Val av cykel!

peaceh

Ny medlem
Val av cykel!
Har kollat runt lite på nätet och hos cykelhandlare.
Blir ju mest förvirrad :)
Vad tycker ni om dessa cyklar i jämförelse?

Cykelhandlare:
http://stenstromscykel.jetshop.se/merida-mtb-p-1382-c-278.aspx
http://stenstromscykel.jetshop.se/merida-mtb-p-1226-c-278.aspx

och sedan en på nätet:

http://www.bike-discount.de/shop/k1830/a58187/zr-team-5-0.html?mfid=52
http://www.bike-discount.de/shop/k1830/a58198/zr-team-6-0.html?mfid=52

Tanken med cykeln är att jag skall cykla mest i skogen, men på vägen dit blir det ju lite asfalt och grusväg.

Val av cykel!
Jag hade valt Radon ZR Team 6.0. Du har framförallt en väldigt bra gaffel på den cykeln.

Val av cykel!
Ja, vad behöver du veta mera exakt?
Alla cyklarna följer ju det vanliga mönstret - ju dyrare desto bättre (tåligare/lättare) komponenter.
Varken ZR eller Merida tillhör märkena som du riskerar betala extra för bara för att tillverkaren heter nåt speciellt (Scott, Cannondale, Specialized, ...) så då är det ju bara komponenterna som sitter på som avgör pris och prestanda. Det är typ av växelsystem och dämpgaffel som utgör största delen av prisskillnaderna. Lite extra bonus för ZR som har modernare och bättre växelsystem samt däck av känd tillverkare till skillnad från Merida som satt på en egen modell som jag inte hört något om. Fast skillnaderna är marginella i den här prisklassen av cyklar.

Alla fyra cyklarna fungerar säkert jättebra i skogen. Köp den dyraste du har råd med så kan du spendera mera tid med cykeln i skogen än i verkstaden.
Ta en sväng förbi din LBS och provsitt ett par olika modeller. Är du sedan snål så beställer du en liknande via nätet eller så köper du lokalt och kan då få hjälp med inställningar och mektips.

Köp en ZR Team 6.0!

Lycka till.

(Edit - la till lite mera)

Senast ändrad:
Val av cykel!
David_J skrev:
-------------------------------------------------------
> Om din gräns går vid ca 1000Euro så skulle jag
> kika på "dagens specialare" (Gäller alltså bara
> idag) på B-D.
> http://www.bike-discount.de/shop/a58210/zr-race-6-
> 0.html
> Det är mycket cykel för pengarna.

+1

Annars är zr team 7.0 trevlig och innom din budget. Äger en själv och är nöjd med den vid gruscykling och lättare terräng i skogen.

Val av cykel!
Ramgeometrin skiljer: Något mer upprätt sittposition på Team, lite rejsigare på Race.
Race verkar ha trippelreducerade rör medan Team har dubbelreducerade, något lättare ram i Race.
Komponenterna i övrigt skiljer ju också.

Val av cykel!
Ja, det var mycket cykel för pengarna. Märk väl att geometrin på Race modellen ser mera ut som skogsväg och cykelvasan medan Team är mera stökig stig och lek i skogen.
Jag kör själv på Canyon (fulldämpad AM) och är väldigt nöjd. Order och leverans fungerade bra och cykeln är 'okomplicerad'. Man får det man betalar för, men Canyon är lite av en 'fin-tysk' så jag gissar ett en liten del av priset är märket.

Val av cykel!
Hur skoj vill du ha det?
Med rätt teknik så kommer Race att ta sig fram snabbare, speciellt om det är mycket platt och fint på dina banor. Team kommer kännas mera hanterbar och lättare att trixa runt stenar och över stockar men kommer inte att vara lika lätt att jaga personbästa-tider på.
Jag hade valt Team geometrin alla dagar om året utom kanske 11/8, och då endast under förutsättning att jag var anmäld till CykelVasan.
Vem har bråttom när målet är att ha kul? :-)

Val av cykel!
Titta på butikens rekommendationer i grafen "range of use". Ju längre åt höger, desto mera teknisk cykling. Och geometrin på Canyon hojen ligger också där i samma härad så att säga. Läs testrapporterna längst ner på sidan så får du en bild av vad cykeln kan användas till.
Jag tycker att det verkar som dött lopp, rent geometriskt. Ett par millimeters skillnad här, någon 10-dels drag lutning där, men jag inbillar mig att du, i likhet med jag, enbart är en glad amatör och kommer således inte uppfatta dessa små skillnader öht.
Jämför hellre komponenterna. XTR är bättre än XT som är bättre än SLX. SRAM har en egen skala medan jämförelse mellan Shimano och SRAM mera är en smaksak. (Kolla andra trådar på formumet, jag tror du hittar spaltkilometer med åsikter och omdömen.)
Gafflar blir i regel bättre ju dyrare de är. Luftfjädring slår stålfjäder, iaf viktmässigt.

Ja, det är en djungel men jag hänvisar fortfarande till grundtipset - köp så dyrt du har råd med och glöm inte att spara lite till utrustningen brevid cykeln - hjälm, kläder, glasögon, GSP-klocka, camel-bak, handskar, skor, pedaler (satsa på SPD!), reparationskit, reservdelar, pump, ...

Val av cykel!
Jag har en Radon i Team utförande.
Första turen var jag förvånad över hur upprätt ställningen var. Har tidigare cyklat en hel del men tydligen på mycket mer rejsiga geometrier. (Mest på XC hojjar från sent 90-tal där positionen var mycket mer framåtlutad). Första intrycket var att det var bekvämt men att jag upplevde cykeln som lite kort (jag mäter 182cm normalbyggd och har en 20" ram) Tidigare har jag kört på 19" som känts längre.. Jag har fortfarande funderingar på att testa en 120mm styrstam istället för den som sitter på nu och är 100mm.
Om du ställer "geo-chartsen" jämte varandra så ser du att det inte skiljer speciellt mycket.

Jag gillar min Team skarpt, köpte en bagagnad 2011 med enda spec-skillnad (mot Team 7.0 2012) att jag har en Reba gaffel och lite andra komponenter på drivsidan (kedja + kasett).

Senast ändrad:
Val av cykel!
Det fungerade bra när jag beställde därifrån. De glömde dock att skicka med sadelstolpen men efter att jag mailat dem fanns ett paket skickat rätt snabbt. Mailkontakt fungerar bra och har hört att telefonkntakt fungerar bra om man vill ha snabba svar. Cykeln var bra inställd vid leverans. Bara dämparen som behövde justeras lufttrycket. Tog ca 2 veckor för min cykel att komma med.

Tillbaka
Topp