Val av däckbredd året-runt pendling

Eken08

Aktiv medlem
Hej,
Använder idag Scott Gravel bike med Schwalbe G-one allround 35mm som året-runt pendlarcykel. Var för en gångs skull lite av ett impulsköp, vilket jag nu avseende däcken tänkte rätta till. Fördelningen av terräng är:
>95% asfalt (på vintern sopsaltad)

Resten är snö/is/modd på vintern för att ta sig ur villaområdet (enbart 800m) samt anlagd gångstig/grusgång för att transportera sig mellan asfalt.

Prio för nya däck är 1) lågt rullmotstånd 2) punkteringsskydd 3) bekvämlighet (m.a.o. bredd vs. lufttryck). Funderar på Continental Grand Prix 4 Season med bredd 28 eller 30 (inte väsensskild bredd men vill inte köpa ngt som ligger för nära nuvarande på 35).

Några tankar om val av bredd utifrån användningsområde/prioriteringar alt. förslag på andra däck?

GP4s är lite tröga (och går att punktera) så kör gärna 32mm om det ändå får plats. Jag har cyklat ganska mycket pendling, grus och liknande med Jack Brown blue 33 mm. Det är ett utmärkt däck som rullar bra, har bra punkaskydd och ganska lång livslängd. Dessutom billigt. Tyvärr är det lite grinigt att montera på vissa TL ready fälgar, men ett bra däck är det!

Vill du absolut ha 28mm är Panaracer - Gravel King 28mm ett bra däck.

ja nu inför sommaren är ju friheten rätt stor. men var inte de gamla rätt bra för vinterbruk? kan ju återmonteras när den tiden återkommer..

ja nu inför sommaren är ju friheten rätt stor. men var inte de gamla rätt bra för vinterbruk? kan ju återmonteras när den tiden återkommer..
Jag tycker de är för trögrullade, och onödigt att köra med Gravelmönster på asfalt. Föredrar, om möjligt, dessutom att inte behöva byta däck utifrån säsong på pendlaren,

Jag tycker de är för trögrullade, och onödigt att köra med Gravelmönster på asfalt. Föredrar, om möjligt, dessutom att inte behöva byta däck utifrån säsong på pendlaren,
det verkar stämma. och för ett däck som förut var bland det bästa av sin sort. jarno bierman som han uttrycker det shockad:

ett sätt att förbättra rullet som jag med framgång praktiserat är att med vinkelslip ta bort en del gummi i skuldran. att se upp med om det är hårdare gummi inuti dobbarna, då kan greppet i väta och snö bli sämre. men skall du ändå kassera däcken kan det vara värt ett försök. dock lär du längta efter dem igen kommande vinter, om du köper några av förslagen som kommit på tapeten i tråden.

Tillbaka
Topp