Vajer lossnat i reglage?

Eken08

Aktiv medlem
Vajer lossnat i reglage?
Det känns som att vajern lossnat/gått av i reglaget. Den är spänd efter löpplattan under vevpartiet och i bakväxeln. Kedjan ligger på tyngsta växeln, reglaget indikerar lättaste växeln och tryck på paddlarna gör ingenting/är utan motstånd. Frog Bike.

Kan jag öppna reglaget och koppla fast vajern igen? Vilka av skruvarna är det jag skall gå på för att öppna?

Bilagor

• IMG_9378.jpeg
    IMG_9378.jpeg
    522 KB · Besök: 106
  • IMG_9379.jpeg
    IMG_9379.jpeg
    453 KB · Besök: 83
Vajer lossnat i reglage?
Det känns som att vajern lossnat/gått av i reglaget. Den är spänd efter löpplattan under vevpartiet och i bakväxeln. Kedjan ligger på tyngsta växeln, reglaget indikerar lättaste växeln och tryck på paddlarna gör ingenting/är utan motstånd. Frog Bike.

Kan jag öppna reglaget och koppla fast vajern igen? Vilka av skruvarna är det jag skall gå på för att öppna?
Du kan ju börja med att lossa de två skruvarna på däxlet och titta därunder, gissar jag.
Men du får nog räkna med att byta vajern, låter lite konstigt att nippeln hoppat ur läge om felet ligger där.

Vajer lossnat i reglage?
Det verkar inte vara något fel på reglaget. Däremot, när vajern är som mest spänd är kedjan på näst minsta klingan bak istället för den största. Hjälp mig tänka, vad är då knas?

Vajer lossnat i reglage?
Är det så enkelt som att vajern har satt sig i ett rostigt hölje?
Om du lossar vajern i växeln går den då ner på minsta kransen och kan du få vajern att röra sig i höljet?
LIte misstänkt att den är spänt på sista sträckan.

Vajer lossnat i reglage?
Är det så enkelt som att vajern har satt sig i ett rostigt hölje?
Om du lossar vajern i växeln går den då ner på minsta kransen och kan du få vajern att röra sig i höljet?
LIte misstänkt att den är spänt på sista sträckan.
Glöm det jag skrev om spänd sista sträckan. I nuläget (=”Däremot, när vajern är som mest spänd är kedjan på näst minsta klingan bak istället för den största”) är den jämnt spänd över hela sträckan mellan reglage och fäste i bakväxeln.

Svaret på dina frågor i mellanstycket är ja och ja.

Vajer lossnat i reglage?
Arbete pågår och nu är jag i ett läge som jag varit förr; när kedjan är på största drevet har jag en växling kvar på reglaget och när kedjan är på minsta drevet har jag en växling kvar på reglaget. I övrigt löper allt fint, förutom att kedjan hoppar över näst största drevet, både upp och ned.

Jag har enbart skruvat kraftigt på justerskruven på växeln, ej rört skruvarna för ändläge.

Vajer lossnat i reglage?
Arbete pågår och nu är jag i ett läge som jag varit förr; när kedjan är på största drevet har jag en växling kvar på reglaget och när kedjan är på minsta drevet har jag en växling kvar på reglaget. I övrigt löper allt fint, förutom att kedjan hoppar över näst största drevet, både upp och ned.

Jag har enbart skruvat kraftigt på justerskruven på växeln, ej rört skruvarna för ändläge.
Är problemet löst?
Har du bytt ut några delar på cykeln eller är allt original?
Hoppar växelföraren en kugge efter varje klick på växelreglaget?

Vajer lossnat i reglage?
Är problemet löst?
Har du bytt ut några delar på cykeln eller är allt original?
Hoppar växelföraren en kugge efter varje klick på växelreglaget?
Status enligt ovan: ”Arbete pågår och nu är jag i ett läge som jag varit förr; när kedjan är på största drevet har jag en växling kvar på reglaget och när kedjan är på minsta drevet har jag en växling kvar på reglaget. I övrigt löper allt fint, förutom att kedjan hoppar över näst största drevet, både upp och ned.”

Allt original och växelföraren beter sig så som du beskriver.

Vajer lossnat i reglage?
Status enligt ovan: ”Arbete pågår och nu är jag i ett läge som jag varit förr; när kedjan är på största drevet har jag en växling kvar på reglaget och när kedjan är på minsta drevet har jag en växling kvar på reglaget. I övrigt löper allt fint, förutom att kedjan hoppar över näst största drevet, både upp och ned.”

Allt original och växelföraren beter sig så som du beskriver.
Det låter ju som att växelreglaget är gjort för ett annat antal växlar än du har på kassetten nämligen.

Vajer lossnat i reglage?
Det ser ut som reglaget har 8 lägen. Har du 8 klingor på kassetten bak?

Nu är det här litet spekultation. Man ska inte använda verktyg när man spänner växelvajern, blott god handkraft, kanske med hjälp av handskar.

Vajer lossnat i reglage?
Det ser ut som reglaget har 8 lägen. Har du 8 klingor på kassetten bak?

Nu är det här litet spekultation. Man ska inte använda verktyg när man spänner växelvajern, blott god handkraft, kanske med hjälp av handskar.
Ja, 8 lägen på reglage och 8 klingor bak.

Tack, nu har du hjälpt minnet, ska testa. Lösningen fanns dock inte inom justerskruvens spännvid.

//Uppdatering: Problemet löst, vajern hade mkt riktigt blivit för spänd när jag använt verktyg.//

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp