Val av handskar

Betaine^

Ny medlem
Val av handskar
Jag skall köpa ett par hanskar. Men vad är att föredra.
backcountry_gloves.jpg

Eller av typen

asphalt_gloves.jpg

Vet ni någon internet butik, eller butik i skåne som säljer KONA profilkläder, handskar m.m?

Val av handskar
Jo, det är sant. Jag hade tänkt ha mig ett par allround handskar. Speciellt ha när det är lite kallare ute. Så man slipper fryssa fingrarna av sig. Sedan vill jag mest ha det för det ser fint fint ut:D

Val av handskar
Kaijan skrev:
-------------------------------------------------------
> Min personliga åsikt är att på MTB är det
> långfingrat som gäller.
> På LVG kortfingrat eller utan
>
Låter som jag skall ha ett par långfingrade.

Thx för hjälpen, KONA;s lång fingrade är snyggare än deras kort fingrade med.

Val av handskar
Är ni rädda för att repa fingrarna?
En riktig man bryr sig inte om sånt, utan kör med halvfingerhandskar på sommaren och fingerhandskar när det blir för kallt!

Så de så! :=)

Val av handskar
haha det låter bra :P jag kör med halvfingrade när det är varmt och skall strax köpa långfingrade för annars fryser mina kära fingrar till is och det är inte skönt!

Val av handskar
kör med långfingrade året om, även på sommaren, är en vanesak o smaksak. jag tycker det är skönare, men det är jag det. andra tycker säkert annorlunda. nämnde ja att ja kör xc o ingen freeride eller liknande. så det är ingen sån anledning till att ja kör med långfingare. gillar det bara bättre som sagt. :D

Val av handskar
Älskar att köra med långfingrat året om, även fast det är kokande hetta. Gillar långfingrat speciellt för det är bra fäste på undersidan av pek- och långfinger för bromsen.

Kör XC men även fast man bra ska lattja med hojen så är det skönt att ha, inte kul att skrapa upp fingrarna, grinar illa =(

Val av handskar
Långfingrat är det som gäller enligt mig. Jag kör XC men skulle inte kunna tänka mig att slänga på mig mina kortfingrade ens när det är som varmast.
Kortfingrat kan man ha på vintern i Spinninglokalen.

// Herman

Val av handskar
Jag införskaffade nyss vettiga långfingrade handskar, tunna så dom är smidiga och inte blir jättevarma när det är varmt. Jag gillar nog att köra med långfingrade mest också, iaf i skog.. Känns säkrare på något sätt. Blir det lite kyligare ute så fryser jag inte om fingrarna heller.

På sommaren är det halvfingrat som gäller antar jag, när det är som varmast. Skönt att lufta fingrarna. =) Men skulle jag ut och köra tekniskt i skog på sommaren så skulle jag nog vilja ha tunna långfingrade handskar ändå. Kortfingrade skyddar ju handflatan när man ramlar, fast man kan ju skrapa upp fingrarna..

Köra helt utan handskar vill jag nog inte, jag slapp trasiga händer pga en asfaltsvurpa i somras tack vare handskarna. (Kortfingrade, ska dock nämnas.) Dessutom får man ju bättre grepp, som sagts ovan.

Varför inte köpa båda? Finns ju billiga halvfingerhandskar.. Nu är det ju snart höst, så man kanske ska rekommendera inköp av långfingrade handskar nu, men prova gärna på ett par kortfingrade till våren! =)

Edit: Just ja.. Det kanske bara är jag, men jag har jättesvårt att välja storlek på handskar. Måste pröva olika storlekar.. Jag tror att jag har ett par L, ett annat par XL och jag har för mig att mina halvfingerhandskar är XXL.. Därför tycker jag det är lättare att köpa i butik. Sitter inte handskarna bra så känns det inte bra alls.

Senast redigerad av en moderator:
Val av handskar
Jag har kört kortfingrade Fox på sommaren, som varit bra. Sen köpte jag Gore långfingrade till den kalla säsongen, och de var skit. Jag frös när det blåste trots Windstopper, och de blev slitna av växlandet.

Satsa på läder där du har slitage, och ha plats för ett par underhandskar när det blir kallt.

Val av handskar
Jag har kört med båda och båda behövs.
En solig sommardag kommer du inte att vilja använda de långfingrade.
Köp långfingrade nu till vintern och nästa par till våren. :)

Val av handskar
Tack för tipsen. Det blir ett par Kona - Back Country Glove
http://konaworld.com/shopping_cart/FrontEnd/Products/not_bikes_category.aspx?categoryid=206#gloves
Sedan om dem blir för varm på sommaren klipper jag av fingrarna och gör fäst för dem igen med knappar...Skämt & Sido...Men gör som Ekfeldt säger, köper kort fingrade till våren om jag tycker att långfingrade blir varmt.

Det våre bra om man kunde hitta handskarna i Sverige, så jag slipper beställa från internet. Mest för jag vill ha ett par som passar mig. Någon som kan tipsa?

Val av handskar
De ser ju rätt tunna ut om du skall ha dem nu när det blir lite kallare. Kanske ett par vindtäta fleece med läder i handgreppet passar bättre? Dom andas rätt ok så så supersvettig blir i alla fall inte jag.

Tillbaka
Topp