Jag införskaffade nyss vettiga långfingrade handskar, tunna så dom är smidiga och inte blir jättevarma när det är varmt. Jag gillar nog att köra med långfingrade mest också, iaf i skog.. Känns säkrare på något sätt. Blir det lite kyligare ute så fryser jag inte om fingrarna heller.
På sommaren är det halvfingrat som gäller antar jag, när det är som varmast. Skönt att lufta fingrarna. =) Men skulle jag ut och köra tekniskt i skog på sommaren så skulle jag nog vilja ha tunna långfingrade handskar ändå. Kortfingrade skyddar ju handflatan när man ramlar, fast man kan ju skrapa upp fingrarna..
Köra helt utan handskar vill jag nog inte, jag slapp trasiga händer pga en asfaltsvurpa i somras tack vare handskarna. (Kortfingrade, ska dock nämnas.) Dessutom får man ju bättre grepp, som sagts ovan.
Varför inte köpa båda? Finns ju billiga halvfingerhandskar.. Nu är det ju snart höst, så man kanske ska rekommendera inköp av långfingrade handskar nu, men prova gärna på ett par kortfingrade till våren! =)
Edit: Just ja.. Det kanske bara är jag, men jag har jättesvårt att välja storlek på handskar. Måste pröva olika storlekar.. Jag tror att jag har ett par L, ett annat par XL och jag har för mig att mina halvfingerhandskar är XXL.. Därför tycker jag det är lättare att köpa i butik. Sitter inte handskarna bra så känns det inte bra alls.