val av långfärdscykel

skogsvakt

Aktiv medlem
val av långfärdscykel
Inom en snar framtid ser jag mig själv ge mig iväg på en långfärdstur på cykel. Tänkte mig vara ute i ca 4 veckor med tält. Problemet är att jag inte har nån cykel för ändamålet. Hur ser era långfärdscyklar ut? Eftersom jag inte kan se mig cykla långfärd speciellt ofta så tycker jag nåt liknade detta
http://www.cyclecomponents.com/2/sv...t_trekking/salsa-fargo-touringcykel-gron.html
är både för dyrt och att den mest blir stående. Hur tror ni det tex skulle funka med en cross typ denna http://www.nishiki.se/Racer/Cross_Road går det dra på pakethållare fram och bak och skärmar? Klarar den av last på 15 kg tro? Om ny cykel ska köpas är det ju bra om användningsområdet är mer än ett.

val av långfärdscykel
Köp begagnat! Denna finns på K&S just nu http://happymtb.org/annonser/index.php?page=view&id=40479
Jag har en liknande, fast äldre som jag är mycket nöjd med. Lite mer info om vilken sorts vägar och årstid vore bra för att kunna ge bättre råd. Fina vägar=gammal miyata eller Nishiki (el likn.) med cantibromsar. Dåliga vägar=Gammal MTB. För båda sorter gäller att du förmodligen behöver uppdatera med skärmar, packväskor och pakethållare. Nitto, Tubus och Surly gör bra pakethållare. Troligen kan du även behöva byta lite i drivlinan såsom kasett och kedja. Du borde hur som helst kunna hamna under 5000:- inklusive allt om du letar lite och kan skruva själv.
/Erik

val av långfärdscykel
och vill du ha en ny cykel så tycker jag att Surly Crosscheck eller någon variant av Kona Dew borde funka både till detta och andra användningsområden.

val av långfärdscykel
Köp en vagn, typ BIB eller BOB eller vad den heter... ?
Häng på den på din racer eller cross och du har en bättre lösning än pakethållare och packväskor.

val av långfärdscykel
malaka skrev:
-------------------------------------------------------
> och vill du ha en ny cykel så tycker jag att
> Surly Crosscheck eller någon variant av Kona Dew
> borde funka både till detta och andra
> användningsområden.

Jag körde lite långturer på en Kona Dew Drop i somras. Förvisso med lättare packning (sadelväska), men den känns tillräckligt robust & stabil för att hänga på packväskor (framgaffeln har fästen). Hyfsat stora däck så man kan köra på lite olika underlag utan bekymmer. En 09:a kan man köpa ny för dryga 5000.

val av långfärdscykel
Jag skaffade en Nazca Explorer som långfärdscykel till förra sommaren, en riktigt skön långfärdscykel visade det sig var. Den fungera till det mesta jag cyklar bara över vintern som den får vila. Prislappen landade vid 25kkr för en ny cykel utrustad efter mina önskemål, just nu säljer Nazca ut demo och hyrcyklar från 995euro. http://www.nazca-ligfietsen.nl/xlntcms/system/pages/PPage.php?xlnt_page_name=occasions

val av långfärdscykel
Om du ska ha mycket packning tycker jag att det är meningslöst med en alltför viktbantad cykel.
Vidare är ett långt kedjestag behagligt.
Jag köpte en Surly Long Haul Trucker (det var är så den heter? :) ) då jag tyckte man fick ganska mycket ram för pengarna.
Jag har varit riktigt nöjd med den, stabil med mycket packning både fram och bak.
Idag skulle jag dock övervägt Thorn Sherpa istället. Mest för att jag fortfarande tycker Surlys logga är obeskrivligt ful. Thorn ser ut att ha mera stil på något sett :)
När det gäller pakethållare tror jag "Tubus Cargo" (med matchande lowrider) är väldigt svårslagna om man jämför pris/prestanda.

val av långfärdscykel
Beeblebronx skrev:
> Här är lite jordnära tips från en
> långcyklande snubbe.
> Det kanske fins lite användbart där.
> http://ngn.nu/Cykling/TipsAdviceAllmUtrustning.htm
>
> Sidan har diskuterats för här på happy, med
> blandade omdömmen.

Många bra tips men vissa saker har författaren ingen vidare koll på, som tex:

" Läser på en internetsida; (http://www.cykelturist.com/tipsen/#cykel) att: "Det bästa är en cykel med utanpåliggande växlar, då man i navväxlade system tappar upp till 15% av nerlagd energi på vissa växlar."
Det låter ju onekligen intressant. Hur går det till? Vart tar den energin vägen?"

val av långfärdscykel
malaka skrev:
> och vill du ha en ny cykel så tycker jag att
> Surly Crosscheck eller någon variant av Kona Dew
> borde funka både till detta och andra
> användningsområden.

Japp. Jag har kört en 5-dagars-tur på min Crosscheck med packväskor fram & bak. Körde mest grusväg men även en del asfalt och en del stig. Den fungerade oerhört bra. Hade definitivt mer än 15 kilo packning och väger själv in på ca 95 kilo.

val av långfärdscykel
Det kommer bli 99 procent asfalt på min tur. Har väckt tanken att det kanske är enklast packa ner allt i en vagn i stället? Jag har en gammal stålracer som kanske kan funka. Bara koppla på en vagn då och slippa allt strul med packväskor och pakethållare. Hur är det att cykla med vagn i ur och skur. Kan tillägga att det kommer blåsa rejält från alla håll under samtliga dar på sadeln på min ev resa. Då kanske vagn är sämre?

val av långfärdscykel
Om jag skulle ut på ordentlig, lång cykelsemester med eget tält, spritkök, mat och hela baletten, så hade jag utan att tveka valt en Surly Big Dummy med det där extrakitet för last. http://www.surlybikes.com/frames/big_dummy_frame/

Avid BB7-bromsar + V-bromshandtag för bockstyre
Pro Compact styre + nån styrstam
D-A styrändsreglage
XT/Deore 9-delat bak, tredelat fram (11-34 och 22/32/48)
XT-nav/DT Alpine III-ekrar/Mavic 3-serie-fälgar (Schmidt navgenerator fram)
Conti SportContact 42-559
Slät och hård sadel + nån sadelstolpe
M324-pedaler
Diodlampor
Skärmar med rediga skvättlappar

val av långfärdscykel
Jag har inte kört med kärra men jag kan inte tänka mig att det har några fler fördelar än att man kan packa mer. Att ha fyra vanliga packväskor på sin cykel känns inte nämnvärt när man cyklar.

Men en gammal stålracer fungerar säkert utmärkt bara kedjestagen är såpass långa så att inte hälarna tar i packväskor bak.

val av långfärdscykel
jomper skrev:
> Jag har inte kört med kärra men jag kan inte
> tänka mig att det har några fler fördelar än
> att man kan packa mer. Att ha fyra vanliga
> packväskor på sin cykel känns inte nämnvärt
> när man cyklar.
>
> Men en gammal stålracer fungerar säkert utmärkt
> bara kedjestagen är såpass långa så att inte
> hälarna tar i packväskor bak.

Fördelen med en kärra är att du får ett smidigare ekipage, bättre balans, mindre vindfång mm.
( gäller enhjulig kärra typ BOB)
http://www.bobgear.com/trailers/trailer.php?product_id=10

Senast redigerad av en moderator:
val av långfärdscykel
Annars finns den här på Köp&Sälj <http://happymtb.org/annonser/index.php?page=view&id=38864> Obs reklam :) Men allvarligt om den har rätt storlek så tror jag att den skulle fungera utmärkt som långfärdscykel då den har bra utväxling, perfekta däck 700*32, fästen för pakethållare fram och bak.

/Mats

val av långfärdscykel
MatsS skrev:
> Annars finns den här på Köp&Sälj Obs reklam
> :) Men allvarligt om den har rätt storlek så
> tror jag att den skulle fungera utmärkt som
> långfärdscykel då den har bra utväxling,
> perfekta däck 700*32, fästen för pakethållare
> fram och bak.
>
> /Mats

Den hade vart perfekt Mats om jag hade vart i sits med att köpa hoj i nuläget :)Finns den kvar till våren så är jag intresserad :)

Vad jag funderar över är hur en vagn typ Bob är att cykla med när det blåser rejält med kantvind.

val av långfärdscykel
liten brasklapp ang. att Konas P2 gaffel tar MAX 622-42 mm mackor (släta). Men då får du inte plats med skärmar. Steelisreal! yeah

val av långfärdscykel
Den klarar utan tvivel att dra en kärra men däremot så är det en cyclocross med visst fokus på tävling vilket nog gör att det inte är världens mest komfortabla cykel. Om du har en gammal stålräser (mer info?) så klarar du dig säkert med den med mindre modifikationer. Jag hade dock valt packväskor istället för kärra. Kan ju vara idé att tänka över fraktkostanden om du inte redan befinner dig på Island.

val av långfärdscykel
B.O.B-kärra är smidigt. Har kört 4 sommarturer och tycker det funkar bra. Är man ensam så finns det näst intill obegränsat med plats i vagn-bagen. Allt "under ett tak", torrt och fint. B.O.B;en följer och rullar bra. Kör på en vanlig mtb som riggats om med asfaltsdäck och lite andra bekvämligheter.

/steen
4.JPG ht=544

val av långfärdscykel
jo på tal om det. Går det bra frakta en cykelkärra på flyg? Stålracern är från tidigt åttital och i hyffsat skick, men vete fan om jag vågar köra 150 mil med den i obygden.

val av långfärdscykel
Jag har en Adventure CT1 trailer från CRC som liknar BOB'en starkt men som är kan packas ihop till helt platt. Billig var den också.
Tyvärr verkar CRC inte ha kvar dem.
5473-11817-main-ct1-76.jpg

Weber Monoporter verkar nice och platt också.

val av långfärdscykel
malaka skrev:
> Köp begagnat! Denna finns på K&S just nu
> http://happymtb.org/annonser/index.php?page=view&i
> d=40479
> Jag har en liknande, fast äldre som jag är
> mycket nöjd med. Lite mer info om vilken sorts
> vägar och årstid vore bra för att kunna ge
> bättre råd. Fina vägar=gammal miyata eller
> Nishiki (el likn.) med cantibromsar. Dåliga
> vägar=Gammal MTB. För båda sorter gäller att
> du förmodligen behöver uppdatera med skärmar,
> packväskor och pakethållare. Nitto, Tubus och
> Surly gör bra pakethållare. Troligen kan du
> även behöva byta lite i drivlinan såsom kasett
> och kedja. Du borde hur som helst kunna hamna
> under 5000:- inklusive allt om du letar lite och
> kan skruva själv.
> /Erik

+1 på beggat. Nishiki continental är väl lite av en legendarisk touringhoj (kanske inte i klass med miyatas bästa men ändock).

val av långfärdscykel
Hoppas att du får mått som stämmer, så du inte kroknar.. Hur är den sadel du har idag? Vågar du alls byta ut den?
Jag är lite avundsjuk på dig, som kommer iväg til Island. Det var min dröm i gymasiet! Norra sidan, med dess naturliv. Passa på när det är möjligt! :)

val av långfärdscykel
Jag har inte cyklat med enhjuling kärra och packning men desto mer med en Burley d'Lite cykelkärra för barn, och en hel del med barn i sits och/eller packväskor (utan kärran då alltså).

För långfärd skulle jag absolut satsa på väskor, mycket smidigare när man kommer till olika "hinder" (trånga passager i stadsmiljö, refuger, cykelöverfarter, kanske nån lurig trapp som skall övervinnas, kanske vill man ta den där lilla kuperade stigen längs vattnet som omväxling och man kan lättare ta in cykeln på olika ställen etc etc etc...).
Är det bara landsväg och platt kanske detta blir mindre viktigt dock.

Och så skall ju hela ekipaget trots allt upp för alla stigningar, så ju lättare ju bättre....och man får med väskor om inte annat en naturlig begränsning att bara packa det viktigaste ;-)

val av långfärdscykel
B.O.B;en är inte svår att trixa med i stan eller på stigar. Pendlar med den ibland. Håller med om att den kan vara svår att trolla bort om man vill ha in ekipaget nånstans. Vad det anbelangar uppförskörning så står motståndet i relation till packningens vikt, inte vagnen i sig. Pga av vagnens låga tyngdpunkt så går det alldeles utmärkt att stå upp och bända i de värsta backarna. Stabilt utför, har rullat i 55 km/h utan att vara rädd.
Enhjulig kärra kan man inte jämföra med en traditionell kärra. Två helt skilda väsen. Körde omkring på dottern i en tvåhjulig när hon var liten så jag vet.
B.O.B har två modeller, en med och en utan fjädring, en smaksak.

/steen

val av långfärdscykel
steen skrev:

> Stabilt utför, har rullat i 55 km/h
> utan att vara rädd.

Vad händer som man måste bromsa hårt i det läget? Tänker att vagnen skulle trycka på bakifrån och ekipaget skulle "vika" sig, om du förstår vad jag menar. Nån som testat?

val av långfärdscykel
Crazy Chester skrev:
> steen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Stabilt utför, har rullat i 55 km/h
> > utan att vara rädd.
>
> Vad händer som man måste bromsa hårt i det
> läget? Tänker att vagnen skulle trycka på
> bakifrån och ekipaget skulle "vika" sig, om du
> förstår vad jag menar. Nån som testat?

Har kört rätt hårt med min bob-kopia. Går skitstabilt. Även lastad och under hård inbromsning. Har tom kört på sladd med cykelbakhjulet och vagnen trailade fortfarande hur fint som helst.
Till touring är eventuellt väskor bättre dock.

val av långfärdscykel
Jag har rullat på utför i nästan 70 (med hembyggd enhjuling). Kände aldrig några oroliga tendenser i varken vobbel eller "vikning". Smidigare med enhjuling än man kan tro. Dock är det bara två hjul i marken om man kör med packväskor. Det har sina fördelar det med.

skogsvakt: min långfärdare är en långfärdscykel (Ridgeback Panorama). Stel, stål, trygga vinklar, fästen för väskor fram och bak, 28" och 35 mm breda däck, V-bromsar, tredelat vevparti. Funkar utan problem.

val av långfärdscykel
Hur går det att packa väskor på en Ridley crossbow? Det finns väl inte fästen för pakethålllare fram o bak? Frakta ekipgaget med vagn på flyget kanske blir struligt och dyrt? Av den anledning kanske packväskor är bättre? Men samtidigt verkar det ju smidigt att ha en clean cykel och packa det mesta där bak i vagnen. Sen är ju frågan hur en vagn beter sid i kantvinden?

val av långfärdscykel
BFS skrev:
> Jag har rullat på utför i nästan 70 (med
> hembyggd enhjuling). Kände aldrig några oroliga
> tendenser i varken vobbel eller "vikning".
> Smidigare med enhjuling än man kan tro.

Första gången jag läste det fick jag en bild av dig på en enhjuling i 70 knyck utför en backe! :D

val av långfärdscykel
geologen skrev:
> BFS skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag har rullat på utför i nästan 70 (med
> > hembyggd enhjuling). Kände aldrig några
> oroliga
> > tendenser i varken vobbel eller "vikning".
> > Smidigare med enhjuling än man kan tro.
>
> Första gången jag läste det fick jag en bild av
> dig på en enhjuling i 70 knyck utför en backe!
> :D

Typ såhär?

enhjulingbanjo.jpg

Tillbaka
Topp