Vaderna sätter gränsen

Sidde

Medlem
Vaderna sätter gränsen
Behöver träningstips...

När jag kör hårt, på egen hand eller i grupp, så är det alltid vaderna som sätter gränsen. De krampar och knyter sig. Smärtsamt förstås men trist då det känns som om låren och "flåset" fortfarande har mer att ge.

Så, hur låter tipsen för att bota detta? (sittställning, pedal/sko, näringslära eller helt enkel "träna mer"?)

/AR

Vaderna sätter gränsen
Främst låter det som sittställning. Prova att sänka sadeln sådär 10mm eller så (kanske mer?) för det känns som direkt som om du kör "på tå".

Vaderna sätter gränsen
Jepp, pedalklossarna kan du dra bak rejält långt. Vadmusklerna jobbar nästan bara statiskt, och alltså helt i onödan när du har klossen långt fram.

http://cykelklubben.se/cykelklubben/blog/blog_read.asp?UserID=4581&BlogItem=17236

http://happymtb.org/forum/read.php/1/1156337

4581_Blog_200903051232_KTEJ.jpg ht=345

Vaderna sätter gränsen
Vad med stretching?

Jag hade jättestora problem med mina vader förra året, blev alltid trött i dem. Var även trött o stel i dem mellan träningarna.
Till i år har jag börjat stretcha dem mycket mer, tar mig tid efter varje träningspass och ibland mellan tränindspassen också. Den övningen som hjälpt mig mest är att ligga på rygg på golvet med ena benet rakt upp sedan tar man ett rep över foten som man drar mot sig. Sträcker fint i vaderna!

/H

Vaderna sätter gränsen
Som löpare så vill jag inflika att det är jäkligt bra att göra tåhävningar för att undvika de flesta problem. Gör 3 set om 20 tåhävningar på varje fot varje morgon eller kväll, eller både på kväll och och morgon.

Här finns ett exempel:
och känner du dig något mera vadstark så gör då med en fot åt gången.

Vaderna sätter gränsen
Som jag tolkar dig så belastar du vaderna olyckligt. Du har fått några tips. För mig hjälper klossen långt bak generellt mot problem med vader och hälsena.

När du cyklar ska du tänka på att vaden tillför väldigt lite i arbetet, åtminstone när du inte ligger på speciellt hårt. Ett sätt att ta bort vaden ur trampandet är att vinkla foten framåt, så tårna står ställda lite neråt. Det hjälper mig att vila vadmuskeln och avlasta om jag har problem.

Vaderna sätter gränsen
bra tips ovan. Vad håller du för kadens? ligger du på 60 rpm så är kramp att garantera i någon form. Vad händer om du ligger uppåt 100 rpm?

Tillbaka
Topp