Val av cykel

• Trådstartare Trådstartare Fredrik P
  • Start datum Start datum
F

Fredrik P

Guest
Val av cykel
Skall byta cykel & tittat på Kona Caldera, Scott scale 50 ev, 40 & även på en Focus Killer Bee (LTD). Mitt problem är att jag inte är expert på cyklar & beroende på vilken butik jag går in i får jag olika besked om vilken som är bästa valet. Hoppas någon kan hjälpa mig in på rätt spår.

Tack!

Val av cykel
Det är inte lätt, för det är ju som sagt bara du som kan veta vilken cykel du ska ha, det vet inte affären.

För det första, hur och var ska du cykla? Är det för skojs skull i skogen eller för att träna med fokus på tävla? Nu kommer säkert en del påstå att det spelar ingen roll vilken cykel du köper, för de funkar till allt ändå. Visst, du kan ha skoj men vilken cykel som helst men du kan ha roligare med rätt cykel.

Detta är inget jag hittar på men det finns olika typer av XC cyklar. En del är gjorda för tävling, lätta och styva, med racig geometri. En del är gjorda för mer komfortabel cykling i skogen, vad jag kallar för stigcykling(spelar ingen roll vad det kallas egentligen, gäller bara att ha något ord för det att skilja på tävling och stigcykling). En XC-stigcykel har oftast mer slaglängd fram(och bak om det är en heldämpad), mer behaglig geometri så du sitter lite mer upprätt, väger kanske lite mer än en tävlingscykel men håller för lite mer också.

När du bestämt dig för det ena eller andra, ta reda på vilka cyklar som har de olika egenskaperna och prova sedan en om du kan. Lycka till!

/Leo

Val av cykel
Det är jättesvårt att få förstacykeln att passa perfekt. Dels för att man inte har nån koll på vad man tycker är bekvämt efter mer än en timme i sadeln, dels för att man inte har nån aning om vilken typ av cykling som är roligast. (bl.a det som Leo nämner om tävling vs lek, men det finns ju olika lekar)
Det är lätt att köpa en för stor hoj också. Om den känns perfekt på asfaltsparkeringen så är den generellt sett en storlek för stor för skogen.

Val av cykel
Min bror cyklar på en KONA BLAST som han nyss har köpt. Den ät två modeller under Calderan och den är riktigt bra som instegscykel skulle jag säga. Calderan är nog riktigt fin, vad jag har hört och jag har även sutit på den och rullat lite, jag gillar den mycket. Väldigt bra att klättra fram på bökiga och tekniska stigar med. Kona i sig gör bra cyklar enligt mig.
Scott har en ganska annorlunda geometri än en Kona, så dom är ganska olika cyklar skulle jag säga.

Begangnad cykel är ofta mer cykle för pengarna så kolla vad det finns på happy, blocket osv.
Det kan alltid finnas kap ; )

//Patrik

Senast redigerad av en moderator:
Val av cykel
plumse skrev:
> Det är lätt att köpa en för stor hoj också.
> Om den känns perfekt på asfaltsparkeringen så
> är den generellt sett en storlek för stor för
> skogen.

Jag håller med, jag gjorde precis detta.
Köpte en cykel begagnad, och den kändes helt perfekt när jag provade den på en parkering.
Men sen när jag började cykla i skogen så märkte jag ganska snabbt att den var alldeles för stor.
(jag upptäckte sen när jag mätte upp den att det var en XL)

Det har nu tagit mej två säsonger (tjurskallig?) att inse att jag måste skaffa en mindre hoj (dyrt)
Om man råkar köpa en lite för liten cykel kan man nästan alltid fixa det med längre styrstamm mm.

Senast ändrad:
Val av cykel
Och jag håller med Stefan.
Jag köpte för stor ram jag med :(
Det är ett misstag man inte vill göra, så var på din vakt när du testar : )

Lycka till

Senast redigerad av en moderator:
Val av cykel
Om man vill leka i skogen men ändå ha en lätt cykel så finns
det gott om alternativ. FS cyklarna blir allt lättare och
pedaleffektivare. Treks Liquid 25, Scotts Genius, Epic mfl. är
både lätta och snabba. De finns dessutom begagnade för
bra priser.

Många säljer begagnat under vintern och våren så det finns
en hel del att välja på! Ofta är priserna kring 50% av nypriset
och man får mycket för pengarna.

Titta på blocket, swebikers och happymtbs annonsforum så hittar
du säkert något spännande!

Håller fullständigt med om ovan, storleken är viktig. Stora
cyklar är tråkiga på allt utom asfalt.

Val av cykel
Kanske en nishiki team kan vara nått? Intersportbutiken tipsade om den här i Kiruna, så jag har funderat på o köpa den faktiskt. Någon som vet nått om den?

Mvh Allan

Tillbaka
Topp