Vägval Falun - Hudiksvall?

patten

Aktiv medlem
Sitter och planerar lite för en lite längre cykeltur. Första dagen blir längs Sverigeleden från Varberg till Uddeholms hotell där det blir övernattning. Dag två rullar vidare fortsatt längs Sverigeleden förbi Borlänge och Falun upp till Hudiksvall. Efter Falun funderar jag lite på vägvalet. Har två tankar, alternativ 1 med en fortsatt längs Sverigeleden via Bollnäs, vika av vi Nianfors vidare mot Hudiksvall. Alternativ 2 vika av vid Åmot, ta sikte mot Ockelbo men svänger av norrut innan Ockelbo, sikte mot Söderhamn, vika av innan Söderhamn upp förbi Enånger, Iggesund och sedan Hudiksvall. Känns som att alternativ två lockar mest just nu.

Någon som kan dessa vägar som kan ge råd och tips om vilken som är mest lämplig.? Jag lär vara relativt trött efter en längre stund på cykeln och som det ser ut nu så kommer alternativ 2 landa på 38 mil som dagsetapp, jag undviker gärna omvägar och jobbiga motlut trots utlovade vackra vyer.

Lägger med en bild på hur jag tänkt cykla, alternativ 2 syns som blå linje och stora delar av alternativ 1 syns som grön linje.
Screenshot 2020-06-21 at 16.34.46.png

Vägen mellan Åmot och Annefors innehåller nån mil grusväg som brukar vara ok även med smala däck.
Från Kungsgården till Njutånger är det trist väg med stundtals taskigt underlag.
Bollnäs till Vallsta på rv83 skulle jag undvika. Om du inte vill cykla över Växbo – som blir en mil längre eller så, så skulle jag svänga av 83:an en fyra km efter Bollnäs mot Växsjö och förbi Lottefors sedan ut på 83:an efter nån mil igen och svänga in till Arbrå och därefter fortsätta på andra sidan Ljusnan upp mot Norränge. Därifrån är det till största delen helt nylagd asfalt ända till Iggesund.

När hade du tänkt åka? Det är i nuläget ett omfattande vägarbete mellan Kilafors och Segersta. Det ska bli klart i Augusti. Efter det funkar det att från Ockelbo åka över Holmsveden till Kilafors och Segersta för att därifrån ta sig till Bollnäs och fortsatt färd mot Nianfors.

Vägen mellan Åmot och Annefors innehåller nån mil grusväg som brukar vara ok även med smala däck.
Från Kungsgården till Njutånger är det trist väg med stundtals taskigt underlag.
Bollnäs till Vallsta på rv83 skulle jag undvika. Om du inte vill cykla över Växbo – som blir en mil längre eller så, så skulle jag svänga av 83:an en fyra km efter Bollnäs mot Växsjö och förbi Lottefors sedan ut på 83:an efter nån mil igen och svänga in till Arbrå och därefter fortsätta på andra sidan Ljusnan upp mot Norränge. Därifrån är det till största delen helt nylagd asfalt ända till Iggesund.

Tack för input! Vilken är att fördra av grusvägen mellan Åmot och Annefors vs Kungsgården och Njutånger?
Tanken är att jag passerar dessa delar söndagen 12:e juli relativt sent på dagen.
Inte helt omöjligt att jag rekar vägarna veckan innan lite för att få en uppfattning om hur det ser ut innan turen.

Tack för input! Vilken är att fördra av grusvägen mellan Åmot och Annefors vs Kungsgården och Njutånger?
Tanken är att jag passerar dessa delar söndagen 12:e juli relativt sent på dagen.
Inte helt omöjligt att jag rekar vägarna veckan innan lite för att få en uppfattning om hur det ser ut innan turen.
Reka på google maps! "Bra för dig och bra för mijön", som den där dryga flick-ungen säger i reklamen för Ådalens bildemontering.

Kungsgården-Njutånger är fördjävla trist, mest bara rakt fram, med dålig asfalt. Dessutom är det ett vägarbete genom söderala nu.

Om du vill undvika grus, så kan man mellan Ockelbo och Bollnäs ta vägen från Kilafors över Hällbo. Trevlig väg utan stora backar. Blir väl lite omväg.

Kungsgården-Njutånger är fördjävla trist, mest bara rakt fram, med dålig asfalt. Dessutom är det ett vägarbete genom söderala nu.

Om du vill undvika grus, så kan man mellan Ockelbo och Bollnäs ta vägen från Kilafors över Hällbo. Trevlig väg utan stora backar. Blir väl lite omväg.

Toppen med lite olika alternativ. Ska som sagt reka av med cykel innan då jag är uppe veckorna innan avfärd. Antar att jag kommer vara lagom mör sista 10 milen, lättrampat är att föredra.

Ett alternativ kan vara RV50 mellan Falun och Alfta. Jag har inte cyklat mer än de sista milen av den sträckan, men min bild är att det på helger i alla fall är lite trafik och vägen är hyfsat bred. Kan dock inte uttala mig om de första 7-8 milen.

Har kikat lite på den vägen också men känner mig inte helt bekväm på 90-vägar, det är trots allt en ganska stor del av sträckan som går på 90-väg. Finns det alternativ tar jag hellre dessa.

Då tycker jag att många av 80-vägarna här uppe är värre då dessa byggts helt utan vägren och med smala körfält. Farten på dessa vägar är ofta inte mycket lägre än på 90-vägarna.

Lördag 4 juli är det 400km rando på åtminstone delar av den sträcka du tänkt dig. Perfekt tillfälle att reka!

Sant angående 80- och 90-väg. Får kika på det alternativet också.

Behöver lösa en barnpassning innan deltagande den 4 juli, dock ingen omöjlighet till ett rando. Ska kolla på möjligheten att komma ifrån.

38 mil är en ganska lång dagsetapp. Nu vet jag inte hur mycket kupering du är van vid, men för mig som är van att cykla i platta Uppland blir det alltid en chock hur backigt det är ”hemma” i Hälsingland och även Dalarna.

Helt klart att det är långt och en del kuperat. Tycker dock det inte ser allt för skrämmande ut på höjdkurvorna på den planerade rutten. Längden är det som mest oroar men har ingen tid att förhålla mig till och att ta ett stopp 10 mil från mål känns inte riktigt okej rent mentalt. Om jag inte har orken så får jag ta ett oplanerat stopp på något boende efter vägen, det löser sig allt eftersom.

Det som oroar mig mest är vädret, framför allt värmen. Inte supersugen på att cykla 60+ mil på två dagar om det är runt 30 grader.

Vi kör hårt på slakmotor här i Hälsingland. Det är liksom vår USP med obranta backar som fortsätter i flera kilometer.

Tillbaka
Topp