inte är nödvändigt för små barn som cyklar i skogen.

Nej.
Du kan bara köpa dem från UK, se på hemsidan och sen ringa.
Men som jag skrev nyligen i en annan barncykeltråd så fick jag hem en cnoc16 på mindre än 1 vecka och då bor jag inte tokcentralt heller.

Edit: Info....

Senast ändrad:
Lär barnen cykla med lågt tryck istället för en billig dämpare.
Nu har grabben en 16" Specialized men kommer få en 20" Cube till sommaren.

Har beställt en blå Beinn 20 Large nu till dottern, trodde hon skulle välja den lila men ingen är gladare än jag för det :-).
Vilket sätt fraktar de cykeln? Bor på en ö och posten är det som är bäst, även Schenker går bra.

yce99 skrev:
-------------------------------------------------------
> Har beställt en blå Beinn 20 Large nu till
> dottern, trodde hon skulle välja den lila men
> ingen är gladare än jag för det :-).
> Vilket sätt fraktar de cykeln? Bor på en ö och
> posten är det som är bäst, även Schenker går
> bra.

Grattis till bra köp, dottern blir garanterat glad!
Transport.....det är en liten pakistansk pojke som cyklar över cykeln från England....

Skämtåsido, min kom med bil, minns ej vilken firma men det styrdes upp av sig själv, en brud ringde en morgon och till lunch kom en bil med cykeln.

johan44 skrev:
> Finns det conti race king med jättestor
> luftkammare för 20 tum? Det vore fräckt.

Utbudet av 20"-däck är ganska begränsat. Det blir aningen bättre på 24". Jag lade på Big Betty 24x2.4 på sonens Scott Jr Racing. Finns ganska billigt här: http://www.bike-mailorder.de/shop/M...e-Big-Betty-FR-24-Faltreifen-SALE-::8500.html
Ser lite traktoraktigt ut: http://happymtb.org/forum/read.php/1/1134116/1687560#msg-1687560

Ok, med bil får hoppas det ingår båtfrakt i priset. När jag beställde min Cube från Tyskland så fick jag den levererad till min brygga gratis, men har också varit med om att jag får hämta paket på något ställe i stan.

Frakten kostar 40£, inte så billigt direkt.

Mikva skrev:
> vad kostar frakten till Sverige för Islabikes?

På min order står det Carriage: £33,33 och med dagens kurs, 10,6, blir det 353 pix

AxelSthlm skrev:
>....//...så fick jag hem en cnoc16 på...

Möjligt de går på vikt. Personligen tycker inte jag 350 spänn, eller 400, är mycket för en cykel att resa från, Stoke, tror jag, till What ever place i Sverige...

Stumpy skrev:
> johan44 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Finns det conti race king med jättestor
> > luftkammare för 20 tum? Det vore fräckt.
>
> Utbudet av 20"-däck är ganska begränsat.

Finns ju lite fetare dirt bmx sulor.
http://www.odysseybmx.com/catalog/tires/aitken-knobby-tire/

Kanske funkar vad vet jag....

Om det är DHL så borde jag få den till min brygga, min Cube från Tyskland leverades med DHL och då gick det bra. Alltid lika spännande när man beställer något..vet inte var det kan hamna. Bor på en ö i Sthlms skärgård och ibland så kommer det till bryggan ibland får jag hämta det på något ställe i stan eller ändra addressen till nån kompis i stan...fattar aldrig varför det går bra ibland men ibland inte... Får hoppas jag slipper hämta den i stan.

Beställde en Cnoc 16 förra veckan. 40£ frakt. Skickades 1/3 (torsdag), kom fram på förmiddagen 6/3, fyra arbetsdagar, snabbt jobbat tycker jag. UPS, inte DHL. Levererades till dörren efter att de ringt och frågat efter portkod.

AxelSthlm skrev:
> På min order står det Carriage: £33,33 och med
> dagens kurs, 10,6, blir det 353 pix

Puffert skrev:
> Ett tips är att skaffa ett
> skydd för bakväxeln.

Tack för prisuppgifter och bra tips - det senare ska jag leta upp i källaren!

Hej, min dotter har precis vuxit ur sin Specialized HotRock 16", nu sitter jag och letar efter en ny hoj åt henne. Hennes krav är att den ska ha växlar och vara rosa, lila, turkos eller vit (tror det var så iaf). Jag vill gärna att det är en skogshoj, och inte nån "tantcykel". Min Fru vill att cykeln ska ha fotbroms och det verkar ju helt omöjligt att hitta :S. Fixar en unge som fyller sju till sommaren att köra med enbart handbromsar?

Jag har kikat lite på den här, och om bara frun ändrar sig om det där med broms så verkar den ju lovande...

http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=56637

Eller kanske den här:
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=71805

Eller finns det bättre grejer där ute? Ska man satsa på en Islay istället?

the Brand: jag kollade också på de cyklarna till dottern men valde tillslut Islabike pga av vikten, 8,8 istället för 11-12 kg. Det är en väldigt stor viktskillnad för ett sånt litet barn. Dottern provcyklade igår och tyckte den var lättcyklad, hon glömde ibland bort handbromsarna men hon sa att det inte var svårt.
Kolla tråden "Visa din barncykel" där har jag lagt in bild på dotter och cykel :-)

theBrand skrev:
> Fixar en
> unge som fyller sju till sommaren att köra med
> enbart handbromsar?

Min 4-åriga dotter kör med enbart handbromsar på sin cnoc 16´´ från Islabike, det är en lärosak som allt annat.

Fick hem en sån till dottern igår som börjar växa ur sin 16":
75120.jpg

http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=75120

Den verkar riktigt fin och jag kan nästan inte vänta tills hon fyller år :D Tycker egentligen det är onödigt med fjädrad gaffel men det blev ändå så billigt att jag inte kunde låta bli, knappt 1800SEK med frakt, hade 10% rabatt också.

Hon har kört på en dawes 16" som har varit toppen, frihjul och handbroms utan problem så nu är det enkelt att switcha till växlad hoj. Jag har skrivit det förr, det verkar faktiskt enklare att cykla med bara handbroms än att hålla reda på fotbroms när man ska stanna och sätta ner fötterna. I alla fall när man är stor nog att cykla 16", typ 4-5 år. På en 12" har man nog för små händer tror jag.

Senast ändrad:
Visa henne inte den rosa bara så går det nog vägen.

Coolt med kedjestyrare men kanske inte helt nödvändigt :D

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp