Val av Cyclo Cross

klippan

Medlem
Val av Cyclo Cross
Hej!

Jag ska skaffa cyclo cross o har ett antal märken att välja mellan. Är det någon som har en insikt eller åsikt så är ni välkomna att dela med er. Jag tittar mest på Focus o Merida då jag tycker de verkar prisvärda o är utrustade med Shimano 105. Ska även in o titta på en Cube X-Race Comp idag då jag tycker den ser rätt läcker ut.

Måste säga att populära svenska Nishiki Cross Road är jag faktiskt inte så sugen på, gillar inte tanken på en tung Disc cykel.

Focus Mares, Shimano 105, 2010 http://www.focus-bikes.com/gb/en/bikes/bikes-2010/category/cyclocross/model/mares.html

Merida Cyclo Cross 4, Shimano 105, 2010 http://www.merida.se/cyclo-cross-4-disc.163073.no.html

Cube X-Race Comp, Shimano 105, 2010 http://www.cube.eu/en/road/x-race/x-race-comp/

Val av Cyclo Cross
Focus Mares Disc fick jag hem en i förra veckan efter tips från Happy - fast den ska inte användas till ren CX utan vinterträning/pendling, då med skärmar.

Idealt med skivor då.

Även om den väger en del är inte tyngden något man märker då den e riktig "lätt" i känslan.
Körde ett par mil grusväg i går och den sväljer även vibrationer fint.

Cx kör jag annars med en Ridlex X-fire med Ultegra pryttlar.
Den tycker jag e riktigt skön och alert..fast den är ju lite dyrare.

Val av Cyclo Cross
Jämförbar Ridley med avseende på mitt övriga urval är nog ändå X-Ride med Shimano 105 http://shop4cross.de/bikes/ridley/ridley-x-ride1015b-shimano.html o den var på tok för dyr @ 1450€. Min prisklass är 13-14k men då kan jag köpa motsvarande Focus/Merida i butik o få hjälp.

Jag tyckte det var lite svårt på Shop4Cross att välja alla komponenter själv oxå, men det är ju bra att det finns möjlighet att customisera lite. Men jag tycker dock även det kändes som de mörkar lite vilka komponenter som ingår, t ex får man gå till Ridley's hemsida för att se att X-Bow (Crossbow) har Tiagra komponenter. Inte ens när man väljer tillval blir det transparant vad det är man får för pengarna.

Stort tack för att ni skriver tips, det är mycket givande att läsa.

Val av Cyclo Cross
Val av Cyclo Cross
Bruce, jag frågade i en annan tråd vad du tyckte om Cube X-Ride. Jag förstår att du provat den eftersom du köpte hos Pedalogerna.

Vad fick dig att välja Jake The Snake? Har inte funderat på den, jag har valt bort Kona utan bra anledning. Jag gissar att Ultegra/*nya* 105 lockade eller var det bara känslan/utseendet? Stod det mellan den o Cube eller gick Cube bort tidigt ur urvalet?

:)

Val av Cyclo Cross
Jag kör Merida CX4 och är nöjd med den. Har dock inte provat de andra. Funkar utmärkt både till jobb-pendling med skärmar och barnstol samt att nästan klara åtta timmar på VR.

Val av Cyclo Cross
klippan skrev:
-------------------------------------------------------
>
> Vad fick dig att välja Jake The Snake?

Det var en rad skäl faktiskt:
-jag ville handla lokalt i Sthlm (har bara ngr km till Pedalogerna) hos en lbs jag känner till, litar på
-jag ville ha en hoj till hösten/vintern (Pedalogerna hade inga uppgifter om lev datum på Cube men Kona har utlovat leverans i slutet av sep.)
-kollade även Stevens på Norvelo men de visste inget om eller när de skulle få in ngr, däremot skulle de sälja Focus men dem är jag inte tänd på, lev datum var också oklart om jag minns rätt
-Cannondale var också tänkbar men jag tyckte inte den var så snygg till 2011, såg ngn bild ngnstans, silver eller svart ram, hoppades hunnit nypa en röd 2010 på rean men den missade jag rejält..
-Kona har ju pysslat med CX länge (vunnits en rad tävlingar i bl a USA på Jake) och jag tror de vet vad de gör, ram med ny rappare geometri enl reklamen, med BB30 vevlager, fullcarbon gaffel och koniskt styrrör, snygg att se på i mina ögon, livstidsgarantin som sagt

http://www.konaworld.com/bike.cfm?content=jake_the_snake

Tyvärr har jag inte haft varken CX eller ngn "riktig" racer tidigare så jag är noob ;) Skulle förmodligen bli lika nöjd på ngn av de andra märkena.

Val av Cyclo Cross
Jag har en en Cube X-race 2010 och är helnöjd med den. Har funkat att köra vintercykling, Vättern samt stig- och skogscykling utan problem. För 2011-modellen har de ändrat specen en del:

FSAs vevpartier istället för Truativ
Andra Easton hjul än tidigare
Avid shorty bromsar istället för Shimanos cantibromar
annan sadel

Den uppgivna totaltvikten ökar med ca 300 gram jmf med 2010:an.

Misstänker att du kommer bli nöjd med vilken som helst av alla ovanstående modeller så det är kanske bäst att gå på vad din egen magkänsla säger.

Val av Cyclo Cross
bruce skrev:
> Det är ju en djungel att välja, skiljer en del i
> geometri mellan vissa hojar också. Jag valde att
> beställa en Kona Jake the Snake lokalt, känns
> bra att stödja lokal handlare samt att det är
> enkelt om det är ngt strul. Värdesätter även
> Konas livstids garanti på ramen. Men visst går
> det att få bättre specade hojar på postorder.
>
> http://www.pedalogerna.com/product_info.php?produc
> ts_id=2494&osCsid=c49f6ee0d3dca3a9eeb8c00e456e954c
>
>
> Lycka till med valet.

Jag hittar ingenting om vikt på Konan. Jag har provat dom gamla pre-2011, och har alltid tyckt dom känns lite tröga, sen om det är geometri, vikt eller min egen oförmåga är ju svårt att veta;).

Val av Cyclo Cross
@Uppenbarligen: Angående nya Cube X-Race som ökat i vikt: Är detta lite sämre komponenter över lag? För prislappen har sjunkit även den. Från 13995 (2010) till 12995 (2011). Pratade just med en trevlig kille på Pedalogerna o jag ska väl in o ta en kik, han trodde de skulle komma efter 19:e Sept.

@Bruce: Själv fick jag rätt stora ha-begär av att fingra på en Focus Mares igår. Jag har kanske inte tittat på tillräckligt många :) Ringde Norvelo o de skulle få in Stevens/Merida till slutet av veckan nu. Det kanske va Merida du inte var så tänd på? :) Stevens kan jag inget om tyvärr. Jag tror Jake the Snake 2011 kan vara ett riktigt kanonköp, återigen: grymt snygg hoj o fina komponenter verkar det som.

Val av Cyclo Cross
klippan skrev:
> @Uppenbarligen: Angående nya Cube X-Race som
> ökat i vikt: Är detta lite sämre komponenter
> över lag? För prislappen har sjunkit även den.
> Från 13995 (2010) till 12995 (2011). Pratade just
> med en trevlig kille på Pedalogerna o jag ska
> väl in o ta en kik, han trodde de skulle komma
> efter 19:e Sept.
>

Det är jag tyvärr inte man att svara på om de nya komponenterna är bättre eller sämre. Jag köpte min i Tyskland med snabb leveranstid och vad jag har förstått så ligger inte svenska leverantörer först i kö.

Val av Cyclo Cross
För att avsluta denna tråd så blev det en Focus Mares till slut! Köpte hos lokal handlare i Sundbyberg. Känns lite läskig att cykla på då jag är nybörjare. Tycker bockstyregreppet var lite ansträngande för handleder o det är svårt att se framåt med glasögon, får använda linser för längre pass. Även bromsverkan kändes lite tveksam då man är van vid hydrualiska skivbromsar från min MTB. Men visst är cykeln en pärla, ser fram emot många o långa turer!

Val av Cyclo Cross
Kul! Jag köpte en sån förra hösten. Är helnöjd. Tyvärr har det blivit väldigt lite MTB efter crossköpet. Det är ju så kul med små smala skogsvägar på cross.

Val av Cyclo Cross
@Klippan: härligt, bra med support till lbs. Cykellandet?
Vilken strl blev det? Vad väger den?
Från disc till canti, skall göra samma resa, ha ha, canti är ju ett skämt, blir spännande ; )

Svårt nå bocken: Vinkla upp styret mer? Kortare styrstam?

Edit: fyllde på lite

Senast redigerad av en moderator:
Val av Cyclo Cross
Du blir säker nöjd med din Focus Mares, jag köpte själv en likadan på Cykellandet i Sundbyberg för ca 2 månader sedan och är supernöjd med cykeln, men som pfjord skrev......det blir väldigt lite MTB efter Cross köpet.

Val av Cyclo Cross
@bruce: XL/58cm blev det. Jag vet tyvärr inte vad den väger, betydligt lättare än Focus Mares Disc dock. Men shit alltså, bromsverkan är riktigt usel på canti. Hur ska det gå i vinter? Äh, man reder nog ut det där. Får återkomma efter lite fler turer ifall bocken sitter rätt eller inte. Kan vara så att jag har fel grepp. Eller så kan det vara så att jag behöver vinkla lite som sagt.

@ordens: Min är oxå från Cykellandet! Ska vi bli låtsastvillingar? lol :P

@ordens + @pfjord: Har ni monterat heltäckande stänkskärmar på era Mares eller kör ni renodlad cross med så mycket lera som möjligt på kläder? :) Killen på Cykellandet som sålde den / skruvade ihop sa att det var jäkligt svårt att få till skärmar på denna (för att inte säga omöjligt). Jag höll på att få hjärtstillestånd. Istället krängde han på mig sadel- o ram-monterade plastbitar... Men sen blev jag fundersam o ringde upp, ägaren svarade o han kunde montera det åt mig. Det var bara lite problem med carbon gaffeln men det ska man kunna lösa. Ska tillbaka o få det gjort nästa vecka, hoppas jag blir nöjd efter det om det är vått väglag.

Val av Cyclo Cross
Jag har inga skärmar på än men måste väl snart sätta på det nu när höstregnen börjar! Men som du säger så skall det funka enligt ägaren på Cykellandet.

Val av Cyclo Cross
Jag fick min monterad med fasta, lätta skärmar vid köp. Förlängde dem med egolapp och kompislapp av gummi. Det är inga problem att montera dem. Behövs bara en liten speciallösning med plaststraps och två borrhål för att fästa bakskärmen. Jag har även testat med pakethållare och packväskor. Funkade bra det också. Nu är cykeln strippad på ovanstående. Det är snyggast och skönast så. Skärmarna åker väl på i oktober...Den går också bra som racer med smala, släta däck.

Val av Cyclo Cross
klippan skrev:
> Hej!
>
> Jag ska skaffa cyclo cross o har ett antal märken
> att välja mellan. Är det någon som har en
> insikt eller åsikt så är ni välkomna att dela
> med er. Jag tittar mest på Focus o Merida då jag
> tycker de verkar prisvärda o är utrustade med
> Shimano 105. Ska även in o titta på en Cube
> X-Race Comp idag då jag tycker den ser rätt
> läcker ut.
>
> Måste säga att populära svenska Nishiki Cross
> Road är jag faktiskt inte så sugen på, gillar
> inte tanken på en tung Disc cykel.
>
> Focus Mares, Shimano 105, 2010
> http://www.focus-bikes.com/gb/en/bikes/bikes-2010/
> category/cyclocross/model/mares.html
>
> Merida Cyclo Cross 4, Shimano 105, 2010
> http://www.merida.se/cyclo-cross-4-disc.163073.no.
> html
>
> Cube X-Race Comp, Shimano 105, 2010
> http://www.cube.eu/en/road/x-race/x-race-comp/

Vad ska du använda cykeln till, cross som i cykelcross eller alternativ vintercykel/pendlarraket ? :-/ T

Val av Cyclo Cross
AxelSthlm skrev:
> Var bor du?
>
> Tcm har en bra cykel i din prisklass, genomgåande
> nya 105an, bra hjul och en helt ny cykel. Köp en,
> jag har en själv!
>
> http://www.tcmcykel.se/corratec-ccross-2011-nu-pa-
> lager-n-9.aspx
>
> Tcm är en Sthlms butik, Tyresö.

Provcyklade den med Ultegra och det var en riktigt trevlig skapelse och det var trevligt med de extra bromsreglagen.

Cuben är också riktigt trevlig men det smala styret som kommer med standard var inte så trevligt.

Val av Cyclo Cross
Lite sugen på att köpa cross igen, men då blir det helt definitivt med skivbromsar. Är säkert strunt samma för tävlande som inte bromsar alls, men för mig var cantisarna en plåga, de skrek högt men gjorde liten nytta. Omställningen mellan mtb'n och crossen varje gång var stor. Tråkigt att känna att man svarvar ner fälgarna också. Typ under såna här förhållanden, blev att man "skenade" lite i branta skakiga backar då..

4.JPG ht=544

Val av Cyclo Cross
MoeJoe skrev:
> Lite sugen på att köpa cross igen, men då blir
> det helt definitivt med skivbromsar. Är säkert
> strunt samma för tävlande som inte bromsar alls,
> men för mig var cantisarna en sann källa till glädje

Ähh, men gå bort till Cykellandet i Sumpan och sätt in pengarna på en Mares disc nurå! Sen kan ju trådgänget starta en klubb för inbördes beundran "CX mupparna i Solna/Sumpan" ;)

Leraftnar i Hagaparken låter väl lockande?

Val av Cyclo Cross
Hejsan! Funderar på att beställa en Ridley Crossbow från Shop4cross i Tyskland. Hur funkar det med tull och moms? Någon som vet? Det är ju inga problem att handla från Chainreaction funkar denna site lika bra? Nu med dagens Eurokurs verkar man få en 2011 Crossbow ram med Zornyc Carbon gaffel för c:a 5300.- Bara 2010 version av ramen på Cyclecomponents kostar c:a 6500. Tacksam för info om era erfarenheter från Shop4cross

Val av Cyclo Cross
Jag är inne på just en Focus Mares eller Merida Cross 4 (med diskar) till just pendling och Vättern, men också cykelsemester. Hur är det med fästen för pakethållare på dessa cyklar? Någon som äger en och vet?

Tack på förhand!

Val av Cyclo Cross
molleben skrev:
> Hejsan! Funderar på att beställa en Ridley
> Crossbow från Shop4cross i Tyskland. Hur funkar
> det med tull och moms? Någon som vet? Det är ju
> inga problem att handla från Chainreaction funkar
> denna site lika bra? Nu med dagens Eurokurs verkar
> man få en 2011 Crossbow ram med Zornyc Carbon
> gaffel för c:a 5300.- Bara 2010 version av ramen
> på Cyclecomponents kostar c:a 6500. Tacksam för
> info om era erfarenheter från Shop4cross

Fungerar utmärkt. ingen tull och extra moms inom EU.

Val av Cyclo Cross
molleben skrev:
> Hejsan! Funderar på att beställa en Ridley
> Crossbow från Shop4cross i Tyskland. Hur funkar
> det med tull och moms? Någon som vet? Det är ju
> inga problem att handla från Chainreaction funkar
> denna site lika bra? Nu med dagens Eurokurs verkar
> man få en 2011 Crossbow ram med Zornyc Carbon
> gaffel för c:a 5300.- Bara 2010 version av ramen
> på Cyclecomponents kostar c:a 6500. Tacksam för
> info om era erfarenheter från Shop4cross

Och jag beställde precis ett X-Fire ramset för 8200 spänn från shop4cross. Jäkla bra pris faktiskt!

Val av Cyclo Cross
Tack för tipsen! Då är det bara att beställa. Någon som har kört Campa på crossen? Jag har Campa på racern och ett par schyssta campahjul med kasett över. Tänkte häga på Veloce/Centaur på en crossram. Är jag ute och cyklar? Skall jag sälja hjulen och gå på Shimano 105 som de flesta andra?

Val av Cyclo Cross
bruce skrev:
> MoeJoe skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Lite sugen på att köpa cross igen, men då
> blir
> > det helt definitivt med skivbromsar. Är
> säkert
> > strunt samma för tävlande som inte bromsar
> alls,
> > men för mig var cantisarna en sann källa till
> glädje
>
> Ähh, men gå bort till Cykellandet i Sumpan och
> sätt in pengarna på en Mares disc nurå! Sen kan
> ju trådgänget starta en klubb för inbördes
> beundran "CX mupparna i Solna/Sumpan" ;)
>
> Leraftnar i Hagaparken låter väl lockande?

Många mares söder om stan;) Men Bruce har du fått en ny vana? Bena ska vara hela för kunna cykla med. Många timmar är det kvar till du får din Kona?
Skivor är skönt ha när det är skitigt i på icke asfalt.

Val av Cyclo Cross
Ett tips till folk som funderar, Focus Mares Disc 2011 har droppat lite i pris jämfört med 2010. Har själv beställt en sådan, väntar på leverans... Med lite meck skulle de pytsa på stänkskärmar också.

Är totalt nybörjare på cross, men ville ha en vettig pendlingscykel som jag även kunde ta mig runt VR på om jag fick lust, hoppas det blir bra :)

Här är en länk (med bild) på 2011:an. Lite mystiskt är det att den inte finns på Focus egen hemsida dock. http://evaldsmtb.jetshop.se/focus-cyclocross-mares-ax-disc-2011-p-21378.aspx

/Anders

Val av Cyclo Cross
aDNers skrev:

> Här är en länk (med bild) på 2011:an. Lite
> mystiskt är det att den inte finns på Focus egen
> hemsida dock.
> http://evaldsmtb.jetshop.se/focus-cyclocross-mares
> -ax-disc-2011-p-21378.aspx
>
> /Anders

anledningen att den inte finns på Focus egna hemsida är att den egentligen inte finns, eller hur man ska säga, den finns bara i Sverige :) Beställde precis en sådan själv ifrån bikeplace i göteborg efter att ha provat i princip alla deras modeller, utom just denna då den just nu tillverkas och inte finns i lager än. Riktigt skön cykel, mycke snyggare än de andra också enligt mig!

Val av Cyclo Cross
Tja!
Jepp, jag provade även att maila Focus och fråga, fick nedanstående svar. Dvs inte säkert att den nånsin dyker upp på sajten, det produktblad jag fick var på tyska och gav ingen direkt ny info. Fick dock höra i början av veckan att Evalds importör inte fått cyklarna ännu men att det var nära nu, hoppas min cykel dyker upp nästa vecka i bästa fall.. (?) Får återkomma med lite bilder och intryck då kanske.

---
thank you for your e-mail.

Enclosed you will find the data sheet of the “Mares Disc” 2011. We offer it only in a few countries. That is the reason why it is not mentioned on our website.
If you have further questions, please do not hesitate to contact us.

Best regards,
---

Val av Cyclo Cross
Lär komma med synpunkter jag med, ska visst vara en blandning av deras billigare variant och den dyrare som inte finns med disc, altså ramen ifrån den billigare och komponenter ifrån den dyare. Riktigt skön känsla i den enligt mig. Ska ha den till att pendla med, tanken är året runt.

Val av Cyclo Cross
Focus Mares Disc är (iaf för årsmodell -10) en kompromissad Focus Mares, med ngt steg ner på vissa komponenter samt alu gaffel istället för carbon. Om de sjunker ytterligare i pris kan det betyda ytterligare kompromisser eller steg ner på komponenterna. Jag vet att Cube X-Race Comp oxå sjunker i pris för årsmodell -11, det beror på att de slänger på enklare utrustning. Kliv ner från 105 till Tiagra så blir cykeln ett par tusen kr billigare. Jämför -10 med -11 noggrant, köp inte grisen i säcken. Därmed inte sagt att Tiagra inte duger, det fungerar nog alldeles utmärkt. Men så man är medveten.

@sdr: du skrev ram från den billiga (gissar på alu 6061 Focus Mares) o komponenter från den dyrare. Jag har svårt att tro (utan att se det) att Focus Mares Disc skulle ha bättre komponenter än Focus Mares. Focus Mares har Shimano 105 komponenter, skulle Focus Mares Disc ha Ultegra lr? :) Jag tror tvärtom, den har nog snarare sämre dvs Tiagra. Sen blir den tung o dyr med skivbromsar på oxå, så att prislappen kan hamna i klass med Focus Mares iallafall så slutkund bara bestämmer vill jag ha skivbroms eller ej för samma pris.

Val av Cyclo Cross
Hej hej!

Ok, här är komponentlistan (på tyska) på Mares Disc 2011 som jag fick av Derby Cycle:
https://delafil.com/key=a16187e202ea0f6598c5f5f4c4d7f922

Så slipper vi gissa vilka komponenter det rör sig om :) Ni får däremot gärna tolka pdf:en för en nybörjare som mig, om det verkar vettigt.

Har fått förklarat för mig att man ogärna har karbongaffel på disc-modeller etc, men det kan ju vara knas också.

/Anders

Val av Cyclo Cross
Tja, det ser ju ut som Shimano 105 på -11:an vilket är ett steg upp från -10:an. Hjul på -11:an är Concept (Focus eget lite sunkigare märke, finns även på sadelstolpe o sadel), det är 3:e part Pro-Lite på Focus Mares -10.

Resten kan jag inte uttala mig om, jag kan förvånat (med tanke på lägre pris) säga att det ser rätt bra ut.

Val av Cyclo Cross
Hej! Går också i cross-tankar, har fått ett erbjudande att bygga på en Ridley Crossbow-ram men jag är lite undrande i val av gaffel.

Har man nått behov av carbon-gaffel på en cross när det ändå kommer att sitta "ballong-däck" på hjulen?

Visserligen är väll aluminium lite klenare men den kostar ju bara en tredjedel av en carbon-gaffel, och viktmässigt verkar det ju inte vara så stor skillnad...

Så snälla, hjälp mig i valet av vart mina små-slantar ska gå....

// Larsa :D

Tillbaka
Topp