Vädjan om konkreta cykeltips

Trallkotten

Ny medlem
Jag behöver verkligen köphjälp av cykel.
Jag är en glad motionär som idag har en instegscykel. En crecent njord. Jag vill byta upp mig men har ingen möjlighet att betala typ 30 000 för en cykel.

Jag ska ha den att cykla i skog, gärna lite stökiga stigar och tävlingar som tex cykelvasan och nån av långloppscupen.

Jag har tittat på denna . Den är min prisklass. Tror det är snäppet bättre växlar på i jämförelse med njorden samt något kg lättare än den jag har. Vad tror ni?
Obs. Jag kan INGET om tekniska specifikationer.
https://www.cykelkraft.se/merida-bi...MIwr_c5ovH3AIV1qiaCh13UAHIEAAYAyAAEgI5VPD_BwE

Tycker inte alls den där Meridan behöver skämmas för sig! SLX är pålitliga o bra prylar som förmodligen fungerar avsevärt bättre än det sitter på Njorden.

Begagnat i den prisklassen kan du få nåt riktigt fint, alltid en chansning såklart.

Tror du får många roliga turer i skogen på Meridan.

Ett tips är att använda sökfunktionen, då kan du hitta alla de andra trådarna som belyser samma ämne. Standardtipset 2018 verkar vara en Vitus får Wiggle eller crc.

Här är en tråd som jämför en Merida big nine (600) med vitushoj https://happyride.se/forum/read.php/1/3347405 , finns säkert matnyttig information i den.

I övrigt har jag inget direkt tips på hoj men önskar dig lycka till!

Nu är jag långt ifrån den mest kunniga i ämnet här på forumet, men vad det sitter för växlar på cykeln är inte särskilt viktigt. Det är viktigare att delar som är dyrare (eller till och med omöjliga) att byta ut är rätt från början.

Rätt ram (storlek och geometri), vettig gaffel och schyssta hjul är alltså oändligt mycket viktigare än växlar och bromsar då dessa kostar småpengar att byta ut om man inte tycker att de duger.

Som sagt så finns det en massa trådar med cykeltips. Kolla runt lite så hittar du säkert en massa bra tips i dem.

Inget större fel på Meridan, det är en klassisk xc ht av lite halvomodernt snitt. Lite brant men i övrigt en lång cykel (vilket är bra) i reach och hjulbas, storlekarna räcker till även för längre cyklister. Boost baknav är bra, inte boost i gaffeln vilket är synd. Lite smala fälgar och däck (i billig gummiblandning), och rätt tunga nav (Deore), funkar väl på CV men inte perfekt för stigar. SLX grupp är bra och 11-50T Sunrace kassett är modernt ger utmärkt omfång, framklingan med 30T är lite lite, behöver nog bytas till 34T för mer lämplig utväxling. Basic M315 bromsar, men det funkar.

Det finns betydligt sämre alternativ.
Cykelvasan funkar, men cykeln är inte klockren för stökigare stigar.

Scott Scale 950, 935 och 930 är lite modernare xc-cyklar jmf. med Meridan, men ändå ingen jätteskillnad.

Vitus Sentier 29 VR från Wiggle eller CRC är modern och mera stig än xc-racer, mer allround. Sätt på snabba däck och den funkar utmärkt på CV, med däcken som levereras med cykeln, tillsammans med den längre gaffeln (120 mm slag) och flackare gaffelvinkeln blir den tryggare och roligare när det är rötter/sten/drops i skogen. Komplettera med dropper för 1300 kr http://www.chainreactioncycles.com/se/en/brand-x-ascend-xl-dropper-seatpost/rp-prod159172 så blir det ännu tryggare och roligare att cykla.

Senast ändrad:
[removal av gnäll]

Det jag kan säga är att SLX är en bra nivå. Själv är jag nöjd med SLX utom på bakväxel och växelreglage. Min budget är också runt 15'.
Är allt annat bra så kan jag köpa att man uppgraderar detta efter nåt år.

Bromsarna på båda cyklarna är typ 5 steg under SLX. Jag har aldrig provat dem men har själv SLX och fattar inte varför man skulle sätta på sämre på en så fin cykel. Men ok, kostar 30USD styck så testa om de är ok.
Det är tydligen ganska vanligt att de montorar M3XX bromsar och "missar" att skriva ut gruppnamnet. Men de är kanske bra, jag vet inte....

Däremot undrar jag om det räcker med 1x11 för långloppen. I övrigt är det nåt jag själv skulle kunna köpa.

Senast ändrad:
Sök runt lite. De flesta kör 1x på långlopp och "kasta" komponenter, ja då är det ju bara att köpa den med dyrast grejer på.
Det dyker upp x antal personer varje dag som vill ha köphjälp. Sök så skall du finna.

Om du inte bor allt för långt ifrån Jönköping så har Team Sportia total utförsäljning där dom bland annat rea ut Scott Scale 930 för 16000kr. Den är ett rejält snäpp upp från Meridan. Dock är det endast storlek M dom har.

ok, men nu har du redigerat ditt inlägg ovan efter att jag postade mitt gnäll. Bra så.
Jag plockar därför bort min negativa kommentar.

Jag står fast vid min kommentar i min egen tråd att det är jävligt dålig ton här. Kul för er som gillar det.
Happy times.

Sixten Fors sa:
jonte987 sa:
Verkar jävligt svårt att få handfasta råd här...
Ursäkta? Du har fått tips i världsklass i din tråd https://happyride.se/forum/read.php/1/3388541/3388718#msg-3388718
Men det enda du gör att att tjata om modellnummer på Shimano-bromsar.
Saknar du helt förmåga att ta in ny kunskap?

jonte987 sa:
ok, men nu har du redigerat ditt inlägg ovan efter att jag postade mitt gnäll. Bra så.
Jag plockar därför bort min negativa kommentar.

Jag står fast vid min kommentar i min egen tråd att det är jävligt dålig ton här. Kul för er som gillar det.
Happy times.

Sixten Fors sa:
jonte987 sa:
Verkar jävligt svårt att få handfasta råd här...
Ursäkta? Du har fått tips i världsklass i din tråd https://happyride.se/forum/read.php/1/3388541/3388718#msg-3388718
Men det enda du gör att att tjata om modellnummer på Shimano-bromsar.
Saknar du helt förmåga att ta in ny kunskap?

Ca 10% av cykelbudgeten bör läggas på extra skinn till näsan.

Tillbaka
Topp