Val av cykel

SoundVision

Ny medlem
Val av cykel
Elcykel

Hej, jag är på jakt efter en MTB som jag ska installera en mid motor 750W på (vid pedalerna kan man säga)
inkl batteri vid ramen där vattenflaskan brukar sitta.

Detta är krav/önskemål jag har.
Märke Cube helst , eventuellt Scott eller något hyfsat bra märke som gör snygga hojjar!
Storlek XL och 29” hjul. Jag är 197 och har väldigt långa ben.
5000-15000 kr
Hardtail, men eventuellt full susp om batteriet får plats dvs.
Tålig eftersom att jag väger 95 kg + batteri och motor ca 20 kg tot. Vet inte om det är aluminium jag ska ha då kanske ? Görs full suspension i aluminium eller bara kolfiber ?

Övriga tankar: Går det att få mindre kuggar än de minsta kuggarna vid bakhjulet för att få ännu högre toppfart iom att jag kommer ha tramphjälp av motor? Om inte kanske det går att fixa större kuggar vid pedalerna men motor paketet innebär att de får nya kuggar.

Såhär ser el-kitet ut:
http://em3ev.com/store/index.php?route=product/product&product_id=187

Super tacksam för svar :))

Val av cykel
Hehe, vad grundar du det på?
Du menar att du tror att det är idioti?

Jag har själv en borstlös 1000W cruiser hoj, och det är hur smidigt och kul som helst.

Vad sägs om den här MTB med bosch kit? Är det idioti?

Val av cykel
SoundVision skrev:
-------------------------------------------------------
> Hehe, vad grundar du det på?
> Du menar att du tror att det är idioti?

Vad du bygger är en olaglig, oförsäkrad motorcykel. Det vill jag inte möta i varken trafik eller terräng, och är lika olagligt på båda arenor. Jävla praktmupp.

En elcykel får vara på max 250W, bara driva medan cyklisten trampar och upp till max 25km/h. Med dina idéer tycker jag inte du ska anförtros ens en sådan.
Köp ett busskort.

Val av cykel
Det är olagligt och skall man diskutera knark, oreggade elmotorcyklar eller väpnade rån är flash back ett bättre forum. Elmotorcyklar är hatade av alla så lägg ner...

Val av cykel
Varför inte kombinera? Klockrent...!? Jag tycker det är hur kul som helst iaf.
Så kan man välja om man vill bli svettig eller inte. ska du till jobb är det inte kul att komma dit svettig och behöva duscha!?
Då är det ju perfekt med ett i stort sett gratis färdmedel istället för bil, moped, lokaltrafik.
Och som sagt KUUUL! pressa i 40-50 km /h i uppförsbacke på en skogsslinga till jobbet nästintill ljudlöst..

Jag förstår eran vinkel och så. Men testa En el MTB innan ni sågar totalt tycker jag..
Hur gamla är ni?

Val av cykel
Jo men jag ska ju inte köra som en galning för det!?
Har hjälm och respekterar andra. Kraften är mest till för uppförsbackar och att slippa bli svettig när man ska till jobbet. Fan vad insöade ni verkar. :P?

Val av cykel
SoundVision skrev:
> Olagligt...hehe, ja men säg 250 Watt då..
> Har även funderat på det. Det är orellevant,
> jag vill veta passande MTB.
> Är alla här helt hjärndöda?

Nej du är

Val av cykel
Ok, men finns det någon vettig där ute som har tips på vilken Hoj som passar det jag söker?
Igen, säg 250W som är helt lagligt. Bosch har väldigt fina system.
Jag ska ju inte ha den till det ni har de till. Jag ska ha en kul leksak till jobbet.
Jag gissar på att alla ni har nördat ner er i en sak och bojkottar allt annat som inte är enligt er *seriöst* inom MTB åkning.

Igen, är det NÅN som testat el MTB?
NÅN!?

Val av cykel
Om du tror att det är någon sorts puritanism som skapar motstånd är du ännu flängare än du först verkade. Du ska inte äga en cykel över huvud taget. Ännu mindre en med motor.

Val av cykel
Äntligen fredag!

Detta:

SoundVision skrev:
> Och som sagt KUUUL! pressa i 40-50 km /h i
> uppförsbacke på en skogsslinga till jobbet
> nästintill ljudlöst..

i kombination med detta:

>Jo men jag ska ju inte köra som en galning för det!?

Säger väl allt. Du har inte i närheten av förarplatsen på/i ett fordon att göra. Skaffa ett busskort är det bästa tipset hittills. Kan du inte lista ut varför är du verkligen kokt i skit.

Val av cykel
SoundVision skrev:
> Fan vad insöade
> ni verkar. :P?

Ja, för experiement utanför de givna ramarna är det här tyvärr inte rätt forum. Det finns massor av oskrivna regler som man inte bör bryta om man vill ha cred.

Kör hårt säger jag:-) Inte för att jag är ett dugg intresserad själv, men det kan säkert bli ett jäkligt kul fordon. Var du sen använder det kan man ju förstås ha synpunkter på.

Meeeeen... Köp en billig skitcykel och prova först. Sannolikheten att det blir bra och du blir nöjd, är inte så jättestor;-)

Val av cykel
Kom med vettiga argument så kan jag absolut ta till mig. Men här verkar det hjärndött.
Jag förstår ju vad ni menar. Men ingen svara på en sån enkel fråga som: har ni testat
....
HAR NI TESTAT?
Och ni vet väl om att alla har olika intressen?
Vad är seriöst problemet?

Val av cykel
SoundVision skrev:
> Vad är seriöst problemet?

Hur ska jag veta det? Om jag får gissa blev du tappad som liten. Eller miljögifter i nallebjörnen eller vad fan som helst.

Val av cykel
Makten skrev:
> SoundVision skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Fan vad insöade
> > ni verkar. :P?
>
> Ja, för experiement utanför de givna ramarna är
> det här tyvärr inte rätt forum. Det finns
> massor av oskrivna regler som man inte bör bryta
> om man vill ha cred.
>
> Kör hårt säger jag:-) Inte för att jag är ett
> dugg intresserad själv, men det kan säkert bli
> ett jäkligt kul fordon. Var du sen använder det
> kan man ju förstås ha synpunkter på.
>
> Meeeeen... Köp en billig skitcykel och prova
> först. Sannolikheten att det blir bra och du blir
> nöjd, är inte så jättestor;-)

Kul med en som iaf kan tänka utanför boxen.
Jag har redan en Elhoj och det är hur kul som helst.
Men nu vill jag ha en MTB eftersom att den jag har nu är en cruiser och klarar inte skog.
För att leka med tanken...Hur fort kör ni när ni kör i en nedförsbacke med cykeln? Säg: 40-45km/h?
Om jag nu kör 40-45km/h i uppförsbacka...är det säkrare eller osäkrare? Jag skulle säga säkrare...
Sen vad lagen säger är en annan sak, men sunt förnuft... har ni hört talas om det?
Man kan tänka själv, man behöver inte göra som andra säger. Det kanske låter som att jag vill bryta lagen eller så, men jag försöker bara säga att: Det är inte dumt att vara öppensinnad.

Val av cykel
staine skrev:
> Ts: jag tror bara dom trollar. Fråga vidare,
> snart får du vettigare svar. (Jag är själv inte
> el assist intresserad.)

Hehe, var du ironisk där?
om inte, något tips på sida?
Men iaf, vad är ett smart val om jag vill ha en tålig MTB? Material, modell?
Någon återförsäljare av Cube i Sthlm?

Val av cykel
Vad är det med folk, är ni ironiska eller!?

Hur jävla aggressiva är ni när någon vill prova något skoj, vad är det som är så störande?

Ja, jag vet att det min första post och hade inte planerat att börja i en tråd som denna, men blir fan irriterad på era svar och kan inte hålla mig...

Mvh

Alex

Val av cykel
Alex396ss skrev:
> Vad är det med folk, är ni ironiska eller!?
>
> Hur jävla aggressiva är ni när någon vill
> prova något skoj, vad är det som är så
> störande?
>
> Ja, jag vet att det min första post och hade inte
> planerat att börja i en tråd som denna, men blir
> fan irriterad på era svar och kan inte hålla
> mig...
>
> Mvh
>
> Alex

Gött Alex! Hehe, jag trodde seriöst att det var något allvarligt fel på mig där ett tag.
Jag säger inte att jag har rätt eller fel, bevisar någon motsatsen för mig är jag lyhörd och intresserad :)

Val av cykel
SoundVision skrev:
> staine skrev:
> -----
> > Ts: jag tror bara dom trollar. Fråga vidare,
> > snart får du vettigare svar. (Jag är själv
> inte
> > el assist intresserad.)
>
> Hehe, var du ironisk där?
> om inte, något tips på sida?
> Men iaf, vad är ett smart val om jag vill ha en
> tålig MTB? Material, modell?
> Någon återförsäljare av Cube i Sthlm?

Från början lite ironisk men seriöst tycker jag du fått rätt taskiga svar då normalt det mesta kan avhandlas här? Nån borde ju va intresserad av samma sak. Inget tips på sida då jag inte är elassistintresserad.

Val av cykel
staine skrev:
> SoundVision skrev:
> -----
> > staine skrev:

> Från början lite ironisk men seriöst tycker
> jag du fått rätt taskiga svar då normalt det
> mesta kan avhandlas här? Nån borde ju va
> intresserad av samma sak. Inget tips på sida då
> jag inte är elassistintresserad.

Okej. :)

Val av cykel
Att fråga om elcyklar på Happy är tyvärr som att be om kommentarer från Televinkens vänner. Oombett kommer kommentarer om hur farligt och omoraliskt det är.... Som något slags svar på frågan tror jag att vilken hyfsad mtb som helst funkar för ändamålet. Märket avgör nog inte egentligen. Jag skulle nog satsa på en lätt begagnad HT i första hand.

Val av cykel
Lejon skrev:
> Att fråga om elcyklar på Happy är tyvärr som
> att be om kommentarer från Televinkens vänner.
> Oombett kommer kommentarer om hur farligt och
> omoraliskt det är.... Som något slags svar på
> frågan tror jag att vilken hyfsad mtb som helst
> funkar för ändamålet. Märket avgör nog inte
> egentligen. Jag skulle nog satsa på en lätt
> begagnad HT i första hand.

Ja jag insåg det sen. Brukar kanske vara så på forum som är inriktade på just en sak.
Okej, tack för det svaret :)

Val av cykel
En polade bygde en med 1 kW kina-motor på en vinglig dam-ram med dåliga fälgbromsar. Jag kom upp i ca 45 på den på en raksträcka, men att köra den i trafik skulle jag inte drömma om, livsfarligt!

En okänd granne brukar ibland parkera nåt slags monster i cykelrummet. Heldämpad MTB med batteri i hela triangeln, massa konstig elektronik överallt, kablar och grejer, och landsvägsutväxling.
Alltså, alla någorlunda robusta aluminiumramar eller stålramar av bra kvalité fungerar nog bra. Ultralätta XC-ramar är kanske lite klena. Jag hade också velat bygga en sån, men det är ju lite töntigt, olagligt, och blir rätt tungt när batteriet är slut.

Ett mycket vettigare alternativ är att sätta en 250w motor på en landsvägscykel eller CX, det är lagligt. Ett par schyssta slicks och relativt lätt bygge, och trevligare att trampa på. Problemet är max 25 km/h, så du får bara hjälp i uppförsbackar, men extravikten drar sig själv då. Något som bara tillför 250w oavsett fart hade varit schysst när man får lite motvind :)

Det hela kokar ändå ner till HTFU!

Val av cykel
#1: Det är fredag.
#2: På fredagar brukar det balla ur och/eller trollas.
#3: Du har visserligen inte ett purfärskt konto, men har ytterst få inlägg.
#4: Idén om en el-MTB är minst sagt kontroversiell.
#5: El-MTB har nyligen totalsågats i en annan tråd.

1 + 2 + 3 + 4 +5 = Trollvarning Grande

Å andra sidan är många av svaren så hatiska att jag börjar undra om det är nån slags komplott. Ser ingen som helst anledning att dra till med grova personangrepp för det som skrivits.
Idén är knappast dum eller dålig, men den rimmar jävligt illa med vad folk här anser är "riktig" cykling. Visserligen med all rätt, men man måste ju inte hålla på med "riktig" cykling om man inte vill. Något medhåll blir alltså svårt att vänta sig.

Eller så är det vårt politiska haveri som fått en del användare att totalt tappa besinningen i ren frustration:-)

Val av cykel
Har testat en 500W mtb med motor som drev bakhjulet och visst det är roligt att bränna omkring men inte en chans i helvete att dom har nått att göra på stigar till för cyklar och joggare.
Körde runt den jag testade på gräsmattan/grusplan utanför mitt hus och den rev upp allt.
Lär förstöra ännu mer i skogen när det är lerigt och rotigt. Och då är det bara en tidsfråga innan cykelförbjuden kommer. Då kan du lika gärna köpa en motocross direkt.

Men med den åsikten ur vägen så kan jag säga att den jag testade var specialbyggd för ändamålet.
Min kusin ( som byggt den ) gick igenom ramar på löpande band för dom tålde helt enkelt inte kraften.
Enda lösningen för honom när han tröttnade på skeva ramar och trasiga hjul var att bygga på en lätt mc ram och hjul. Inget vackert bygge men fungerande.

Dyrt blev det med.
Kan tillägga att han kör sin på privat mark endast. Första gången han tog ut den på gatan blev det prat med farbror blå. Läxan lärd.

Är du för lat för att trampa i uppförsbackar är det nog dags att hitta en ny sport eller träna upp flåset.
Liksom det som cykla i skogen går ut på...

Val av cykel
Själv är jag mer intresserad av hälsa än av lagar. För naturens hälsa vill jag inte se några motorcyklar på stigarna alls, oavsett vad de drivs av. För din egen hälsa kanske du skulle må bättre av att ta i lite mer när du cyklar än att fokusera på hur fort du kan åka motorcykel.

Och eftersom det är viktigt för dig att man testat för att få ha en åsikt. Jag har åkt tvåhjulingar med både motor- och muskelkraft. På väg, bana och i skog. Betydligt snabbare än 50 kmh. Motorcykel är kul. Cykel är kul. Välj en av dem och kör så det ryker.

Val av cykel
SoundVision skrev:
> Lejon skrev:
> -----
> > Att fråga om elcyklar på Happy är tyvärr
> som
> > att be om kommentarer från Televinkens
> vänner.
> > Oombett kommer kommentarer om hur farligt och
> > omoraliskt det är.... Som något slags svar
> på
> > frågan tror jag att vilken hyfsad mtb som
> helst
> > funkar för ändamålet. Märket avgör nog
> inte
> > egentligen. Jag skulle nog satsa på en lätt
> > begagnad HT i första hand.
>
> Ja jag insåg det sen. Brukar kanske vara så på
> forum som är inriktade på just en sak.
> Okej, tack för det svaret :)

Testa mc forum eller flash backs KNARK trådar!

Val av cykel
Ska du leka på din egen gård...fine. Men folk är kanske inte så förtjusta i elmoppar förklädda till cyklar på.stigarna.

Men ska du leka runt så är Cube säkert ett bra val. Prisvärda och bra hojar som ger bra träning om man trampar dem.

Val av cykel
Spontant känns det inte som att jag skulle vilja ta en rotig teknisk klättring i 45km/h. Oavsett lutning. Sen när det gäller bygget så kan jag se en risk i försvagningar oavsett vilken cykel man har som utgångspunkt. Det finns ju folk som räknat rätt noga på relationen vikt/hållbarhet. Med andra ord skulle jag inte vilja bulta på massa elmotorprylar av samma anledning som jag inte plockar fram poppnitarna om jag vill montera stänkskärmar. För gata och natur ger väldigt olika påfrestningar på en cykel.
I övrigt tror jag inte att den till viss del negativa inställningen hos allmänheten till skogscykling skulle bli bättre av att denna typ av fordon framförs i skog.

Tillbaka
Topp