Växelföraren (xx1) tar stopp mot vajermojängen

Dingovalle

Aktiv medlem
Jag har xx1 11-speed. När Växelföraren ska flytta kedjan till minsta drevet så tar det stopp mot den lilla halvmånformade mojängen som styr vajern (se bilder). Om jag sträcker ut Växelföraren nedåt så passerar den förbi mojängen och kan lägga kedjan på plats på minsta drevet. Möjligen skulle jag kunna korta kedjan en länk för att växelföraren ska sträckas ut. Men flyttar jag upp kedjan på största drevet, då finns det nästan inget utrymme kvar för växelföraren att röra sig framåt. Jag vågar alltså inte korta kedjan. Bilderna visar hur
4D97C591-FC66-4396-8A89-8FB0D1E7283D.jpeg
växelföraren ligger emot och en bild där jag dragit Växelföraren nedåt. Någon som haft liknande problem. Jag försöker förstå om det är växelörat som fått en smäll, men det borde väl inte påverka växelförarens och vajermojängens inbördes läge?Visa bilaga 577991Visa bilaga 577992
0141AF5D-3A54-4080-A6DC-CBB80DAD7F8D.jpeg

Senast ändrad:
Jag är nu inte hemma, så kan inte kolla hur nära vajerstyrningen kommer till cagen på de tre cyklar med Sram 11-delat i min familj. Men det skulle kunna vara att din B-skruv är dragit ut för mycket eller/och kedjan är för kort. På bilden nedan ser det ut som bakväxeln är mer komprimerad och vajerstyrningen skulle kunna går bakom cagen:

1351601204145-dusw1th1s7gr-e3a7bd0.jpg

Dina bilder visar helt olika delar :p

Första bilden är ena halvan av en "cable pulley and guide", det andra är en "cable fin".
Ja du har alldeles rätt?. Glöm bilden från sprängskissen. Men de andra två är synnerligen verkliga. Cable fin var en intuitivt begriplig term. Tack! Jag plockar bort den felaktiga bilden.

Jag är nu inte hemma, så kan inte kolla hur nära vajerstyrningen kommer till cagen på de tre cyklar med Sram 11-delat i min familj. Men det skulle kunna vara att din B-skruv är dragit ut för mycket eller/och kedjan är för kort. På bilden nedan ser det ut som bakväxeln är mer komprimerad och vajerstyrningen skulle kunna går bakom cagen:

Visa bilaga 578006
Du kan ha rätt. Bytte ju kedja nyligen och kortade enligt konstens alla regler. Men jag hade nog problemet redan före jag bytte kedja när jag tänker efter.?

Men det skulle kunna vara att din B-skruv är dragit ut för mycket eller/och kedjan är för kort.
Jag skulle om något säga precis tvärtom. Som jag minns det av den GX Eagle växel jag har liggandes hemma så går buren emot fenan på den också, men det är i maximalt komprimerat läge utan någon belastning av växelkabel eller kedja (dvs omonterad). I korrekt monterat läge skall växeln aldrig vara så obelastad, dvs förutsatt att kedjan inte för lång till exempel…

Jag skulle om något säga precis tvärtom. Som jag minns det av den GX Eagle växel jag har liggandes hemma så går buren emot fenan på den också, men det är i maximalt komprimerat läge utan någon belastning av växelkabel eller kedja (dvs omonterad). I korrekt monterat läge skall växeln aldrig vara så obelastad, dvs förutsatt att kedjan inte för lång.
Jag tänker att om kedjan var aningen kortare då skulle Växelföraren sträcks ut och inte ta stopp mot fenan. Men kortar jag kedjan ytterligare är jag rädd att den inte räcker till på största drevet?

Det kan vara att någon inställning är fel, men om du har en icke-boost cykel kan det vara en konstruktions-problem som man kan lösa med en distans enligt den här tråden:

Jag förstår dock inte hur icke-boost vs boost påverkar det. Jag skulle tänka att Boost bara ger mer bredden mellan navflänsarna och inte där bakväxeln sitter.

Det kan vara att någon inställning är fel, men om du har en icke-boost cykel kan det vara en konstruktions-problem som man kan lösa med en distans enligt den här tråden:

Jag förstår dock inte hur icke-boost vs boost påverkar det. Jag skulle tänka att Boost bara ger mer bredden mellan navflänsarna och inte där bakväxeln sitter.
ja, icke boost låter konstigt eller skiljer den relativa kedjelinjen? Det gör den ju beroende på vevparti....

Spinner vidare på kedjelängden.
Om kedjan är kortad enligt srams anvisningar kvarstår kontroll av specarna för utrustningen.
Har du kontrollerat att bakväxelns armlängd är tillräcklig för kassetten och vevens klingor? Se Srams produktspecifikationer.

Tack för länk. Boost är ett nytt begrepp för mig men jag uppfattar att det handlar att axeln är bredare (?). Vet inte hur det är på min cykel. Det är en cannondale habit carbon 1 (2016). Jag får läsa på och så ska jag kolla länken. ???

Spinner vidare på kedjelängden.
Om kedjan är kortad enligt srams anvisningar kvarstår kontroll av specarna för utrustningen.
Har du kontrollerat att bakväxelns armlängd är tillräcklig för kassetten och vevens klingor? Se Srams produktspecifikationer.
Ja, kedjan är kortad enligt srams anvisningar. Jag har inte kollat specarna. Tänker att om grejerna satt på från fabrik så borde det vara rätt. Det är en cykel som togs ut från butik 2020. Men jag kan försöka lösa om armlängden.

Tack för länk. Boost är ett nytt begrepp för mig men jag uppfattar att det handlar att axeln är bredare (?). Vet inte hur det är på min cykel. Det är en cannondale habit carbon 1 (2016). Jag får läsa på och så ska jag kolla länken. ???

Den är inte Boost, så skulle kunna har problemet jag länkade till.

Jag tycker det ser ut som en alldeles för kort kedja, alternativt en på tok för inskruvad b-skruv. Men ta lite bilder så man ser alltsamman, nu är det ju rena gissningar..

Två bilder sett från sidan och så man ser mer än bara en närbild på växeln. Gärna hela drivlinan inkluderat.
1) Kedjan på största bak
2) Kedjan på minsta bak

Jag tycker det ser ut som en alldeles för kort kedja, alternativt en på tok för inskruvad b-skruv. Men ta lite bilder så man ser alltsamman, nu är det ju rena gissningar..

Två bilder sett från sidan och så man ser mer än bara en närbild på växeln. Gärna hela drivlinan inkluderat.
1) Kedjan på största bak
2) Kedjan på minsta bak
Här kommer bilder. Du kan ha rätt att kedjan är för kort, även om jag tyckte att jag mätte enligt all tänkbara anvisningar. När jag lyfter av kedjan från framdrevet och simulerar en lite längre kedjan då kommer hamnar vingen i vinkeln på Växelföraren och ryms därmed. Med kedjan på framdrevet så hamnar Växelföraren längre ned och krockar då med vingen ungefär i höjd med det övre lilla kugghjulet på Växelföraren. Det talar för att jag har kortat kedjan lite för mycket. På bilderna nedan ligger kedjan på största och minsta drevet.

Bilagor

• F47E739A-2409-4CBA-8373-450CA0B923BA.jpeg
    F47E739A-2409-4CBA-8373-450CA0B923BA.jpeg
    617.1 KB · Besök: 139
  • 171D25E9-82DB-460E-BB8E-A08D579ADB39.jpeg
    171D25E9-82DB-460E-BB8E-A08D579ADB39.jpeg
    603.2 KB · Besök: 139
Här kommer bilder. Du kan ha rätt att kedjan är för kort, även om jag tyckte att jag mätte enligt all tänkbara anvisningar. När jag lyfter av kedjan från framdrevet och simulerar en lite längre kedjan då kommer hamnar vingen i vinkeln på Växelföraren och ryms därmed. Med kedjan på framdrevet så hamnar Växelföraren längre ned och krockar då med vingen ungefär i höjd med det övre lilla kugghjulet på Växelföraren. Det talar för att jag har kortat kedjan lite för mycket. På bilderna nedan ligger kedjan på största och minsta drevet.

Kedjan ligger inte på största drevet på sista bilden. Häller med att kedjan verkar vara lite för kort. Går den ens på största drevet?

Och cagen sitter mycket för lågt på minsta drevet. En längre kedja hjälper, men kanske behöver du skruva ut B-skruven också.

Kedjan ligger inte på största drevet på sista bilden. Häller med att kedjan verkar vara lite för kort. Går den ens på största drevet?

Och cagen sitter mycket för lågt på minsta drevet. En längre kedja hjälper, men kanske behöver du skruva ut B-skruven också.
Hoppsan, ser att jag lade den på näst största. Jo, den växlar lätt till största. Jag tog ett varv förbi den lokala verkstaden. Han tyckte att Växelföraren var sned, alternativt att växelörat fått en kyss. Jag lämnade in cykeln för översyn av detta. Han kikar även på kedjans längd.

Hoppsan, ser att jag lade den på näst största. Jo, den växlar lätt till största. Jag tog ett varv förbi den lokala verkstaden. Han tyckte att Växelföraren var sned, alternativt att växelörat fått en kyss. Jag lämnade in cykeln för översyn av detta. Han kikar även på kedjans längd.

Det låter som en rimlig förklaring.

Äe problemet löst?

Jag har tittat på min sons cykel som inte har Boost och cable fin är 2 mm bort från cagen i sidled på minsta drevet. Men som jag trodde är del av cagen dör övre trissan sitter positionerad flera cm framför cable finen, så den skulle inte kunna får kontakt även om den skulle vara närmare i sidled.

Ser ut som att b-skruven är justerad helt åt helvete. På högra bilden ligger ju övre trissan skitlångt från drevet på kassetten. Har det varit så hela tiden så har du antagligen mätt kedjelängden fel dessutom.

Ser ut som att b-skruven är justerad helt åt helvete. På högra bilden ligger ju övre trissan skitlångt från drevet på kassetten. Har det varit så hela tiden så har du antagligen mätt kedjelängden fel dessutom.

Tjena!

Definitivt fel inställning på B-skruven

Efter vilka parametrar kapar ni kedjen utöver dealers manual? Tycker det är trist att behöva gå på känsla och nita på mer länkar i efterhand när dealer manual har fel.

Inte alls. Oftast "kopierar" jag den föregående kedjan. Ibland tar jag fel, och lossar vid en mammalänk när jag skulle tagit en pappalänk, hihi.

Äe problemet löst?

Jag har tittat på min sons cykel som inte har Boost och cable fin är 2 mm bort från cagen i sidled på minsta drevet. Men som jag trodde är del av cagen dör övre trissan sitter positionerad flera cm framför cable finen, så den skulle inte kunna får kontakt även om den skulle vara närmare i sidled.
Tack för att du kollade. Vet ej om problemet är löst. Har inte hunnit hämta på verkstaden ännu. Återkommer med rapport.

Jag tror också att kedjan är för kort.
Det hänger ihop, åtminstone på moderna växlar där den övre trissan flyttar sig när cagen rör sig (på äldre är cagen oftast ledad genom trissan). Ändrar man längden på kedjan så måste man också ställa om b-skruven alltså. Eller vice versa, vilket kan göra det lite meckigt att hitta rätt.

Jag pratade med verkstaden. De lyckas inte justera Växelföraren till ett tillfredställande resultat. Har ingen anledning att tro att de inte kan sina saker. De föreslår byte av växelöra och Växelföraren. När det gäller Växelföraren så undrar jag om det verkligen finns anledning att kosta på xx1. Märker jag som inte tävlar och som väl får betraktas som entusiastisk nybörjare stor skillnad om jag väljer en enklare Växelförare?

Jag pratade med verkstaden. De lyckas inte justera Växelföraren till ett tillfredställande resultat. Har ingen anledning att tro att de inte kan sina saker. De föreslår byte av växelöra och Växelföraren. När det gäller Växelföraren så undrar jag om det verkligen finns anledning att kosta på xx1. Märker jag som inte tävlar och som väl får betraktas som entusiastisk nybörjare stor skillnad om jag väljer en enklare Växelförare?

Jag tycker att det är ett konstigt förslag. Om man har rätt verktyg måste man kunna ser om växelörat är rakt eller böjd. Dessutom skulle jag inte byta bakväxel om det inte är säkert att den är skadat. Min rekommendation skulle vara att först bara byta växelörat.

Gällande 11-delat bakväxel tror jag att XX1 är bara lättare och dyrare än GX. Jag skulle köpa (or har köpt flera) GX.

Jag tycker att det är ett konstigt förslag. Om man har rätt verktyg måste man kunna ser om växelörat är rakt eller böjd. Dessutom skulle jag inte byta bakväxel om det inte är säkert att den är skadat. Min rekommendation skulle vara att först bara byta växelörat.

Gällande 11-delat bakväxel tror jag att XX1 är bara lättare och dyrare än GX. Jag skulle köpa (or har köpt flera) GX.
Tack Berk! Mycket klokt. Först byta växelöra. Funkar inte det så får jag gå vidare. Jag kollar upp gx.

Hur är det nu, X01 och XX1 har väl kullager på trissorna, medan GX och ner har plastbussningar? Men både GX och X01 fungerar alldeles utmärkt.

Hur är det nu, X01 och XX1 har väl kullager på trissorna, medan GX och ner har plastbussningar? Men både GX och X01 fungerar alldeles utmärkt.

Hade inte tänkta på lager!

Sram skriver bara att XX1 11-delat har keramiska (!) lager och GX 11-delat "cartrigde bearings". Vid X01 och NX står ingenting.

Men då är det klart att man måste har XX1 ;)

Hmm, ja inte lätt att hitta rätt info. Men eventuellt så är det keramiska på XX1 och X01, vanliga kullager på GX och sedan någon snikvariant på SX/NX.

Kollade på min xx1 11s växel ..
B skruven har du alldeles för långt ut .
Och eller om det beror på b skruven för kort kedja .
Men min går ändå inte emot , bara alldeles intill .
Så du bör även ha ändläget för långt utställt .. Vilket borde bero på snett öra .

Problemet är nu löst. 1:0 till Happyride VS verkstad. Flera har påtalat att kedjan verkade vara för kort. Det var helt korrekt. När jag prövade att förlänga med två länkar så går fenan inte emot cagen. Det är ett fascinerande maskineri med små marginaler. Men med rätt längd på kedjan så hamnar fenan precis lagom i vinkeln mellan cagens övre och undre del. Jag har justerat tillbaka b-skruven i rätt läge men det var att var kedjan för kort som gjorde att cagen gick emot fenan.

Verkligen ett stort tack till alla som tålmodigt bidragit med sin klokskap, trots att jag lagt upp fel bilder och använt fel termer och på det hela taget både bildligt och bokstavligt varit ute och cyklat.

Tillbaka
Topp