Bra fråga, jag gissar att du kommer från arrangörsledet? Långloppen är framtiden för MTB, säger mågna. Jag håller med, men då krävs det att de utvecklas till en publiksport. Om detta har jag skrivit lite nedan. Vissa synpunkter är relevanta, andra är lite framspånade och som kanske är mer eller mindre svåra att förverkliga.
Banan: Det ska vara rytmisk singeltrack, kurvigt, snabbt. Gärna mycket väldränerade sandåsar. Jag gillar faktiskt när det är ett par grymma uppförsbackar och sedan flacka nerförslöpor som belöning för att man har klarat att cykla uppför. Uppförsbackarna kan ha en något flackare stigning men det är skönt med en ordentlig höjning. Sålunda lång uppförslöpa och ingen bära-cykel-backe, alltså. Det är viktigt att försöka åstadkomma omkörningsmöjligheter längs denna singeltrackbana så att inte förare frustrerat måste ligga mi efter mil bakom långsammare förare. Eftersom jag tränar mycket asfalt nu är det även kul med asfalt och snabb grusväg. Det är där man kan vinna på att ligga i suget och taktikköra. Mums! Det är inte kul med riktigt stökig terräng även om det kanske kunde vara bra en kort bit. Efter Långa Lugnet hade jag blåslagna tår och händer av alltför lååånga stökiga sektioner. (Faktum är att mina blå tånaglar som jag sedan har gått med hela vintern ramlade av för en månad sedan på grund av alla slag som jag fick förra sommaren på en enda tävling!). Slutligen det viktigaste och en synpunkt som jag tror skulle utveckla långloppen för att göra dem intressantare (läs: dra lite mer publik) är byggda sektioner inne på stadion där alla fick köra nerför trätrappa, göra ett litet dropp, ta några kurvor lite tvärare så att det blev lite dramatik kring kurvtagningarna. Fantasin har inga gränser men det ska vara mer tid inne på stadion där publiken sitter. De ska kunna se hur olika förare klarar olika hinder och spännande kurvor. Varför inte en byggd velodromkurva efter en nerförsbacke? Det vore dessutom inte dumt för sporten om man försökte lägga en del av banan på gata igenom samhället. Jag vet att det är svårt men kommer man överens med kommunen om att det är bra PR för kommunen så är det definitivt en väg för sporten. Varför inte dra banan över rådhustorget, och nerför trappan där? Spektakulärt och häftigt!
Service: Saltgurka, sportdryck, solbulle, banan och det viktigaste: vatten! Gärna tätt mellan stationerna! Tappar man en vattenflaska kan det vara helt kört om det är långt mellan stationerna. På sommaren skulle det även vara skönt med en vattenspridare som man kör igenom innan ett långt asfaltsavsnitt så att cykel och förare hinner torka lite...Jag gissar att många - som nu går in i väggen - skulle klara den sista milen om de blev ordentligt avspolade ett par gånger en tryckande sommardag.