Vägbeskrivning Hamburg-Lyon

• Trådstartare Trådstartare DH
  • Start datum Start datum

DH

Aktiv medlem
Hej!
Har du cyklat genom Tyskland ner till Lyon alt Geneve?
Vill gärna hitta lugna vägar genom små städer och med fina vyer.
Alla tips på planering av rutten - mottages tacksamt!

Jag var på turne med mitt band en gång för nåt år sen och satte av misstag GPS:en på Léon. Det kostade ca 5000 kr i tullar och bensin och 12 timmar extra körning. Helt ok cheeseburgare på mcdonalds i Léon dock om nu andan faller på för en avstickare...

Senast ändrad:
Vid närmare eftertanke; nog nästan oavsett vilka vägar du väljer kommer du att cykla genom de absolut mest tätbefolkade delarna av Europa vilket med all säkerhet avspeglar sig i trafikintensiteten även på småvägar. Kortare avsnitt i nordvästra Tyskland är rätt glesa men ju närmare man kommer Ruhrområdet ju mer tätnar det.
Kan tänka mig att man genom att hålla rakt söder mellan Bremen och Hannover, mot Paderborn, Sauerland, Koblenz, Hunsruck, Trier, Metz, Besancon hittar de lugnaste vägarna. På sista sträckan får du väl smaka lite på Haute Route des Alpes:-)
Sauerland och Hunsruck är förhållandevis lugna områden.
Jag motorcyklade sträckorna ovan för ett sex- till tiotal år sedan vid ett par olika tillfällen.

Senast ändrad:
Jag skulle från Hamburg ta sikte på typ Koblenz. Sedan kan du välja mellan att följa Rhen till Basel och sedan köra lite genom Schweiz, eller följa Mosel enligt Pfaffs förslag.

Men att hitta lugna vägar i Tyskland kommer inte vara något problem då tyska cykelvägnätet är så välutbyggt och välskyltat. Du behöver inte köpa någon detaljerad karta, jag brukade navigera med hjälp av den karta som fanns i vandrarhemsboken. Det finns cykelväg längsmed hela Rhen och Mosel i Tyskland. Frankrike är väldigt mycket sämre, typ på Sveriges nivå, vad gäller cykelinfrastrukturen och kommer troligtvis kräva lite kartläsning för att hitta lugna vägar.

Följa Rhen till Basel är nog den absolut enklaste vägen navigeringsmässigt. Du följer en flod, det är fint och trevligt längsmed floden, och du har cykelbana hela vägen. Schweiz är också vettigt vad gäller skyltning för cyklar och det är lätt att hitta små lugna vägar genom att följa skyltar. Nackdelen är att du kommer få mestadels platt cykling.

Tack för bra tips!
Vi e 3st som ska åka. Vi har inte planerat så mkt ännu. Kanske återkommer jag senare?
Mange takk tills vidare.

Tillbaka
Topp