Val av hardtail i Scott Scale-familjen

fitur

Medlem
Hej,
Jag har nyss, tack vare er hjälp i ett tidigare inlägg, bestämt mig för att köpa en MTB. Mer specifikt har jag tittat på och testat en Scott Scale 965 via Sportson som min arbetsgivare och Personalcyklar.se valt som återförsäljare inför cykelleasing.
Jag har tänkt mig något i prisklassen 15-20 tusen och har hittat följande modeller:
Jag är väldigt nöjd med utförandet på Scale 965 och tycker den möter mina behov bra. Finns det någon anledning för mig att välja någon av de dyrare syskonen? 940 och 930 har t.ex. kolfiberram och alla använder snarlika delar, där växlar och framgaffel skiljer något.
Värt att notera är att 940 är billigare än 950 trots kolfiberram.

Tack för er input! (edit: felstavning)

Senast ändrad:
Jag hade valt 950 i det fallet. Jag gillar aluminiumramar (subjektivt) men bromsarna är bättre än övriga modeller och Fox 32:an är lite styvare och trevligare än Judy.

950 har dessutom genomgående axlar, vilket är rimligt på den här typen av cykel. QR Boost som sitter bak på 965 blir något begränsande den dagen man vill byta hjul (om inte den standarden blir vanligare).

Köp så dyrt du har råd med. Slipper du ångra dig framöver. Jag har sällan ångrat att jag spenderat pengar. Däremot gnager det när man köpt ”billigt” som sedan visat sig vara ”fel”. Allt köpa ”rätt” i det läget blir dyrare.

Jag hade valt 950 i det fallet. Jag gillar aluminiumramar (subjektivt) men bromsarna är bättre än övriga modeller och Fox 32:an är lite styvare och trevligare än Judy.

950 har dessutom genomgående axlar, vilket är rimligt på den här typen av cykel. QR Boost som sitter bak på 965 blir något begränsande den dagen man vill byta hjul (om inte den standarden blir vanligare).
Tack! Jag vet att frågan så klart är subjektiv men är alla fördelarna värda 5000 kr "extra"?

Köp så dyrt du har råd med. Slipper du ångra dig framöver. Jag har sällan ångrat att jag spenderat pengar. Däremot gnager det när man köpt ”billigt” som sedan visat sig vara ”fel”. Allt köpa ”rätt” i det läget blir dyrare.
Min första tanke också men det stämmer tyvärr inte alltid i bl.a. teknikbranchen där jag har mer kunskap än i just cyklar. Om ditt argument stämmer gällande dessa cyklar så lägger jag mer än gärna pengarna.

Blir ju väldigt liten kostnad att gå upp till 950. Bland sportsons cyklar har du ju Trek och Specialized men de är nog jämförbara i prestanda.

Blir ju väldigt liten kostnad att gå upp till 950. Bland sportsons cyklar har du ju Trek och Specialized men de är nog jämförbara i prestanda.
Jag kollade främst mellan Trek och Scott p.g.a. möjligheten att kunna stänga av dämpning från styret. Har inte sett om det finns liknande på Specialized-cyklar. Vet du?

Scalen är ju gammal skåpmat, kommer det inte en ny nu...?
Skulle inte förvåna mig om det kommer en ny lagom till OS. Men det är ju bara en gissning och ska man vänta på senaste får man vänta i all oändlighet. Man köper när man behöver en. Och är ju inget egentligt fel på nuvarande.

Tillbaka
Topp