Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du kan skaffa nåt i stil med:vilken dröm om det stod "cyklar välkomna" på affärn, så man kunde använda cykeln som kundvagn, självscanna och packa direkt i sidoväskorna. jag skulle knappast vara mer skrymmande än kundvagnsmänskorna som står och blockerar alla gångar.
men det vore också skönt att slippa låsa cykeln utanför ju.Du kan skaffa nåt i stil med:
Visa bilaga 642920
Utan att ha lusläst tråden så skulle man kunna anta att de flesta i tråden inte väljer att ta fincykeln till affären. Men visst, 5 min är nog en snäv tidsram även för ett luttrad buse att hinna klippa upp och ta hojen.Hittills inte en enda i tråden som blivit av med ordentligt låst cykel vid ett snabbstopp vid en mataffär. (Och då menar jag <5 minuter) Jag tror ni överdriver risken vad gäller just fincyklar. En cykel för 15000:- borde vara lika intressant att stjäla men är väl knappast en fincykel på happy.
Eller handlar tråden mer om det tråkiga i att bli av med 100000:- istället för 15000:- snarare än stöldrisken?
Jag tvivlar på att just systembolag drar till sig cykeltjuvar med vinkelslip. I t.ex mina trakter tror jag risken är betydligt högre att bli av med cykeln i Bro centrum än i Kungsängens centrum, trots att Bro centrum saknar systembolag och dessutom inte ligger vid pendeltågsstationen.
Som jag läser det uttalar sig få (ingen?) i tråden om hur stöldrisken beror av värdet på cykeln. Jag läser det snarare som att de flesta tycker att det är tråkigare att bli av med en dyr cykel än en billig. Givet att stöldrisken inte avtar med värdet på cykeln är ju väntevärdet av den ekonomiska förlusten större ju dyrare cykeln är och i alla fall jag baserar nog min ledsenhet mer på förväntad ekonomisk förlust än förväntat antal stölder.Hittills inte en enda i tråden som blivit av med ordentligt låst cykel vid ett snabbstopp vid en mataffär. (Och då menar jag <5 minuter) Jag tror ni överdriver risken vad gäller just fincyklar. En cykel för 15000:- borde vara lika intressant att stjäla men är väl knappast en fincykel på happy.
Eller handlar tråden mer om det tråkiga i att bli av med 100000:- istället för 15000:- snarare än stöldrisken?
Jag tvivlar på att just systembolag drar till sig cykeltjuvar med vinkelslip. I t.ex mina trakter tror jag risken är betydligt högre att bli av med cykeln i Bro centrum än i Kungsängens centrum, trots att Bro centrum saknar systembolag och dessutom inte ligger vid pendeltågsstationen.
Två(?) avfarter längre söderut längs Nynäsv finns ju ICA Maxi med ett Systembolag i samma byggnad bredvid en stor parkering.OK, då är min "lokala" handelsplats (Länna) uppenbarligen en "outlier".
Lite osäker på vad din poäng är. Menar du att jag, utgående från geografisk närhet, "borde" ha känt till dessa Systembolag och att mitt antagande om sällsynthet av Systembolag vid handelsplatser därmed borde ha varit uppenbart felaktigt för mig? Kan i så fall säga att jag var totalt ovetande om båda nämnda Systembolags existens. Ica Maxi-butiken kände jag till även om jag aldrig handlat där. Willys-butiken hade jag noll koll på.Två(?) avfarter längre söderut längs Nynäsv finns ju ICA Maxi med ett Systembolag i samma byggnad bredvid en stor parkering.
Närmare Sthlm öppnade för snart tre år sedan Sköndals handelsplats med Willys och Systembolaget på olika sidor av den stora parkeringen.
Två dig närliggande(?) exempel.
Ingen poäng i åtanke, snarare att med två exempel från ditt närområde(?) bekräfta det @ooms skrev i #45Lite osäker på vad din poäng är. Menar du att jag, utgående från geografisk närhet, "borde" ha känt till dessa Systembolag och att mitt antagande om sällsynthet av Systembolag vid handelsplatser därmed borde ha varit uppenbart felaktigt för mig? Kan i så fall säga att jag var totalt ovetande om båda nämnda Systembolags existens. Ica Maxi-butiken kände jag till även om jag aldrig handlat där. Willys-butiken hade jag noll koll på.
Ja lätt, hade en vän som fick sin fincykel stulen på det sättet. Men jag bor i malmö så det är en annan faktor att tänka på.Är det verkligen så illa att någon skulle kunna köra med vinkelslipen på ett cykellås om man ställt cykeln nära entrén till t.ex. ICA Maxi eller liknande utan att det skulle leda till ingripande från andra?
Jag konstaterade baserat på ooms svar att Länna, som jag utgick från, därmed uppenbarligen var en "outlier" och därmed (implicit) också att jag hade fel i mitt antagande om att systembolag sällan finns vid handelsplatser. Jag tycker också att jag i mitt första inlägg var rätt tydlig kring att jag inte alls har koll på Systembolag och att jag inte var säker på min tes.Ingen poäng i åtanke, snarare att med två exempel från ditt närområde(?) bekräfta det @ooms skrev i #45
(Det kanske är poängen?)
Men som med alla handelsområden är de så gott som enbart till för bilburna.
Sköndals handelsplats har jag cyklat till, de har ~10 cykelparkeringsplatser under tak, men det är runt hörnet mot Tyresöv/bredvid (den nu öde) padelbanan.
Där har jag ställt min cykel utan att råka ut för ngt eller ens vara orolig för det. Men det var inte med ngn fincykel och den var låst med både bygellås och vajer.
Jag gör det i sömnenLåser du före eller efter du somnat?
Hittills inte en enda i tråden som blivit av med ordentligt låst cykel vid ett snabbstopp vid en mataffär. (Och då menar jag <5 minuter) Jag tror ni överdriver risken vad gäller just fincyklar. En cykel för 15000:- borde vara lika intressant att stjäla men är väl knappast en fincykel på happy.
Riktigt trist och risken blir ju aldrig 0.Jag har blivit av med en cannondale som var fastlåst i en stolpe med ett rejält abuslås
Det var inte en matbutik, men ändå. Jag gick bara in och hämtade en grej jag ringt till butiken och lagt undan. Så var inne mindre än fem minuter
Puts väck
Så har jag gjort utrikes med för dyra sportbilar. Inga repor eller stulna hjul.Du kan väl ge tiggaren som sitter utanför 50 spänn i protection money, så att han håller koll på din cykel.
Har tagit med racercykeln in på Lidl i Nynäshamn några gånger. Folk kikar lite, men dör inte av det... ;)Blir man stoppad om man helt sonika tar med sig cykeln in? Om det inte är blött ute skitar man inte ned, och oftast handlar det ju om någon enstaka minut. Folk drar ju in elskotrar och allt möjligt i affärerna nuförtiden.
Anekdot: Jag körde en längre cykeltur i Finland i förrgår och precis när jag rullade in i ett samhälle började det tokregna. Jag frågade tjejen som stod bakom disken på Subway om det gick bra att ställa cykeln i ett hörn inne i affären och det var inga problem, trots att den var blöt. Så där blev det andrafrukost och stor kaffe medan regnet lugnade ned sig något.
Att låsa fast en fincykel handlar ju inte bara om cykeln, ofta måste man ju plocka bort allt löst. Lampor, sadelväska, pump, flaskor mm. Orka liksom...
Ett gäng snodde min mobil en gång när jag gick och pratade (en tog den bakifrån). Det blev tumult, blev även hotad med kniv (även om jag aldrig såg någon, han påstod han skulle hugga mig), underlättade inte att jag var lite lullig också efter after work öl. Jag ville inte att den här j-veln skulle ta min arbetsmobil så jag dealade tillbaka den för 500 kr som jag hade i fickan, sedan skrek jag svordomar efter gänget så att det hördes över hela jäkla Södermalm och letade upp en snut. Jag gick och smidde planer på hämnd minst en vecka efter men sedan släppte jag det hela. ?Så har jag gjort utrikes med för dyra sportbilar. Inga repor eller stulna hjul.
Fördjävligt! Inte för inte det kallas "knivsöder". Säkrast att hålla sig nykter...Ett gäng snodde min mobil en gång när jag gick och pratade (en tog den bakifrån). Det blev tumult, blev även hotad med kniv (även om jag aldrig såg någon), underlättade inte att jag var lite lullig också efter after work öl. Jag ville inte att den här j-veln skulle ta min arbetsmobil så jag dealade tillbaka den för 500 kr som jag hade i fickan, sedan skrek jag efter gänget så att det hördes på hela jäkla Södermalm och letade upp en snut. Jag gick och smidde planer på hämn minst en vecka efter det hela men sedan släppte jag det hela. ?
Jag blev utskälld och utkörd när jag tog med cykeln in på ett Apotek vid FridhemsplanHar tagit med racercykeln in på Lidl i Nynäshamn några gånger.
Det är det vanligaste även för migÄr vi flera som cyklat, får övriga stanna ute och vakta.
Häleri är att jämställa med stöld din buse?Ett gäng snodde min mobil en gång när jag gick och pratade (en tog den bakifrån). Det blev tumult, blev även hotad med kniv (även om jag aldrig såg någon, han påstod han skulle hugga mig), underlättade inte att jag var lite lullig också efter after work öl. Jag ville inte att den här j-veln skulle ta min arbetsmobil så jag dealade tillbaka den för 500 kr som jag hade i fickan, sedan skrek jag svordomar efter gänget så att det hördes över hela jäkla Södermalm och letade upp en snut. Jag gick och smidde planer på hämnd minst en vecka efter men sedan släppte jag det hela. ?
Jag har gjort min beställning i luckan för bilar på "donken". Inga problem. Men det har inte varit rusning då.Jag blev utskälld och utkörd när jag tog med cykeln in på ett Apotek vid Fridhemsplan
En kompis till mig blev portad(!) på McD när inte ville ställa sin nya racer utanför utan istället försökte beställa i Drive Thru
Det är det vanligaste även för mig
Alltid utanför valfri Konsum-butik. ?Hej,
Vågar man låsa en fincykel utanför en matvarubutik i en mindre stad (Falun) en kort stund om man har ett (eller två) tillräckligt schysst(a) lås som kräver vinkelslip?
Förstår givetvis att inget lås är 100% säkert, men är ju så himla tråkigt om man inte kan använda den roliga cykeln för att uträtta tråkiga ärenden.
Hur tänker ni? Tack!
Och nu har tråden spårat ut åt flera håller tycker jag,
så tillbaks till ursprungsfrågan och svaret:
Vågar man låsa fincykeln utanför matvarubutik?
Nej, inte om fincykeln har ett värde av något slag för dig.
Jag VÅGAR men skulle aldrig tänka tanken?Frågan är kanske snarare: Vågar man INTE låsa cykeln utanför ett snabbköp eller annan matvarubutik?
Jag vågar.
Om fincykeln har ett värde men ett oerhört lågt sådant samtidigt som sannolikheten för stöld bedöms som väldigt låg kan jag tycka att man nog kan gambla lite om man är i akut behov av något att äta eller dricka.Och nu har tråden spårat ut åt flera håller tycker jag,
Precis, då vågar man inte låsa den och den får stå olåst. ? (Ja, återanvänt skämt. Utmärkt för miljön)Och nu har tråden spårat ut åt flera håller tycker jag,