val av långfärdscykel

val av långfärdscykel
geologen skrev:
-------------------------------------------------------
> Gitarr, banjo, mandolin och munspel. Kan nog låta
> lite bluegrassigt, skulle jag tro...

Munspel är iofs inte kosher i bluegrass, men rätt annars. Valda delar av MacDonald Family på bilden. Banjospelaren är en flyktig bekant från ett forum för banjospelare. Nog om detta; till ämnet!

val av långfärdscykel
Crazy Chester skrev:
> geologen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Gitarr, banjo, mandolin och munspel. Kan nog
> låta
> > lite bluegrassigt, skulle jag tro...
>
> Munspel är iofs inte kosher i bluegrass, men
> rätt annars.

Jag vet, men är man snabb i läpparna så funkar det nog...

val av långfärdscykel
skogsvakt skrev:
> Hur går det att packa väskor på en Ridley
> crossbow? Det finns väl inte fästen för
> pakethålllare fram o bak? Frakta ekipgaget med
> vagn på flyget kanske blir struligt och dyrt? Av
> den anledning kanske packväskor är bättre? Men
> samtidigt verkar det ju smidigt att ha en clean
> cykel och packa det mesta där bak i vagnen. Sen
> är ju frågan hur en vagn beter sid i kantvinden?

Inga fästen för varken stänkskärmar eller pakethållare eller lowriders vad jag kan se på min. Dock funkar det bra med stor sadelväska. Ska det vara någon fördel med cykeltypen tycker jag då att man ska packa väldigt lätt. För mycket packning så högt blir vingligt och tröttsamt i längden upplever jag.
När jag packat för mycket (då även med rygga) blev jag inte snabbare än med min surly lht det vara bar vingligare och obekvämare.

val av långfärdscykel
skogsvakt skrev:
> Det kommer bli 99 procent asfalt på min tur.

skogsvakt skrev:
> väg nr 1 runt island.

Om du planerar att cykla runt Island snart så är du antagligen uppdaterad om vägförhållandena. Om det är så att du inte är det, utan bara gissar, så kan jag varna om att när jag åkte runt hela den vägen så var endast ett fåtal kilometer belagda. D v s 99% var lavagrus. Men det var jättelänge sedan, så det kan ha ändrats.

val av långfärdscykel
Kanske Kona Sutra är ett alternativ? Här är modellen för 2010.

Bilagor

• sutra.jpg
    sutra.jpg
    52.3 KB · Besök: 26
val av långfärdscykel
ser jättefin ut! Kona Sutra
Men
finns det nån anledning för mig att inte slå till på en Ridley Crossbow. Sätta släp på den till min långtur och sen ha oändligt skoj med den som vinter o grusvägshoj? Kona Sutra ser ju perfekt ut men är rädd den kommer användas så sällan.

Senast redigerad av en moderator:
val av långfärdscykel
skogsvakt skrev:
> ser jättefin ut! Kona Sutra
> Men
> finns det nån anledning för mig att inte slå
> till på en Ridley Crossbow. Sätta släp på den
> till min långtur och sen ha oändligt skoj med
> den som vinter o grusvägshoj? Kona Sutra ser ju
> perfekt ut men är rädd den kommer användas så
> sällan.

Svar: NEJ !!!

Har själv en Ridley Crossbow, -en fantastiskt skön hoj. Komplettera med en "bob- kärra" och du kommer få en bra semester. berätta gärna om dina erfarenheter efteråt ;-)

val av långfärdscykel
Tycks inte finnas skärmfästen. Jag hade nog valt en Crosscheck med handbyggda hjul istället. Nivå på komponentsgruppen i övrigt känns mindre viktigt.

val av långfärdscykel
McR skrev:
> Islands MTB förening hyr ut BOB, mejla
> fjolnirb@yahoo.com om du är intresserad.
>
> Här finns också föreningens message board, det
> är inte helt ovanligt att utlänningar ställer
> frågor där innan de åker till Island.
> http://www.fjallahjolaklubburinn.is/component/opti
> on,com_wrapper/Itemid,108/
>
> Sen kan jag kanske svara på frågor eftersom jag
> kommer från Island :)

Tack så hjärtligt!
Vad perfekt det vore att hyra cykelvagn på plats. Vad säger du om att ta väg nr 1 runt ön?

val av långfärdscykel
Det är rätt populärt bland turister att cykla väg nr 1 runt ön men det finns inte så många islänningar som har gjort det. Jag har inte gjort det själv men har funderat på det. Dock skulle jag vilja cykla på racer med följebil.

Väg nr 1 är ungefär 150 mil. Förvänta dig att det kommer att blåsa realt flesta dagar och inte bli förvånad om det snöar (även på sommaren). Kom i håg att i juni/juli är det ljust dygnet runt.

Det finns några jobbiga partier på väg 1. Södra Island är i stort sätt en öken från Vík till Skaftafell (Vatnajökull). När det blåser där då kommer det att blåsa sand som kan vara riktigt jobbigt. Fast det brukar vara lugnare på nätterna så fundera på att cykla då om du får det jobbigt.

En annan jobbig parti är från Mývatn till Egilstaðir på nordöstra Island, där finns inte så mycket.

Om jag kommer ihåg rätt då får man inte cykla på motorvägen från Keflavík (flygplatsen) till Reykjavík. Fast det finns gott om plats och jag skulle bli förvånad om polisen gör något åt saken. Sen får man inte cykla Hvalfjarðargöng (Hvalfjordur tunneln norr om Reykjavík).

Hur långt har du tänkt dig cykla varje dag, hur länge ska du vara på Island? Är det bara väg nr 1 som du är intresserad av? När ska du åka dit?

val av långfärdscykel
har varit på island ett par ggr. Tanken är att isåfall ge sig iväg till sommaren. Själva turen har jag nog rätt klar för mig hur det blir, har tänkt köra väg nr 1 runt under ett par veckor. Norra delen av ön har jag inte besökt alls. Finns det nån anledning köra motsols kontra medsols runt tro?
Jag får ta och starta en egen tråd om själva resan när det blir av.

Har inte bestämt ännu cykel och utrustningsbiten. Cross lockar mkt, samtidigt som det kan låta smidigare med touringcykel

Senast redigerad av en moderator:
val av långfärdscykel
> Finns det nån anledning köra motsols kontra
> medsols runt tro?
Jag tror inte det spelar någon roll, själv skulle jag bestämma mig på plats beroende på vädret.

val av långfärdscykel
Planerar du att använda pakethållare så hittar jag inga fästen på min crossbow varken fram eller bak. Ej heller några fästen för stänkskärmar.
Med bob antar jag att den funkar utmärkt (likt de flesta cyklar). Med sadelväska funkar den utmärkt med lätt packning likt de flesta cyklar.
Crossbow (av senare modell?) har tillskillnad från de dyrare ridley crossarna (har jag för mig?) två fästen för flaskhållare.
Annars upplever jag ramen som ganska kort och med ett högt placerat vevparti.

Tillbaka
Topp