val av däck

Rebel

Medlem
val av däck
Funderar på att skaffa nya och bredare däck, Big Betty 2.4. Vet inte om mina fälgar är tillräckligt breda för dessa dock. Har ett par Mavic, Crosstrail disc, funkar det?

val av däck
Det där har jag undrat jag med eftersom jag fundrar också har ett par CrossTrail som jag vill prova ett par Fat Albert 2.4" på.

Enligt Mavic ska ju CrosTrail fungera för 1.5 till 2.3" (men's CrossMax bara sväljer 2.1" som jämförelse), men skillnaden upp till 2.4 är ju "bara" 2.5mm. Många hävdar dessutom att Schwalbedäcken är smalare än det angivna måttet om man jämför med andra däcktillverkare. Frågan är hur mycket då?

Sedan är det också en synlig skillnad mellan UST- och slangdäck. Mina 2.25" NN UST är en smula bredare än mina 2.25" icke-UST NN.

val av däck
Hur breda är fälgarna?

Kör med 2,35 på Mavic 717. Det funkar utmärkt till lugn stigåka, men är lite för vekt för hård kurvtagning.

val av däck
s skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur breda är fälgarna?
>
> Kör med 2,35 på Mavic 717. Det funkar utmärkt
> till lugn stigåka, men är lite för vekt för
> hård kurvtagning.

Jag har 717 bak och undrar oxå hur breda däck... Men jag är rätt tung så med mer luft i borde man kunna köra ännu bredare däck tänker jag... Blir kanske 2,25 fram och 2,4 bak eller nå't :-)

Vad är det för 2,35 s har månne?

Tillbaka
Topp