Vad vill ni ha på ett långlopp ??

Matkontroller med konstiga saker som man inte alls fattar varför man vill äta och aldrig skulle ta i med tång normalt sett - men som plötsligt blir det godaste i världen bara för att man cyklat uppförsbackar i 20 graders värme i fem timmar. Eller sju!

Rödvin, storbröstade tjejer, goda starka korvar, chevré ost och engelsk öl. Och lite stigar och grus förståss.
/Johan ;o)

På långlopp är jag ganska svag för trion banan, saltgurka och solbulle. Helst instoppat i munnen samtidigt.
Och för övrigt: Det stavas Chêvre. Uttalas schäävr´.

Happy MTB/Språklådan.

bigmollo skrev:
-------------------------------------------------------
> Rödvin, storbröstade tjejer, goda starka korvar,
> chevré ost och engelsk öl. Och lite stigar och
> grus förståss.
> /Johan ;o)

Jo, förresten, start och mål på samma ställe. Det känns som ett rimligt krav för ett bra långlopp, blir väldigt snurrigt annars med logistiken.

Själv gillar jag teknisk och stökig terräng, men inser att det inte går att få till det på ett långlopp då det skulle bli köer överallt. Så, en massa fina snabba singletracks, gärna doubletracks så man kan köra om lite här och var, det vore inte fel. Och så några riktigt jobbiga klättringar!!! :-9

/Leo

Verkar som att Långa Billingeracet fyller de flesta kraven/förväntningarna. Vad gäller bigmollo´s engelska öl, är väl det inget problem att ordna om Du bara kontaktar mig personligen någon dag innan. På tävlingsdagen serverar jag dock endast "lågalkohol-vara" eftersom dopingkontrollanterna besökte Töreboda och kan förväntas "ruva" i skogarna till Augusti.

Bra fråga, jag gissar att du kommer från arrangörsledet? Långloppen är framtiden för MTB, säger mågna. Jag håller med, men då krävs det att de utvecklas till en publiksport. Om detta har jag skrivit lite nedan. Vissa synpunkter är relevanta, andra är lite framspånade och som kanske är mer eller mindre svåra att förverkliga.

Banan: Det ska vara rytmisk singeltrack, kurvigt, snabbt. Gärna mycket väldränerade sandåsar. Jag gillar faktiskt när det är ett par grymma uppförsbackar och sedan flacka nerförslöpor som belöning för att man har klarat att cykla uppför. Uppförsbackarna kan ha en något flackare stigning men det är skönt med en ordentlig höjning. Sålunda lång uppförslöpa och ingen bära-cykel-backe, alltså. Det är viktigt att försöka åstadkomma omkörningsmöjligheter längs denna singeltrackbana så att inte förare frustrerat måste ligga mi efter mil bakom långsammare förare. Eftersom jag tränar mycket asfalt nu är det även kul med asfalt och snabb grusväg. Det är där man kan vinna på att ligga i suget och taktikköra. Mums! Det är inte kul med riktigt stökig terräng även om det kanske kunde vara bra en kort bit. Efter Långa Lugnet hade jag blåslagna tår och händer av alltför lååånga stökiga sektioner. (Faktum är att mina blå tånaglar som jag sedan har gått med hela vintern ramlade av för en månad sedan på grund av alla slag som jag fick förra sommaren på en enda tävling!). Slutligen det viktigaste och en synpunkt som jag tror skulle utveckla långloppen för att göra dem intressantare (läs: dra lite mer publik) är byggda sektioner inne på stadion där alla fick köra nerför trätrappa, göra ett litet dropp, ta några kurvor lite tvärare så att det blev lite dramatik kring kurvtagningarna. Fantasin har inga gränser men det ska vara mer tid inne på stadion där publiken sitter. De ska kunna se hur olika förare klarar olika hinder och spännande kurvor. Varför inte en byggd velodromkurva efter en nerförsbacke? Det vore dessutom inte dumt för sporten om man försökte lägga en del av banan på gata igenom samhället. Jag vet att det är svårt men kommer man överens med kommunen om att det är bra PR för kommunen så är det definitivt en väg för sporten. Varför inte dra banan över rådhustorget, och nerför trappan där? Spektakulärt och häftigt!

Service: Saltgurka, sportdryck, solbulle, banan och det viktigaste: vatten! Gärna tätt mellan stationerna! Tappar man en vattenflaska kan det vara helt kört om det är långt mellan stationerna. På sommaren skulle det även vara skönt med en vattenspridare som man kör igenom innan ett långt asfaltsavsnitt så att cykel och förare hinner torka lite...Jag gissar att många - som nu går in i väggen - skulle klara den sista milen om de blev ordentligt avspolade ett par gånger en tryckande sommardag.

Håller helt och hållet med Johan S. Det var en kul idé med publikavsnitten. Där kan man gärna stöka till det ordentlig.
/Johan

JohanS, du tror inte det skulle bli lite vådligt med ett dropp eller nå annat lite "farligare" efter 8 mil? kanske inte för cyklisterna här, men det finns ju även de som kör långlopp som cyklar bra mycket mindre än de som hänger här :D:D

baltazar:
det kan man lösa, det har man sett i mjölby då det finns en "fegisväg" för de som inte vågar sig ner för den branta stenbumlingen (alla som varit där vet vad jag pratar om).

Tim skrev:
> baltazar:
> det kan man lösa, det har man sett i mjölby då det
> finns en "fegisväg" för de som inte vågar sig ner
> för den branta stenbumlingen (alla som varit där
> vet vad jag pratar om).

Vi som inte varit där vad innebär fegisväg, är det längre sträcka eller.
Några långlopp går ju som ett treklöver med varvning på samma ställe.
Någon form av publikfriande åkning där vore kul.
Bara man slipper bära hojen uppför en trappa efter 10 mil (BST-04)
Sportdryck, vatten, banan, saltgurka, små kanelbullar ett måste

Seedning av samma typ dom har på Vasaloppet, dvs man står efter dom tider man gjort i tidigare lopp eller andra långlopp.

Fler fållor men mindre tävlande per fålla i tävlingsklass, så det flyter bättre och inte stockar sig lika mycket.

Senare lägg starten för motionsklass 5-10 minuter efter tävlingsklass och även tidslucka mellan starleden så fler får cykla i stället för att gå och stå och trängas i början.

Låt alla damer stå tillsammans i samma fålla i starten så dom kan tävla fritt med varandra och inte behöver brottas med adrenalin fulla herrarna för att kunna tävla med sina egna kombatanter.

Kan man göra som jag skriver?? kanske, kanske inte.

mankis skrev:
>
> Låt alla damer stå tillsammans i samma fålla i
> starten så dom kan tävla fritt med varandra och
> inte behöver brottas med adrenalin fulla herrarna
> för att kunna tävla med sina egna kombatanter.
>
>Alkohol är väl förbjudet på långlopp?=)

mankis skrev:

> Låt alla damer stå tillsammans i samma fålla i
> starten så dom kan tävla fritt med varandra och
> inte behöver brottas med adrenalin fulla herrarna
> för att kunna tävla med sina egna kombatanter.

Ja just det, skydda de klena fruntimren från alla råa karlar, för män är ju som bekant enbart styrda av testosteron och adrenalin. För säkerhets skull kunde man kanske ha tjejloppet på en annan dag, och göra en lite lättare bana också, så att dom som har cykelkorg vågar vara med.

Hmm, går visst att missförstå allt om man vill, kan gissa att du kände dig träffad.

Måste kanske vara lite tydligare för dig Markus. Låt alla tävlings damer stå i samma fålla tex direkt bakom elitledet.

Fick uppfattningen att den här tråden handlade om förslag på vad man vill ha/se i Långlopp och inte tråd som går ut på att tracka ner på allt, men man börjar bli van.

Rent seriöst (och så bortser vi från mitt hugg på mankis) så är jag av en lite annan uppfattning än Johan S.
Jag tror inte att långlopp någonsin kommer att bli en publiksport, det är helt enkelt inte tillräckligt underhållande även om man gör finurligheter på en stadion. Långlopp bör istället satsa på att vara ett lopp för deltagarna och arrangörerna.

Johan har en stor poäng med att lägga en bit av banan på en gata i samhället, det skapar förutsättningar för lokal uppslutning kring evenemanget.Gärna målgång och start på "stora torget", och varför inte låta lokala restauratörer sätta upp cateringtält i stället för pastasallad och varmkorv?

fekaliekatapulter och megafoner så man kan håna och förnedra dom som är hjärndöda nog att ställa upp.

Senast redigerad av en moderator:
lagombra skrev:
> fekaliekatapulter och megafoner så man kan håna
> och förnedra dom som är hjärndöda nog att ställa
> upp.

:D

Har kört några långlopp. Stor mental förnedring och enorm leda är nog en bra sammanfattning... :P

Di är som hundar, XC-svettosarna. Bara att ge dom en spark i baken och nåt spår att sniffa längs så rejsar dom tills nån tvingar dom att sluta...

Calle: Du får sluta posta sådantdär. Kan inte hålla mig från att skratta högt, och då kommer kollegorna på en gång och undrar vad man håller på med. Försök förklara det där för en "icke-cyklist"...

Annars så gillade jag iden med maskroskatapulter (som det stog först). Jag har en megafom med bra drag i. Kanske man kan rigga något vid extremdansbanorna i hellas?

Johan S har en del bra synpunkter,,,,,men ASFALT !!!! Nu får du la ge dig! Varför skall loppen bara bli lättare och lättare ? Cykla landsvägs lopp istället. Ja ja jag vet att det kan vara svårt att få till schysst skogs åka,,,men man kan väl få drömma ? Tycker annars som LEO !

Tick o tack !

Jag tror inte på att alla damer ska stå i samma fålla, "typ efter eliten". Det kommer bli ett himla jagande av grabbar som VÄGRAR bli slagna av "fruntimmer". Till saken hör även att, tro det ellet ej, killar kör oftast hårdare än tjejer och det kan nog bli en del surkart som tycker att tjejerna stoppar upp. Visst tycker jag att det skulle vara kul att tävla mot mina gelikar, men jag njuter lika fullt av att spöa en grabb som en tjej!!

Mera singeltrack än asfalt och grusväg och mindre lera! Samt inte massa "bära cykeln partier". Skriver under på att göra loppen mer publikvänliga, men finmarken och mörksuggan har mycket publik utmed banan utan att det gjorts massa slingor och dyl. Billigare anmälningasavgift!
Varför kostat MTB-vättern nästan dubbelt så mycket som tex Lida Loop och Mörksuggan?!
Annars ska det vara bra väder och formen ska vara på topp!

Furirpipis skrev:
> Jag tror inte på att alla damer ska stå i samma
> fålla, "typ efter eliten". Det kommer bli ett
> himla jagande av grabbar som VÄGRAR bli slagna av
> "fruntimmer".

Det var "rätt" kul att nån gång 1994-95 se elitaspiranter "vägra" att bli ifrånåkta av Gertrud Bö (En av killarna kallade henne "Monstret från Oslo" när han blev ifrånåkt. Styggt sagt. Gertrud är snäll.). J-lar vad dom fick pisk ibland och inte kunde dom vara karlar nog att stå för det heller :)

JakobC Wrote:
> Flow !

Absolut, tänk dig 70km av väl vårdade (groomed), lagom utför, hops, drops table tops, och bankade kurvor, med en snabb hiss tillbaka till toppen. :-)

Phil, det finns en liknande runda en bit utanför åre. 2 mil nerför, men tyvärr också 2 mil uppför. Annars är den riktigt kul. Så ska långlopp vara. ;o)
/Johan

Phil skrev:
> Absolut, tänk dig 70km av väl vårdade (groomed),
> lagom utför, hops, drops table tops, och bankade
> kurvor, med en snabb hiss tillbaka till toppen.
> :-)

Med ca 5% genomsnittlig lutning (lagom?) skulle väl hissen bli 3,5 km hög? Jag vill nog gärna ha 10% och då är det väl Mount Everest som gäller ungefär... :D

Tillbaka
Topp