Ted_B skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag är så sugen på ett KCNC tvådelat vevparti,
> för viktens skull då.
> Är det ett nerköp att byta sitt
> tvåklingorsmoddade XTR mot ett sådant?
jeppman88 frågade mig om KCNC för några veckor sen och här är mitt svar till honom (klippt ihop från två PM, så lite osammanhängande):
---<klipp>---
Jag är mycket nöjd med mitt vevparti, men det finns några saker att tänka på:
* Det är svårt att få det helt tyst. Knak och knarr är mer en regel än ett undantag.
* Monteringen är lite skrämmande för man måste dra vevarmsbultarna riktigt jävla hårt för att vevarmarna ska pressas på vevaxeln helt. Går de inte på helt så får man spel i sidled.
* Använd gänglåsning på vevarmsbultarna istället för deras gängfett.
* Det passar inte med 73mm hylsa och E-typ växel. (E-typ är 2.5mm, och det är bara 2 mm distans.)
* Jag satte 2 mm distansen på "fel" sida (vänster) för att få ytterligare lite bättre kedjelinje. Funkar bra på min Scott Scale ram.
* Jag kör utan metallhylsan i mitten, det spar 18 gram och jag tror inte det påverkar funktionen alls. Fast det gör monteringen av rätt distans mer känslig gissar jag.
* Jag körde XTR 970 förra året och märker ingen skillnad i styvhet.
* Det snurrar väldigt lätt (i alla fall mina två).
Personligen tycker jag det ger bra valuta för pengarna trots allt ovan.
---<klipp>---
Hett tips! Brickan mellan bult och vevarm är viktig. Det var avsaknaden av den brickan som dödade mitt första vevparti (plus klant-meckande av mig).
---<klipp>---
KCNC har en metallhylsa som är tänkt att fungera som intern distans så man slipper skruva så hårt i ramen (nya kolfiberramar är lite känsliga, man kan separera gängorna från kolfibret).
Shimanos plasthylsa är för att hålla smuts och vatten borta från insidan av lagren. På alu-ramar är det ofta hål in i vevhuset från alla rör som är fäst där. Får man in vatten någonstans så hamnar det då i vevhuset. Min kolfiber-Scale har inga hål från resten av ramen in i vevhuset så plasthylsan fyller då INGEN funktion.
---<klipp>---