Val av cykel - Hybrid eller en MTB

jenblom

Ny medlem
Hej,
Äger idag ingen cykel och har inte gjort det på länge så jag är inte så insatt i ämnet men hoppas ni kan hjälpa mig med tips om vilken typ av cykel jag bör köpa!

Jag kommer använda cykeln både på asfalt och i skogen. Troligtvis blir det mer asfalt än skog men jag behöver ha möjlighet att hänga med barnen i skogen när de cyklar MTB.

Funderar nu på en Hybrid eller ngn form av MTB med en max budget på ca 10 tkr.

Tacksam för alla tips!!

jenblom

Ny medlem
Den såg fin ut! XC = Cross Country?

Fungerar en sån cykel okey på asfalt om jag t.ex. skulle få för mig att cykla en mil eller två med familjen på asfalt?

Ska man tänka på något när det gäller val av däck m.m.?

Den såg fin ut! XC = Cross Country?

Fungerar en sån cykel okey på asfalt om jag t.ex. skulle få för mig att cykla en mil eller två med familjen på asfalt?

Ska man tänka på något när det gäller val av däck m.m.?
En xc cykel är ganska snabb på asfalt och går att cykla i skogen. Du kommer kunna cykla på dom flesta svenska stigarna med en xc cykel.
om du menar 29 eller 27.5 tum så är det väl mer av en smaksak från person till person. Personligen så gillar jag 27.5 tums trotts att jag är över 190cm men jag har aldrig ägt en xc cykel utan kör på cyklar som är gjord för stökigare stig.
Är inte så insatt i xc cyklingen men tror dom flesta storlekarna är 29tum.

D

Deleted member 43681

Guest
Ja, t.ex. Continental Race King ProTection rullar bra på asfalt och har grepp för snälla och torra stigar, medan om man behöver lite mer grepp i skogen men ändå vill ha det förhållandevis lättrullat på väg, så kan Schwalbe Nobby Nic Addix Speedgrip (blå rand) vara ett bra alternativ. Finns såklart en del andra passande däck också, lite av en djungel det där...

Senast redigerad av en moderator:

wman

Aktiv medlem
En gravel med skapligt grova däck är ju också ett alternativ. Beror ju lite på hur stigarna ser ut. Men kanske att en ht passar bättre. Rätt storlek på cykeln är ju viktigt.

jenblom

Ny medlem
Jag har kikat lite och det verkar finnas en uppsjö av modeller så ni får gärna komma med förslag på några specifika modeller/märken.

När det gäller däcken verkar det finnas olika bredder och ska man då satsa på smalare däck då det lär bli en del asfalt?

Är stor skillnad på sittställning mellan modellerna? Vill gärna sitta rakare/bekvämare om det är möjligt.

wman

Aktiv medlem
Då du vill cykla både stig och väg så blir det ju en kompromiss någonstans. Jag skulle inte ha för smala däck då det blir stötigt och inte så trevligt i skogen. Det går ju förstås ha två hjulset men det är nog tajt för max 10k. Ska du sitta mer upprätt kanske nån form av alt-bar kan vara något. Alltså styre som är mer vinklat bakåt än vanliga raka mtb-styren.

Freddie L

Aktiv medlem
En XC-hoj som den Cykelfreak visade på blir perfekt. Du kan iofs cykla i skogen på en hybrid eller tom (som jag själv gjorde) en herrcykel med barn i barnstol. Men i en värld av kompromisser skulle jag välja en Xc på asfalt. Jag har kört långa asfaltsrundor tillsammans med folk på racer, inte optimalt men det går. Det som stört mest har varit ljudet från däck och (det inbillade) rullmotståndet.

jenblom

Ny medlem
Jag bor lite avlägset så kommer ha svårt att köpa en begagnad cykel så planen är att köpa en ny. Kollade på Bikester och där finns ett par alternativ i rätt prisklass. Är det någon som ser vassare ut än de övriga?
(Den som heter "Serious" är lite för dyr för mig)

Tack!

Raftö

Aktiv medlem

ejma

Aktiv medlem
En grushoj med grövre däck borde fungera förutsatt att ungarna inte tränar frekvent i skogen. Grushojen tar sig fram på de flesta stigar, men blir känsligare för genomslag vid högre fart. Om ts är ovan vid cykling med bockstyre kanske valet är mindre bra. Hybrid skulle jag hålla mig borta från.

cubefritzz

Aktiv medlem
Hej,
Äger idag ingen cykel och har inte gjort det på länge så jag är inte så insatt i ämnet men hoppas ni kan hjälpa mig med tips om vilken typ av cykel jag bör köpa!

Jag kommer använda cykeln både på asfalt och i skogen. Troligtvis blir det mer asfalt än skog men jag behöver ha möjlighet att hänga med barnen i skogen när de cyklar MTB.

Funderar nu på en Hybrid eller ngn form av MTB med en max budget på ca 10 tkr.

Tacksam för alla tips!!
Är du en city slicker utan kondition, utan ork i och med barn familj osv skaffa en elcykel =). Om du också vill ha kul i skogen och har ork, en heldämpad MTB utan elkraft =).

jenblom

Ny medlem
Ja det var uppenbarligen svårare att välja cykel än jag trott :unsure:
Jag ska fundera ett tag men lutar åt en XC.

Konditionen är inte den bästa men springer ett par ggr i veckan så ännu hänger jag nog med barnen och tanken är att jag ska få lite extra träning så en elcykel går helt bort.

Mattias Z

Medlem
Jag säger en MTB xc hardtail även om du ska cykla asfalt. Använder min till jobbet ganska ofta ca 2 mil asfalt fram och tillbaka. Har ändå en bra hybrid också men den används bara till stranden och affären. Hardtailen använder jag till allt som pendla, vintercykel, cykla med barnen, låna ut till vänner mm.
En vettig lagom dyr ht som man inte behöver vara allt för rädd om. Hybridcykel är enligt mig skittråkigt att cykla på.

cubefritzz

Aktiv medlem
Ja det var uppenbarligen svårare att välja cykel än jag trott :unsure:
Jag ska fundera ett tag men lutar åt en XC.

Konditionen är inte den bästa men springer ett par ggr i veckan så ännu hänger jag nog med barnen och tanken är att jag ska få lite extra träning så en elcykel går helt bort.
Köp en heldämpad cykel även om du är över 30 eller 40 så lovar jag dig att du kommer vilja hoppa med din MTB och det är lika skönt som det ser ut. Hoppa med heldämpad MTB i skogen är som att åka skidor eller snowboard utför i puder snö =)....

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer