Val av långfärdscykel

karpaterna

Ny medlem
Val av långfärdscykel
Jag har läst i detta och andra forum i jakt efter en bra cykel till utflykter och en långcykling på Balkan, som jag vill genomföra nästa år.

Jag tänker cykla både på landsväg och på sämre småvägar, ibland stigar, i berg och skog.
När det är stigar och knöligt tänker jag bara cykla ganska lugnt och givetvis ska jag inte cykla med packning på branta bergsstigar, men jag vill ändå ha en riktigt hållbar cykel.

En del långfärdscyklister har rekommenderat Marin Muirwoods och nu har jag fått erbjudande att köpa en modell från 2007 till ett bra pris (helt ny, 4000 kr). Den har följande komponenter:
http://www.winstanleysbikes.co.uk/pr...Mens_Bike_2007

Som nybörjare förstår jag inte hur bra/dåliga dessa komponenter är...
- Tror ni att denna cykel kan leva upp till mina behov?
- Vilka komponenter skulle ni välja att uppgradera?
- Tror ni att det är ett bra köp?

Tack på förhand!

Val av långfärdscykel
Jag slösurfade lite och hittade bara 2008:or, men de var ganska lika i spec visade det sig. Jag kanske skulle uppgradera reglage och framväxel till deore också, men annars lär den funka till den rasar.

Beroende på hur långt du tänker cykla per dag och hur många dagar i streck du tänker cykla så ska du nog fundera på att byta styre för att öka komforten. Alltså endera till ett mustaschstyre eller sådana där förskräckligt fula pendel/touringstyren.

Val av långfärdscykel
Tack för rätt länk, Naugas. :)

Det jag är mest tveksam över (efter att ha frågat runt lite folk) är vevlager och hjulens nav. Mina kompisar känner inte till dess kvalitet.

Val av långfärdscykel
Här handlar det återigen om hur långt du tänker cykla. Du kan nog få ut ett par hundra mil på biltemas nav också om du inte misshandlar dem stenhårt. Men nav är ju en ganska vital del så går den sönder i ödemarken är det inte så roligt och tar en del tid att fixa. Ett vevlager å andra sidan kan du nästan ha med dig ett i reserv, kostar ett par tre hundralappar och är ganska lätt att byta.

Val av långfärdscykel
Stellan har kört över halva norra halvklotet på ganska enkla prylar, så man kommer nog undan med det mesta som är bättre än bottenskrapet.

Val av långfärdscykel
Bosse har cyklat mycket och långt i sitt liv. Var nere på en semester sväng om till väst Sahara i sommras.

Den cykel du visar tycker jag personligen ser lite väl tung cyklad ut, jag hade personligen köpt en lite räsigare variant då man i Europa trots allt mest nöter asfalt.

Billiga cyklar håller betydligt bättre än man tror, man behöver inte ha värsta dyra hojen för att cykla runt på jorden. Om något går sönder är det inga problem att bara köpa en ny del, iallfall om man är i Europa. Ofta är det problemen som man kommer ihåg när man tänker tillbaka på resor. Då det oväntade hände, som då känndes jobbigt men som alltid till sist löser sig.

Om du vill läsa ALLT om touring cykling gå in på ett lite större forum än den här ankdammen: http://www.bikeforums.net/

Lycka till och planera inte din resa. Låt sponaniteten styra!

Senast redigerad av en moderator:
Val av långfärdscykel
Jag har inte tänkt cykla så mycket på asfalt. Första "långcyklingen" blir på balkan och då inte längs huvudvägarna. Föredrar att ge mig in på mindre grusvägar till avlägsna byar och naturområden, hellre än att cykla långt och snabbt.

Tack för länken Bosse. Jag ska kolla vad som skrivits om Muirwoods där :)

Val av långfärdscykel
Jag tycker att hojen verkar vara av typ "cykel på köpet kvalitet".

Köp en Cross av skaplig kvalitet typ Ridley crossbow med 105 grupp och skpaliga hjul, den duger till ALLT !!!

Val av långfärdscykel
karpaterna skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har inte tänkt cykla så mycket på asfalt.
> Första "långcyklingen" blir på balkan och då
> inte längs huvudvägarna. Föredrar att ge mig in
> på mindre grusvägar till avlägsna byar och
> naturområden, hellre än att cykla långt och
> snabbt.
>
> Tack för länken Bosse. Jag ska kolla vad som
> skrivits om Muirwoods där :)

Kollade in länken och jag kom fram till att jag har jävlig dålig koll på cykeldelar... Kan säga en del om komponenterna men en stor del är okända modeller som jag saknar erfarenhet av. Det som jag tänkte på var navet som inte verkar vara de bästa men om du bara ska till Balkan så håller det nog. Vi första cykel var av samma kvalitet som en dålig från Biltema och den höll över 500 mil och ska man räkna kostnaden på den cykeln så hamnar man i klass med 22 öre/km men det var ändå ett tag sedan (2000).

Det som är mer intressant tycker jag är hur man har löst fästena för pakethållar, flaskor osv. Om en komponent går sönder så går det alltid att fixa den eller köpa ny och håller du dig inom Europa så finns det reservdelar att köpa.

Skicka PM om det är något du undrar över

/Stellan

Val av långfärdscykel
ev. randonörd skrev:
> Jag tycker att hojen verkar vara av typ "cykel på
> köpet kvalitet".
>
> Köp en Cross av skaplig kvalitet typ Ridley
> crossbow med 105 grupp och skpaliga hjul, den
> duger till ALLT !!!

Är det inte svårt att få plats med packväskor på en cross?

Val av långfärdscykel
Håll dig på 8-delad kassett om du kör genom de fattigare delarna av Europa, lättare att hitta reservdelar på det viset.

Val av långfärdscykel
oxr skrev:
> ev. randonörd skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag tycker att hojen verkar vara av typ "cykel
> på
> > köpet kvalitet".
> >
> > Köp en Cross av skaplig kvalitet typ Ridley
> > crossbow med 105 grupp och skpaliga hjul, den
> > duger till ALLT !!!
>
> Är det inte svårt att få plats med packväskor
> på en cross?

Man skall inte ha en massa packning....plånbok räcker långt.
Om man vill ha det, så går det med lite händighet att sätta dit en pakethållare.
Har man mycket packning så skaffar man en enhjulig kärra. jag tror den heter BOB- någonting ???

Val av långfärdscykel
Rock skrev:
> Håll dig på 8-delad kassett om du kör genom de
> fattigare delarna av Europa, lättare att hitta
> reservdelar på det viset.

Med styrändsreglage med friktionsläge behöver man inte ens vara så petig - då funkar alla kassetter man kan sätta på.

Val av långfärdscykel
Tycker att min Ridley crossbow är ganska kass om man hänger på mer packning en en sadelväska på ett ungefär. Ska man lasta på hyffsat mycket vilket det ju lär vara frågan om om man ska bort från de större vägarna tycker jag, att både min gamla mtb och min surly LHT är överlägsna. Med packning på är de inte långsammare än crossen men avsevärt mer vilsamma att köra på. På surlyn kan man hänga på riktigt mycket packning utan att den blir jobbig. Nu har jag inte varit ute på några långturer direkt. Men jag kör väll rätt ofta endagarsturer med hyfsat mycket packning på 10 till 15 mil (har ingen bil) och surlyn är överlägsen som packåsna.

Håller med Geologen om att styrändsreglage som går att koppla om till friktionsväxling är att föredra. Det är väldigt funktionellt och funkar alltid vilket hjul och kasett man än använder. Dessutom har shimanos styrändsreglage väldigt bra växelkänsla/prisvärdhet förhållande.

Val av långfärdscykel
ev. randonörd skrev:
> Man skall inte ha en massa packning....plånbok
> räcker långt.

Verkar lite nervöst att bara förlita sig på plånbok genom balkan. Kan det inte vara skönt att byta om? Hur försäkrar man sig om att man har samma väder hela tiden?

> Om man vill ha det, så går det med lite
> händighet att sätta dit en pakethållare.

Ja, fast om man ska kunna få runt vevarmarna vill det till att packväskorna sitter ganska långt bak. Den händigt monterade pakethållaren blir lätt ostabil och vägegenskaperna blir ganska speciella om för mycket vikt hamnar för långt bak.

Val av långfärdscykel
Jag tycker att det verkar äckligt obekvämt att cykla långt och länge med ett rakt styre. En lite mera seriös touringcykel behöver ju inte bli så farligt dyr. Kolla t ex på www.sjscycles.co.uk.

Val av långfärdscykel
Alltså, den där cykeln duger fint. Är man ute efter en budgetcykel tycker jag den där verkar riktigt bra. Fästen för pakethållare kunde jag inte riktigt se på bilden om det fanns bak, men det hoppas jag. Styre och sadel kan man väl byta, men det skulle man få göra på i stort sett alla andra cyklar också. Styrändsreglage är väldigt bra, men inget måste. Det jag själv funderar på är mest sadeln, där hade jag velat ha en bra, inkörd lädersadel, innan jag gav mig ut på långtur, men det är inget krav heller. Bara man har något som funkar. Man måste prova sig fram vad gäller utrustning, och den där cykeln verkar vara en bra start, utifrån vad man kan se på specifikationerna.

Men lär dig justera naven http://sheldonbrown.com/brandt/cone-adjustment.html http://www.parktool.com/repair/readhowto.asp?id=105 och fetta in dem ordentligt. Justera växlar http://www.parktool.com/repair/byregion.asp?catid=53&imageField2.x=23&imageField2.y=4 behöver du också kunna.

Val av långfärdscykel
Styrändsreglage är väldigt enkla i konstruktionen, inte så mycket som kan paja. Men ska du inte gräva ner cykeln i ökensand fungerar vanliga växelreglage förmodligen utmärkt.

Val av långfärdscykel
En av de största fördelarna med styrändsreglage efter vad jag hört är att p.g.a att de går att ställa om i friktionsläge går det att köra även om man har en halvkvaddad bakväxel, eller som sagt ovan en kassett med fel antal klingor.

Val av långfärdscykel
oxr skrev:
> Men ska du inte gräva ner cykeln i ökensand fungerar
> vanliga växelreglage förmodligen utmärkt.

Håller med. Mina gamla deore-reglage har hållit i flera år på pendlarcykeln. Den har ändå gått året runt och misskötts å det grövsta.
Stellan borde ha rejäl koll på vad som funkar. Hans råd skulle jag lyssna på.
/J

Val av långfärdscykel
Om jag har fattat det rätt så säger han att _allt_ går sönder hursomhelst... det är ingen större idé att stirra sig blind på komponenter. Det viktiga är själva resan, och att ta sakerna som de kommer. (Rätta mig om jag har fel.)

Val av långfärdscykel
Naugas skrev:
> Om jag har fattat det rätt så säger han att
> _allt_ går sönder hursomhelst... det är ingen
> större idé att stirra sig blind på komponenter.

Fast det kan ju bero på att han alltid cyklar på dynga. ;-)

> Det viktiga är själva resan, och att ta sakerna
> som de kommer. (Rätta mig om jag har fel.)

Absolut, men det är en annan sak.

Val av långfärdscykel
Nu har jag äntligen beställt cykeln.
Efter att ha läst era råd och recensioner på nätet så känns det som ett klipp. De enda cyklar jag hittat som verkar bättre kostar minst dubbelt så mycket... Så Muirwoods känns som en bra start.

Jag kommer att börja med helgturer på småvägar och stigar i Skåne fram till våren. Sedan siktar jag på en "Balkan runt"-tur nästa år. Blir jag frälst och vill göra något mer äventyrligt så kanske jag uppdaterar en del komponenter i framtiden, utifrån era råd.

Så man får tacka för alla bra svar :)

Val av långfärdscykel
Det praktiska med styrändsreglage är ju inte att de går att ställa om till friktion, det kan man ju göra med ramreglage och styrstolpsreglage också. Dvs. alla gamla räserreglage, det praktiska med styrändsreglage är ju att de sitter tillgängligare än föregående. Och dessutom är de bara praktiska på räser-, mustasch- och gubbstyren. På ett rakt eller ett sånt där fult touringstyre är de ju odugliga.

Val av långfärdscykel
Naugas skrev:
> Om jag har fattat det rätt så säger han att
> _allt_ går sönder hursomhelst... det är ingen
> större idé att stirra sig blind på komponenter.
> Det viktiga är själva resan, och att ta sakerna
> som de kommer. (Rätta mig om jag har fel.)

Jag tror det viktigaste är att dricka mycket kaffe men jag kan ha fel.

Val av långfärdscykel
Markus F skrev:
> Bra gjort. Tur att du inte lyssnade på pajasen
> som sa att du skulle köpa en cross.

Det går inte att förklara för de som inte förstår ...

Skulle jag själv cykla långt så skulle jag göra det på en racer, -det är den skönaste, roligaste och effektivaste cykeln.

Jag är dock inte scout som släpar med mig massa dynga som inte kommer att användas.

Men, men jag tvingar ingen att tycka som mig.

Karpaterna; efter semestern kommer du förstå vad jag menar ;-)

Val av långfärdscykel
ev. randonörd skrev:
> Markus F skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Bra gjort. Tur att du inte lyssnade på pajasen
> > som sa att du skulle köpa en cross.
>
>
> Det går inte att förklara för de som inte
> förstår ...
>
> Skulle jag själv cykla långt så skulle jag
> göra det på en racer, -det är den skönaste,
> roligaste och effektivaste cykeln.
>
> Jag är dock inte scout som släpar med mig massa
> dynga som inte kommer att användas.
>
> Men, men jag tvingar ingen att tycka som mig.
>
> Karpaterna; efter semestern kommer du förstå vad
> jag menar ;-)

Jag fattar inte... Kan du förklara tydligare så kanske köper jag en racer istället... Varför är en racer den effektivaste cykeln för en cykelsemester? Jag träffade en japan i Sudan på en racer och han var inte alls nöjd.

/Stellan

Val av långfärdscykel
Vad betyder effektiv under en cykelsemester borde man kanske också definiera.

Får man fråga vad ev.randonörd cyklar på idag? Vilka brevets har du kört?

Val av långfärdscykel
apmannen skrev:
> Vad betyder effektiv under en cykelsemester borde
> man kanske också definiera.
>
> Får man fråga vad ev.randonörd cyklar på idag?
> Vilka brevets har du kört?

Han var snabbaste svensk på pbp 2007.
Men jag tror ni pratar om olika sorters cykelsemestrar och långcyklingar. Stellans cyklingar är ju helt rubbade. Där skulle en räser packa ihop på två dar.

Val av långfärdscykel
apmannen skrev:
> Vad betyder effektiv under en cykelsemester borde
> man kanske också definiera.
>
> Får man fråga vad ev.randonörd cyklar på idag?
> Vilka brevets har du kört?

Jag fattar inte... Kan du förklara tydligare så kanske köper jag en racer istället... Varför är en racer den effektivaste cykeln för en cykelsemester? Jag träffade en japan i Sudan på en racer och han var inte alls nöjd.

Så här är det....

Man skall kanske fundera på vad för typ av cykelsemester man är ute efter ? och vad man skall ha cykeln till....

Skall man ha cykeln för att transportera sina prylar med så rekommenderar jag en "Dansk flakcykel" alt. en cykelkärra.

Åker du på cykelsemester för att du tycker det är kul att cykla, så rekomenderar jag en racer, de är gjorda för att cykla på, inte för att transportera grejjor med.
Crossen är ett lämpligt val: lika skön sittställning som en racer, men ger större valfrihet när det gäller däck samt tolerantare med skeva och krokiga hjul.
Bockstyre är mysigt när man cyklar långt.

Idag har jag cyklat på min Ridley cross med 4o mm continenal sport contact. Med den har jag cykla 40 mil som längst ( brevet loppet var inte längre).

Val av långfärdscykel
apmannen skrev:
> Det praktiska med styrändsreglage är ju inte att
> de går att ställa om till friktion, det kan man
> ju göra med ramreglage och styrstolpsreglage
> också. Dvs. alla gamla räserreglage, det
> praktiska med styrändsreglage är ju att de
> sitter tillgängligare än föregående. Och
> dessutom är de bara praktiska på räser-,
> mustasch- och gubbstyren. På ett rakt eller ett
> sånt där fult touringstyre är de ju odugliga.

löses med
PAUL016.jpg

Val av långfärdscykel
Han har koll på en annan form av långcykling skulle jag säga. Cykla runt Balkan är ju ingen långcykling för Stellan, medan PBP skulle vara det.

Val av långfärdscykel
BFS skrev:
> Äh, vad vet Stellan? Han drar ju bara omkring på
> en massa dynga som han ändå inte använder.

Det är svårt att använda prylarna som man tvingats lämna hemma ...

Balkan är väl inget U-land som man måste forcera med en överviktig järncykel, -eller ?

Val av långfärdscykel
ev. randonörd skrev:
> Balkan är väl inget U-land som man måste
> forcera med en överviktig järncykel, -eller ?

Helt rätt! Balkan är inget land utan ett område.

Jag läste det du skrev om varför man skulle välja en racer och jag insåg då att det egentligen inte är cyklingen som jag gillar utan det är att resa. Jag ser mer cykeln som ett hjälpmedel för att kunna uppleva sträcken mellan punkt A och B. Jag skiter väl egentligen vilken cykel jag har eller om den har barends eller ej. Jag får ut det jag vill av resan och är nöjd med det.

/Stellan

Val av långfärdscykel
En Miyata 1000 kanske skulle passa?

Fritt saxat från Wikipedia:
"Miyata 1000: This was considered the finest, lightest off-the-peg touring bike of its time, with splined, triple-butted Chromo tubing. Miyata 1000 is still considered one of the finest stock touring frames ever."

Tillbaka
Topp